Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, "fakturor" skulle det förstås stått. Stämningen kommer om fakturan eller snarare påminnelsen inte betalas.

Ah, synd, hade sett fram mot hundratals "prejudikat". Fast några av fakturorna lär väl gå domstolsvägen om han står på sig. Fast jag tror han viker ner sig till 10-20% i de flesta fallen om han går ut så hårt som i trådfallet. Eller så lärde han sig något av tråden och gick ut lite mer realistiskt och får in de begärda beloppen. Hoppas också de anpassas efter vem kraven riktas mot, dvs hur stor spridning respektive "tjuv" givit bilden.

Nu ska jag ut på uppdrag och skriver inget mer på en stund, om jag inte använder min iPhone förstås *s*

Edit: Vad var det du visste som gått "mycket bra"? Att skicka fakturor? Jo, posten är pålitlig!
 
Spelar ingen roll för reklamvärdet, det har ju gått minst sagt bra i de andra normala fallen. Hur många stämningar blev det i bara svenskaflagganbildstölden? Var det hundratals?

Principen är klar, bildtjuvar får räkna med att kunna bli stämda nuförtiden.

Jag tycker fallte med flaggbilden är en helt annan än denna.

I flaggbildsfallet tar en fotograf en bild. Många "stjäl" den, fotografen blir förstås förbannad och vänder sig till en jurist för att få hjälp med fallet. Det är - så vitt jag vet - fotografen som initierar det hela och det råder inga som helst oklarheter kring upphovsrätten etc.

I trådens fall är det en helt annan ordning. "Stölden" upptäcks med hjälp av automatisk programvara, hanteringen initieras från juristens sida och hanteringen är "fabriksmässig". Det råder en del oklarheter kring innehavaren av upphovsrätten och relationen till kravställaren. Beloppet tycks sakna grund. Det är ju detta som gör att så många vänder sig mot det här fallet.
 
TS behöver ju inte driva dessa trådar - det gör ju du, jag och alla andra så bra åt honom! :) Skämt åsido, varför tycker du att en tråd om detta inte borde förekomma? Vad skall vi då disktuera i "Lag, moral och etik"??

Varför skall TS inleda en förhandling? Det är ju ST som har initierat det hela, TS bestrider, då ligger bollen hos ST som kan välja att förhandla eller stämma.

Tvärtom, denna tråd är kanonbra av de skäl jag ovan sagt. Ökad medvetenhet är bra.

Det finns ingen motsättning mellan att tråden är bra och att erkänna att TS lagt ner massa tid på ett icke rationellt sätt.
 
Om räntan, det var Erland som av nåon anledning ville använda typ 2005 års nivå istället för att räkna med räntan och få fram 2011/2012 års nivå. Det är lite svårt att jämföra belopp om man inte räknar på samma år, lämpligen 2012.
Menar du inflation, och inte ränta?
 
Jag tycker fallte med flaggbilden är en helt annan än denna.

I flaggbildsfallet tar en fotograf en bild. Många "stjäl" den, fotografen blir förstås förbannad och vänder sig till en jurist för att få hjälp med fallet. Det är - så vitt jag vet - fotografen som initierar det hela och det råder inga som helst oklarheter kring upphovsrätten etc.

I trådens fall är det en helt annan ordning. "Stölden" upptäcks med hjälp av automatisk programvara, hanteringen initieras från juristens sida och hanteringen är "fabriksmässig". Det råder en del oklarheter kring innehavaren av upphovsrätten och relationen till kravställaren. Beloppet tycks sakna grund. Det är ju detta som gör att så många vänder sig mot det här fallet.

Fotografen i flaggfallet gick inte till ST i första hand utan bad själv sajtinnehavarna plocka bort bilderna.

I denna tråd kan det mycket väl vara upphovsrättsinnehavaren som initierar. Vem som har den ekonomiska upphovsrätten är inte klargjort. Vi vet att fotografen har "sålt" sina bilder till någon slags bildbyrå nån gång...lite luddigt.

Att debatten pågår om detaljer i just detta fallet hindrar inte att folk blir medvetna om att det numera finns en påtaglig risk att bli stämd för upphovsrättsbrott. (Med hjälp av googles bildsök, om det nu är den metoden som använts). Är inte ökad medvetenhet bra? Är det inte bra att det är en risk att åka dit?
 
Det kan man tycka, men de flesta har nog en annan åsikt -- inklusive domstolarna. Och det är de som bestämmer.

Om man inte utgår från försäljningspriset, hur ska man då kunna beräkna vad ersättningen och skadeståndet ska uppgå till?

Och det är även de som bestämmer om ST är skojare eller inte. Och om andra upphovsrättsmål kan användas som vägledning eller referens.

Priset, det är precis det som är problemet, hur gör man när inköpsvärdet är nästan noll eller bilden inte är till salu och skadan inte är lättdefinierbar. Fjärde gången jag skriver detta nu.
 
Ah, synd, hade sett fram mot hundratals "prejudikat". Fast några av fakturorna lär väl gå domstolsvägen om han står på sig. Fast jag tror han viker ner sig till 10-20% i de flesta fallen om han går ut så hårt som i trådfallet. Eller så lärde han sig något av tråden och gick ut lite mer realistiskt och får in de begärda beloppen. Hoppas också de anpassas efter vem kraven riktas mot, dvs hur stor spridning respektive "tjuv" givit bilden.

Nu ska jag ut på uppdrag och skriver inget mer på en stund, om jag inte använder min iPhone förstås *s*

Edit: Vad var det du visste som gått "mycket bra"? Att skicka fakturor? Jo, posten är pålitlig!

Det är en hon, ST är bara ombudet. Varför skulle hon "vika ner sig"? Hon har ju rätt. Vems sida är du på?

Det har gått bra med kraven, de flesta har betalat.
 
Senast ändrad:
I inlägg #64 skriver Fredrik att han lagt ner "några dagars research" fast jag tror han överdrev *s*

Jag tror han underdriver för att det inte ska verka som han lagt ner för mycket tid på detta.

Det var dessutom en evighet sedan, "några" är mer än ett par så 3-4 dagar då har väl hunnit bli 6-8 nu. "någon manvecka" är nog i underkant. Inlägg #64 är över 1000 inlägg sedan :)
 
Priset, det är precis det som är problemet, hur gör man när inköpsvärdet är nästan noll eller bilden inte är till salu och skadan inte är lättdefinierbar. Fjärde gången jag skriver detta nu.
Hur tror du man gör om man ska beräkna ersättningen om någon gjort inbrott hos mig och stulit en massa saker? Inga av mina prylar är till salu eller prissatta.

(Vad du menar när du skriver "hur gör man när inköpsvärdet är nästan noll" förstår jag inte. Om det normala priset på en vara är 1 kr så är givetvis den rimliga ersättningen vid en stöld just 1 krona.)
 
Hur tror du man gör om man ska beräkna ersättningen om någon gjort inbrott hos mig och stulit en massa saker? Inga av mina prylar är till salu eller prissatta.

Försäkringsbolaget har prislistor. Spelar ingen roll om du köpt grejerna på rea eller tom fått dem.

Prislistor skulle hjälpa här också.
 
Jag tror han underdriver för att det inte ska verka som han lagt ner för mycket tid på detta.

Det var dessutom en evighet sedan, "några" är mer än ett par så 3-4 dagar då har väl hunnit bli 6-8 nu. "någon manvecka" är nog i underkant. Inlägg #64 är över 1000 inlägg sedan :)

Ah, du räknar så. Så om sex månader har han lagt ner ett halvår på ärendet. Jag tror att vår vän Fredrik kan hålla fler bollar än ett brev till "BO" i luften, men du kanske vet något som jag inte vet.
 
Ah, du räknar så. Så om sex månader har han lagt ner ett halvår på ärendet. Jag tror att vår vän Fredrik kan hålla fler bollar än ett brev till "BO" i luften, men du kanske vet något som jag inte vet.

Jag uppskattar som jag skrev baserat på fredriks eget inlägg och tiden som gått, trådaktiviteer mm, inte som du skrev.
 
Det är en hon, ST är bara ombudet. Varför skulle hon "vika ner sig"? Hon har ju rätt. Vems sida är du på?

Det har gått bra med kraven, de flesta har betalat.

Det var ombudet jag talade om. Det är väl han som driver ärendena åt henne? Han får därmed vika ner sig om han gått ut för hårt. Han kanske har förespeglat henne att ersättningen kommer bli tiofalt mot vad som är rimligt. Hoppas inte tösen köpt en bil på kredit i väntan på de stora pengarna bara.

Jag tycker för övrigt absolut att hon har rätt till en rimlig ersättning för sina bilder. Precis som jag tycker att FOTOGRAFEN i trådfallet ska ha en dusör.

Hur vet du att de flesta har betalat?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.