grov oaktsamhet var det tom som krävdes
nu är jag inte så kunnig på vad det kan motsvara.. men i höjd med uppsåt kanske?
Det du har visat i dina senare inlägg här passerar med råge gränsen för grov oaktsamhet, så att jag inte tvekar om att bedöma det som uppsåt.
Och jag uppfattar dig därmed som ett troll, i det du genom att upprepade gånger ändra dina utsagor och vränga lagen förlänger tråden helt i onödan. Du har inte visat någon som helst vilja att upprätthålla upphovsrätten, utan upprepade gånger visar du förakt för den rättsordning och praxis vi sedan länge har haft i upphovsrättsfrågor.
Tveksamheterna som du pekade på i början är reella. När man utan att äga upphovsrätt ställer anspråk i upphovsrättsliga frågor, måste man ha torrt på fötterna, och det ser inte ut som om företagen som har nämnts här har det. Vi vet alltså inte vems rätten till bilden är, mer än att den inte tillhör vare sig dig, det hawaiianska företaget eller Staffan Teste, och att du därmed inte har rätt att använda den, alldenstund du inte har kunnat påvisa att du har någon slags licens som tillåter dig att publicera den.
Rättsligt ändras läget om du kan hitta en licens som du får åberopa.
Innan någonting kan sägas i själva grundfrågan utöver det, måste man veta under vilka licenser bilden har tillgängliggjorts av den som har upphovsrätten. Det Hawaiianska företaget måste kunna visa någon slags kontrakt/licens, och kan inte hävda någon rätt utöver vad som är avfattat i det kontraktet. Om upphovsrättsägaren också har utfärdat någon annan licens, som bryter mot något villkor i kontraktet, så handlar det inte om en upphovsrättsfråga, utan om ett kontrakt mellan två parter, som kan vara brutet av den ena parten. Andra licenser som upphovsmannen har utfärdat gäller fullt ut, och villkor i kontraktet, som exempelvis
ensamrätt, är helt en avtalsfråga mellan parterna och påverkar inte andras användning av bilderna om de har en giltig licens. Märk att den som äger upphovsrätten när som helst kan dra tillbaka villkor i avtal genom att häva avtalet, och att ett avtalsvillkor inte påverkar tredje part.
Alldenstund du hävdar att du förstår lagen, måste man förutsätta uppsåt när du bryter mot den.