cocuyo
Avslutat medlemskap
Håller med om det mesta men visst har det skett en skada, fotografen fick ju inte betalat, kanske känner sig kränkt (populärt uttryckt) utnyttjad osv samtidigt som upphovsrättsbrottslingen fått den avsedda nyttan av bilden.
Att någon känner sig kränkt är inte föremål för skadestånd i svensk rätt. Domstol avgör om det handlar om en kränkning som berättigar till skadestånd, men hur fotografen känner sig har ingenting med priset att göra. Skada har han inte lidit, men hans bild har använts olovligt.
Jag tror att det kan vara bra att skilja lite på äpplen och päron. En olovlig bildanvändning innebär inte automagiskt en kränkning, utan rättsligt beskrivs de olika momenten i Upphovsrättslagen. Vilket pris man vill ta ut för publiceringen är en fråga om avtal mellan upphovsman och användare. När användaren saknar avtal kan upphovsmannen sätta sitt pris godtyckligt, och i det läget kan användaren begära att beloppet jämkas. Upphovsmannen kan då stämma användaren, och då fastställs det i rätten vilket belopp som kan ses som rimligt. Jag har redan nämnt en övre gräns för vad jag ser som rimligt vid en sån här användning, och Testes anspråk i fakturor ligger mycket högre och jag ser dem som orimliga.
Staffan Teste ska inte ta ut skadestånd via faktura. Det ska avgöras i domstol eller i direkt förhandling mellan parterna. Skadestånd bör på något sätt stå i proportion till skadan som har lidits, och det bör också utgå till rätt part. Aftonbladetfallet med "kidnappningen" ser jag som rimligt att det skulle kunna bedömas motivera skadestånd till två eller fler parter, där fotografen har lidit mindre skada än den som anklagades för kidnappning. Beloppet tycker jag i det fallet borde vara åtminstone femsiffrigt. Utöver skadestånd är det också synnerligen rimligt Aftonbladetfallet med ett högt bötesbelopp, så högt att det avskräcker för fortsatta intrång av liknande slag.
Så det är tre skilda saker: Ersättning till upphovsmannen, skadestånd och böter.
- Ersättning ska utgå till upphovsmannen för användningen.
- Skadestånd utdöms (eller förhandlas) för skada till den som har lidit skada.
- Böter erläggs till samhället, och är ett straff. Bötesbeloppet sätts av domstol för att vara avskräckande, och nivån kan avgöras av den felandes ekonomi.