Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ursäkta, men den dagen jag finner mig själv (i egenskap av fotograf) kräva pengar från en barnfamilj utan någon som helst ekonomiskt vinning och som faktiskt tog bort bilderna utan protest, då är det dags att lägga av helt.

Spelar det roll om bildtjuven är hövlig eller ohövlig, stölden avsiktlig eller inte, eller är familjesituationen avgörande? Och hur känner du till personens ekonomi och familjesituation?

Spelar det roll om bildtjuven är hövlig eller ohövlig, stölden avsiktlig eller inte, eller är familjesituationen avgörande? Och hur känner du till personens ekonomi och familjesituation?

Rättsväsendet, både domstol och polis tar faktiskt hänsyn till dessa aspekter och väger in det i domen eller hus polisen ska agera. Allt är inte svart och vitt.

/Stefan R. Nilsson

Men tack vare dem har Joachim ett fall att peka på, kan inte påstå att det är ett direkt prejudikat, men nog är det en bra fingervisning för Tingsrätten om vad som är rimligt. Jag håller tummarna för att han tar kampen (och berättar för oss hur det gick). Han kan också använda den här tråden som exempel. Det finns en hel del hänvisningar i den plus att "BO" inte gått vidare i det här fallet pga lite tuggmotstånd.

Läs domen! Det där är ett väldigt dåligt referensfall, AB har publicerat en offentlig (offentlig handling) bild, fotografen var okänd men eftersöktes, manipuleringen var blurrningen av ansiktet mm mm. De hade bra advokater som fick fram alla förmildrande omständigheter. Vore intressant att få reda på hur många timmar det tog för domen var lång med många hanvisningar till lagparagrafer som måste krävt research.

Rättsväsendet, både domstol och polis tar faktiskt hänsyn till dessa aspekter och väger in det i domen eller hus polisen ska agera. Allt är inte svart och vitt.

/Stefan R. Nilsson

Fast nu var det ett svar på din namnes inlägg, kräva pengar går alldeles utmärkt utan att gå till polis eller tingsrätt.

Ursäkta, men den dagen jag finner mig själv (i egenskap av fotograf) kräva pengar från en barnfamilj utan någon som helst ekonomiskt vinning och som faktiskt tog bort bilderna utan protest, då är det dags att lägga av helt.

inte för att ifrågasätta din svenska hedlighet (tycker den är bra)
men jag tror det här anledde en fortsättning.
BO gör det här för levebröd.. viktigt att poängtera.
dina ursäkter översattes bara till "instabil motpart" och lätta pengar för han, inte sympati..
för att kunna fortsätta kränga pengar så MÅSTE han vara likgiltig och aggressiv..
och han torde nog hört alla ursäkter som finns redan, lärt sig blunda för dom och söker bara efter svagheter att fortsätta angripa.
tror det är det du nu ser fortsättningen av.

absolut! men inte av dom..
BO driver företag, fotografen vill se återbäring.. du är deras villebråd

Ja, du har nog väldigt rätt i det du skriver.

Begrep inte förrän i natt att det handlade om flaggfallet, hur kommer det sig att så många har kommit över just den bilden av svenska flaggan? Var har de hittat den? Var hittade du den Joachim?

Det finns ju några att välja på http://www.google.com/search?q=sven...XIM_tsgbi6oDwDg&ved=0CFwQsAQ&biw=1292&bih=873

Google bildsök med sökning: svenska flaggan. Vid tiden för sökning drällde det av förekomster av just denna bild. Snygg bild helt enkelt. Alla saknade dock källa (som man ju normalt dock tittar efter), men dessvärre kom sedan den okunniga slutsatsen "Då borde det ju vara ok, eftersom så många använder den".

I efterhand har jag försökt hitta originalet via Google, utan framgång. För att se originalet blev jag tvungen att söka på fotografens namn, som vi ju inte kände till förrän fakturan kom.

Som jag förstått det i efterhand var valet ännu tokigare (även om sanningen är att ingen av bilderna borde användas), eftersom det stått i media om just denna bild även tidigare och även det borgar väl för hur dåligt insatt man varit i frågan om upphovsrätt. Jag har ju i efterhand hittat information här på fotosidan.se, på flashback.org med flera, där det framgår att folk fått såna här fakturor från samma part tidigare och det är väl att anse som logiskt att man inte skulle använda den bilden om man kände till detta. Hade man läst dessa artiklar och forumtrådar långt tidigare (har ju pågått i år), så hade man ju heller inte använt Google bildsök, utan insett att hela detta förfarande är fel. Skaffa en kamera och gå långa promenader med hunden och fota roliga saker, hade ju kanske varit en bättre idé.

Läs domen! Det där är ett väldigt dåligt referensfall, AB har publicerat en offentlig (offentlig handling) bild, fotografen var okänd men eftersöktes, manipuleringen var blurrningen av ansiktet mm mm. De hade bra advokater som fick fram alla förmildrande omständigheter. Vore intressant att få reda på hur många timmar det tog för domen var lång med många hanvisningar till lagparagrafer som måste krävt research.

Domen eller rättare sagt domarna var i mitt tycke väldigt upplysande men hade som sagt inte så mycket med det fall vi diskuterar här att göra. Men handlade om lite andra frågor än bara ersättningens storlek.
1. AB vann i Tingsrätt men förlorade stort i hovrätten.
2. Den punkt de vann i hovrätten var att manipulationen var rimlig med hänsyn tagen till press etiska regler och att man gjorde bedömningen att redigeringen inte varit kränkande för fotografen. Så slutsatsen här var at den var Fel - Rimlig - ej kränkamde och därför blev det ingen ersättning.
3. AB förlorade målet när det gäller publiceringen/exemplarsframställningen då bilden som ingick i det offentliga meterialet inte var ett myndighets utlåtande, bilden i sig inte använts i rätten (trots att det finns med i förundersökningen) och därför inte kan heller kan anses vara nödvändigt för att redogöra för domen/rättsfaöet som sådant. Här fick AB's advokat dessutom en knäpp på näsan av hovrätten som menade att hade man hänvisat till ett annat stycke så kanske man kunnat vinna den här punkten. men efterosm man valt "fel" stycke och motivering så skey det sig.
4. AB förlordae i argumentationen att fotografen varit okänd och man därför utelämnat namnet vid publiceringen. Hovraätten ansåg att AB inte gjort tillräckligt utförlig undersökning för att finna upphovsmannen.
5. Beloppen som tilldömdes var uteslutande enlit tidningsutgivarnas avtal dvs AB har ett avtal som reglera skäliga belopp och därför användes den avtaöade prislistan inte BLFs ensidag rekommendationer.

Finns det nåt vi kan återanvända här då?
Manipulation av pressetiska skäl - Nope
Publicering av offentlighandling/rättsutlåtande - Nope
Utelämnande av namn pga av sekretess - Nope
Publicisten har ett avtal som reglerar prisbilden - Nope, men rätten avfärdar inte BLF utan säger att den har lägre vikt i målet än ett avtal.

I ett kort inlägg, som haft få visningar.

Fakturadatum 20 februari 2012. Nej, ingen varning.

Eftersom jag råkar känna till just den händelsen drar jag slutsatsen att du hade otur och publicerade inlägget efter spektaklet med varningarna tog fart och fick del av masstämningarna som sen skedde, men inte fick någon varning. Eller så hamnade mailet i spammappen etc...sånt händer.

Dubbel otur eftersom fallet var rätt kännt och när du letade efter bilden borde ha ramlat på det.

De negativa saker som sagts om fotografer i samband med bildstämningar stämmer verkligen inte in på denna fotograf.

Domen eller rättare sagt domarna var i mitt tycke väldigt upplysande men hade som sagt inte så mycket med det fall vi diskuterar här att göra. Men handlade om lite andra frågor än bara ersättningens storlek.
1. AB vann i Tingsrätt men förlorade stort i hovrätten.
2. Den punkt de vann i hovrätten var att manipulationen var rimlig med hänsyn tagen till press etiska regler och att man gjorde bedömningen att redigeringen inte varit kränkande för fotografen. Så slutsatsen här var at den var Fel - Rimlig - ej kränkamde och därför blev det ingen ersättning.
3. AB förlorade målet när det gäller publiceringen/exemplarsframställningen då bilden som ingick i det offentliga meterialet inte var ett myndighets utlåtande, bilden i sig inte använts i rätten (trots att det finns med i förundersökningen) och därför inte kan heller kan anses vara nödvändigt för att redogöra för domen/rättsfaöet som sådant. Här fick AB's advokat dessutom en knäpp på näsan av hovrätten som menade att hade man hänvisat till ett annat stycke så kanske man kunnat vinna den här punkten. men efterosm man valt "fel" stycke och motivering så skey det sig.
4. AB förlordae i argumentationen att fotografen varit okänd och man därför utelämnat namnet vid publiceringen. Hovraätten ansåg att AB inte gjort tillräckligt utförlig undersökning för att finna upphovsmannen.
5. Beloppen som tilldömdes var uteslutande enlit tidningsutgivarnas avtal dvs AB har ett avtal som reglera skäliga belopp och därför användes den avtaöade prislistan inte BLFs ensidag rekommendationer.

Finns det nåt vi kan återanvända här då?
Manipulation av pressetiska skäl - Nope
Publicering av offentlighandling/rättsutlåtande - Nope
Utelämnande av namn pga av sekretess - Nope
Publicisten har ett avtal som reglerar prisbilden - Nope, men rätten avfärdar inte BLF utan säger att den har lägre vikt i målet än ett avtal.

De som tycker man ska använda detta fall som referens ångrar nog detta, inte mycket som liknar och vann gjorde de ju inte heller.

De som tycker man ska använda detta fall som referens ångrar nog detta, inte mycket som liknar och vann gjorde de ju inte heller.

Det viktiga i domen, i det här fallet, är det värde på skadan som Hovrätten gjorde. Nu ska vi inte ta något inför öppen ridå, så skriv inte här, Joachim, hur du tänker använda det här och andra rättsfall innan saken är avgjord och klar. Det här är ett öppet forum och att visa sina kort är inte det bästa sättet att spela poker. Fast i det här fallet skulle jag vinna handen även med öppna kort.

Edit: Beror förstås på hur man definierar vinna. Joachim kommer sannolikt att få betala något, kanske någon ser det som en förlust, precis som att AB förlorade när de tvingades betala 1300 istället för 13.890 som var det ursprungliga kravet. Man kan också säga att de förlorade stort då de ansåg att rätt summa var 660:- och fick betala det dubbla... ungefär som att Joachim förlorar om han erbjuder 400 spänn och tvingas betala 800... fast jag skulle förstås betrakta det som en vinst med tanke på utgångsläget.

Ska man få stämma själv, utan juridisk hjälp?

Är det ok om man tar hjälp av andra advokater än Staffan?

Är det ok om man betalar advokaten per timme istället för %?

Självklart ska man kunna stämma den som inte vill betala och jag fattar inte vad överenskommelsen med det juridiska ombudet har med saken att göra? Jag vänder mig mot att Teste stämmer folk på fantasibelopp och utnyttjar "vanligt folks" okunnighet och processrädsla. Som alltid är det fegt och uselt att utnyttja svaga människor. Om Teste fakturerade enligt branschpraxis plus sitt eget arvode hade jag inte haft några invändningar. Men då hade såklart han inte varit intresserad över huvud taget.

Jag gissar att flaggbilden faktiskt kan köpas, men man får väl gå till Tammy för att få lov att ha den. När jag tittar på Googles bildsök, så kommer två förekomster upp på första sidan, där den ena pekar på Dagens bild på "Uppslaget" med korrekt byline, och den andra (beskuren) finns på sidan Arbetets Marknad, anknuten till LO, utan byline och med texten nedan om upphovsrätt:
  • "Upphovsrätten till allt material på arbetetsmarknad.se och underliggande sidor är skyddat enligt svensk lag. Men vi gör följande undantag: Det är fritt att använda materialet på sidorna icke kommersiellt om källan arbetetsmarknad.se anges tydligt." http://arbetetsmarknad.se/om/

Jag utgår ifrån att Tammy inte har lämnat över upphovsrätten till Arbetets Marknad, för att få den beskurna bilden fri att publicera med deras företagsnamn som byline.

Den sortens flagranta överträdelser bör ju definitivt stävjas, och jag tycker att det borde vara mycket dyrt att göra så som LO-publikationen har gjort här. I ett sånt fall ser jag det inte som rimligt att hantera det som småmål. Det är ett mycket klart brott mot Upphovsrättslagen, i och med att AM därmed påstår sig äga upphovsrätten till verket.

Det är skillnad på bildstöld och bildstöld, beroende på hur det sker.

Eftersom jag råkar känna till just den händelsen drar jag slutsatsen att du hade otur och publicerade inlägget efter spektaklet med varningarna tog fart och fick del av masstämningarna som sen skedde, men inte fick någon varning. Eller så hamnade mailet i spammappen etc...sånt händer.

Dubbel otur eftersom fallet var rätt kännt och när du letade efter bilden borde ha ramlat på det.

De negativa saker som sagts om fotografer i samband med bildstämningar stämmer verkligen inte in på denna fotograf.

Det som förvånar mig är då att denna fotograf inte svarar när man försöker ta kontakt.

Jag gissar att flaggbilden faktiskt kan köpas, men man får väl gå till Tammy för att få lov att ha den. När jag tittar på Googles bildsök, så kommer två förekomster upp på första sidan, där den ena pekar på Dagens bild på "Uppslaget" med korrekt byline, och den andra (beskuren) finns på sidan Arbetets Marknad, anknuten till LO, utan byline och med texten nedan om upphovsrätt:
  • "Upphovsrätten till allt material på arbetetsmarknad.se och underliggande sidor är skyddat enligt svensk lag. Men vi gör följande undantag: Det är fritt att använda materialet på sidorna icke kommersiellt om källan arbetetsmarknad.se anges tydligt." http://arbetetsmarknad.se/om/

Jag utgår ifrån att Tammy inte har lämnat över upphovsrätten till Arbetets Marknad, för att få den beskurna bilden fri att publicera med deras företagsnamn som byline.

Den sortens flagranta överträdelser bör ju definitivt stävjas, och jag tycker att det borde vara mycket dyrt att göra så som LO-publikationen har gjort här. I ett sånt fall ser jag det inte som rimligt att hantera det som småmål. Det är ett mycket klart brott mot Upphovsrättslagen, i och med att AM därmed påstår sig äga upphovsrätten till verket.

Det är skillnad på bildstöld och bildstöld, beroende på hur det sker.

Haha, klantigt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar