Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Däremot kanske har ST gjort bedömningen att Fredriks bild inte är en olycka utan en av många bildstölder, är ett företag dvs kommersiell verksamhet. Det borde väl påverka beloppet, tycker inte du?

Svensk lagstiftning säger väl att det är den verkliga skadan som ska kompenseras? Hur stor omsättning bolaget har kan knappast spela någon roll då. S.k. "punitive damages" som finns i amerikanskt rättsväsende finns inte i svenskt (med det har vi väl redan rett ut för länge sen?).

Uppgifterna om flera bilder kommer från denna tråd. Samma sak om omsättningen och att han driver konsultverksamhet och kattförsäljningen under samma egna firma.

Stefan Teste kan inte driva in pengar utan uppdragsgivare och det säger jag inte heller.

Däremot kanske har ST gjort bedömningen att Fredriks bild inte är en olycka utan en av många bildstölder, är ett företag dvs kommersiell verksamhet. Det borde väl påverka beloppet, tycker inte du?

Tror inte bloggarna nämnda ovan blev stämda på 12500kr. Kan Fredrik berätta om belopp etc?

Jag tycker inte det är rimligt att Lisa 18år med en modeblogg blir stämd på samma belopp som en försäljningssajt, gör du?

Det finns flera som gjort egna slutsatser om TS verksamhet i denna tråd som inte behöver stämma överens med verkligheten. TS har sagt att hans sambo har drivit kattavel och han har skapat kattsajten och varit hjälpreda (som en god sambo skall vara). Det går inte att säga utifrån informationen i tråden om sambon också är aktiv i TS företag. Det enda vi vet är att TS kattsajt hade en länk i dokumentfoten till hans företagssajt.
Om TS har använt sitt företags program/design för att skapa sin sambos kattsajt ser jag inget fel i det. De flesta som t.ex använder Wordpress brukar ha en länk till Wordpress sajt i dokumentfoten.
Vart finns de stora pengarna? Har den aktuella bilden ökat försäljning av TS datatjänster? Du slirar runt i trådsörjan.

Tror du att den aktuella bilden har ökat efterfrågan på TS katter? Jag tror inte det för avelskatterna har inget med trädkatten att göra. Finns inget mervärde att diskutera kring.

Om 18 åriga Lisas modeblogg har annonser/reklam/sponsormateriel, kan en bild generera mycket mervärde. Här finns något att diskutera kring.

BO kan hjälpa fotografer, men i detta fall är det nog bäst att lägga ner. Det är svårt att argumentera vilket värde den aktuella bilden har tillfört. Finns inte många kronor kvar att slåss om. Fotografen skall ju ha sin del.

Jag vet inte riktigt vad det är för nedsättande omdöme du syftar på, men det går inte att helt skilja på någons arbetsmetoder och person. Det är ju personen som använder metoden. Jag har dock inte yttrat mig så värst mycket om STs verksamhet i övrigt, så jag förstår som sagt inte riktigt vad det är för nedsättande omdöme du uttalar dig om.

OK, nu vill jag gärna ha en specifik referens till den smutskastning som du påstår att jag gjort mig skyldig till.
(ST är för övrigt medlem här på Fotosidan och kan därför berätta sin version om han vill.)

Jag orkar inte kolla igenom alla dina inlägg, men det var faktiskt Fredrik jag nämnde sist i samband med smutskastning och någon mening före vände jag inte mot specifikt dig utan flera aktiva. Vill du ha fler kandidater; KGS gjorde det för någon sida sedan. Om jag i hastigheten blandat ihop något av hans och dina inlägg ber jag om ursäkt för det, ni har bägge skrivit rätt aktivt.

Men tillbaka till frågan, varför är det svårt att skilja på metod och person?

Det kanske inte blir lika rolig debatt då en metod inte kan skämmas och springa och gömma sig? Kan det vara så enkelt? Eller att man kanske inte gillar ST och då spelar det ingen roll att han normalt skickar fakturor med lägre belopp?

Klart det går att skilja, om man bara vill.

Det här framgår klart av vägledande domar och har diskuterats upprepade gånger både i den här tråden och andra. Beloppen baseras på ersättning för publicering och för eventuell skada. Detta skiftar givetvis från fall till fall.

Och av vad jag sett är det tex så att företag får betala betydligt mer än privatpersoner vid bildstöld. Rätten består av människor, visst tar de intryck av omständigheter som ånger, enstaka händelse osv. Rätten är ingen torr matematisk funktion, hur mycket man än vill det.

Det finns flera som gjort egna slutsatser om TS verksamhet i denna tråd som inte behöver stämma överens med verkligheten. TS har sagt att hans sambo har drivit kattavel och han har skapat kattsajten och varit hjälpreda (som en god sambo skall vara). Det går inte att säga utifrån informationen i tråden om sambon också är aktiv i TS företag. Det enda vi vet är att TS kattsajt hade en länk i dokumentfoten till hans företagssajt.
Om TS har använt sitt företags program/design för att skapa sin sambos kattsajt ser jag inget fel i det. De flesta som t.ex använder Wordpress brukar ha en länk till Wordpress sajt i dokumentfoten.
Vart finns de stora pengarna? Har den aktuella bilden ökat försäljning av TS datatjänster? Du slirar runt i trådsörjan.

Tror du att den aktuella bilden har ökat efterfrågan på TS katter? Jag tror inte det för avelskatterna har inget med trädkatten att göra. Finns inget mervärde att diskutera kring.

Om 18 åriga Lisas modeblogg har annonser/reklam/sponsormateriel, kan en bild generera mycket mervärde. Här finns något att diskutera kring.

BO kan hjälpa fotografer, men i detta fall är det nog bäst att lägga ner. Det är svårt att argumentera vilket värde den aktuella bilden har tillfört. Finns inte många kronor kvar att slåss om. Fotografen skall ju ha sin del.

Om Fredrik driver enskild firma, hamnar hobbyn i samma deklaration. Omsättningen har stått tidigare, här eller på flashback, du hittar nog om du är intresseraad.

Jag vet inte var du hittar krav på "god sambo", men nog ska man väl räkna med att hjälpen han/hon får är laglig?

Du duckade för frågan genom att förvränga exemplet. Jag förtydligar: Lisa 18 år i exemplet driver en modeblogg utan annonser och inga inkomster. Ska hon betala lika mycket för en bildstöld som en försäljningssajt? Hon har använt bilden i en banner på motsvarande sätt som försäljningssajten, under samma tid, samma storlek, modifierat bilden lika mycket.

Därför att det inte är så meningsfullt att diskutera en viss metod rent gerenerellt och hypotetiskt. Det är ju en en bestämd person som har använt sig av en viss metod i det här fallet. I övrigt har jag ingen åsikt om ST eftersom jag inte känner honom eller har haft med honom att göra.

Jag förtydligar: Lisa 18 år i exemplet driver en modeblogg utan annonser och inga inkomster. Ska hon betala lika mycket för en bildstöld som en försäljningssajt? Hon har använt bilden i en banner på motsvarande sätt som försäljningssajten, under samma tid, samma storlek, modifierat bilden lika mycket.

Ja, det är rimligt. I båda fallen har upphovsmannen lidit samma ekonomiska skada.

Därför att det inte är så meningsfullt att diskutera en viss metod rent gerenerellt och hypotetiskt. Det är ju en en bestämd person som har använt sig av en viss metod i det här fallet. I övrigt har jag ingen åsikt om ST eftersom jag inte känner honom eller har haft med honom att göra.

Denna tråd har diskutterat en specifik metod (även om det varit oklarheter om vad metoden egentligen var) och som nog i alla fall Fredrik som sett resultatet av den, tycker säkert den är konkret, tom lite för konkret :)

Det går att separera om man vill, men det är ju alltid lättare att ge sig på en person.

Ja, det är rimligt. I båda fallen har upphovsmannen lidit samma ekonomiska skada.

Ponera att upphovsmannen/bildbyrån har olika prislistor för privatpersoner och för kommersiell användning, ska dom då få samma ersättning för olovliga publiceringar oavsett användning?

Så det är den ekonomiska skadan som ska räknas.

Hur gör man med bilder som inte är till salu?

Det har ju inget med den här saken att göra. Principerna för ersättning o skadestånd har dock diskuterats tidigare i tråden. Kanske vore det en bra idé för dig att läsa tråden, så slipper du kanske bygga dina inlägg på missuppfattningar. Dessutom kanske du skulle uppfatta vad "BO" heter.

Det har ju inget med den här saken att göra. Principerna för ersättning o skadestånd har dock diskuterats tidigare i tråden. Kanske vore det en bra idé för dig att läsa tråden, så slipper du kanske bygga dina inlägg på missuppfattningar. Dessutom kanske du skulle uppfatta vad "BO" heter.

Hur fyrkantig kan man vara?

Saker går runt i denna tråd, konstigt vore det annars efter över 100 sidor, det blir omtugg av vissa bitar hur man än gör. Lär dig acceptera det, forum är inte matematiska möster utan mer som diskussioner, därav namnet. Bara för att det står saker i tråden behöver man inte hålla med? Det är ju därför man diskutterar?

Jag gillade f ö inte din beskyllan nyligen. (Jo jag såg din något konstiga ursäkt.)

Tror fortfarande "Lisa" inte förväntar sig få samma stämning som tex Fredrik, och vad jag förstått är mycket riktigt också kraven på bloggare lägre i stämningar, ställda krav osv, med undantag för Blondinbella men det är ju ett företag.

Denna tråd har diskutterat en specifik metod (även om det varit oklarheter om vad metoden egentligen var) och som nog i alla fall Fredrik som sett resultatet av den, tycker säkert den är konkret, tom lite för konkret :)

Det går att separera om man vill, men det är ju alltid lättare att ge sig på en person.

Nu får du väl ge dig! Jag har inte "gett mig på" någon. Om du är av motsatt åsikt så får du vänligen visa var och hur det skedde. Annars börjar jag tro att du vill "ge dig på" mig.

Ponera att upphovsmannen/bildbyrån har olika prislistor för privatpersoner och för kommersiell användning, ska dom då få samma ersättning för olovliga publiceringar oavsett användning?

Nej, det är väl inte rimligt? Det rimliga tycker jag är att förövaren tvingas ersätta den verkliga ekonomiska skadan. (Så gott det nu går att bedöma.)

Nu får du väl ge dig! Jag har inte "gett mig på" någon. Om du är av motsatt åsikt så får du vänligen visa var och hur det skedde. Annars börjar jag tro att du vill "ge dig på" mig.

Coola ner dig, allt som skrivs är inte riktat mot dig, läs igen plus några inlägg bakåt så ser du.

Du tyckte att det var den ekonomiska skadan som skulle ersättas? Stämmer det fortfarande?

"Hur gör man med bilder som inte är till salu?"

Det är normalfallet här på fotosidan.

Senast ändrad:
Coola ner dig, allt som skrivs är inte riktat mot dig, läs igen plus några inlägg bakåt så ser du.
Det förstår jag, men bland de inlägg du har skrivit de senaste två-tre sidorna har du riktat rätt mycket mot mig. Utan att ha på fötterna, måste jag nog tillägga.

Du tyckte att det var den ekonomiska skadan som skulle ersättas? Stämmer det fortfarande?
Om du har läst vad jag har skrivit i mina 4-5 senaste inlägg så skulle du inte behöva fråga. :)
Jag har inte ändrat mig de senaste minuterna ...

"Hur gör man med bilder som inte är till salu?"

Då behöver man inte göra så mycket, tycker jag. Ingen har ju lidit ekonomisk skada om en sådan bild kopieras. Det man kan invända mot det är att upphovsrättsinnehavaren kanske inte vill att hennes bild ska förekomma i vissa sammanhang och i sådana speciella fall kan jag tänka mig att ett skadestånd kan utdömas. Då är det ersättning för "sveda och värk" snarare än för ekonomisk skada.

Men allt sånt här är ointressant i den här tråden. Skapa gärna en separat tråd för sådana diskussioner (om det inte reda finns en). Här ska vi diskutera det fall som trådskaparen initierade tråden med.

Det förstår jag, men bland de inlägg du har skrivit de senaste två-tre sidorna har du riktat rätt mycket mot mig. Utan att ha på fötterna, måste jag nog tillägga.

Om du har läst vad jag har skrivit i mina 4-5 senaste inlägg så skulle du inte behöva fråga. :)
Jag har inte ändrat mig de senaste minuterna ...

Då behöver man inte göra så mycket, tycker jag. Ingen har ju lidit ekonomisk skada om en sådan bild kopieras. Det man kan invända mot det är att upphovsrättsinnehavaren kanske inte vill att hennes bild ska förekomma i vissa sammanhang och i sådana speciella fall kan jag tänka mig att ett skadestånd kan utdömas. Då är det ersättning för "sveda och värk" snarare än för ekonomisk skada.

Men allt sånt här är ointressant i den här tråden. Skapa gärna en separat tråd för sådana diskussioner (om det inte reda finns en). Här ska vi diskutera det fall som trådskaparen initierade tråden med.

Det betyder att förbudet att stjäla bilder från sajter typ fotosidan och använda på olika sajter som sina egna blir tandlöst. Och i förlängningen, stjäla bilder och sälja dem, tex på shutterstock i USA också. Fotografen har ju inte lidit någon ekonomisk skada?

Jag orkar inte kolla igenom alla dina inlägg, men det var faktiskt Fredrik jag nämnde sist i samband med smutskastning och någon mening före vände jag inte mot specifikt dig utan flera aktiva. Vill du ha fler kandidater; KGS gjorde det för någon sida sedan. Om jag i hastigheten blandat ihop något av hans och dina inlägg ber jag om ursäkt för det, ni har bägge skrivit rätt aktivt.

Det kanske inte blir lika rolig debatt då en metod inte kan skämmas och springa och gömma sig? Kan det vara så enkelt? Eller att man kanske inte gillar ST och då spelar det ingen roll att han normalt skickar fakturor med lägre belopp?

Klart det går att skilja, om man bara vill.

Visa var jag "smutskastat" ST förutom vad gäller kritik mot det fullständigt förkastliga beteendet som tråden handlar om. Kanske bättre du blir avstängd för smutskastning själv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar