iSolen.se
Guest
Det må så vara Ola, men faktum kvarstår att den medvetenhet som så frekvent avses framhållas här innehåller så många felaktigheter (när man drar frågorna till sin spets med jurister) att rimligheten i att påtala okunskap och problematiken kring denna gör sig pinsamt tydlig.
Här är många som vet, men få som är överens. Här finns många som strider för upphovsrätt, men med väldigt varierande inställning till hur denna strid ska hanteras. Här finns sarkastiska uttalanden om vad alla borde veta, vad allas skyldighet är, jämförelser med fortkörning etc etc och generaliseringar som visar på en obeskrivlig ovilja att finna lösningar. Jämförelser som förlöjligar och kränker. Att försöka uppnå ett mål med dessa metoder är kort och gott att stånga huvudet i väggen.
Jag kom hit för att få insikt och förstå. Jag blir inte klokare av sarkastiska uttalanden och jämförelser som ska få mig och andra att framstå som korkade.
Till att börja med brukar jag vara noga med att inte kalla folk som inte vet korkade, kunskap och intelligens är skilda saker. Du är inte korkad bara för att du inte vet hur man skriver F#-kod (det kanske du gör men det gör dig samtidigt omvänt inte automatiskt smart).
Om upphovsrätten behöver man faktiskt inte veta så mycket detaljer. Som någon skrev ovan, håller man sig till "Ge f-n i att publicera andras grejer" så klarar man sig bra när man bloggar, bygger websajter, deltar i forum osv.
Att varna utan straff ger i princip bloggarna fritt fram, en bloggsida läses väl inte så många dagar så om varningen sen kommer kan bloggaren lugnt plocka bort den, inlägget är ju redan gammalt. Om dagstidingarna kunde utnyttja samma princip skulle de lugnt kunna stjäla alla sina bilder, de kan ju alltid ta ner dem efter ett par dagar när tidningen lästs.