ztenlund
Aktiv medlem
Jag är lite trött att det ensidigt klagas på ST och att TS framställs/framställer sig själv som "offer". Sen tycker jag inte att det ska löna sig att driva kampanj för att få igenom sin vilja. Det måste gå att komma överens på något bättre sätt. Ett telefonsamtal tex.
Som sagt i inlägg ovan så uppges ju bollen ligga hos just Teste nu. Han har ju uppenbarligen inte reagerat på bestridandet av fakturan. Möjligen talande för vad det är frågan om.
Dessutom verkar du ha glömt att Testes bundsförvant var inne och förde ett jäkla väsen i tråden, för att sedan avsluta kontot. Förmodligen för att även han insåg att situationen blev ohållbar.
Att bildstöld bara ska "straffas" med 1200kr som tex Erland tycker, anser i alla fall jag är för lågt för att få någon avskräckande effekt. En vanlig dagstidningsbild ger 750kr. Dubbelt för otillåten publicering. Saknad byline, dubbing igen. Redigering. Dubbling igen. Då kanske man kan börja resonera. Fast det är BLF och detta är ingen tidning utan ett företag. Att fakturera "högt" är ingen långsiktig lösning. Att stämningar inte ska ha avskräckande effekt är ett problem. Det verkar som skadestånden går upp. Varför? Skadan ökar knappast.
Som påpekats många gånger förut så ska inte skadeståndet utgöra något straff, det ska vara reparativt för den inkomst som undanhållits och den eventuella skada som åsamkats upphovsrättsinnehavaren.
Vill du ha straff får du anmäla brottet och försöka få till ett åtal. Jag tycker inte att privata aktörer ska syssla med rättsskipning, vilket du verkar göra. Brottmål är där straff för begångna gärningar utdöms, inte civilmål där skadestånd söks.
Jag har förstått att du menar att skadestånden går upp. Själv är jag inte särskilt övertygad om sanningshalten i detta påstående. Möjligen har det förekommit mål där omfattningen av intrånget varit större, vilket i sig såklart kan få det att verka som om skadestånden går upp. Så är dock inte fallet, eftersom det som sagt är att reparera inkomstbortfallet och den eventuella skadan det är frågan om. Några "punitive damages" sysslar vi inte med generellt sett i Sverige. Det hör hemma i USA.
Bildstölder är ett problem, myndigheterna har hittills inte gjort många knop för att förhindra dem förrän möjligen sista året, och det på initiativ från privata aktörer.
Nja, jag tycker inriktningen snarare verkar vara fildelning av upphovsrättsskyddat material och likande utan tillstånd.