Så var det avklarat. Jag utgår ifrån att fejkmedlemmar som upptäcks tas bort.
Jag har inte sett många exempel på kränkningar och förtal. Det är inte speciellt konstruktivt att slänga ur sig ospecificerade anklagelser på det viset. När sådant har förekommit har det städats bort, eftersom det bryter mot riktlinjerna för forumet.
En liten bit högre upp i din postning nämnde du något om att vara restriktiv med personliga uppgifter. Ingen har begärt att få dina personuppgifter, adress och telefon. Jag tycker inte att du behöver ange dem här. Det räcker så bra att bara tala om att du inte är en fejkmedlem.
Jag har inte sett exempel på att brott försvaras här i betydelsen att försvara att brott ska begås. Däremot är det väldigt viktigt att ha torrt på fötterna innan man anklagar någon för brott, och den som har anklagats för brott har all rätt att försvara sig och också ta hjälp av ombud. Det är rakryggat av KGS att ställa upp för en person som anklagas för brott, för att hjälpa till att få rimliga proportioner mellan gärning och vederlag respektive eventuellt straff.
Nej du far med osanning här. Ingen har tystats. De som har "försvunnit" har gjort det själva, utan min tillskyndan. Ingen har såvitt jag sett påstått att det är rätt att stjäla, men det vi mest har diskuterat här, och trådens huvudämne, är det som rubriken anger, och det gäller ett företag som skickar ut väldigt tvivelaktiga fakturor till folk som påstås ha begått upphovsrättsbrott. Och upphovsrättsbrott är inte samma sak som stöld. Skillnaden kan ha betydelse.
Jag tror nog att de flesta av oss är fotografer, och jag tycker att upphovsrätten är värd att försvara, men jag vänder mig emot metoderna som praktiseras av företaget Bildombudsmannen Staffan Teste AB, som jag ser som etiskt förkastliga. Jag skulle välkomna om samhället tog i mer bestämt när det gäller upphovsrättsbrott och inte enbart såg till ekonomiska intressen, utan med större allvar beaktade den ideella sidan av upphovsrätten. Jag tycker att upphovsrättsbrott som är synnerligen grova borde lända till straff.
Nu är du verkligen ute och cyklar. Det här forumet är öppet, alla kan delta. Det är mer öppet än Fotomässan, som man inte kommer in på utan att betala, och där deltagarantalet är begränsat. Internet är en väldigt stor plats. Det som förekommer här är en diskussion, en diskussion som inte är hämmad av tidsnöd, och knappast heller av utrymme. Vi kan fritt redogöra för våra ståndpunkter, och de allra flesta av oss är inte heller anonyma, åtminstone inte för varandra. Den som blir påhoppad här kan lätt påtala det för moderatorerna på forumet och få rättelse, och det förekommer också att personangrepp påtalas av andra än den det berör. Den här diskussionen är viktig, eftersom den berör grundläggande rättsfrågor som är viktiga för oss som fotografer. Upphovsrätten är för viktig för att överlåtas åt krämare som vill tjäna en hacka på att skrämma folk att punga ut med pengar. Delar av den här diskussionen berör hur vi vill att vår rätt ska bevakas och försvaras. Den diskussionen är värd att föras öppet, som här, även om den också kan vara värd att ta upp på Fotomässan.