Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Av någon anledning ville "BO" att förlikningsbeloppet skulle formuleras som "skadestånd". Det betyder, om man ska hårddra det, att Joachim inte betalade något alls för själva bilden. Kanske har det med skatter att göra, eller med momsregler.

Det kanske var för att markera att bilden inte är till salu.
 
Jag har bara en liten bild på sidan vad kan det göra? Ja så säger alla du lever på katter jag lever på att ta bilder. Det är som att säga men jag tog bara en liten katt det var inte alls stor, det är väl inget att bråka om eller?

Kattuppfödare lever inte på katter. De brukar vara glada om uppfödningen går plusminus noll så att de slipper gå back (vilket är lätt hänt med veterinärutgifter om något inträffar).

Några sidor sent svar, men jag har sett en hel del okunnighet om kattuppfödning även tidigare i tråden och det kändes värt att påpeka det här. Folk verkar ha en bild av uppfödare som pengadrivna.
 
Joachim var hjärtligt trött på hela affären och ville få ett slut på den. "BO" har ju dragit bagatellfall hela vägen till Högsta Domstolen (!) för att få ut 10% av utgångsbeloppet. Teoretiskt skulle en sådan tvist kunna kosta parterna en hel del även om domen skulle hamna på två kronor. Om du läser referatet från förhandlingen i Tingsrätten så ser du också att rådmannen låg på ganska hårt för att slippa behöva ägna mer tid åt det, det var hans uppenbara mål med den dagens övning. Han ville verkligen inte behöva satsa mer resurser på målet. Sannolikt har det här målet kostat staten mest pengar. Böter var aldrig aktuellt. Av någon anledning ville "BO" att förlikningsbeloppet skulle formuleras som "skadestånd". Det betyder, om man ska hårddra det, att Joachim inte betalade något alls för själva bilden. Kanske har det med skatter att göra, eller med momsregler. Ytterligare en förlust för staten. Men då fotografen inte har f-skatt så kommer Joachim att skicka in en kontrolluppgift på beloppet. Man får väl hoppas att "BO" tar hänsyn till skattekonsekvenser när han beräknar sitt arvode, och även om han gör det så blir utdelningen för fotografen mycket mager. Ja "BO" får inte mycket till timlön han heller...

Din sista mening begriper jag inte, så vill du ha någon kommentar på den så får du förtydliga.

Edit: Vem citerar du förresten?

Och där visar du hur du väljer.
Du tycker att det skulle vara ett bagatellfall. Men för den andra parten vars bild är stulen är det verkligen ingen bagatell.
Jag kan verkligen inte förstå hur du som fotograf kan tycka detta. Vill du inte att fotografer ska kunna sälja sina bilder om dom vill det? Eller du tycker det är helt okej för vem som helst att bli bestulen?
Vilken tragisk syn!
 
Och där visar du hur du väljer.
Du tycker att det skulle vara ett bagatellfall. Men för den andra parten vars bild är stulen är det verkligen ingen bagatell.
Jag kan verkligen inte förstå hur du som fotograf kan tycka detta. Vill du inte att fotografer ska kunna sälja sina bilder om dom vill det? Eller du tycker det är helt okej för vem som helst att bli bestulen?
Vilken tragisk syn!

Du behöver inte läsa särskitl mycket i tråden för att upptäcka att jag visst vill att fotografer ska kunna sälja sina bilder och att fotografen ska ha ersättning vid olovlig publicering, även i bagatellartade fall, som lagen är nu. Men det ska vara rim och reson både vad gäller summor som krävs och hur kraven framställs. Däremot skulle jag önska någon form av "fair use". Om jag t ex vill diskutera olika bilder av svenska flaggor så vore det rimligt att kunna visa de bilder som jag diskuterar kring.

Varje dag kryddas foruminlägg med bilder på allt från hundbajs till Rolls Royce kylare för att understryka en synpunkt eller bara dekorera inlägget. Är det verkligen så hemskt för en fotograf att lidandet uppgår till femsiffriga belopp så snart det sker?
 
Hej David
Var det L-A som fejkmedlemen? Ser inte hans inlägg men svaren på hans inlägg.
Kan vara intressant att veta eftersom han var så på att försvara BO?

Någon fejkmedlem är jag definitiv inte, vilket David Elmfeldt har kännedom om. Däremot har jag på Internet valt att använda ett annat familjenamn, då jag fått lära mig att vara väldigt restriktiv med personliga uppgifter på Internet. Något som lärdes ut av rikskriminalpolisen. Jag har full förståelse om man säljer eller köper något här på Fotosidan att det är viktigt med rätt uppgifter, men för att delta i forum eller dela bilder tyckte jag nog inte det gjorde så stor skillnad om jag använde vårt ena efternamn eller det andra.
Kränkningar och förtal avlöser varandra i slingas långa tråd, och brottslingar försvaras till allas kännedom, trevligt.

Här bifogar jag i slutet av mitt inlägg del av mail som David fick utav mig -2005, så de som spekulerar om jag på något vis försvarar BO, kan lägga ner denna konspiration. Jag försvarar däremot inte brott, därför skrev jag i denna slinga.
Jag antar någonstans att sajten fortfarande vänder sig främst till fotografer så visst känns det oroande att en del får sådant utrymme! De som haft annan åsikt har alla tystats och försvunnit och kvar vid bordet sitter endast de kvar som tycker det är rätt att stjäla verk och blir därmed bestörta då de får betala fin sin stöld. Stackars er.

Och de av er som vill ringa mig, kan förstås även göra så. Jag är på inget sätt rädd för att stå upp för den åsikt jag känner. Mitt nr är: 0706-950368, vilket för övrigt David också tagit del av 2005.

Btw, glöm nu inte besöka Fotomässan i helgen och BLF som står bakom Fotografer, samt Staffan Teste så kan ni ju för omväxlingens skull ta era problem med dom öppet istället för att sitta på Internet och ösa ur er den ena anklagelsen efter den andra.
"-----Original Message-----
From: Lars Andersson [mailto:[email protected]]
Sent: Wed 11/2/2005 11:21 PM
To: David Elmfeldt
Subject: RE: Kontakt

Hej David.

Mitt namn är Ulf Lars Georg Stenström/Andersson, jag bor I Kågerörd i
Skåne!"
 
...Jag antar någonstans att sajten fortfarande vänder sig främst till fotografer så visst känns det oroande att en del får sådant utrymme! De som haft annan åsikt har alla tystats och försvunnit och kvar vid bordet sitter endast de kvar som tycker det är rätt att stjäla verk och blir därmed bestörta då de får betala fin sin stöld. Stackars er.

Och de av er som vill ringa mig, kan förstås även göra så. Jag är på inget sätt rädd för att stå upp för den åsikt jag känner. Mitt nr är: 0706-950368, vilket för övrigt David också tagit del av 2005. ....

Jag är fotograf och jag har inte åsikten att det är rätt att stjäla andras verk. Däremot blir jag bestört när någon skickar ut myndighetsliknande kravbrev på tio gånger rimligt belopp. Du borde läsa tråden innan du skriver. Åtminstone skumma igenom den, så du förstår vilka ståndpunkter som finns. Det finns inte en enda person i den långa tråden som sagt att fotograferna inte har rätt till ersättning. Rimlig sådan. Eller hittar du något sådant exempel? Om jag hinner så ska jag besöka fotomässan i helgen och prata personligen med Staffan. Det var min plan sedan länge, men det har hänt saker som ställer till det en smula, men än finns chansen.
 
Någon fejkmedlem är jag definitiv inte,

Så var det avklarat. Jag utgår ifrån att fejkmedlemmar som upptäcks tas bort.

Kränkningar och förtal avlöser varandra i slingas långa tråd, och brottslingar försvaras till allas kännedom, trevligt.

Jag har inte sett många exempel på kränkningar och förtal. Det är inte speciellt konstruktivt att slänga ur sig ospecificerade anklagelser på det viset. När sådant har förekommit har det städats bort, eftersom det bryter mot riktlinjerna för forumet.

Här bifogar jag i slutet av mitt inlägg del av mail som David fick utav mig -2005, så de som spekulerar om jag på något vis försvarar BO, kan lägga ner denna konspiration.

En liten bit högre upp i din postning nämnde du något om att vara restriktiv med personliga uppgifter. Ingen har begärt att få dina personuppgifter, adress och telefon. Jag tycker inte att du behöver ange dem här. Det räcker så bra att bara tala om att du inte är en fejkmedlem.

Jag försvarar däremot inte brott, därför skrev jag i denna slinga.

Jag har inte sett exempel på att brott försvaras här i betydelsen att försvara att brott ska begås. Däremot är det väldigt viktigt att ha torrt på fötterna innan man anklagar någon för brott, och den som har anklagats för brott har all rätt att försvara sig och också ta hjälp av ombud. Det är rakryggat av KGS att ställa upp för en person som anklagas för brott, för att hjälpa till att få rimliga proportioner mellan gärning och vederlag respektive eventuellt straff.

Jag antar någonstans att sajten fortfarande vänder sig främst till fotografer så visst känns det oroande att en del får sådant utrymme! De som haft annan åsikt har alla tystats och försvunnit och kvar vid bordet sitter endast de kvar som tycker det är rätt att stjäla verk och blir därmed bestörta då de får betala fin sin stöld. Stackars er.

Nej du far med osanning här. Ingen har tystats. De som har "försvunnit" har gjort det själva, utan min tillskyndan. Ingen har såvitt jag sett påstått att det är rätt att stjäla, men det vi mest har diskuterat här, och trådens huvudämne, är det som rubriken anger, och det gäller ett företag som skickar ut väldigt tvivelaktiga fakturor till folk som påstås ha begått upphovsrättsbrott. Och upphovsrättsbrott är inte samma sak som stöld. Skillnaden kan ha betydelse.

Jag tror nog att de flesta av oss är fotografer, och jag tycker att upphovsrätten är värd att försvara, men jag vänder mig emot metoderna som praktiseras av företaget Bildombudsmannen Staffan Teste AB, som jag ser som etiskt förkastliga. Jag skulle välkomna om samhället tog i mer bestämt när det gäller upphovsrättsbrott och inte enbart såg till ekonomiska intressen, utan med större allvar beaktade den ideella sidan av upphovsrätten. Jag tycker att upphovsrättsbrott som är synnerligen grova borde lända till straff.

Btw, glöm nu inte besöka Fotomässan i helgen och BLF som står bakom Fotografer, samt Staffan Teste så kan ni ju för omväxlingens skull ta era problem med dom öppet istället för att sitta på Internet och ösa ur er den ena anklagelsen efter den andra.

Nu är du verkligen ute och cyklar. Det här forumet är öppet, alla kan delta. Det är mer öppet än Fotomässan, som man inte kommer in på utan att betala, och där deltagarantalet är begränsat. Internet är en väldigt stor plats. Det som förekommer här är en diskussion, en diskussion som inte är hämmad av tidsnöd, och knappast heller av utrymme. Vi kan fritt redogöra för våra ståndpunkter, och de allra flesta av oss är inte heller anonyma, åtminstone inte för varandra. Den som blir påhoppad här kan lätt påtala det för moderatorerna på forumet och få rättelse, och det förekommer också att personangrepp påtalas av andra än den det berör. Den här diskussionen är viktig, eftersom den berör grundläggande rättsfrågor som är viktiga för oss som fotografer. Upphovsrätten är för viktig för att överlåtas åt krämare som vill tjäna en hacka på att skrämma folk att punga ut med pengar. Delar av den här diskussionen berör hur vi vill att vår rätt ska bevakas och försvaras. Den diskussionen är värd att föras öppet, som här, även om den också kan vara värd att ta upp på Fotomässan.
 
Jag är fotograf och jag har inte åsikten att det är rätt att stjäla andras verk. Däremot blir jag bestört när någon skickar ut myndighetsliknande kravbrev på tio gånger rimligt belopp. Du borde läsa tråden innan du skriver. Åtminstone skumma igenom den, så du förstår vilka ståndpunkter som finns. Det finns inte en enda person i den långa tråden som sagt att fotograferna inte har rätt till ersättning. Rimlig sådan. Eller hittar du något sådant exempel? Om jag hinner så ska jag besöka fotomässan i helgen och prata personligen med Staffan. Det var min plan sedan länge, men det har hänt saker som ställer till det en smula, men än finns chansen.

Myndighetsliknande kravbrev? Det är återigen en sak som du enbart tycks tro på. Man ska läsa allt man får ordentligt innan man börjar tro. Om man läser på Staffan Testes sida, så står det klart och tydligt att han inte är en myndighet, klart som rinnande vatten.
Tio gånger rimligt belopp? Hur kan du ens säga något sådant. Vet du exakt vad olika fotografer tar betalt för sina olika bilder? Nej det kan du inte, alltså kan du inte veta vad som är ett rimligt pris.
Fotografen har anlitat Staffan för att få hjälp, Staffan har då använt sig utav en prislista som är flitigt använd. Därmed inte sagt att detta är priset för denna bild, det kanske är värd betydligt mer om man skulle köpa det. Det är valfritt att köpa bilden även om den skulle vara väldigt dyr. Men det är absolut inte valfritt att sno bilden och använda den!
Ja, jag hoppas verkligen att du tar en pratstund med Staffan, han kan säkert förklara ett och annat.
 
Myndighetsliknande kravbrev? Det är återigen en sak som du enbart tycks tro på.

Nej det är inte bara KG. Alla som skrivit i tråden utom ett par tre är överens om att BO försöker se ut som en myndighet och därigenom skrämma till betalning av orimliga belopp. Snälla, gör som du blir uppmanad, åtminstone försök att läsa lite av tråden.

/Patrik
 
Så var det avklarat. Jag utgår ifrån att fejkmedlemmar som upptäcks tas bort.



Jag har inte sett många exempel på kränkningar och förtal. Det är inte speciellt konstruktivt att slänga ur sig ospecificerade anklagelser på det viset. När sådant har förekommit har det städats bort, eftersom det bryter mot riktlinjerna för forumet.



En liten bit högre upp i din postning nämnde du något om att vara restriktiv med personliga uppgifter. Ingen har begärt att få dina personuppgifter, adress och telefon. Jag tycker inte att du behöver ange dem här. Det räcker så bra att bara tala om att du inte är en fejkmedlem.



Jag har inte sett exempel på att brott försvaras här i betydelsen att försvara att brott ska begås. Däremot är det väldigt viktigt att ha torrt på fötterna innan man anklagar någon för brott, och den som har anklagats för brott har all rätt att försvara sig och också ta hjälp av ombud. Det är rakryggat av KGS att ställa upp för en person som anklagas för brott, för att hjälpa till att få rimliga proportioner mellan gärning och vederlag respektive eventuellt straff.



Nej du far med osanning här. Ingen har tystats. De som har "försvunnit" har gjort det själva, utan min tillskyndan. Ingen har såvitt jag sett påstått att det är rätt att stjäla, men det vi mest har diskuterat här, och trådens huvudämne, är det som rubriken anger, och det gäller ett företag som skickar ut väldigt tvivelaktiga fakturor till folk som påstås ha begått upphovsrättsbrott. Och upphovsrättsbrott är inte samma sak som stöld. Skillnaden kan ha betydelse.

Jag tror nog att de flesta av oss är fotografer, och jag tycker att upphovsrätten är värd att försvara, men jag vänder mig emot metoderna som praktiseras av företaget Bildombudsmannen Staffan Teste AB, som jag ser som etiskt förkastliga. Jag skulle välkomna om samhället tog i mer bestämt när det gäller upphovsrättsbrott och inte enbart såg till ekonomiska intressen, utan med större allvar beaktade den ideella sidan av upphovsrätten. Jag tycker att upphovsrättsbrott som är synnerligen grova borde lända till straff.



Nu är du verkligen ute och cyklar. Det här forumet är öppet, alla kan delta. Det är mer öppet än Fotomässan, som man inte kommer in på utan att betala, och där deltagarantalet är begränsat. Internet är en väldigt stor plats. Det som förekommer här är en diskussion, en diskussion som inte är hämmad av tidsnöd, och knappast heller av utrymme. Vi kan fritt redogöra för våra ståndpunkter, och de allra flesta av oss är inte heller anonyma, åtminstone inte för varandra. Den som blir påhoppad här kan lätt påtala det för moderatorerna på forumet och få rättelse, och det förekommer också att personangrepp påtalas av andra än den det berör. Den här diskussionen är viktig, eftersom den berör grundläggande rättsfrågor som är viktiga för oss som fotografer. Upphovsrätten är för viktig för att överlåtas åt krämare som vill tjäna en hacka på att skrämma folk att punga ut med pengar. Delar av den här diskussionen berör hur vi vill att vår rätt ska bevakas och försvaras. Den diskussionen är värd att föras öppet, som här, även om den också kan vara värd att ta upp på Fotomässan.

Jag har visst blivit ifrågasatt och kallad fejk, såpass att det inte räckte att bara säga att jag inte är fejk.
Därför lägger jag ut mina uppgifter då jag absolut inte har något att dölja.
Tvivelaktiga fakturor? Att du bara har mage att påstå något sådant. Då menar du att det är helt okej att ta en bild, sen när fakturan kommer, är det bara att skylla på annat typ att det skulle vara bluff. Skrämmande!
 
Nej det är inte bara KG. Alla som skrivit i tråden utom ett par tre är överens om att BO försöker se ut som en myndighet och därigenom skrämma till betalning av orimliga belopp. Snälla, gör som du blir uppmanad, åtminstone försök att läsa lite av tråden.

/Patrik

Gå in på Staffan sida, läs översta texten

"Bildombudsmannen
Staffan Teste, Jur kand"

Inte någonstans står det att vederbörande skulle vara en myndighet. Det är enbart folk som tycks tycka att tror man en sak, då är det sanning. Men tro kan man göra i kyrkan!
Om någon borde läsa, så är det kanske dom som tror något som inte är!
 
Gå in på Staffan sida, läs översta texten

"Bildombudsmannen
Staffan Teste, Jur kand"

Inte någonstans står det att vederbörande skulle vara en myndighet. Det är enbart folk som tycks tycka att tror man en sak, då är det sanning. Men tro kan man göra i kyrkan!
Om någon borde läsa, så är det kanske dom som tror något som inte är!

Du förutsätter att man fattar misstanke (vilket man inte ens borde behöva om inte namnet var valt för att förleda). Men alla de som inte fattar misstanke och går in på hemsidan? Och ska det behövas? Ska inte rimliga krav ställas ifrån början?

/Patrik
 
Myndighetsliknande kravbrev? Det är återigen en sak som du enbart tycks tro på.
Fakturorna tycks vara undertecknade "Bildombudsmannen" kort och gott. Det är olagligt och tycks vara ägnat just att ge intryck av att vara myndighetsliknande.

Tio gånger rimligt belopp? Hur kan du ens säga något sådant ... Staffan har då använt sig utav en prislista som är flitigt använd...
Det finns flera vägledande domar som ger en fingervisning om vad som är rimlig ersättning. "Prislistan" du nämner har flera gånger avvisats av domstolar. Detta vet givetvis ST, men ställer ändå sina orimliga krav, mot bättre vetande.
 
Du förutsätter att man fattar misstanke (vilket man inte ens borde behöva om inte namnet var valt för att förleda). Men alla de som inte fattar misstanke och går in på hemsidan? Och ska det behövas? Ska inte rimliga krav ställas ifrån början?

/Patrik

Det är snarare ni som ser något som inte är.
Läs vad det står, dela upp ordet om det är lättare.
Staffan är en Bild-Ombuds-Man Han tar fall där personer råkat ut för stölder av deras bilder, därav ombudsman = Bildombudsman
Vad är problemet? Återigen, man ska läsa och inte koka ihop något eget.
 
Det är snarare ni som ser något som inte är.
Läs vad det står, dela upp ordet om det är lättare.
Staffan är en Bild-Ombuds-Man Han tar fall där personer råkat ut för stölder av deras bilder, därav ombudsman = Bildombudsman
Vad är problemet? Återigen, man ska läsa och inte koka ihop något eget.

OK, du gör inga som helst associationer med att det skulle vara en myndighet. Bra för dig. Men de flesta håller inte med dig. Det är knappast något eget heller, jag råkar veta att flera här i tråden håller med mig eftersom jag läst hela tråden. Prova det vettja.

/Patrik
 
Fakturorna tycks vara undertecknade "Bildombudsmannen" kort och gott. Det är olagligt och tycks vara ägnat just att ge intryck av att vara myndighetsliknande.


Det finns flera vägledande domar som ger en fingervisning om vad som är rimlig ersättning. "Prislistan" du nämner har flera gånger avvisats av domstolar. Detta vet givetvis ST, men ställer ändå sina orimliga krav, mot bättre vetande.

Ja, Bildombudsmannen är ju för tusan företagsnamnet. Intryck, tro m.m... Man ska hålla sig till fakta och inte tro så mycket.
Denna prislista används flitigt och gillas också väldigt mycket i domstolar. Men återigen, vet du vad fotografen tar för denna speciella bild? Tänk om hon tar betydligt mer än den prislistan? Då ska man ju gå efter den prissättningen. "Men då skulle fotografen inte sälja många bilder" kanske någon säger. Det vet ingen mer än fotografen själv, och det betyder inte att det är fritt att stjäla bilder.
Det är ett val man gör.
 
OK, du gör inga som helst associationer med att det skulle vara en myndighet. Bra för dig. Men de flesta håller inte med dig. Det är knappast något eget heller, jag råkar veta att flera här i tråden håller med mig eftersom jag läst hela tråden. Prova det vettja.

/Patrik

Nej, jag gör inga som helst associationer till det. Jag håller mig till fakta och inget annat.
Nog har jag läst i denna tråd, en massa förtal om exempelvis att Staffan skulle vara en stor bluff m.m.
Åk till mässan och prata direkt med honom, ta reda på fakta, då kanske du öppnar ögonen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.