iSolen.se
Guest
Fast precis som piratkopiering är det upphovsrättsbrott det handlar om, inte stöld.
Dvs bildstöld (inte fildelning, musik etc) , och det framgår med ytterlig tydlighet flera gånger i tråden som tom har ordet i sitt namn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast precis som piratkopiering är det upphovsrättsbrott det handlar om, inte stöld.
Jag tror också att en ganska stor del av befolkningen accepterar att upphovsrättsinnehavaren är den som ska ha rätten att tjäna pengar på sitt verk. Jag tror också att en ganska stor (och växande del) av befolkningen tycker att det är OK att använda (med den lite vidare betydelsen av "använda" som vi nyligen kom fram till bilder icke-kommersiellt utan att själv vara upphovsrättsinnehavare. Det är det senare som jag tror att upphovsrätten kommer att modifieras till att tillåta inom ett par decennier.
Det verkar som trenden är rätt bra för Staffan, omsättningen har dubblats på två år.
Om du menar Olas stridslystenhet så kan du ta det lugnt - det är nog bara hans vanliga vilja att i diskussionerna här på fotosidan dra allt till sin spets.
Om du menar Testes stridslystenhet så tror jag vi är många som håller med dig om att hans metoder är tvivelaktiga.
Så förlora inte hoppet" Jag tror människor över lag försöker vara någorlunda ärliga och förlåtande. Det är ytterligheterna som hamnar i rampljuset.
Det räcker tydligen med en skurk i huset för i husrannsakan har de plockat in all elektronisk utrustning, tom stereon. Sen är det nog inte så svårt att avgöra vilken dator och vem som fildelat eller vad det nu var.
Tack Anders, du bidrar till en liten gnutta hopp. Men just nu tampas jag med inkonsekventa uppgifter från olika jurister, en förtvivlan över den där illviljan, som ofta tar sig uttryck i kränkande och meningslösa ordklyverier och en förlorad tro på mänskligheten när det kommer till pengar.
Som någon sa, det är inte pengar som förstör världen, det är kärleken till pengar. Jag är ledsen, minns inte vem som sa det, så jag kan inte ange upphovsmannen. Kanske jag inte får säga det då? Jag vet inte. Smäll mig i huvudet med en faktura till då, kan jag tycka. Jag lär få be om att den första skickas till fogden, så det gör väl ingen större skillnad.
Nej, jag är ledsen. Jag ser tyvärr inte det hopp du menar finns där Anders. Jag vet att du och många med dig kan vara vänliga medmänniskor, men en alltför stor massa jagar cyniskt efter intäkter och skyr inga medel, helt utan hänsyn till vem och hur det drabbar. Och så lär det nog förbli.
Och nej, jag syftar inte till Ola eller någon annan specifikt. Jag syftar till en ton, i ett nätverk av människor vars främsta intresse borde vara foto, inte ordklyverier i frågor man inte behärskar. Det finns säkert många här som kan mycket, men allför mycket av det människor skriver som sanningar här stämmer inte med verkligheten. Det skrämmer mig ännu mer, att så många "insatta" har så lite insikt. Det boostar inte direkt förtroende och hopp.
Och nej, jag är inte ute efter att någon ska tycka synd om "bildtjuven". Jag är ute efter att efterlysa humanitet och medmänsklighet. Jag förstår att vissa fotografer blir förbannade och tröttnar, men jag är inte en av dem som hotat, kränkt och betett mig illa. Jag har bett om ursäkt för eventuella fel jag begått utan att förstå att jag begått dem och får inget svar. Eller jo, det får jag ju. Från en tingsrätt, som dessutom kränker mig när jag ber att få förklarat vad det de skriver till mig betyder.
"What a Wonderful World"
Louis Armstrong (tror jag?)
felstavning redigerad, sorry.
Blir inte lättare för att de har fysiska bevis. I mitt hem finns i regel mellan 2 och 4 vuxna och 2 barn.
Alla personer i hushållet har tillgång till alla 8 datorerna vi har. Hur ska åklagaren kunna bevisa att en viss person under ett visst tillfälle har fildelat en film på en specifik dator, för det är i praktiken det hen behöver göra.
Innehav är inte förbjudet bara att hämta hem och dela ut. Är det kopierat tex via disk eller icke internet så är det i praktiken inte olagligt
Allt som går till tingsrätten måste bevisas och finns det tveksamheter om personen som är åtalad har gjort det så blir han friad.
Exempel: Kalle är missbrukare och har dömts för bilstölder otaliga gånger. En bil stjäls och man stoppar senare Kalle körandes i bilen. Om han inte erkänner bilstöld kommer han endast att dömas för att olovligen innehaft bilen och häleri, och om han inte satt in en annons om att sälja bilen så slipper han troligtvis häleriåtalet oxo...
Allt måste bevisas och man kan inte anta något även om det är högst sannolikt att kalle varit den som stulit bilen.
Om ingen erkänner och det finns möjlighet att någon annan "kan" ha gjort det så ska man inte tveka att gå till tingsrätten. Vet inte vad rättsskyddet i hemförsäkringen innebär men jag tror det täcker endel...
Eller så kan man ju säga att trenden är riktigt dålig, sjunkande marginaler, minskad soliditet och bolaget gått från att var lönsamt till vara förlustbringande.
Sedan verkar ju personalen i Testes bolag vara väldigt billig - 20 tusen på ett år!
Vad det nu har för betydelse...
Det har enligt min mening med uppfostran att göra. Har vi gjort fel så står man för det man gjort, ber om ursäkt och blir ofta förlåten för ingen är elak och vill en ont när man är ödmjuk.Jag har funderat på just detta och vet inte hur det kommer sig att de lyckats komma runt den frågan. Om någon kommit undan med motiveringen det var min fru tycker jag att det borde synts i någon tidning.
Eller är det så att husrannsakan är så obehaglig att folk snabbt erkänner för att få tillbaka grejerna/slippa få grejerna beslagtagna?
Långt inlägg. Jag med flera har fått utstå en hel del här och på andra ställen för att vi försvarar upphovsrätten och att mitt och ditt ska gälla även på nätet. Det dyker upp trådar om bildstölder hela tiden här med urförbannade fotografer, det är ju fotosidan trots allt. Privatpersoner har i allmännhet inte mycket att sätta emot när deras bilder stjäls. Just denna tråd handlade dock mer om STs fakturering och dess belopp, inte om det är ok att "låna" andras verk eller inte.
Det har enligt min mening med uppfostran att göra. Har vi gjort fel så står man för det man gjort, ber om ursäkt och blir ofta förlåten för ingen är elak och vill en ont när man är ödmjuk.
Om man vägrar att betala betalningskravet och Tesle skulle gå till Polisen så drar det troligtvis ut på tiden då det är ett lågprioriterat brott. Kan tänka mig att en enskild polisman skulle tycka "men be han plocka bort bilden så är det ur världen" och behandlar det därefter. Händer det något är det frågan om förhör. Husrannsakan är knappast första de gör.
Det Tesle hotar med är att han ska ska stämma en i ett civilmål. Och då är husrannsakan inte något som de mig veterligen inte kan göra.
Så i ett eventuell civilmål är det Tesles bevisning mot ditt: "Jag har inte gjort dett. Det finns andra som också har tillgång till datorn"
Och oavsett vad så är rådet alltid: Tala inte med polisen eller motparten! http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc&feature=player_embedded
Även om den är avsedd för amerikanskt rättsväsende så gäller den även i Sverige. Jag har suttit på rättegångar där förhärdade brottslingar inte kunnat dömas för att de valt att inte tala med polisen och andra mer eller mindre erkänt allt och lite till. Nu är det så att man i Sverige kan vara häktad om man misstänks för ett grovt brott och då är man inlåst tills de anser att utredningen är klar, men i struntbrott som denna diskussion berör så finns inget att vinna i att tala med polisen eller Tesle i detta fallet.
Jag önskar inte vara oense med någon och jag håller med dig om att fotografer ska få ersättning. Jag finner dock hanteringen av detta så orimlig och stridslysten. Som jag sa i tidigare inlägg, det beskyller jag inte dig för. Inte heller någon annan specifikt. Jag är dock kritisk till den ton som förekommer här i stor utsträckning, där det blir lite pennalistisk stämning över det hela. Något jag tycker bidrar till större och fler problem, snarare än till en lösning.
Jag vill förstå, jag får sona för att ha gjort fel och jag vill också be om ursäkt för att min (ifrågasatta) okunskap lett mig till att bidra till att göra fel.
Önskar bara det fanns mer humana omständigheter att lösa det hela under. Ser faktiskt inte på mig själv som kriminell och oärlig. Brukar göra mitt yttersta för att göra rätt för mig.
Det behövs en balans här. Blir aldrig bra när en grupp strider för sin rätt med fel medel. Feminister framställs ibland som extremister och tas därför inte på allvar (observera, endast ett exempel, helt utan egna värderingar). Det är ett exempel på missriktade ansträngningar, som leder till oönskat resultat.
Återigen, jag respekterar det du gör och din rätt till att få betalt, erkännas etc. Hoppas jag inte gett intryck av något annat.
Och om man bestrider kravet som lämnats till kronofogden så måste han gå till civilmäl för att kunna gå vidare. Och i civilmål är bevisbördan lika viktig som i brottsmål.Nu blandas det brottsmål med civilmål.
Får ST inte betalt kommer påminnelse med påminnelseavgift och betalas inte denna stämmer han om han anser det lönsamt i tingsrätten, som joakim råkat ut för ovan. Ingen Polis inblandad. Betalas det ändå inte blir det kronofogden.
Det som stått i tidningarna om husannsakan (med Polis) har varit brottsmål och åklagarbeslut med följande rättegång.
Och om man bestrider kravet som lämnats till kronofogden så måste han gå till civilmäl för att kunna gå vidare. Och i civilmål är bevisbördan lika viktig som i brottsmål.
Är det någon som förlorat mot honom i tingsrätten?
Rättsskyddet i hemförsäkringen går bara in om belopet tvisten gäller överstiger ett halvt basbelopp så där är skälet att han håller sig runt 10000.-
http://www.kristianstadsbladet.se/bromolla/article1649384/Kravs-pa-8 900-kronor.html
Det verkar som trenden är rätt bra för Staffan, omsättningen har dubblats på två år.
Det finns f ö fler bolag där han är inblandad, om det är någon som gillar att gräva, Erland? Fredrik?
Han sitter i styrelsen för två andra bolag. Verkar vara inom familjen - det ena fruns firma och det andra verkar vara sonens. Annars har han inga bolagsengagemang, men i princip kan han ju vara delägare i ett aktiebolag utan att ha något synligt engagemang. Han kan ju också ha en anställning vid sidan av. Någon mer inkomst än de tjugotusen han har i lön från Bildombudsmannen måste han ju ha, annars skulle det bli en massa trassel med skatteverket.
Tror du missade tidigare inlägg. Omsättningen är nästan 1.2 miljoner enbart i bildombudsmannen för två år sedan, 0.6 för fyra år sedan. Att han inte plockar ut lön, eller ens visar vinst, betyder knappast att företaget går dåligt, tar man ut massa lön får man nämligen betala först arbetsgivaravgift, och sen löneskatt.
Tycker det är starkt av dig att delta här och känner sympati och hoppas du förstår att mycket som skrivs av mig och andra gäller principer och inte om just dig, ...förstås vi känner ju inte dig.
Den bitvis hårda ton du kommenterar, som jag själv bidrar med, är som jag måste upprepa resultatet av bokstavligen tusentals inlägg över flera år.
Hoppas det löser sig med Teste, du kommer att få träffa en numera rätt välkänd person. Kan du ta juridisk hjälp? Gäller hemförsäkringen? Svårt att ge råd men juridisk expertis är dyr och beloppet i såna sammanhang inte så stort så om du får ett bra erbjudande om förlikning ska du nog fundera ordentligt innan du tackar nej av principskäl e dyl.
"Kriminell" som du tog upp, det blir man väl ändå inte av ett (oavsiktligt) brott? Oärlig verkar du inte.
Han gör väl som vad lagen tillåter, dvs tar så mycket utgifter på firman som möjligt och plockar ut aktieutdelning och ränta. Men det har jag redan skrivit ovan.