Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Big Ben i London är det förbjudet att fotografera den egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
En vän till mig berättade att man får inte fotografera Big Ben utan måste ha tillstånd även för privatbruk. Stämmer det?
 
Nej. Ett sådant förbud vore dessutom meningslöst eftersom det är omöjligt att kontrollera.
 
Det finns någon liknande grej vad det gäller Eiffeltornet, tror det gäller när det är mörkt och tornet är upplyst, då ska det visst vara förbjudet att plåta.
Det kanske är så att du inte får tjäna pengar på bilderna du tagit.

Jag håller med tidigare talare, hur ska man kunna kolla det?
 
Segeson skrev:
Det finns någon liknande grej vad det gäller Eiffeltornet, tror det gäller när det är mörkt och tornet är upplyst, då ska det visst vara förbjudet att plåta.
Det kanske är så att du inte får tjäna pengar på bilderna du tagit.

Jag håller med tidigare talare, hur ska man kunna kolla det?
Det finns en tjej som har gjort en hel fotobok med bara Eiffeltornsbilder. Fina bilder och otroligt varierat är det också.
 
I finland tror jag att det är liknande.
Om en fotograf fotograferar ett konstverk så har konstnären rätt till ersättning vid försäljning av bilden.
 
Läste i en Engelsk fototidning om vad man får och inte får göra där. Att fotografera byggnader är generellt OK, men ägaren kan säga till att man inte får det. Då riskerar man att dömas för 'trespassing' om man inte fogar sig.

Dessutom finns det en hel del regler kring vad man får publicera och tjäna pengar på. Reglerna varierar ganska kraftigt mellan Europeiska länder - i Sverige är lagstiftningen relativt liberal, vad jag förstår.
 
Det var detta jag hade hört talas om.

Q : Is the publishing of a photo of the Eiffel Tower permitted?
A : There are no restrictions on publishing a picture of the Tower by day. Photos taken at night when the lights are aglow are subjected to copyright laws, and fees for the right to publish must be paid to the SETE.
 
ErlandH skrev:
Nja, det fanns väl inget där som förbjuder någon att fotografera Eiffeltornet?

Nej, inte att fotografera det i sig, men att däremot publicera bilder strider mot copyrighten och det var ju dithän som diskutionen rör sig, då det efterfrågades försäljning av bilder.
 
Man ska vara väldigt noga med att skilja mellan eventuella regler och lagar kring att fotografera och använda/sälja sina bilder respektive publicera bilder. Det är helt olika saker. Att möjligheterna att göra det ena är begränsat på olika sätt innebär inte att det andra är det.

Till exempel kan det finnas förbjud mot att fotografera på en "icke-allmän" plats, men ingen kan hindra publiceringen av bilderna. Å andra sidan kan det vara förbjudet att i visa sammanhang publicera bilder som är tagna på allmän plats.
 
ErlandH skrev:
Undrar om det inte är vid publicering? Så fungerar det iaf i Sverige.

Kan ju mycket väl vara så. Men fotografering av konstverk och vidareförsäljning innebär ju spridning av verket, och i en sådan situation kan jag tänka mig att upphovsmannen har synpunkter och krav. Även här i Sverige ;-)
 
Nej, att fotografera och att publicera är, som sagt, två helt skilda saker. De hänger inte ihop.
 
Tillbaka till ämnet finns det några restriktioner mot att publicera bilder på big ben?
 
Om Eiffeltornet:

"Images of the tower have long been in the public domain; however, in 2003 SNTE (Société nouvelle d'exploitation de la tour Eiffel) installed a new lighting display on the tower. The effect was to put any night-time image of the tower and its lighting display under copyright. As a result, it was no longer legal to publish contemporary photographs of the tower at night without permission in some countries.[20][21]

The imposition of copyright has been controversial. The Director of Documentation for SNTE, Stéphane Dieu, commented in January 2005, "It is really just a way to manage commercial use of the image, so that it isn't used in ways we don't approve." However, it also potentially has the effect of prohibiting tourist photographs of the tower at night from being published[22] as well as hindering non profit and semi-commercial publication of images of the tower.

In a recent decision, the Court of Cassation ruled that copyright could not be claimed over images including a copyrighted building if the photograph encompassed a larger area. This seems to indicate that SNTE cannot claim copyright on photographs of Paris incorporating the lit tower.

In some jurisdictions, this claim of copyright is explicitly disallowed. In Irish copyright law, works "permanently situated in a public place or in premises open to the public" may be freely included in visual reproductions."

http://en.wikipedia.org/wiki/Eiffel_Tower

De juridiska implikationerna verkar således inte vara solklara..
 
Robin Gyllander skrev:
Tillbaka till ämnet finns det några restriktioner mot att publicera bilder på big ben?

Når jeg var i London sto jeg ved siden av en politimann (parliamentguard) og fotograferte Big Ben. Han sa ingen ting. Regner med at det ikke er noen restriksjoner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.