Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, man kan aldrig köpa "rätten att få använda bilden som man vill". Den ideella upphovsrätten går nämligen inte att överlåta. Även om fotografen har sålt (hela den ekonomiska) upphovsrätten kan h*n i kraft av sin ideella upphovsrätt hindra att bilden t ex används i vissa sammanhang eller förvanskas på olika sätt.

Ett ombud kan vara t ex en bildbyrå (och är det ganska ofta).

Inte? Jag har nämligen sådana avtal skrivna (USA).
 
Något nytt? Försöker "BO" tiga ihjäl ärendet? Hur tolkar man det?

Han tycker kanske helt enkelt inte att det är värt besväret, TS har ju bråkat rätt mycket.

Eller så har de gjort upp med tystnadsplikt.

Eller så kanske ST upptäckt att TS hade delvis rätt, det visade sig vara en annan upphovsrättsinnehavare.

...vem vet...

Exakt samma fråga om tystnaden har kommit upp förut...det blir nog inga nya svar den här gången heller.

Kul att spekulationerna om vad som händt färgas av ståndpunkten :)
 
Nej, man kan aldrig köpa "rätten att få använda bilden som man vill". Den ideella upphovsrätten går nämligen inte att överlåta. Även om fotografen har sålt (hela den ekonomiska) upphovsrätten kan h*n i kraft av sin ideella upphovsrätt hindra att bilden t ex används i vissa sammanhang eller förvanskas på olika sätt.

Ett ombud kan vara t ex en bildbyrå (och är det ganska ofta).


Det kan förstås finnas olika lagstiftning i olika länder. Jag har hittills förutsatt att den här tråden handlar om svenska förhållanden.

Jag har svenska sådana avtal också. Det skulle aldrig falla mig in att försöka stoppa en kund att använda bilden som han vill om han köpt hela ekonomiska upphovsrätten.

Ingen kund skulle gå med på att jag i efterhand ställer krav på att bilden inte får hamna på internet tex (då de köpt hela ekonomiska upphovsrätten), ej heller skulle de känna sig skyldiga att fråga mig. Har de köpt bilden på det sättet får de göra vad de vill, och gör vad de vill. Ändra i den, klippa i den, göra trycksaker, återsälja osv.

Stämmer inte det med svenska lagen vet jag en och annan kund som inte vet risken med att köpa svenska bilder.
 
Jag har svenska sådana avtal också. Det skulle aldrig falla mig in att försöka stoppa en kund att använda bilden som han vill om han köpt hela ekonomiska upphovsrätten.

Ingen kund skulle gå med på att jag i efterhand ställer krav på att bilden inte får hamna på internet tex (då de köpt hela ekonomiska upphovsrätten), ej heller skulle de känna sig skyldiga att fråga mig. Har de köpt bilden på det sättet får de göra vad de vill, och gör vad de vill. Ändra i den, klippa i den, göra trycksaker, återsälja osv.

Stämmer inte det med svenska lagen vet jag en och annan kund som inte vet risken med att köpa svenska bilder.

I detta fall är vi helt överens :)
 
Han tycker kanske helt enkelt inte att det är värt besväret, TS har ju bråkat rätt mycket.

Eller så har de gjort upp med tystnadsplikt.

Eller så kanske ST upptäckt att TS hade delvis rätt, det visade sig vara en annan upphovsrättsinnehavare.

...vem vet...

Exakt samma fråga om tystnaden har kommit upp förut...det blir nog inga nya svar den här gången heller.

Kul att spekulationerna om vad som händt färgas av ståndpunkten :)

Jag tror att det inte har hänt någonting. ST gömmer huvudet i sanden som en rodnande struts, tagen på bar gärning. TS är kanske nöjd med utfallet, noll. Jag skulle inte ha varit det, jag skulle ha tagit det ett steg till. Även om det i slutändan skulle kostat mig en tiondel istället för ingenting. Jag tycker genuint illa om arbetsmetoden.
 
Jag tror att det inte har hänt någonting. ST gömmer huvudet i sanden som en rodnande struts, tagen på bar gärning. TS är kanske nöjd med utfallet, noll. Jag skulle inte ha varit det, jag skulle ha tagit det ett steg till. Även om det i slutändan skulle kostat mig en tiondel istället för ingenting. Jag tycker genuint illa om arbetsmetoden.

Kul att du tror det är så mycket känslor inblandat. Dream on, de flesta yrkesroller ger inte sådana yttryck, speciellt inte STs, ST är jurist :)

Synd att du du inte känner samma empati med oss som försöker leva på vårt fotograferande.
 
Kul att du tror det är så mycket känslor inblandat. Dream on, de flesta yrkesroller ger inte sådana yttryck, speciellt inte STs, ST är jurist :)

Synd att du du inte känner samma empati med oss som försöker leva på vårt fotograferande.

Det gör jag. Och i grunden är "BO´s" jobb en bra idé, men jobbar han på det här viset förstör han mer än han hjälper. Då kommer fotografer att framstå som giriga lycksökare. Hade summan varit rimlig från start hade jag sagt till Fredrik att betala utan att gnälla. Det är arbetsmetoden jag inte gillar.
 
Det gör jag. Och i grunden är "BO´s" jobb en bra idé, men jobbar han på det här viset förstör han mer än han hjälper. Då kommer fotografer att framstå som giriga lycksökare. Hade summan varit rimlig från start hade jag sagt till Fredrik att betala utan att gnälla. Det är arbetsmetoden jag inte gillar.

Håller med om det mesta du skrev i ditt inägg.

Däremot tycker jag nog det framgår av dina inlägg att är just ST som du ger dig på och inte hans arbetsmetoder, och i detta fall är det faktisk en annan part som vi nog ska kritisera för metoden, ST är bara ombudet.

Jag har inte sett dig använda ord som "skämmas" etc mot Fredrik som bevisligen brutit mot lagen/upphovsrätten.

STs arbetsmetod i detta fall kanske inte är den bästa (haha) men nog är det bra att det finns i alla fall någon som jobbar för fotografernas rätt.
 
Håller med om det mesta du skrev i ditt inägg.

Däremot tycker jag nog det framgår av dina inlägg att är just ST som du ger dig på och inte hans arbetsmetoder, och i detta fall är det faktisk en annan part som vi nog ska kritisera för metoden, ST är bara ombudet.

Jag har inte sett dig använda ord som "skämmas" etc mot Fredrik som bevisligen brutit mot lagen/upphovsrätten.

STs arbetsmetod i detta fall kanske inte är den bästa (haha) men nog är det bra att det finns i alla fall någon som jobbar för fotografernas rätt.

Ja, jag håller med. Men om metoderna blir utpressningsliknande kommer fotografer att få ett rykte om sig som varande giriga och hagalna. Det gynnar ingen. Och visst ska Fredrik skämmas för sitt tilltag, inom rimliga gränser. Å andra sidan har jag själv, i min relativa ungdom, begått mycket värre synder och kom undan med ett telefonsamtal från den aktuella fotografen. Det lärde mig mer än vad något brev från "BO" någonsin skulle göra. Och därefter gör jag likadant själv när någon "glömmer" att fråga om lov eller missar att sätta ut mitt namn fast vi kommit överens om det. Ibland får jag det retroaktivt, en gång fick jag en CD-skiva och en annan gång ett vackert leende som tack för att jag inte tog till brösttoner på en gång. Har någon inte råd att köpa en bild jag gjort, så kan de mycket väl få den gratis. Live and let live!
 
KGS;1782628...Har någon inte råd att köpa en bild jag gjort sa:
Fast om personen har råd med de fem dollarna och låter bli att betala av ren snålhet/lathet, gör det upprepade gånger utan att be om ursäkt eller ens i efterhand föröker betala... och dessutom inte bara är en person utan många...

...tror du förstår problemet.

Trodde inte du brukade sälja bilder...det är lätt att vara generös med andras alster.
 
Däremot tycker jag nog det framgår av dina inlägg att är just ST som du ger dig på och inte hans arbetsmetoder, och i detta fall är det faktisk en annan part som vi nog ska kritisera för metoden, ST är bara ombudet.

Hur kan Teste inte vara ansvarig för metoden?? En seriös jurist åtar sig inte ett uppdrag om uppdragsgivaren ålägger honom arbetsmetoder som han inte kan stå för! Alltså är det Teste som författat brevet, rekommenderat/satt ersättningsnivåerna etc.

Visst är han "bara" ombud, men själva arbetsmetoden är han till 100% ansvarig för och det är den som kritiseras!
 
Hur kan Teste inte vara ansvarig för metoden?? En seriös jurist åtar sig inte ett uppdrag om uppdragsgivaren ålägger honom arbetsmetoder som han inte kan stå för! Alltså är det Teste som författat brevet, rekommenderat/satt ersättningsnivåerna etc.

Visst är han "bara" ombud, men själva arbetsmetoden är han till 100% ansvarig för och det är den som kritiseras!

"Metoden" syftar även på att bildbyrån köpt bilder och sedan använt Tin Eye och Google bildsök för att hitta upphovsrättsbrottslingar. ST var inte ens inblandad då och kan knappast hållas anvarig för sånt som hände före hans tid.
 
"Metoden" syftar även på att bildbyrån köpt bilder och sedan använt Tin Eye och Google bildsök för att hitta upphovsrättsbrottslingar. ST var inte ens inblandad då och kan knappast hållas anvarig för sånt som hände före hans tid.

Jag fattade det som att det var användandet av PicScout som ledde fram till det aktuella fallet.

http://www.blf.se/sv/nyheter/upphov...l-jurdiskt-ombud-foer-picscout-i-sverige.html

Men jag kanske blandar ihop saker och ting?

Vilket som, uppenbarligen gillar Teste tanken att med programvara söka upp "brottslingar" och sedan försöka sätta dit dem på höga ersättningsbelopp mot andel i bytet. Jag tycker det är ett geschäft som knappast stärker fotografers ställning.
 
Vilket som, uppenbarligen gillar Teste tanken att med programvara söka upp "brottslingar" och sedan försöka sätta dit dem på höga ersättningsbelopp mot andel i bytet. Jag tycker det är ett geschäft som knappast stärker fotografers ställning.

Vore det bättre om polisen letade upphovsrättsbrottslingar med automatiska verktyg?
 
Vilket som, uppenbarligen gillar Teste tanken att med programvara söka upp "brottslingar" och sedan försöka sätta dit dem på höga ersättningsbelopp mot andel i bytet. Jag tycker det är ett geschäft som knappast stärker fotografers ställning.

Vore det bättre om polisen letade upphovsrättsbrottslingar med automatiska verktyg?

polisen har mycket riktigt automatiska fartkameror som står uppställda.
men du får inte 50.000 i böter för 5km/h över gränsen för att en jurist vill "skrämmas" lite, och tar 40% av kakan i egen ficka om han lyckas lura dig till att betala.

Som många har sagt i tråden så är bildmatchning via internet som pictscout gör en resurs om den används rätt. Google kan använda den för att informera om upphovsrätt / försäljningsställen för bilden etc.. hade hjälpt mig m.fl som aldrig avsåg använda en bild som var till salu, utan bara gratis bilder.
sättet som tjänsten används på här är dirty business som inte är förenligt med sund försäljning av fotografier
 
Vore det bättre om polisen letade upphovsrättsbrottslingar med automatiska verktyg?

Personligen tycker jag att polisen och myndigheterna borde prioritera andra saker än brott mot upphovsrätten. Den diskussion är dock off-topic så den släpper vi.

För min del är det hur som helst en stor skillnad på om en myndighet som polisen bedriver brottsspaning för att upprätthålla lag och ordning än om en jurist gör det med syftet att skrämma folk till att betala belopp som saknar stöd i rättspraxis. Dessutom mot andel i beloppet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.