arp
Aktiv medlem
Att stjäla en bild från andra sajter som i sin tur har stulit bilden (om det nu var det du gjorde, du sa förut att du googlat upp den, inte wikipediat) gör inte ditt ev brott mindre. Står det inte att bilden är gratis eller CC får du helt enkelt inte använda den.
skulle det visa sig att jag uppsåtligt tagit bilden så är det mycket riktigt olovlig användning av upphovsrätten. Men utan att kunna peka på det så kommer ST aldrig få igenom nån av sina försök till fakturering.
Det har vi sett i tidigare fall, t.ex göran och testes jobb med kungsängen. där fick de inte ett öre för den olovliga användningen. Däremot tiden efter tillsägningen där dom fortfarande använde bilder, där åkte kungsängen på att betala full pott för, inte för att punkten var annan. inte alls.. men nu fanns det uppsåt och det gjorde det till ett brott.
Så bilder i allmänhet ses juridiskt som brottsbetingande bara om fotografen har tagit tillräckliga medel för att försvara sina bilder eller att användaren avsiktigt gjort val att missbruka bilder där upphovsman är känd. (ni som är mer insatta än min hobby-påläsning får gärna korrigera om jag missar någon aspekt).
90% av bilderna via google bildsökning har garanterat inte tillräcklig dokumenterat skydd för att kunna gå under banderollen "skyddad bild".. och mot förmodan att man inte hittar ägaren efter ett ärligt försök, så finns det inget som hindrar dig från att använda bilder fritt, förutsätt att man är beredd att släppa dem om ägaren kräver det och inte det inte föreligger skadlig effekt av publicering, ekonomiskt eller till anseende.
nu är kanske inte lagen optimal för hur fotografer vill att den ska fungera.
men det är vad jag får det till svart på vitt att situationen ser ut just nu
Senast ändrad: