Jag gissar att flaggbilden faktiskt kan köpas, men man får väl gå till Tammy för att få lov att ha den. När jag tittar på Googles bildsök, så kommer två förekomster upp på första sidan, där den ena pekar på
Dagens bild på "Uppslaget" med korrekt byline, och den andra (beskuren) finns på sidan
Arbetets Marknad, anknuten till LO, utan byline och med texten nedan om upphovsrätt:
- "Upphovsrätten till allt material på arbetetsmarknad.se och underliggande sidor är skyddat enligt svensk lag. Men vi gör följande undantag: Det är fritt att använda materialet på sidorna icke kommersiellt om källan arbetetsmarknad.se anges tydligt." http://arbetetsmarknad.se/om/
Jag utgår ifrån att Tammy inte har lämnat över upphovsrätten till Arbetets Marknad, för att få den beskurna bilden fri att publicera med deras företagsnamn som byline.
Den sortens flagranta överträdelser bör ju definitivt stävjas, och jag tycker att det borde vara mycket dyrt att göra så som LO-publikationen har gjort här. I ett sånt fall ser jag det inte som rimligt att hantera det som småmål. Det är ett mycket klart brott mot Upphovsrättslagen, i och med att AM därmed påstår sig äga upphovsrätten till verket.
Det är skillnad på bildstöld och bildstöld, beroende på hur det sker.