Advertisement
ANNONS
Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det börjar låta som om du försöker konstruera ett nytt språk, där "vet" betyder något annat än vad det betyder i svenskan. Att du "vet" att fallet inte är nedlagt betyder ju, enligt dig själv, att "finns fler möjligheter, t ex att det är nedlagt".

Missade det här inlägget.

Du har ju redan skirvit detta en gång?

Men ok:

Jag förklarade att inte tror på de teoretiska alternativen.

Jag tror inte att upphovsrättsinnehavaren, bildombudsmannen är bara ombud, tänker bjuda Fredik på den tjänsten att få reda på huruvida upphovsrättsinnehavaren kommer fortsätta eller inte.

Fredrik har ju faktiskt stulit bilder (begått upphovsrättsbrott)...

Ja, ja, du är på samma nivå nu som ST´s polare, som var inne o rotade i tråden ett tag. Att diskutera med dig för inte saken framåt. Jag lägger ner vidare diskussion med dig och avvaktar fakta.

Det är ju precis min poäng: på isolenska betyder uppenbarligen "vet" och "tro" samma sak. Det gör det inte på svenska.

Tack för att du inte klagade på att det föll bort ett ord, blir så ibland när jag skriver på telefonen.

Det är intressant att du anser dig veta bättre än jag själv vad jag menar. Och ändå så ofta lyckas/väljer du (ensam) att missförstå.

Ja, ja, du är på samma nivå nu som ST´s polare, som var inne o rotade i tråden ett tag. Att diskutera med dig för inte saken framåt. Jag lägger ner vidare diskussion med dig och avvaktar fakta.

Avvaktar fakta...avsaknaden av fakta har inte stoppat dig tidigare...nu gör vi framsteg.

Kan ni inte lägga ned käbblet nu.

Synd att förstöra en i övrigt intressant tråd tycker jag.

hej KGS.

varit upptagna av viktigare saker i livet så glömt titta in här.
kul se att ni har spenderat mer tid på det här än min och ST tillsammans och kravsumman därtill.
det i sig har lite komik över sig :)

den långa sammanfattningen på norrlänskt vis: nä..

ramlar in ett mail då och då från de som sett tråden och fått liknande krav på nån latjolajban sida där ST hoppas gräva guld.
har standardmail på rekommendationer jag brukar skicka, mesta från vad som kommit fram här.
ingen har hört av sig med fortsatta besvär efter det..
så en-gångs-utskick + påminnelse verkar vara den inarbetade jargongen och sen en ransakning från hans sida.

gissar en bloggpost med tipsen dyker upp var gång ST lägger ner, så nån typ av motvikt har säkert webben.
nu har inga företag hört av sig, så där lever han nog bra, kanske bara ST som rallerar lite fel ibland, i värsta fall inkräktar det på hans företagsdel om för mycket "hjälp" kommer ut, så är nog till hans fördel att han korrigera stegen lite

inte fått nått bekräftelse på avslut nej, men har svårt tänka mig ST skulle skicka sånt, tar ju bara tid utan ge nått tillbaka..

vet inte om jag har mer att tillägga.
kan återkomma varje jul och lämna en rapportering om nån är intresserad.
men jag tror inte det blir annat än samma som ovan. :)

en artikel jag läste idag som fick mig att tänka på tråden:
http://www.ystadsallehanda.se/opinion/article1645701/Halva-internet-kan-straffas.html

var allt jag hade i tanken nu, ämnet kommer nog upp tids nog igen.
tittar sällan in här så maila mig om ni undrar nått.

ha en trevlig sommar alla!

Nu är skojaren igång igen.

Det där är ju klart missvisande. Staffan Teste är inte i första hand en skojare, även om han kan ha gjort fel ibland, exempelvis då han kanske inte har torrt på fötterna när det gäller den verkliga upphovsmannen eller vilka rättigheter en del bildmaterial kan ha fått i olika led. Det finns faktiskt bilder som är upplagda som "fria" och som dessutom säljs via andra kanaler, så det är öppet för misstag.

När han ställer upp som ombud, så är det en helt legitim del av hans affärsverksamhet, även om många av oss tycker att metoderna är ytterligt tveksamma. Det är inte sed här i Sverige att på provisionsbas köpa rättssaker av andra, men uppenbart är det inte otillåtet, och en affärsidé som bygger på det kanske är moraliskt tveksam, men jag tror att det skulle behövas en lagändring för att stävja det.

Vilket pris man sätter på en tjänst, eller vilket pris man vill ta ut för en bild, är helt upp till säljaren. Om en fotograf vill överlåta sin rätt att ta ut avgift för ett upphovsrättsligt skyddat verk mot provision, så är det ju inte frågan om skojeri, även om vi kanske rynkar på näsan åt metoden. I de fall där användaren faktiskt har plockat någon annans bild rätt av, exempelvis från nätet, där det inte framgår att det skulle finnas någon slags licens, tycker jag att det är rimligt att det kommer en faktura. Det enda som man kan se som tveksamt är i så fall beloppet.

Så för att få ordning på det hela, borde fler fall gå till rättslig prövning, vilket skulle kunna sätta en praxis som kanske sänker de här beloppen, som åtminstone jag tycker är orimligt höga. När man normalt säljer en bild för den här sortens användning till ett pris långt under tusenlappen borde inte priset komma upp till mer än kanske omkring tre gånger det beloppet. Men det är som sagt min åsikt i frågan; ett flertal fall i tingsrätten och möjligen något som dras högre borde ge en anvisning om var den rimliga nivån ligger. Och det borde skilja mellan kommersiell användning av folk som borde veta bättre, och icke-kommersiell postning från folk som inte rimligen har insikt i lagstiftningen.

En kille som jobbat som webutvecklare i 15 år har inte koll på upphovsrätten...troligt. Verkar fattas lite i artikeln, upphovsrättslingarna hamnar inte i tingsrätten i första skedet utan bara om man inte förlikas/förhandlar vilket de kunde skrivit lite mer om. Kul att han använder det gamla argumentet om att han vill få en varning efter att upphovsrättsbrottet redan begåtts, dvs bilden redan använts en tid :). Speciellt i en blogg där bilder är i högsta grad färskvara.

Det verkar helt klart som att det blir vanligare och vanligare med senna typen av artiklar, dvs fler och fler fotografer kräver sin rätt. Detta är en bra tråd för Bildombudsmannen.

Tips: Kalla inte folk (speciellt inte en jurist!) för skojare, det är olaglig smutskastning/personangrepp och i bästa fall bara brott mot forumreglerna.

En kille som jobbat som webutvecklare i 15 år har inte koll på upphovsrätten...troligt.

Ja, det är nog ganska troligt. Upphovsrätten är ganska krånglig, och folk som har vuxit upp med (eller kanske t.o.m. på) nätet har en ganska annorlunda inställning till att sprida information än vad tidigare generationer har.

Det där är ju klart missvisande. Staffan Teste är inte i första hand en skojare, även om han kan ha gjort fel ibland, exempelvis då han kanske inte har torrt på fötterna när det gäller den verkliga upphovsmannen eller vilka rättigheter en del bildmaterial kan ha fått i olika led. Det finns faktiskt bilder som är upplagda som "fria" och som dessutom säljs via andra kanaler, så det är öppet för misstag.

När han ställer upp som ombud, så är det en helt legitim del av hans affärsverksamhet, även om många av oss tycker att metoderna är ytterligt tveksamma. Det är inte sed här i Sverige att på provisionsbas köpa rättssaker av andra, men uppenbart är det inte otillåtet, och en affärsidé som bygger på det kanske är moraliskt tveksam, men jag tror att det skulle behövas en lagändring för att stävja det.

Vilket pris man sätter på en tjänst, eller vilket pris man vill ta ut för en bild, är helt upp till säljaren. Om en fotograf vill överlåta sin rätt att ta ut avgift för ett upphovsrättsligt skyddat verk mot provision, så är det ju inte frågan om skojeri, även om vi kanske rynkar på näsan åt metoden. I de fall där användaren faktiskt har plockat någon annans bild rätt av, exempelvis från nätet, där det inte framgår att det skulle finnas någon slags licens, tycker jag att det är rimligt att det kommer en faktura. Det enda som man kan se som tveksamt är i så fall beloppet.

Så för att få ordning på det hela, borde fler fall gå till rättslig prövning, vilket skulle kunna sätta en praxis som kanske sänker de här beloppen, som åtminstone jag tycker är orimligt höga. När man normalt säljer en bild för den här sortens användning till ett pris långt under tusenlappen borde inte priset komma upp till mer än kanske omkring tre gånger det beloppet. Men det är som sagt min åsikt i frågan; ett flertal fall i tingsrätten och möjligen något som dras högre borde ge en anvisning om var den rimliga nivån ligger. Och det borde skilja mellan kommersiell användning av folk som borde veta bättre, och icke-kommersiell postning från folk som inte rimligen har insikt i lagstiftningen.

Det blir lite upprepning, men bildbyråbilder som har ett mycket gott juridiskt försvar, kostar från några dollar och funkar kommersiellt genom volymförsäljning. Priset är satt lågt för att alla ska ha råd. Om en sådan bild , trots det låga priset, stjäls är det förstås orimligt att skadeståndet bara ska bli några dollar gånger tre. Och så blir det inte heller om Gettys advokater hittar en upphovsrättsbrottsling och bildstöld.

Ja, det är nog ganska troligt. Upphovsrätten är ganska krånglig, och folk som har vuxit upp med (eller kanske t.o.m. på) nätet har en ganska annorlunda inställning till att sprida information än vad tidigare generationer har.

Det får stå för dig och krångligt är det väl inte? Man får inte publicera andras bilder utan tillstånd, svårare än så behöver det inte vara.

Det var över tio år sedan jag råkade på en kund som inte visste att man inte fritt kunde använda andras bilder på webben. Killen i artikeln var webutvecklare med 15 års erfarenhet.

Det är i alla fall fler och fler som vet om det, tack vare såna här artiklar.

Det blir lite upprepning, men bildbyråbilder som har ett mycket gott juridiskt försvar, kostar från några dollar och funkar kommersiellt genom volymförsäljning. Priset är satt lågt för att alla ska ha råd. Om en sådan bild , trots det låga priset, stjäls är det förstås orimligt att skadeståndet bara ska bli några dollar gånger tre. Och så blir det inte heller om Gettys advokater hittar en upphovsrättsbrottsling och bildstöld.

Jag föreslog inte heller att priset vid olovlig användning skulle bli några dollar gånger tre, utan att det inte är rimligt att priset för en olovlig användning enligt min åsikt inte bör vara högre än omkring tretusen kronor när det handlar om en icke-kommersiell användning, där man kan anta att personen bakom intrånget inte förstod att man inte får ta bilder, och inte i sitt yrke har som uppgift att använda bilder.

Men jag ser det samtidigt som rimligt att en stor kommersiell aktör som Aftonbladet inte bör slippa alltför billigt undan, som i exempelvis fallet med facebookbilden och "kidnappningen". Men jag tycker nog att du också borde ha förstått att skadestånd och pris för publicering är två väsensskilda saker, som inte ligger på samma bord juridiskt. För en mer eller mindre "normal" olovlig publicering av en bild som har hittats på nätet, borde inte något skadestånd tas ut, utan enbart en förhöjd avgift för den olovliga användningen. Storleken på den förhöjda avgiften kan vara en juridisk nöt, och den skulle kunna sättas schablonmässigt om man har tillräckligt underlag i domar. Avgiften har ingenting med skadestånd att göra, eftersom ingen har lidit skada.

Så i det fall det finns orsak att begära skadestånd är det en helt annan rättslig fråga, som bör behandlas separat. Om Staffan Teste försöker ta ut ett "skadestånd" i samband med olovlig användning av en bild, i sådana fall där ingen skada har åsamkats någon, då är han ute på väldigt hal is, och benämningen skojare skulle vara helt adekvat.

Jag föreslog inte heller att priset vid olovlig användning skulle bli några dollar gånger tre, utan att det inte är rimligt att priset för en olovlig användning enligt min åsikt inte bör vara högre än omkring tretusen kronor när det handlar om en icke-kommersiell användning, där man kan anta att personen bakom intrånget inte förstod att man inte får ta bilder, och inte i sitt yrke har som uppgift att använda bilder.

Men jag ser det samtidigt som rimligt att en stor kommersiell aktör som Aftonbladet inte bör slippa alltför billigt undan, som i exempelvis fallet med facebookbilden och "kidnappningen". Men jag tycker nog att du också borde ha förstått att skadestånd och pris för publicering är två väsensskilda saker, som inte ligger på samma bord juridiskt. För en mer eller mindre "normal" olovlig publicering av en bild som har hittats på nätet, borde inte något skadestånd tas ut, utan enbart en förhöjd avgift för den olovliga användningen. Storleken på den förhöjda avgiften kan vara en juridisk nöt, och den skulle kunna sättas schablonmässigt om man har tillräckligt underlag i domar. Avgiften har ingenting med skadestånd att göra, eftersom ingen har lidit skada.

Så i det fall det finns orsak att begära skadestånd är det en helt annan rättslig fråga, som bör behandlas separat. Om Staffan Teste försöker ta ut ett "skadestånd" i samband med olovlig användning av en bild, i sådana fall där ingen skada har åsamkats någon, då är han ute på väldigt hal is, och benämningen skojare skulle vara helt adekvat.

Håller med om det mesta men visst har det skett en skada, fotografen fick ju inte betalat, kanske känner sig kränkt (populärt uttryckt) utnyttjad osv samtidigt som upphovsrättsbrottslingen fått den avsedda nyttan av bilden.

Är det kommersiellt ska beloppet vara högre. Är det avsiktligt bör det också vara högre. Har bilden klippts i eller modifierats likaså. Saknad byline är väl standard.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar