Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var ombudet jag talade om. Det är väl han som driver ärendena åt henne? Han får därmed vika ner sig om han gått ut för hårt. Han kanske har förespeglat henne att ersättningen kommer bli tiofalt mot vad som är rimligt. Hoppas inte tösen köpt en bil på kredit i väntan på de stora pengarna bara.

Jag tycker för övrigt absolut att hon har rätt till en rimlig ersättning för sina bilder. Precis som jag tycker att FOTOGRAFEN i trådfallet ska ha en dusör.

Hur vet du att de flesta har betalat?

Det är inte ombudet som bestämmer.

Tycker du kan vara lite försiktig med dina uttryck i detta fallet, bildtjuvarna fick flera chanser att ta ner bilderna, många var direkt ohövliga.

Bra att du tycker hon ska få en rimlig ersättning.

Huvudkälla är fotografen själv.
 
Vad försäkringsbolag tycker något är värt har inget med saken att göra.


"Skillnaden mot upphovsrätt"?!?! Vad menar du nu? Om någon är villig att sälja upphovsrätten för en bild för 1 krona så kostar upphovsrätten 1 krona.

Det var du som tog upp försäkringsbolag/stöld. De har prislistor. Det skulle vår bransch också kunna ha. BLFs prislista finns som sagt men är dock inte generell.

Att sälja rätten att använda en bild för en krona är inte samma sak som att sälja upphovsrätten.
 
Det var du som tog upp försäkringsbolag/stöld.

Att sälja rätten att använda en bild för en krona är inte samma sak som att sälja upphovsrätten.
Nej, något om försäkringsbolag har jag inte tagit upp. Det har du hittat på.

Jo, att sälja rätten att använda en bild är just att sälja upphovsrätten. Vad tror du egentligen att den här tråden handlar om?
 
Tvärtom, denna tråd är kanonbra av de skäl jag ovan sagt. Ökad medvetenhet är bra.

Det finns ingen motsättning mellan att tråden är bra och att erkänna att TS lagt ner massa tid på ett icke rationellt sätt.

Jaha, så vad du menar är att TS skulle ha betalt fakturan rakt av eftersom det hade blivit billigare än att lägga ner tid på research, bestridande och diksussion här på fs. Hur hade du gjort om du fått ett krav som du anser fel? Sagt, "Vad jobbigt, det kommer ju ta mig massa tid att fixa med det här, bättre då att betala 12.000 och få saken ur världen?".
 
Nej, något om försäkringsbolag har jag inte tagit upp. Det har du hittat på.

Jo, att sälja rätten att använda en bild är just att sälja upphovsrätten. Vad tror du egentligen att den här tråden handlar om?

Du tog upp värdering av stulna varor. Det görs av försäkrningsbolaget. Med hjälp av prislistor.

Om du tror att man säljer upphovsrätten när man säljer en bild har du fel. Man säljer normalt bara rätten att använda bilden, i en del fall enbart för en viss tid och för ett visst syfte. Googla lite på "royalty free" så har du den vanligaste rätten.

Den ekonomiska upphovsrätten går att sälja men det är inte nödvändigt.
 
Jaha, så vad du menar är att TS skulle ha betalt fakturan rakt av eftersom det hade blivit billigare än att lägga ner tid på research, bestridande och diksussion här på fs. Hur hade du gjort om du fått ett krav som du anser fel? Sagt, "Vad jobbigt, det kommer ju ta mig massa tid att fixa med det här, bättre då att betala 12.000 och få saken ur världen?".

Nej. Läs vad jag skrivit. Jag har svarat på det. Mer än en gång.
 
Du tog upp värdering av stulna varor. Det görs av försäkrningsbolaget. Med hjälp av prislistor.

Om du tror att man säljer upphovsrätten när man säljer en bild har du fel.
Nej, försäkringsbolag har inget med saken att göra. Om du i en domstol kräver ersättning för stulna varor är det domstolen som avgör storleken på ersättningen.

Om du tror att man inte säljer upphovsrätten när man "säljer en bild" så förstår jag inte vad du tror att den här tråden handlar om. (För alla oss andra handlar den om att TS istället för att köpa upphovsrätt helt enkelt har snott den.)
 
Om du tror att man inte säljer upphovsrätten när man "säljer en bild" så förstår jag inte vad du tror att den här tråden handlar om. (För alla oss andra handlar den om att TS istället för att köpa upphovsrätt helt enkelt har snott den.)

Licens att använda en bild är inte på något sätt samma sak som upphovsrätt till verket...
 
Licens att använda en bild är inte på något sätt samma sak som upphovsrätt till verket...
Det finns inget som heter "licens att använda en bild". När du "säljer en bild" till t ex en tidning som vill publicera den är det upphovsrätt du säljer.

Man kan sälja hela upphovsrätten eller en del av den. Det senare är vanligast och kallas "delad upphovsrätt". Då behåller upphovsmannen hela sin upphovsrätt men säljer ändå en del av upphovsrätten som innebär att t ex tidningen X har rätt att publicera den en gång (eller två gånger eller ett oändligt antal gånger eller ...). Säljer man hela upphovsrätten innebär det att köparen inte bara har rätt att publicera bilden hur han vill utan också att sälja den vidare -- och upphovsmannen har inte längre rätt att publicera eller sälja den.
 
...
Om du tror att man inte säljer upphovsrätten när man "säljer en bild" så förstår jag inte vad du tror att den här tråden handlar om. (För alla oss andra handlar den om att TS istället för att köpa upphovsrätt helt enkelt har snott den.)

Som du utrycker dig verkar det tvärtom som det är du som inte förstår.

Tråden handlar för övrigt mest om kravet och dess storlek, inte om bildstölden. Vem som äger den ekonomiska upphovsrätten tror jag inte är utrett

Att sälja upphovsrätten, underförstått den ekonomiska upphovsrätten säljer man inte normalt.
 
Tvärtom. Det är precis den (eller en del av den) man säljer.

Menar du att den ekonomiska upphovsrätten vid en vanlig bildförsäljning via Scanpix eller Istockphoto faktiskt byter ägare har du fel.

"Att sälja en bild" betyder INTE att köparen tar över upphovsrätten och kan sälja den vidare som sin egen. Det går att göra men är ovanligt.

Den ideella kan inte överlåtas, säljas.
 
Sen är det faktiskt ingen bluffaktura. Den kanske innehåller fel vilket ett telefonsamtal med ST säkert kunnat redas ut omgående. Bildstölden är riktig och erkänd.

Nu har jag inte lusläst tråden, med BO har väl inte ens koll på vem som är ägare till materialet och skickar ändå en faktura? Det är en bluffaktura i mina ögon.
 
Menar du att den ekonomiska upphovsrätten vid en vanlig bildförsäljning via Scanpix eller Istockphoto faktiskt byter ägare har du fel.
Vid en vanlig "bildförsäljning" säljer man en del av just den ekonomiska upphovsrätten. Det är, som sagt, det enda man kan sälja (förutom fysiska kopior av bilden).

Det innebär i och för sig inte att upphovsrätten "byter ägare", eftersom man själv har kvar hela sin upphovsrätt (utom i de fall då man faktiskt avtalar att avstå från en del av denna).
 
Tvärtom. Det är precis den (eller en del av den) man säljer.

(Givetvis kan man också sälja fysiska exemplar av en bild, utan någon upphovsrätt, men det är ju inte det vi diskuterar här.)

Erland, när du uttrycker dig på detta vis blir det lite galet.
Man säljer inte upphovsrätten utan nyttjanderätten för ett visst sammanhang.

Låt oss säga att DN "köper" din bild så betyder det rätten att publicera,
de köper inte din upphovsrätt ;-) Den har du kvar!

Själv betalar mina kunder för rätten att nyttja bilderna, de köper ingen upphovsrätt....
 
Senast ändrad:
Låt oss säga att DN "köper" din bild så betyder det rätten att publicera,
de köper inte din upphovsrätt ;-) Den har du kvar!
Jo, det är just det de gör. "Rätten att publicera" är en del av upphovsrätten. Men visst har man kvar sin upphovsrätt, trots att man säljer den. Det är ju en av de trevliga sakerna med upphovsrätten, man kan sälja oändligt många delar av den och ändå ha den kvar.
 
Jo, det är just det de gör. "Rätten att publicera" är en del av upphovsrätten. Men visst har man kvar sin upphovsrätt, trots att man säljer den. Det är ju en av de trevliga sakerna med upphovsrätten, man kan sälja oändligt många delar av den och ändå ha den kvar.

Du skrev "visst har man kvar sin upphovsrätt, trots att man säljer den". Det låter väldigt konstigt.

Nu börjar det bli lite ordmärkeri här.

När du skriver "Upphovsrätten" är det i bestämd form och därmed i konflikt med att du säger att det är bara en del eller en rätt av flera, det som folk till vardags brukar kalla nyttjanderätt eller liknande.

Med uttrycket "du säljer en upphovsrätt" framgår det att det är en del av eller en av flera möjliga rätter.

Utrrycket "du säljer upphovsrätten" anger att du säljer hela (ekonomiska) upphovsrätten.
 
Utrrycket "du säljer upphovsrätten" anger att du säljer hela (ekonomiska) upphovsrätten.
Nej, det gör det inte. Om du går till Ica och "köper mjölken" innebär det inte att du köpt all mjölk som finns.

Upphovsrätt (och liknande rättigheter) har ju den fantastiska egenskapen att man kan äta kakan och ha den kvar. Dvs jag kan sälja upphovsrätt för en bild till hundra olika köpare (t ex tidningar som vill publicera den) utan att det minskar den upphovsrätt jag har kvar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.