Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den är onödig för att folk som skriver i den bara bråkar, ni kommer inte fram till något och jag lovar er att ni inte kommer att få ett svar på hur det tillslut blev.
 
Tja, om det är så så har Fredrik fått en rejäl hacka. Fast jag tror nog att "BO" försöker tiga ihjäl hela den här pinsamma historien.

Varken sett till hacka, räfsa eller bo-pennan.
Han gav upp efter bestridan som väntat, brydde sig inte ens att fråga efter en motivering.. vilket jag tycker säger rätt mycket. (eller så sitter han här i kulisen och grymtar och fått sin motivering därifrån)

Vad som däremot är nytt är att jag har blivit kontaktad av flera som fått liknande krav då den här tråden klättrat upp på sökningar. Är främst unga bloggare som hört av sig då de verkar vara en favorit målgrupp (de publiserar mycket och är väldigt okunniga o lätta att skrämma)
De som har tagit ner bilden och svarat med en förlåt omgående har fått en klapp på axeln och en generös rabatt på 1000kr om de betalar in inom en dag eller två, var nån student som tillomed hade tagit lån för att ge han pengar.
kanske försäljning och juridik går att kombinera trots allt.

Har gett den hjälp jag kan genom att berätta att BO är ett enmansbolag och ingen myndighet och hur tidigare dommar pekar på och hur en tvist fungerar och på vilka grunder BO kan går upp på och vilka delar som tillhör luftslottet. Sen är det upp till var och en att dra sina egna slutsatser och om det är värt bjuda enligt tidigare vägvisande dommar eller bestrida.

Tror BO har märkt av uppmärksamheten med och att kunskapen ökat bland mottagarna. För Göran har fått bra med PR tid och gått hårt åt flashback tråden som ligger före den här på indexeringar för att dra sönder och mörka slutsatserna.

Tycker också det är beklagligt att fotosidan köper hans PR-propaganda och trycker artiklar likt den som gick nyligen utan ett opartiskt inslag om vem som levererat artikeln och varför.
 
Tack för intressant uppdatering. För oss som följt tråden var det spännande att höra dig berätta. Kan bara hålla med om att det är en beklaglig affärsidé och de som inte alls tycker att det finns någon risk att mottagare av kraven tror att det är en myndighet som står bakom borde ju förstå det efter dina erfarenheter.

Och nej, jag tycker fortfarande inte att TS gjorde rätt från början, men två fel gör inte ett rätt - så har jag varit tydlig med det, IGEN... ;-)
 
Bra Fredrik. Då vet vi läget. Klart tråden ska hållas puttrande till "BO" förklarar sig. Den här delen (obs! DEN HÄR DELEN) av verksamheten verkar minst sagt tvivelaktig. Det är synd att göra en så bra titel och tanke som "bildombudsmannen" till en driftkucku.
 
Bra Fredrik. Då vet vi läget. Klart tråden ska hållas puttrande till "BO" förklarar sig. Den här delen (obs! DEN HÄR DELEN) av verksamheten verkar minst sagt tvivelaktig. Det är synd att göra en så bra titel och tanke som "bildombudsmannen" till en driftkucku.

Att namnet inte är det bästa, har vi avhandlat många gånger.

Sen är det många som tycker att stämma folk för bildstöld, och ta provision istället för betalt per timme är fel.

Tråden har också upplyst om att man ska ta stämningar från utländska bolag med en nypa salt.

Fredik, vad jag förstår av de senare sidorna, verkar inte speciellt ångerfull och anser tom om man läser en del av hans inlägg, inte ens att hans bildstöld ska räknas som upphovsrättsbrott. Och av hans tidigare löfte om att kompensera fotografen direkt blev ingenting.

Andra, som jag, tycker tråden är bra för att det sprider kunskapen om att man inte längre kan stjäla upphovsskyddat material utan att det blir konsekvenser eller åtminstone jobbigt.

Den som läser tidningarna ser att klimatet hårdnar, fler och fler blir stämda. Samtidigt är det lättare än någonsin att göra rätt för sig med billigt lättillgängligt material.

Slutligen tycker jag det är synd att ST blivit associerad med profit och otydlig(a) stämningar, när han är en av få som arbetar för att skydda våra rättigheter.

Två fel blir inte rätt...sas det, men ena sakfrågan reddes faktiskt aldrig ut (den andra, om det var upphovsrättsbrott får vi nog betrakta som klar), vem hade upphovsrätten och var stämningen legitim?

Vi vet bara att Fredik ställde till en massa liv och det lönade sig, inte i tid kanske men han slapp stämningen. Det blev sannolikt för dyrt att fullfölja.
 
...Det blev sannolikt för dyrt att fullfölja.

Vilket jag tolkar som att kravet var mycket dåligt underbyggt och att "BO" inser att han skulle förlora stort på en rättslig tvist, både i slantar och anseende. Egentligen tycker jag att han kommer undan för billigt om det stannar vid att kravet bara dras tillbaka. Lite som att jag skulle försöka råna banken men avbryter när jag inser att den är omringad...

Vore det inte bättre att ställa ett rimligt krav från början och verkligen driva fram prejudikat? Det skulle säkert ge större effekt.
 
Vilket jag tolkar som att kravet var mycket dåligt underbyggt och att "BO" inser att han skulle förlora stort på en rättslig tvist, både i slantar och anseende. Egentligen tycker jag att han kommer undan för billigt om det stannar vid att kravet bara dras tillbaka. Lite som att jag skulle försöka råna banken men avbryter när jag inser att den är omringad...

Vore det inte bättre att ställa ett rimligt krav från början och verkligen driva fram prejudikat? Det skulle säkert ge större effekt.

Det Stefan har att förlora på en tvist är tid, inget annat. Tid är pengar. Så han väljer sina fall därefter.

Tycker du ska lägga ner din vendetta mot Stefan Teste Bildombudsmannen AB.

Om inte, så förespråkar du indirekt faktiskt upphovsrättsbrott. Stefan har inte påvisats ha fel i sak eller företrädare etc, till skillnad från Fredrik.
 
Det Stefan har att förlora på en tvist är tid, inget annat. Tid är pengar. Så han väljer sina fall därefter.

Tycker du ska lägga ner din vendetta mot Stefan Teste Bildombudsmannen AB.

Om inte, så förespråkar du indirekt faktiskt upphovsrättsbrott. Stefan har inte påvisats ha fel i sak eller företrädare etc, till skillnad från Fredrik.

Det gör jag väl inte alls. Jag tycker att Fredrik kunde ha fått en rimlig faktura från början och hade han bråkat om den så hade han inte fått mycket stöd på FS, i varje fall inte av mig. Det är inte Teste som person jag har något emot, inte heller hans gärning som bildombudsman, bara METODEN i det här fallet. Att skicka ett tio gånger så stort krav mot vad all praxis visat vara rimligt. Att han dessutom lägger sig platt när gäldenären protesterar visar väl vad det handlar om. De andra nio som fick liknande krav kanske betalade, eller "förhandlade" till sig halva priset, vad vet vi. Tycker du att METODEN, i det här fallet, är rimlig?
 
Det gör jag väl inte alls. Jag tycker att Fredrik kunde ha fått en rimlig faktura från början och hade han bråkat om den så hade han inte fått mycket stöd på FS, i varje fall inte av mig. Det är inte Teste som person jag har något emot, inte heller hans gärning som bildombudsman, bara METODEN i det här fallet. Att skicka ett tio gånger så stort krav mot vad all praxis visat vara rimligt. Att han dessutom lägger sig platt när gäldenären protesterar visar väl vad det handlar om. De andra nio som fick liknande krav kanske betalade, eller "förhandlade" till sig halva priset, vad vet vi. Tycker du att METODEN, i det här fallet, är rimlig?

Det här har vi tjatat om så många gånger och det är uppenbart att vi inte kommer någonstans. Jag försvarar inte beloppet, som jag tror är för att framtvinga en reaktion och snabbare förhandling. Att ta betalt mot provision, 30%, lägger jag mig inte i. Det är upp till uppdragsgivaren om den vill köpa timmar eller bara betala om det blir resultat. Hade ST fått betalt per timme hade vi nog hört mer i ärendet, nu var det mer rationellt att bara göra ingenting, åtminstone ett tag. Fredik har ju bidragit med rätt mkt information så det kanske kommer ett kapitel till längre fram.

Du säger att det är metoden i detta fall du kritiserar ändå använder du väldigt personliga beskrivingar (kritik, negativa tillmälen) om Stefan i dina inlägg. Som typ "skämmas". Inte så konsekvent.
 
...Du säger att det är metoden i detta fall du kritiserar ändå använder du väldigt personliga beskrivingar (kritik, negativa tillmälen) om Stefan i dina inlägg. Som typ "skämmas". Inte så konsekvent.

Klart som f-n att han ska skämmas över den arbetsmetod han valt (i det här fallet, skyndar jag mig att tillägga)!
 
Det Stefan har att förlora på en tvist är tid, inget annat. Tid är pengar. Så han väljer sina fall därefter.

Den stora förlusten vore förstås om han drog detta till rätten och att beloppet fastställdes till någon tusenlapp. Då skulle det bli väldigt svårt för en seriös jurist att fortsätta skicka ut liknande ohemula krav i fortsättningen.

Dessutom, om det vore som du säger, att han ger upp för att "tid är pengar" så är det verkligen ett märkligt förfarande.

Uppdragsgivaren kontaktar BO: "Jag har råkat ut för upphovsrättsbrott, kan du driva ärendet?"

BO: "Visst!"

Efter en tid, uppdragsgivaren: "Hur går det?"

BO: "Inget vidare, snubben vägrar betala, det blir ett dj-kla bök att driva in de där stålarna, vi kanske bara får 1/10. Det är inte värt besväret så jag lägger ner nu."
 
Den stora förlusten vore förstås om han drog detta till rätten och att beloppet fastställdes till någon tusenlapp. Då skulle det bli väldigt svårt för en seriös jurist att fortsätta skicka ut liknande ohemula krav i fortsättningen.

Dessutom, om det vore som du säger, att han ger upp för att "tid är pengar" så är det verkligen ett märkligt förfarande.

Uppdragsgivaren kontaktar BO: "Jag har råkat ut för upphovsrättsbrott, kan du driva ärendet?"

BO: "Visst!"

Efter en tid, uppdragsgivaren: "Hur går det?"

BO: "Inget vidare, snubben vägrar betala, det blir ett dj-kla bök att driva in de där stålarna, vi kanske bara får 1/10. Det är inte värt besväret så jag lägger ner nu."

Repris:

Alla fall är olika och man kan väl knappast beskylla Fredrik för ångerful så att beloppet bara skulle bli någon tusenlapp när han använt bilden (samt andra) på en kommersiell websajt finner jag osannolikt.

Det är lätt att sno ihop scenarion:

Uppdragsgivaren: Den där kattsajten kryllar av stulna bilder, en är vår. Tryck dit honom ordentligt eller stoppa honom åtminstone. De där 30% du brukar få låter som en bra deal, då tar jag ingen risk.

ST: Ok, jag skriver ett standardbrev, kommer också att påminna. Om det verkar värt att gå till tingsrätten hör jag av mig för då behöver jag bevis om upphovsrättsinnehavet. Vi kan väl höras av om något halvår om vi ska fortsätta på något annat sätt.
 
Repris:

Alla fall är olika och man kan väl knappast beskylla Fredrik för ångerful så att beloppet bara skulle bli någon tusenlapp när han använt bilden (samt andra) på en kommersiell websajt finner jag osannolikt.

Det är lätt att sno ihop scenarion:

Uppdragsgivaren: Den där kattsajten kryllar av stulna bilder, en är vår. Tryck dit honom ordentligt eller stoppa honom åtminstone. De där 30% du brukar få låter som en bra deal, då tar jag ingen risk.

ST: Ok, jag skriver ett standardbrev, kommer också att påminna. Om det verkar värt att gå till tingsrätten hör jag av mig för då behöver jag bevis om upphovsrättsinnehavet. Vi kan väl höras av om något halvår om vi ska fortsätta på något annat sätt.

Tok-strategi om man är rädd om sitt namn och varumärke, men du kanske har rätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.