** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tok-strategi om man är rädd om sitt namn och varumärke, men du kanske har rätt.

ST har fått massor med reklam och precis rätt målgrupp läser tråden, dvs fotografer. Ju längre tråden blir desto bättre.

Fredik med sin kattverksamhet får också uppmärksamhet, men det är väl aningen mer tveksamt om det är rätt målgrupp, (eller ens positivt?) men några nya kunder borde han fått.

ST har fått massor med reklam och precis rätt målgrupp läser tråden, dvs fotografer. Ju längre tråden blir desto bättre.

Fredik med sin kattverksamhet får också uppmärksamhet, men det är väl aningen mer tveksamt om det är rätt målgrupp, (eller ens positivt?) men några nya kunder borde han fått.

Om någon tror att StAFfan Teste fått positiv marknadsföring av den här tråden är jag helt övertygad om att det är fel. Han har bevisats vara en lycksökare som med tveksamma metoder försökt skrämma pengar ur folk som gjort fel. Jag skulle aldrig ta i denne man med tång när det gäller juridiska göromål.

---

yens d.ä "För övrigt anser jag att TS har gjort fel och borde betala en skälig ersättning".

Det är lätt att sno ihop scenarion:

Absolut, Mitt scenario var bara hypotetiskt för att passa ditt antagande om "tid är pengar". Ditt scenario är heller inte troligt.

Det mest troliga är att Teste redan från början vet att hans krav är orimliga. Han hoppas på betalning och när han inte får det går han vidare till nästa fall och hoppas på bättre lycka där.

Om jag har rätt så tycker jag den metoden är förkastlig.

Om jag har fel så framstår Testes agerande som oförklarligt. Jag har aldrig hört talas om en jurist som drar igång en process bara för att lägga ner den vid första motstånd. Lite mer uthållighet tycker jag hans klienter kan förvänta sig.

Innan den här tråden drogs igång hade jag bara hört talas om BO och Teste i positiva ordalag. Min syn har förändrats.

Jag skulle bli förvånad om hans rykte stärkts av denna tråd.

En hypotes.

Min hypotes om det som skett:
Den som gav Teste i uppdrag att driva ärendet, utgick från att de hade rätt att driva frågan.
Men av någon anledning var så inte fallet.

Teste var inledningsvis övertygad om att han företrädde en uppdragsgivare som har rätt att driva frågan.
När det senare visade sig att detta inte var fallet, så lade Teste ner fallet.

Jag har väldigt svårt att se att Teste skulle ha lagt ner fallet, i det fall att han faktiskt företräder någon som har rätt att driva frågan.

Framför allt så har jag oerhört svårt att tro att Teste medvetet skulle chansa, och sedan bara gå vidare om han inte hade rätt.

På sin höjd kan jag tänka mig att han har slarvat med att kolla upp alla detaljer från början.
Men det kan ju också vara Testes uppdragsgivare som framfört felaktig information.

Skulle min hypotes ovan stämma, så är det knappast rättvist att kalla Teste för oseriös.
Beroende på vilken information Teste ursprungligen fick så borde han möjligen ha kollat upp fallet mer ordentligt.

Till saken hör att Testa faktiskt inte får förklara sig i den här tråden.

Vad det gäller trådskaparen, som bevisligen gjort fel.
Och de facto olovligen använt flera bilder på en kommersiell sida.
Utan att visa någon som helst ånger, utan istället lägga en vädligt massa tid och energi på att smutskasta budbäraren.

Någon som ägnar sig åt både programmering, design och dessutom kallar sig fotograf kan avkrävas kunskap om vad som faktiskt gäller, och inte minst förväntas agera på ett på ett helt annat sätt än att dels försöka komma undan så billigt som möjligt.
Och samtidigt göra sitt bästa för att "skjuta budbäraren".
Så tycker jag i uppriktighetens namn att det är långt mer oseriöst än Testes agerande(n).
Trådskaparens smutskastning mot Teste är i mina ögon inget annat än hyckleri och dubbelmoral.

Nu är du väl ändå ute och cyklar, Danne?

ST är oseriös eftersom det krav han framför inte har någon grund i svensk rätt. En tiondel skulle vara mer i linje med vägledande domar.

Skulle din teori stämma och han alltså företräder någon som inte ens äger rätt till bilden är han ju ännu mer oseriös.

Och det är väl ingen dom hindrat ST från att delta i diskussionen och förklara sig?

...
ST är oseriös eftersom det krav han framför inte har någon grund i svensk rätt. En tiondel skulle vara mer i linje med vägledande domar.

Det här med beloppet är ju redan diskuterat, mer än en gång i den här tråden.

Så jag nöjer mig med att än en gång konstatera att det finns fall där "dubbla TU" är den faktiska utgången, efter att ärendena prövats i domstol.

I övrigt så har Teste en viss sekretess att ta hänsyn till.
Även detta har varit uppe tidigare i tråden.

Om det vore så att Teste "slarvat" och han nu anser kravet är grundlöst vore väl det hederliga att meddela motparten detta.

Du tror alltså att all "reklam" är bra reklam? Det är det inte. Den här tråden har "BO" all anledning att önska begravd och glömd. Det vore riktigt trevligt om han gick in och skrev några rader och förklarade sig. Hans polare försökte, utan framgång. Har han lagt ner fallet så borde han meddela "gäldenären" det. Det finns människor som mår väldigt dåligt av att ha stora krav hängande som hot över sig...

Ser ingen anledning att upprepa sådant som redan tidigare tagits upp i tråden.
Vissa saker har upprepats flera gånger.
Men diskussionen lär knappast komma längre av ytterligare upprepningar.

Vad är det där för trams? Det var ju du själv som nyss påstod att ST hade "viss sekretess att ta hänsyn till". Då får du ju försöka förklara vad du menar när folk frågar. När du slingrar dig på det här viset misstänker man bara att ditt påstående är nonsens.

Du tror alltså att all "reklam" är bra reklam? Det är det inte. Den här tråden har "BO" all anledning att önska begravd och glömd. Det vore riktigt trevligt om han gick in och skrev några rader och förklarade sig. Hans polare försökte, utan framgång. Har han lagt ner fallet så borde han meddela "gäldenären" det. Det finns människor som mår väldigt dåligt av att ha stora krav hängande som hot över sig...

Upprepning, repris, tjat...det spelar ingen roll hur många gånger du säger samma sak och det spelar ingen roll hur många gånger jag svarar, varken du eller jag kommer ändra vår inställning.

ST har agerat på uppdrag. Uppdraget var att skicka krav för en bevisad bildstöld. Detta är en del av Stefans verksamhet och jag tycker det är bättre ju fler som får reda på att man faktiskt kan göra något juridiskt när man får sina bilder stulna. Polisen har ju inte resurser, men man kan få hjälp av ST och tack vare hans provisionsmodell tar fotografen ingen risk genom att stämma bildtjuven. Advokater är dyra så det är faktiskt en rätt bra modell för den som inte har stor plånbok.

Vem vet om fallet är nedlagt? Varför skulle ST göra Fredrik den tjänsten efter Frediks kampanj? Kravet kvarstår tills vidare, stölden är bevisad. ST har inte bråttom. Tråden lever vidare...

Ser ingen anledning att upprepa sådant som redan tidigare tagits upp i tråden.
Vissa saker har upprepats flera gånger.
Men diskussionen lär knappast komma längre av ytterligare upprepningar.

Jag har faktiskt inte sett något belägg för att Teste inte får förklara sig i den här tråden, så det vore inte en upprepning om du förklarade varför.

Upprepning, repris, tjat...det spelar ingen roll hur många gånger du säger samma sak och det spelar ingen roll hur många gånger jag svarar, varken du eller jag kommer ändra vår inställning.

ST har agerat på uppdrag. Uppdraget var att skicka krav för en bevisad bildstöld. Detta är en del av Stefans verksamhet och jag tycker det är bättre ju fler som får reda på att man faktiskt kan göra något juridiskt när man får sina bilder stulna. Polisen har ju inte resurser, men man kan få hjälp av ST och tack vare hans provisionsmodell tar fotografen ingen risk genom att stämma bildtjuven. Advokater är dyra så det är faktiskt en rätt bra modell för den som inte har stor plånbok.

Vem vet om fallet är nedlagt? Varför skulle ST göra Fredrik den tjänsten efter Frediks kampanj? Kravet kvarstår tills vidare, stölden är bevisad. ST har inte bråttom. Tråden lever vidare...

Tja, vi bidar vår tid och ser om han rycker tag i det hela igen. Men om jag fick reda på att polisens fartkontroller inte kunde rendera i böter så skulle i varje fall jag vara lite mindre orolig för att köra för fort, dvs om bloggare och andra läser tråden så lär de sig att det kan komma en tandlös tiger som ryter lite, men ignorerar man den så försvinner den. Hade de istället fått lära sig att det kostade en tusenlapp att "låna" en bild olovandes så hade de säkert tänkt sig för. "BO" har därmed gjort alla fotografer en stor otjänst och skjutit sig i båda fötterna. Hoppas någon seriös jurist träder in och jobbar för fotografernas rätt i framtiden. Hen får väl kalla sig "Bildjuri§ten".

Tja, vi bidar vår tid och ser om han rycker tag i det hela igen. Men om jag fick reda på att polisens fartkontroller inte kunde rendera i böter så skulle i varje fall jag vara lite mindre orolig för att köra för fort, dvs om bloggare och andra läser tråden så lär de sig att det kan komma en tandlös tiger som ryter lite, men ignorerar man den så försvinner den. Hade de istället fått lära sig att det kostade en tusenlapp att "låna" en bild olovandes så hade de säkert tänkt sig för. "BO" har därmed gjort alla fotografer en stor otjänst och skjutit sig i båda fötterna. Hoppas någon seriös jurist träder in och jobbar för fotografernas rätt i framtiden. Hen får väl kalla sig "Bildjuri§ten".

Du väljer att ignorera de fall nämnda i denna tråd som faktiskt har lett till skadestånd, en del rejält stora. Det har varit flera rekordstämningar på sistone och om man vill titta i andra änden av skalan har vi tex flaggbildstölden där ST framgångsrikt använt precis den metod som kritiserats ovan.

Ett antal personer har kontaktat mig vid sidan av tråden och gett sitt stöd, andra har bett om råd så nog funkar tråden som upplysning om precis det jag sade. Hur många som kontaktat ST direkt efter att ha läst tråden vore intressant att få reda på.

Senast ändrad:
Du väljer att ignorera de fall nämnda i denna tråd som faktiskt har lett till skadestånd, en del rejält stora. Det har varit flera rekordstämningar på sistone och om man vill titta i andra änden av skalan har vi tex flaggbildstölden där ST framgångsrikt använt precis den metod som kritiserats ovan.

Ett antal personer har kontaktat mig vid sidan av tråden och gett sitt stöd, andra har bett om råd så nog funkar tråden som upplysning om precis det jag sade. Hur många som kontaktat ST direkt efter att ha läst tråden vore intressant att få reda på.

Där pekade du på en mycket viktig skillnad mellan dig och de flesta andra som verkar läsa den här tråden. De allra flesta tycker att det är bra om bildnappare (nej, det är fortfarande inte stöld, du kan säga det en miljon gånger, det blir inte mer stöld...) får betala en skälig slant. Men jag, och många med mig, är inte heller intresserade av att "sätta dit" och "lära läxor" osv, med hjälp av belopp som inte står i proportion till brottet. Det är fullständigt orimligt att en bild på en liten blogg kostar mer än böterna för rattfylla eller snatteri... Genom att kalla rekordskadestånd för "framgångsrikt" så visar det att ditt enda mål är att få ut så mycket pengar som möjligt ur en eventuell bildsnyltare, du bryr dig inte om brottet eller praxis.

---

yens d.ä: För övrigt anser jag att TS har gjort fel.

Där pekade du på en mycket viktig skillnad mellan dig och de flesta andra som verkar läsa den här tråden. De allra flesta tycker att det är bra om bildnappare (nej, det är fortfarande inte stöld, du kan säga det en miljon gånger, det blir inte mer stöld...) får betala en skälig slant. Men jag, och många med mig, är inte heller intresserade av att "sätta dit" och "lära läxor" osv, med hjälp av belopp som inte står i proportion till brottet. Det är fullständigt orimligt att en bild på en liten blogg kostar mer än böterna för rattfylla eller snatteri... Genom att kalla rekordskadestånd för "framgångsrikt" så visar det att ditt enda mål är att få ut så mycket pengar som möjligt ur en eventuell bildsnyltare, du bryr dig inte om brottet eller praxis.

---

yens d.ä: För övrigt anser jag att TS har gjort fel.

Jag har väl hela tiden varit öppen med mitt stöd för att upphovsrätten ska efterlevas och att det måste finnas en konsekvens om det bryts mot den? Om inte bildstölder (jo så säger faktiskt gemene man, låt ST skiva upphovsrättsbrott i rätten) får någon konsekvens kommer bildstölderna öka, dvs i strid med intressena för de som vill kunna tjäna pengar på sina bilder, nu eller i framtiden, och i strid med de som vill själv vill kunna bestämma i vilket sammanhang sina bilder ska visas.

Du vet inte vilka som läser, det är rätt stor skillnad på de som läser och de som skriver vilket jag märkt på de mail jag fått :) Fotosidan kryllar av fotografer som vill försvara sina rättigheter.

Och jag försvarar fortfarande inte beloppet.

Genom att kalla rekordskadestånd för "framgångsrikt" så visar det att

Nej så skrev jag inte. Flaggbilden var i den andra änden av skalan, dvs låga skadestånd. Och om du läser igen så förstår du säkert att "framgångsrik" syftar på att ST vann.

Uppdrag ??

Mej veterligt så finns det ingenstans "bevisat" att ST agerar på uppdrag.
Luddigheterna i fakturan tycker jag visar på motsatsen och att de blev tvärtyst från "BO" styrker mina farhågor.

Håller fullständigt med, (KGS, AFJ ErlandH m fl) att ST har pga sina metoder förlorat på alla sätt, vare sej att ärendet fortsätter eller "försvinner".

ThomasR

Senast ändrad:

Flaggmålet ja, hur framgångsrikt då? Fast visst, det jag ogillar, och det har jag försökt vara tydlig med, är metoden som används i detta fall. Om "BO" gör rätt så är det bra. Här har han gjort totalfel och får stå med hundhuvudet och skämmas. Helt rättvist. Har tråden givit honom fler uppdrag, och han skött dem snyggare, så är det förstås positivt. Då har han lärt sig något. Alla som får ohemula krav (och hittar tråden) kommer däremot lugnt avfärda dem. En vacker dag kanske någon t o m beivrar förfaringssättet, det skulle jag göra om han kom efter mig på det vis som tråden handlar om.

Flaggmålet ja, hur framgångsrikt då? Fast visst, det jag ogillar, och det har jag försökt vara tydlig med, är metoden som används i detta fall. Om "BO" gör rätt så är det bra. Här har han gjort totalfel och får stå med hundhuvudet och skämmas. Helt rättvist. Har tråden givit honom fler uppdrag, och han skött dem snyggare, så är det förstås positivt. Då har han lärt sig något. Alla som får ohemula krav (och hittar tråden) kommer däremot lugnt avfärda dem. En vacker dag kanske någon t o m beivrar förfaringssättet, det skulle jag göra om han kom efter mig på det vis som tråden handlar om.

Metoden, vad jag läst mig till så hade uppdragsgivaren använt tin eye eller motsvarande i andra fall och sedan stämt bildtjuven. Att ST skulle gjort tvärtom i detta fall tror jag inte på.

Framgångsrikt? Ur upphovrsättsinnehavarens och STs synvinkel är det att bildtjuven betalar. Direkt, efter påminnelse, efter förhandling eller efter dom i tingsrätten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar