** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Metoden, vad jag läst mig till så hade uppdragsgivaren använt tin eye eller motsvarande i andra fall och sedan stämt bildtjuven. Att ST skulle gjort tvärtom i detta fall tror jag inte på.

Vaddå tvärtom? nu e jag inte med... uppdraget är otydligt i sig, men huvudpunkten är, suck, once again, att kravet är galet mycket för stort i förhållande till all känd praxis. Skrämskott på gränsen till utpressning, särskilt som företagsnamnet KAN missuppfattas som varande en myndighet. Dubbelfel! Utvisning! Skamvrå! Dumstrut!

Framgångsrikt? Ur upphovrsättsinnehavarens och STs synvinkel är det att bildtjuven betalar. Direkt, efter påminnelse, efter förhandling eller efter dom i tingsrätten.

Jovisst, men hur framgångsrikt har flaggmålet varit? Är beloppen som krävs rimliga från början? Är det många som protesterat mot fakturan och tagit det till tingsrätten? Finns det några domar? Antag att totala kravsumman uppgår till 12 MSEK och utfallet blivit 120 KSEK, anser du det vara en framgång?

Vaddå tvärtom? nu e jag inte med... uppdraget är otydligt i sig, men huvudpunkten är, suck, once again, att kravet är galet mycket för stort i förhållande till all känd praxis. Skrämskott på gränsen till utpressning, särskilt som företagsnamnet KAN missuppfattas som varande en myndighet. Dubbelfel! Utvisning! Skamvrå! Dumstrut!

Jovisst, men hur framgångsrikt har flaggmålet varit? Är beloppen som krävs rimliga från början? Är det många som protesterat mot fakturan och tagit det till tingsrätten? Finns det några domar? Antag att totala kravsumman uppgår till 12 MSEK och utfallet blivit 120 KSEK, anser du det vara en framgång?

Det var upphovsrättsinnegavaren som sökte upp ST, inte tvärtom. Tydligt nu?

I flaggfallet blev upphovrättsinnehavaren mycket nöjd, ST också.

Det var upphovsrättsinnegavaren som sökte upp ST, inte tvärtom. Tydligt nu?

I flaggfallet menar du? Okej, men det gör ingen skillnad för fallet i den här tråden.

I flaggfallet blev upphovrättsinnehavaren mycket nöjd, ST också.

Och vad säger det om hur framgångsrikt det var? Upphovsrättsinnehavaren är kanske glad åt 120.000 -30% in på kontot, medan kraven kanske var hundrafalt större. Fast efter resultatet av fallet i den här tråden är väl varje spänn en framgång för ST. Alla tvister i det fallet lär väl knappast vara avslutade än, eller låter de de som betalar betala och de som protesterar slippa?

I flaggfallet menar du? Okej, men det gör ingen skillnad för fallet i den här tråden.
Nej, Frediks kattbildstöld. Det framgår av inläggen.

Och vad säger det om hur framgångsrikt det var? Upphovsrättsinnehavaren är kanske glad åt 120.000 -30% in på kontot, medan kraven kanske var hundrafalt större. Fast efter resultatet av fallet i den här tråden är väl varje spänn en framgång för ST. Alla tvister i det fallet lär väl knappast vara avslutade än, eller låter de de som betalar betala och de som protesterar slippa?

Framgångsrikt: Fotografen fick det som denne hoppats på eller bättre. Tydligt nog?

Nej, Frediks kattbildstöld. Det framgår av inläggen.

Framgångsrikt: Fotografen fick det som denne hoppats på eller bättre. Tydligt nog?

Nu e jag inte alls med. Tycker du att kravet från ST var rimligt i kattfallet, trådfallet? Eller vad kommer du dragande med nu?

Flaggfallet (offtopic): Fotografen hade kanske inte trott att hon skulle få några pengar alls, klart hon blir nöjd med slantarna då, men om nittionio av hundra fall slutar med att de läggs ner så tycker jag ändå inte att det är framgångsrikt. Tycker du det så är det okej, du får tycka precis vad du vill ;-)

Nu e jag inte alls med. Tycker du att kravet från ST var rimligt i kattfallet, trådfallet? Eller vad kommer du dragande med nu?

Flaggfallet (offtopic): Fotografen hade kanske inte trott att hon skulle få några pengar alls, klart hon blir nöjd med slantarna då, men om nittionio av hundra fall slutar med att de läggs ner så tycker jag ändå inte att det är framgångsrikt. Tycker du det så är det okej, du får tycka precis vad du vill ;-)

Det var du som böjade hänga upp dig på ordet framgångsrikt. Den deltråden som du skapade handlar fortfarande om flaggbilden.

Fotografen har fått väldigt bra betalt och du är helt fel ute med dina %. Jag tror inte hon bryr sig om vad du tycker eller hur du definierar hennes nöjdhet :)

Och jag har fortfarande inte sagt att 12500 är rimligt.

Du väljer att ignorera de fall nämnda i denna tråd som faktiskt har lett till skadestånd, en del rejält stora. Det har varit flera rekordstämningar på sistone och om man vill titta i andra änden av skalan har vi tex flaggbildstölden där ST framgångsrikt använt precis den metod som kritiserats ovan.

Det är ju ännu värre om ST:s halvskumma metoder har rönt framgång. Jag hoppas verkligen att den här tråden läses av folk som utsätts för dessa metoder så att de vet att den bästa strategin inte nödvändigtvis är att betala om kravet är för högt ställt.

Det är ju ännu värre om ST:s halvskumma metoder har rönt framgång. Jag hoppas verkligen att den här tråden läses av folk som utsätts för dessa metoder så att de vet att den bästa strategin inte nödvändigtvis är att betala om kravet är för högt ställt.

Är det skumt att en fotograf begär ersättning från någon som begått upphovsbrott, och därför tar hjälp av t ex ST? Vem är skurken bland de tre?

Nej.

Två av dem är "skurkar". Den som begår upphovsrättsbrottet och den som begär för hög ersättning och använder ett namn som låter som om det handlar om en statlig myndighet.

Där föll du i fällan, jag nämnde inte ersättningsnivån.

Edit: Du kan f ö begära vad du vill, om du får det är en helt annan sak. Om det är smart eller effektivt är en annan femma men det är inte olagligt.

Jag noterar att Ola inte ens försökt förklara på vilket vis ST skulle vara forhindrad att delta i diskussion om sina metoder och det aktuella fallet. Drar därav slutsatsen att det bara var något han hittat på och inte stämmer.

Edit: Du kan f ö begära vad du vill, om du får det är en helt annan sak. Om det är smart eller effektivt är en annan femma men det är inte olagligt.

Jag tror ingen här i tråden har påstått att det är olagligt. Bara för att en handling inte är olaglig så är den inte automatiskt moraliskt oklanderlig.

Jag noterar att Ola inte ens försökt förklara på vilket vis ST skulle vara forhindrad att delta i diskussion om sina metoder och det aktuella fallet. Drar därav slutsatsen att det bara var något han hittat på och inte stämmer.

Det var väl inte Ola som påstod det, utan Danne?

Om du beskyller någon för lögn/hitta på e dyl kanske du ska börja med att kolla att du beskyller rätt person.

Jag tror ingen här i tråden har påstått att det är olagligt. Bara för att en handling inte är olaglig så är den inte automatiskt moraliskt oklanderlig.

Jag var noga med att beskriva det vanliga fallet, utan att gå in på belopp eftersom det dels finns olika meningar om hur stort det ska vara, dels kan skada/ersättning beräknas på många olika sätt.

Det är alltså ok att söka juridisk hjälp för att söka ersättning från en upphovsrättsbrottsling?

Och jag har fortfarande inte sagt att 12500 är rimligt.

Nu förstår jag ingenting.

Vi som är kritiska till Testes agerande riktar i första hand vår kritik mot kravets storlek. Vi anser det orimligt.

Du försvarar hela tiden Teste - men nu säger du också att beloppet är orimligt.

Då håller du alltså med i kritiken?

Eller menar du att beloppet är orimligt men kravet rimligt?

Hur går det ihop?

Tycker du alltså det är helt OK att en jurist skickar ett uppenbart orimligt krav som ett förhandlingsbud?

Vad hade hänt om Fredrik varit lättskrämd och betalat i förstone. Hade Teste då hört av sig "Sorry, du vet 12.000 var bara ett skrämskott, egentligen tycker vi 2.000 är OK så jag tänkte betala tillbaka 10 loppor till dig" eller hade han tigit still och glatt tagit emot det orätta beloppet?

Ang det här med sekretess

Advokater eller juridiska ombud (Teste faller under det senare) skall följa "god sed".
Vilket innebär att de inte yppar sig om sina uppdrag eller uppdragsgivare hur som helst.

hitta-advokat.nu/advokat-och-fortroende/

Något som faktiskt påpekats tidigare i tråden.
Tänker dock inte leta igenom +100 sidor för att hitta exakt var.

Med tanke på det bitvis mycket hätska tonläget mot Teste, så är det inte så troligt att han i övrigt är intresserad av att delta i den här diskussionen, ens om han kunde.

I övrigt så är den här tråden så fylld av upprepningar att jag tappat räkningen på hur många gånger de diskuterats.
Tror dessvärre inte att diskussionen lär leda till något mer kommer ur den.
Än det som redan skrivits.

Så jag tackar för mig och önskar er alla allt gott.

Nu förstår jag ingenting.

Vi som är kritiska till Testes agerande riktar i första hand vår kritik mot kravets storlek. Vi anser det orimligt.

Du försvarar hela tiden Teste - men nu säger du också att beloppet är orimligt.

Då håller du alltså med i kritiken?

Eller menar du att beloppet är orimligt men kravet rimligt?

Hur går det ihop?

Tycker du alltså det är helt OK att en jurist skickar ett uppenbart orimligt krav som ett förhandlingsbud?

Vad hade hänt om Fredrik varit lättskrämd och betalat i förstone. Hade Teste då hört av sig "Sorry, du vet 12.000 var bara ett skrämskott, egentligen tycker vi 2.000 är OK så jag tänkte betala tillbaka 10 loppor till dig" eller hade han tigit still och glatt tagit emot det orätta beloppet?

Det är en viktig semantisk skillnad. "Att säga att 12500 är orimligt" och "att inte säga att 12500 är rimligt".
Ser du skillnaden?

Vem bestämmer vad som är uppenbart orimligt? Det var ju inte enda bildstölden på sajten, företaget omsätter stora pengar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar