Jag tycker att det ser ut som olika frågor. Att skydda upphovsrätten är en sak med sina problem, medan de belopp som är aktuella när man hittar överträdelser är en annan fråga. Här har en aktör begärt belopp som många ser som orimligt höga, och det kan tänkas att den verksamheten behöver saneras. Men det är inte en upphovsrättslig fråga.
Jag är alldeles bestämd över att det är fel att skicka ut fakturor på fantasibelopp, och att lägga upp en verksamhet där man utkräver ett "skadestånd" som är rättsligt tveksamt. Om verksamheten självdör genom att fler helt enkelt vägrar betala de höga beloppen, skulle jag knappast gråta blod över att Teste kanske får söka sig till mer produktivt arbete.
Rådet man skulle kunna ge till dem som drabbas av den här sortens fakturor är väl närmast att söka förlikning direkt med upphovsmannen och gå förbi ombudet. Jag misstänker att de flesta upphovsmän skulle nöja sig med betydligt lägre belopp än de som faktureras, och jag tror att processande om överträdelser begågna av kreti och pleti är kontraproduktiva, sett till försvaret av upphovsrätt. Domstolarna borde inte behöva ta i mer än grova överträdelser, exempelvis sådana som görs systematiskt i vinningssyfte. Upphovsrättslagen ger ingen vink om att skikta överträdelserna på det sättet utöver möjligheten att straffa med upp till fängelse.
Och den sanna bilden är knappast att alla överträdelser påtalas, vilket motverkar den avskräckande effekten som de här fakturorna kanske är avsedda att ge. De verkar på ett personligt plan. Den vanliga bloggare som har fått en faktura med femsiffrigt belopp drar sig nog för att göra fler överträdelser, i synnerhet om det höga beloppet också betalas. Också den som förhandlar ner priset kommer att vara mer medveten om upphovsrätten i framtiden. Men aktioner som arps motverkar upphovsrättens syften, och Teste har del i detta genom att sätta så höga belopp att folk reagerar på det viset.
Så frågan om hur upphovsrätten ska försvaras kräver sitt svar, och jag tycker inte att Testes metod är rätt väg att gå. Jag tror mer på att angripa problemet i organisationsform, kanske bilda en förening till försvar av upphovsrätten, som i grunden kan agera likartat med Teste, men med mer hygglig attityd. Om man får en faktura med specificerade belopp för överträdelsen, där exempelvis 1000 kronor (eller annat belopp) tillfaller upphovsmannen, och 200 kronor går till föreningen, tror jag att personer som arp lättare skulle betala utan protester, och en sådan förening skulle kunna driva småmålen, utan någon större risk att domstolen skulle sänka beloppen.