Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att skylla på okunskap håller inte. Man är skyldig att känna till lagen precis som i trafiken. Högerregeln finns det tex inga skyltar om.

"Skylla på", jag bara konstaterar att det är så att kunskapen om upphovsrätt är mindre än om många andra lagar.

ALLA som kör bil har förstås hört talas om högerregeln och de allra flesta kan nog korrekt redogöra för vad den innbeär.

Av alla de som lägger upp bilder på nätet i bloggar, hemsidor, sociala medier är det nog vädligt många som har en diffus uppfattning om upphovsrätt och vad den innebär.

Upphovsrätten upplevs inte lika "självklar" som många andra regler. Ta bara inledningen av denna tråd som exempel! Ingen skulle väl skriva "Vad fan - idag körde jag 70 på 50-väg och vet du vad - det kom en snut och krävde mig på 2000 spänn i böter, kan det var rätt?"

Det vore absolut på sin plats med mer utbildning om upphovsrätt i grundskolan. Att lära eleverna det mes basala tar ju inte mer än någon timme i anspråk.

De som besöker Fotosidan, medlemmar och andra, borde vara rätt medvetna om vad som gäller, det dyker ständigt upp nya trådar om upphovsrätt. Var de det inte innan den här tråden startades så borde de veta numera.

Till skillnad mot en del andra lagar så är ju URL relativt lättbegriplig för vanligt folk. I många andra sammanhang måste man läsa lagen, förordningen (-arna) och myndighetsföreskrifter (-na) för att få veta vad som gäller. Plus tolkningar och rättspraxis. Det sistnämnda gäller iofs även URL.

Problemen kommer när man försöker tänja på URL och ta ut svängarna pga lathet och snålhet.

Till skillnad mot andra bloggare och hemsidesmakare har ju dessutom medlemmarna här rätt stora möjligheter att ta egna bilder att pryda sina bloggar med. Det finns många exempel på både välskrivna och välillustrerade bloggar här på FS.

Webutvecklare kommer i kontakt med mycket bilder, jag har inte träffat på någon enda på denna sida milleniumskiftet som inte vet att man inte kan publicera andras bilder på nätet och jag känner hundratals pga mitt yrke.

Märkligt, man undrar ju vad det är för übermänniskor du umgås med. Du skulle ju kunna kolla in ett ställe som kallas Fotosidans forum, där förekommer det ganska regelbundet att folk tror att det är tillåtet att publicera andras bilder.

För övrigt får ST ytterligare publicitet i dag. Och kritik, förstås.
http://journalisten.se/nyheter/forbundet-kritiserar-bildombudsmannen

Märkligt, man undrar ju vad det är för übermänniskor du umgås med. Du skulle ju kunna kolla in ett ställe som kallas Fotosidans forum, där förekommer det ganska regelbundet att folk tror att det är tillåtet att publicera andras bilder.

För övrigt får ST ytterligare publicitet i dag. Och kritik, förstås.
http://journalisten.se/nyheter/forbundet-kritiserar-bildombudsmannen

Nu vet jag inte vad du jobbar med men jag jobbar dagtid som IT-konsult och de flesta av mina utvecklarkollegor har jobbat med webb i en eller annan form i många år.

Om du har några webutvecklare, eller andra personer som kan tänkas ha behov av att publicera bilder på nätet, runt dig prova att hålla frågeställningen enkel genom att ställa frågan "Är det tillåtet att lägga upp andras bilder på nätet utan fotografens tillstånd?"

Om du har några webutvecklare, eller andra personer som kan tänkas ha behov av att publicera bilder på nätet, runt dig prova att hålla frågeställningen enkel genom att ställa frågan "Är det tillåtet att lägga upp andras bilder på nätet utan fotografens tillstånd?"

Eftersom det bevisligen finns folk "som kan tänkas ha behov av att publicera bilder på nätet" som inte begriper vilka bilder man får publicera (t ex har den här tråden startats av en sådan person) så tror jag inte att jag behöver fråga runt.

Det är intressant att ST tar 33 procent av ersättningen i provision. Det innebär ju att i fallet som den här tråden handlar om skulle han inte lägga ner mer än allra högst en dags arbete -- även om han var säker på att vinna. Om han ansåg att det fanns viss risk att inte vinna eller att bara få ut en bråkdel skulle det inte löna sig att lägga ner mer än högst någon timmes jobb. Dvs ungefär det han tycks ha gjort i det här fallet. Att skriva en faktura och ett följebrev, alltså.

Affärsidéen är också att driva allt som småmål, dvs det handlar om högst ungefär 23000 kr. Och enda anledningen till det är förstås att han anser att risken att förlora i rätten är ganska stor.

Han skriver väl knappast ett helt nytt brev varje gång, i o m att han har många liknande fall behöver han knappast lägga ner mycket tid på varje, han är säkert rätt effektiv efter så många år i branschen.

Chansen att vinna, eller komma fram till förlikning är nog rätt stor eftersom det lönar sig att driva så små mål.

Eftersom det bevisligen finns folk "som kan tänkas ha behov av att publicera bilder på nätet" som inte begriper vilka bilder man får publicera (t ex har den här tråden startats av en sådan person) så tror jag inte att jag behöver fråga runt.

TS verkade i denna tråd medveten om att det inte var tillåtet. Det var väl ändå fakturans storlek jämfört med bildens som var största invändningen.

Tvärtom skulle jag tro: det är inte lönt och han driver inte målen. Vilket väl den här tråden visar. Får han inte napp direkt ger han ju upp.

Tvärtom igen, han lever ju på det. Fredrik ovan är knappast normalfallet :) Hur många har tid och energi att bedriva kampanjer? (F ö vet bara vad Fredrik skrivit och inte heller om det är klart) Vet vi någon mer som "vunnit" mot ST? Det finns däremot gott om exempel där han förlikats och vunnit mål (jag användet "mål" medvetet slarvigt här eftersom det juridiskt inte är ett mål så länge det bara är en faktura, vi är ju inte jurister)

Erland läser inlägg väldigt bokstavligt. Gissar att han skulle velat ha en mer precis formulering som innehöll tex ordet "publicera".

Att säga "använda" om man menar "publicera" är ungefär som att säga att "det är förbjudet att köra bil" när man menar att det är förbjudet att köra fortare än hastighetsgränserna tillåter. De vanligaste sätten att använda bilder är att titta på dem och att visa dem för andra.

Att säga "använda" om man menar "publicera" är ungefär som att säga att "det är förbjudet att köra bil" när man menar att det är förbjudet att köra fortare än hastighetsgränserna tillåter. De vanligaste sätten att använda bilder är att titta på dem och att visa dem för andra.

Då tolkar du "använda" lite vidare än jag. "Använda" tänker jag passar bättre för något mer aktivt tex blogg, presentation, websida osv, något mer än bara titta.

För din skull föreslog jag dock ordet publicera, du sågar inlägget utan att hjälpa till.

Då har du nog läst en annan tråd än jag.

Erland lägg ner, redan på första eller andra sidan framgick det att Frerik själv är medveten om att han "klantat till det" och du verkade rätt medveten om detta tidigt, om jag minns rätt kallade du som en av de första tråddeltagarna själv det som hänt för bildstöld.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar