Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ehum, så du är kunnig? Du hade ju inte läst domen.
Ja, jag är tillräckligt kunnig för att veta att domen inte är vägledande.

"Villigt"...det där verkar ju vara beroende på dagsformen, verkar vilja bagatellisera stölden, ingen pudel för det mesta.
TS har, vad jag kan minnas, aldrig förnekat att han publicerat bilden utan lov. Att han kanske tycker det är en bagatell är en annan sak; många brott är bagateller (t ex när jag dagligen går mot rött ljus vid övergångsställen, vilket jag också villigt erkänner).
 
Är du FÖR att skadestånd/ersättning ska bli nästan noll om det tex gäller en bildstöld från fotosidan (eller billig bildbyråbild) som i mitt exempel ovan?
En lite märklig fråga, men jag kanske ändå ska klargöra:

Nej, jag är inte för att ersättning/skadestånd ska bli "nästan noll". Och jag förstår inte hur det skulle kunna bli det heller. Att en bild är publicerad på Fotosidan innebär ju inte att den är värdelös.
 
Ola, jag tycker du resonerar väldigt märkligt.

Att trådskaparen lagt ner tid på detta ärende är väl inte så konstigt. Menar du att han istället skulle ha betalt fakturan med en gång bara för att det blivit billigare så? Jag tycker det är självklart att man reagerar om man anser sig få ett orättmätigt krav. Detta oavsett om kravet är större eller mindre än värdet av arbetsinsatsen att bestrida.

Jämförelsen med en stulen bild på fotosidan är inte relevant. Du skriver att dessa bilder har priset noll, det stämmer ju inte, de har inget pris alls. Därmed kan det vara rimligt att stödja sig på prislistor från diverse föreningar för att få vägledning om bilder värde.

I stock-foto fallet blir det intressanta att bilden redan HAR ett pris, då borde väl utgångspunkten för ersättningar vara det priset och inte något annat?

Angående ränta, det har förstås inget med diskussionen att göra. Det kommer ju att utdömas ränta även i detta fall om ärendet går till rätten och det blir en fällande dom. Räntan är ju bara en funktion av tiden och beloppets storlek.
 
...

Nej, jag är inte för att ersättning/skadestånd ska bli "nästan noll". Och jag förstår inte hur det skulle kunna bli det heller. Att en bild är publicerad på Fotosidan innebär ju inte att den är värdelös.

Om du läser mina inlägg igen och vad du själv m fl skrivit blir ersättningen om man baserar den på det låga försäljningspriset (eller fotosidans ickepris) och skadan samtidigt är låg, fotografen kanske inte ens kände till stölden, så låg att det blir löljigt.



Ola, jag tycker du resonerar väldigt märkligt.

Att trådskaparen lagt ner tid på detta ärende är väl inte så konstigt. Menar du att han istället skulle ha betalt fakturan med en gång bara för att det blivit billigare så? Jag tycker det är självklart att man reagerar om man anser sig få ett orättmätigt krav. Detta oavsett om kravet är större eller mindre än värdet av arbetsinsatsen att bestrida.

Jämförelsen med en stulen bild på fotosidan är inte relevant. Du skriver att dessa bilder har priset noll, det stämmer ju inte, de har inget pris alls. Därmed kan det vara rimligt att stödja sig på prislistor från diverse föreningar för att få vägledning om bilder värde.

I stock-foto fallet blir det intressanta att bilden redan HAR ett pris, då borde väl utgångspunkten för ersättningar vara det priset och inte något annat?

Angående ränta, det har förstås inget med diskussionen att göra. Det kommer ju att utdömas ränta även i detta fall om ärendet går till rätten och det blir en fällande dom. Räntan är ju bara en funktion av tiden och beloppets storlek.

För de flesta som jobbar betyder tid pengar.

Om räntan, det var Erland som av nåon anledning ville använda typ 2005 års nivå istället för att räkna med räntan och få fram 2011/2012 års nivå. Det är lite svårt att jämföra belopp om man inte räknar på samma år, lämpligen 2012.

Att stödja sig på prislistor, är precis en av de lösningar som kritiserats ovan. Jag tycker det borde tas fram en ny prislista för enbart bildstölder för att komma bort från försäljningspriset som en indikator. Försäljningspriset är inte relevant.

Tiden som TS har lagt ner är självfallet frivillig. Det vore dock rationellt att kontakta ST och förhandla om, få mer fakta, kanske tom få fakturan riven, istället för att driva dessa trådar.
 
...Tiden som TS har lagt ner är självfallet frivillig. Det vore dock rationellt att kontakta ST och förhandla om, få mer fakta, kanske tom få fakturan riven, istället för att driva dessa trådar.

Den tiden är försumbar och han har gjort helt rätt enligt Svensk Handels manual för hur man hanterar bluffakturor. De skriver "Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget via mejl eller fax och bestrida kravet. Det är viktigt att du har ett datum för bestridandet. Om du inte lyckas med detta måste du motsätta betalning. Om du inte får rättelse, skicka in underlaget till oss på Svensk Handel så att vi kan varna andra företagare! " Att han startade tråden är väl något som både vi och "BO" ska vara tacksamma för eftersom vi lärt oss både det ena och det andra. Nåja, "BO" hade nog varit gladare om han sluppit schavottera, men bättre än om det varit på löpsedelsplats.
 
Den tiden är försumbar och han har gjort helt rätt enligt Svensk Handels manual för hur man hanterar bluffakturor. De skriver "Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget via mejl eller fax och bestrida kravet. Det är viktigt att du har ett datum för bestridandet. Om du inte lyckas med detta måste du motsätta betalning. Om du inte får rättelse, skicka in underlaget till oss på Svensk Handel så att vi kan varna andra företagare! " Att han startade tråden är väl något som både vi och "BO" ska vara tacksamma för eftersom vi lärt oss både det ena och det andra. Nåja, "BO" hade nog varit gladare om han sluppit schavottera, men bättre än om det varit på löpsedelsplats.

Nu vet jag inte vad du jobbar med men för mig är en manvecka massor med tid även om den är utspridd.

Sen är det faktiskt ingen bluffaktura. Den kanske innehåller fel vilket ett telefonsamtal med ST säkert kunnat redas ut omgående. Bildstölden är riktig och erkänd.

För att använda ett bildstöldsargument: ST har fått gratisreklam, han kanske har vunnit mer än någon annan på denna tråd.

Alla har vunnit på medvetenheten om att bildstöld inte längre är riskfritt.
 
...Alla har vunnit på medvetenheten om att bildstöld inte längre är riskfritt.

Och så har vi lärt oss att "BO" kör med bluffliknande metoder.

Vet inte var du får en "manvecka" från. Jag har skrivit mer än Fredrik i tråden och sammanlagd tid är väl max en eller två minuter per inlägg i snitt, inklusive viss faktakontroll. Lär inte bli mycket till manvecka. TS har skrivit mindre och bara skickat ett brev till ST som han uppenbarligen inte fått svar på. TS har gjort sina drag, bollen ligger hos ST som får ta saken till TR om han vill skämma ut sig lite till.
 
Och så har vi lärt oss att "BO" kör med bluffliknande metoder.

Vet inte var du får en "manvecka" från. Jag har skrivit mer än Fredrik i tråden och sammanlagd tid är väl max en eller två minuter per inlägg i snitt, inklusive viss faktakontroll. Lär inte bli mycket till manvecka. TS har skrivit mindre och bara skickat ett brev till ST som han uppenbarligen inte fått svar på. TS har gjort sina drag, bollen ligger hos ST som får ta saken till TR om han vill skämma ut sig lite till.

Det är kanske för att du skriver mer än du läser :). Bläddra lite bakåt så hittar du manveckan.

Under tiden får bildombudsmannen Staffan Teste mer reklam och fler lär sig att det inte är riskrfritt med bildstöld.
 
Senast ändrad:
I inlägg #64 skriver Fredrik att han lagt ner "några dagars research" fast jag tror han överdrev *s*
Å andra sidan lägger vi alla ner en himla massa tid på sådant som inte ger pengar direkt. Igår såg jag en långfilm t ex, förlorade jag pengar på det? Eller när jag satt hela natten och lyssnade på Sophie Milman? Njae, tveksamt va? Ett inbrottsförsök i min bil renderade i flera samtal med polis, glasmästare och försäkringsbolag. Transport av bilen till glasmästaren, promenad hem och promenad tillbaka. Inte ser jag det som någon "förlust" förutom de slantar jag tvingas betala i självrisk. Skillnad om jag hade fått ställa in uppdrag pga att jag var utan bil (jämför med att skriva i tråden och försumma sina kunder/inte gå till jobbet), men jag har förstås backup ;-)
 
Eller inte. Eftersom han inte lär få ut några pengar i det här fallet, eller möjligen en tiondel av vad han försökte få.

Spelar ingen roll för reklamvärdet, det har ju gått minst sagt bra i de andra normala fallen. Hur många stämningar blev det i bara svenskaflagganbildstölden? Var det hundratals?

Principen är klar, bildtjuvar får räkna med att kunna bli stämda nuförtiden.
 
Spelar ingen roll, det har ju gått minst sagt bra i de andra fallen. Hur många stämningar blev det i bara svenskaflagganbildstölden? Var det hundratals?

Principen är klar, bildtjuvar får räkna med stämning.

Vet vi något om det? Egentligen? Hur bra det gått? Om han riktat liknande krav som det den här tråden handlar om mot enskilda personer så har han, förhoppningsvis, kammat noll även där. Kanske någon blivit stärkt av den här tråden och hållit emot.
 
Vet vi något om det? Egentligen? Hur bra det gått? Om han riktat liknande krav som det den här tråden handlar om mot enskilda personer så har han, förhoppningsvis, kammat noll även där. Kanske någon blivit stärkt av den här tråden och hållit emot.

Nej det har tvärtom gått mycket bra.
 
Nej det har tvärtom gått mycket bra.

Hur vet du det?

Har flaggfallet renderat i hundratals stämningar? Då blir det kul att se hur de fallen bedöms av domstolarna framöver! Tänk om han får ut 10% av varje krav även då? Vi hade 500% Dennis en gång i tiden, nu får vi snart 10% "BO"
 
Hur vet du det?

Har flaggfallet renderat i hundratals stämningar? Då blir det kul att se hur de fallen bedöms av domstolarna framöver! Tänk om han får ut 10% av varje krav även då? Vi hade 500% Dennis en gång i tiden, nu får vi snart 10% "BO"

Nej, "fakturor" skulle det förstås stått. Stämningen kommer om fakturan eller snarare påminnelsen inte betalas.
 
Tiden som TS har lagt ner är självfallet frivillig. Det vore dock rationellt att kontakta ST och förhandla om, få mer fakta, kanske tom få fakturan riven, istället för att driva dessa trådar.

TS behöver ju inte driva dessa trådar - det gör ju du, jag och alla andra så bra åt honom! :) Skämt åsido, varför tycker du att en tråd om detta inte borde förekomma? Vad skall vi då disktuera i "Lag, moral och etik"??

Varför skall TS inleda en förhandling? Det är ju ST som har initierat det hela, TS bestrider, då ligger bollen hos ST som kan välja att förhandla eller stämma.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.