Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att det finns något som heter upphovsrätt torde väl vara allmänt bekant numera efter allt skrivande i ämnet från Pirate Bay till Riksbankens förslag till nya sedlar och allt däremellan.

Dela gärna ut bilder till andra på facebook och andra siter om det är dina egna men ge f-n i andras kan vara den enkla regeln som de flesta kan följa.

Om det är rätt åt dem som råkar illa ut kan diskuteras, men rent allmänt är man skyldig att känna till alla lagar. Gör man inte det och råkar göra något olagligt eller göra intrång i någons rättigheter så får man lära sej den hårda vägen, "enom till skräck och androm till varnagel" för att citera Gustav Vasa (tror jag det var han som sade så).

"... men ge f-n i andras..."

Men när upphovsrättsinnehavaren har Facebook Social Plugins på sin egen webbplats och uppmanar till delning då? Rimmar inte det väldigt illa med att samtidigt skicka fakturor? Jag menar, klickar jag så ger jag ju (om jag nu inte missförstått även Facebooks avtal) bort en icke exklusiv rättighet till Facebook att använda bilden. Samma brott? Ännu allvarligare?

leif gw persson hade en bra kommentar till justistieministern här
http://www.youtube.com/watch?v=8R8lvanrxDk

"här får vi nog tänka om.." tycker jag summerar vårat problem likväl..
BO har inte gått upp mot privatpersoner tidigare.
så om du J inte vill bråka med BO så står vad du kan göra i tidigare inlägg.

hurivida det är rätt eller fel får väll stå sig mot hurivida luftfakturering är rätt eller fel
bättre hanterat från en IT vänlig BO Jr kanske gör nytta för fotograferna.. framtiden får visa

"... men ge f-n i andras..."

Men när upphovsrättsinnehavaren har Facebook Social Plugins på sin egen webbplats och uppmanar till delning då? Rimmar inte det väldigt illa med att samtidigt skicka fakturor? Jag menar, klickar jag så ger jag ju (om jag nu inte missförstått även Facebooks avtal) bort en icke exklusiv rättighet till Facebook att använda bilden. Samma brott? Ännu allvarligare?

Jag har hittills hållit mej borta från Facebook så jag är inte insatt i hur reglerna är där i detalj. Men om någon uppmanar till delning borde det väl vara tillåtet för användning på egen sida, dock inte för kommersiell användning.
Dessutom, om man inte vill att bilder utnyttjas kan man låta bli att lägga upp dem alternativt bara göra dem tillgängliga för en trängre krets.

Och @ Anders:
Jo, tyvärr är det nog som du säger.
Dock tycker jag kunskapen borde vara större hos medlemmarna på FS än hos gemene man.

Jag tror att upphovsrättslagarna kommer att förändras inom några decennier. När folk som lever sitt liv på nätet dominerar även samhällets styrning så blir det automatiskt så att deras värderingar kommer att dominera även i lagstiftningen.

Senast ändrad:
ALLA som kör bil har förstås hört talas om högerregeln
Ja, det tror jag också.

och de allra flesta kan nog korrekt redogöra för vad den innbeär.
Nej, det tror jag inte alls. Jag tror att det är rätt många som inte har förstått högerregeln.

T.ex. så gäller högerregeln även i T-korsningar, även om den anslutande vägen är en grusväg och vägen som går rakt fram är en landsväg med asfalt. I just en sådan korsning blev en bil påkörd för några år sen av någon som kom från vänster på asfaltlandsvägen.

Jag anlände dit några minuter senare och påpekade för den upprörde föraren av den påkörande bilen att han faktiskt inte fick köra på någon som kom från höger. Jag håll på att åka på en snyting då. Senare gjorde försäkringsbolagen samma bedömning som jag hade gjort.

Jag tror vi kan släppa de detaljerade jämförelserna med trafikreglerna. Den här tråden är lång nog ändå.

Jag tror att upphovsrättslagarna kommer att förändras inom några decennier. När folk som lever sitt liv på nätet dominerar även samhällets styrning så blir det automatiskt så att deras värderingar kommer att dominera även i lagstiftningen.

Det är möjligt att upphovsrättslagstiftningen kommer att ändras i framtiden, men det blir nog endast marginellt.
URL bygger delvis på internationella överenskommelser och sådana ändras inte så lätt. Det finns stora ekonomiska intressen i upphovsrätten bl.a., inte minst inom nöjesindustrin.
Vartefter de yngre, som vill ändra i lagstiftningen, blir äldre kommer de att inse att den fyller en viktig funktion, om inte förr så om de själva skapar något som faller under upphovsrätten.

Omsättningen enligt bokslut 2011 var 1 191 000 SEK, alltså drygt en mille, tillgångar för 502 000 redovisade.

Läs mer här: http://www.allabolag.se/5564637295/bokslut

Då skulle nog i alla fall jag kalla verksamheten för livskraftig, en miljon i omsättning brukar räcka för de flestas behov. Hur han plockar ut pengarna kan vi ju spekulera i, inte via lön i det bolaget har vi ju sett i alla fall men det är knappast revolution att någon som kan juridik framgångsrikt minskar löneskatterna så mycket som möjligt.

Sen kan han ju mycket väl ha flera bolag.

Det är möjligt att upphovsrättslagstiftningen kommer att ändras i framtiden, men det blir nog endast marginellt.
URL bygger delvis på internationella överenskommelser och sådana ändras inte så lätt. Det finns stora ekonomiska intressen i upphovsrätten bl.a., inte minst inom nöjesindustrin.
Vartefter de yngre, som vill ändra i lagstiftningen, blir äldre kommer de att inse att den fyller en viktig funktion, om inte förr så om de själva skapar något som faller under upphovsrätten.

Jag brukar nämna att länder som Sverige som har en större del än de flesta av sin ekonomi inom tjänstesektorn och producerar stora mängder musik, bild, litteratur, program osv har ett stort intresse av att upphovsrätten följs och efterlevnaden skärps och det är just det som håller på att ske.

Om man anser att lösningen på frågan kring upphovsrätt är att fläta till var och varannan svensk med en faktura på 10 000 kronor, så är det nog dags att ta av linsskyddet!

Om man anser att lösningen på frågan kring upphovsrätt är att fläta till var och varannan svensk med en faktura på 10 000 kronor, så är det nog dags att ta av linsskyddet!

Menar du just trådens bildstöld (företag som använder andras bilder olovligen) eller bloggar, t ex blondinbellas? Bägge kan vara och är kommersiella. Eller menar du musik eller...

Hur menar du fotografer ska få sina rättigheter skyddade?

Menar du just trådens bildstöld (företag som använder andras bilder olovligen) eller bloggar, t ex blondinbellas? Bägge kan vara och är kommersiella. Eller menar du musik eller...

Hur menar du fotografer ska få sina rättigheter skyddade?

Nej, jag syftar inte till blondinbella (AB) och inte heller till andra företag. Jag syftar till privatpersoner som saknar kunskap och inte har några som helst intäkter av de fel de begår. Kommersiell verksamhet kan inte jämställas med privat bloggande.

Den information som många här anser att alla borde tagit del av (Pirate Bay-målet etc etc) intresserar tyvärr bara dem som tycker sig ha förmågan att förstå den (varav många kraftigt överskattar sin förmåga). Andra, ovetande individer ger upp i försöken att förstå. Det är alltså fundamentala fel i hur frågan kring upphovsrätt hanteras i Sverige. Frågan tas inte upp i grundskolan, ej heller i gymnasiet (om man inte valt sådan inriktning), annat än när lärare kopierar några sidor ur en bok. Det är inte så allmänt känt som många här vill påstå, att gemene man och kvinna i Sverige förstår och känner till hur det fungerar och att de faktiskt bryter mot detta.

Sverige är inte fullt av "bildtjuvar" som medvetet använder bilder utan källa och utan att betala. Det är inte medvetna val, för folk är (hör och häpna) så okunniga. Dumhet? Är människor korkade? Fattar de inte? Nej, tyvärr så tror jag faktiskt att det är så. Och jag är en av dem, så hävda inte att jag kränker någon, för det är i så fall mig själv jag kränker.

Än större är problemet när fler och fler kommer att drabbas av att den lilla inkomst de har av sitt vanliga arbete inte täcker plötsliga, oväntade kostnader som dessa (skulle de tänkt på lite tidigare va?). Men konsekvensen slår åt alla håll. Om Bildombudsmannens löften om att "ingen kommer undan" infrias så har vi snart många på kö hos Kronofogden och vem ska då köpa bilderna alla vill sälja? Vem ska reda ut röran där många saknar kreditvärdighet? Vem ska i slutänden vinna på denna vansinniga kamp, där ironi och sarkasm, tillsammans med orimliga fakturor tycks vara metoden för att få "de dumma" att förstå?

Ibland är det klokt att fundera en gång till innan man börjar vifta omkring sig med "Jag har rätt och du har fel, här ska du få!". Känns ogenomtänkt och kortsiktigt att hantera upphovsrättsfrågan på detta sätt. Det stärker heller knappast respekten för dem som strider i frågan. Tvärt om.

Jag tycker att det ser ut som olika frågor. Att skydda upphovsrätten är en sak med sina problem, medan de belopp som är aktuella när man hittar överträdelser är en annan fråga. Här har en aktör begärt belopp som många ser som orimligt höga, och det kan tänkas att den verksamheten behöver saneras. Men det är inte en upphovsrättslig fråga.

Jag är alldeles bestämd över att det är fel att skicka ut fakturor på fantasibelopp, och att lägga upp en verksamhet där man utkräver ett "skadestånd" som är rättsligt tveksamt. Om verksamheten självdör genom att fler helt enkelt vägrar betala de höga beloppen, skulle jag knappast gråta blod över att Teste kanske får söka sig till mer produktivt arbete.

Rådet man skulle kunna ge till dem som drabbas av den här sortens fakturor är väl närmast att söka förlikning direkt med upphovsmannen och gå förbi ombudet. Jag misstänker att de flesta upphovsmän skulle nöja sig med betydligt lägre belopp än de som faktureras, och jag tror att processande om överträdelser begågna av kreti och pleti är kontraproduktiva, sett till försvaret av upphovsrätt. Domstolarna borde inte behöva ta i mer än grova överträdelser, exempelvis sådana som görs systematiskt i vinningssyfte. Upphovsrättslagen ger ingen vink om att skikta överträdelserna på det sättet utöver möjligheten att straffa med upp till fängelse.

Och den sanna bilden är knappast att alla överträdelser påtalas, vilket motverkar den avskräckande effekten som de här fakturorna kanske är avsedda att ge. De verkar på ett personligt plan. Den vanliga bloggare som har fått en faktura med femsiffrigt belopp drar sig nog för att göra fler överträdelser, i synnerhet om det höga beloppet också betalas. Också den som förhandlar ner priset kommer att vara mer medveten om upphovsrätten i framtiden. Men aktioner som arps motverkar upphovsrättens syften, och Teste har del i detta genom att sätta så höga belopp att folk reagerar på det viset.

Så frågan om hur upphovsrätten ska försvaras kräver sitt svar, och jag tycker inte att Testes metod är rätt väg att gå. Jag tror mer på att angripa problemet i organisationsform, kanske bilda en förening till försvar av upphovsrätten, som i grunden kan agera likartat med Teste, men med mer hygglig attityd. Om man får en faktura med specificerade belopp för överträdelsen, där exempelvis 1000 kronor (eller annat belopp) tillfaller upphovsmannen, och 200 kronor går till föreningen, tror jag att personer som arp lättare skulle betala utan protester, och en sådan förening skulle kunna driva småmålen, utan någon större risk att domstolen skulle sänka beloppen.

Jag tycker att det ser ut som olika frågor. Att skydda upphovsrätten är en sak med sina problem, medan de belopp som är aktuella när man hittar överträdelser är en annan fråga. Här har en aktör begärt belopp som många ser som orimligt höga, och det kan tänkas att den verksamheten behöver saneras. Men det är inte en upphovsrättslig fråga.

Jag är alldeles bestämd över att det är fel att skicka ut fakturor på fantasibelopp, och att lägga upp en verksamhet där man utkräver ett "skadestånd" som är rättsligt tveksamt. Om verksamheten självdör genom att fler helt enkelt vägrar betala de höga beloppen, skulle jag knappast gråta blod över att Teste kanske får söka sig till mer produktivt arbete.

Rådet man skulle kunna ge till dem som drabbas av den här sortens fakturor är väl närmast att söka förlikning direkt med upphovsmannen och gå förbi ombudet. Jag misstänker att de flesta upphovsmän skulle nöja sig med betydligt lägre belopp än de som faktureras, och jag tror att processande om överträdelser begågna av kreti och pleti är kontraproduktiva, sett till försvaret av upphovsrätt. Domstolarna borde inte behöva ta i mer än grova överträdelser, exempelvis sådana som görs systematiskt i vinningssyfte. Upphovsrättslagen ger ingen vink om att skikta överträdelserna på det sättet utöver möjligheten att straffa med upp till fängelse.

Och den sanna bilden är knappast att alla överträdelser påtalas, vilket motverkar den avskräckande effekten som de här fakturorna kanske är avsedda att ge. De verkar på ett personligt plan. Den vanliga bloggare som har fått en faktura med femsiffrigt belopp drar sig nog för att göra fler överträdelser, i synnerhet om det höga beloppet också betalas. Också den som förhandlar ner priset kommer att vara mer medveten om upphovsrätten i framtiden. Men aktioner som arps motverkar upphovsrättens syften, och Teste har del i detta genom att sätta så höga belopp att folk reagerar på det viset.

Så frågan om hur upphovsrätten ska försvaras kräver sitt svar, och jag tycker inte att Testes metod är rätt väg att gå. Jag tror mer på att angripa problemet i organisationsform, kanske bilda en förening till försvar av upphovsrätten, som i grunden kan agera likartat med Teste, men med mer hygglig attityd. Om man får en faktura med specificerade belopp för överträdelsen, där exempelvis 1000 kronor (eller annat belopp) tillfaller upphovsmannen, och 200 kronor går till föreningen, tror jag att personer som arp lättare skulle betala utan protester, och en sådan förening skulle kunna driva småmålen, utan någon större risk att domstolen skulle sänka beloppen.

Det finns ju: http://www.journalisten.se/nyheter/forbundet-kritiserar-bildombudsmannen

Men kanske behövs det en som inte är avgränsad till ett yrkesområde, utan som använder motsvarande metoder som Journalistförbundet, utan avgränsning?

Hur svenskt rättsväsende kan tillåta att dessa metoder används känns bara som ett totalt rättshaveri, som knappast leder till något bättre.

Nej, jag syftar inte till blondinbella (AB) och inte heller till andra företag. Jag syftar till privatpersoner som saknar kunskap och inte har några som helst intäkter av de fel de begår. Kommersiell verksamhet kan inte jämställas med privat bloggande.

...

Att sakna kunskap är fortfarande ingen ursäkt för att begå brott, inte ens om det är vanligt, typ högerregeln, bildstöld eller fil(m)delning.

Blondinbella var kommersiell även som privatperson. Och fotografer är ett bra exempel på privatpersoner som tjänar pengar på sin verksamhet utan att ha företag, det finns många som säljer bilder, direkt eller via bildbyrå. De flesta har obefintligt stöd för att skydda sina rättigheter.

På samma sätt finns det många privatpersoner som driver bloggar och tjänar hobbypengar på annonser, eller bara har målet att synas och att andra ska läsa bloggen. Ofta med annonser som drar in pengar till den som äger servrar etc. Så även rätt "oskyldiga" bildstölder i bloggar genererar pengar.

Och igen, numera går det att köpa kvalitetsbilder i bloggstorlek för mycket mindre pris än vad koppen kaffe som konsumerades under bloggtiden kostade så det finns inte någon ursäkt för att inte göra rätt för sig.

Att sakna kunskap är fortfarande ingen ursäkt för att begå brott, inte ens om det är vanligt, typ högerregeln, bildstöld eller fil(m)delning.

Blondinbella var kommersiell även som privatperson. Och fotografer är ett bra exempel på privatpersoner som tjänar pengar på sin verksamhet utan att ha företag, det finns många som säljer bilder, direkt eller via bildbyrå. De flesta har obefintligt stöd för att skydda sina rättigheter.

På samma sätt finns det många privatpersoner som driver bloggar och tjänar hobbypengar på annonser, eller bara har målet att synas och att andra ska läsa bloggen. Ofta med annonser som drar in pengar till den som äger servrar etc. Så även rätt "oskyldiga" bildstölder i bloggar genererar pengar.

Och igen, numera går det att köpa kvalitetsbilder i bloggstorlek för mycket mindre pris än vad koppen kaffe som konsumerades under bloggtiden kostade så det finns inte någon ursäkt för att inte göra rätt för sig.

Det må så vara Ola, men faktum kvarstår att den medvetenhet som så frekvent avses framhållas här innehåller så många felaktigheter (när man drar frågorna till sin spets med jurister) att rimligheten i att påtala okunskap och problematiken kring denna gör sig pinsamt tydlig.

Här är många som vet, men få som är överens. Här finns många som strider för upphovsrätt, men med väldigt varierande inställning till hur denna strid ska hanteras. Här finns sarkastiska uttalanden om vad alla borde veta, vad allas skyldighet är, jämförelser med fortkörning etc etc och generaliseringar som visar på en obeskrivlig ovilja att finna lösningar. Jämförelser som förlöjligar och kränker. Att försöka uppnå ett mål med dessa metoder är kort och gott att stånga huvudet i väggen.

Jag kom hit för att få insikt och förstå. Jag blir inte klokare av sarkastiska uttalanden och jämförelser som ska få mig och andra att framstå som korkade.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar