iSolen.se
Guest
nu vet jag inte hur du brukar tänka när du får okända fakturor.
men när en tredje part som inte har nått med bilden att göra kommer och kräver pengar utan att visa eller äga rättigheterna till bilden och därtill hänvisar till fel fotograf... ringer du då och förhandlar dig till 50% av priset för att det "blir billigare" och känner dig nöjd?
när den riktige fotografen kommer och kräver ersättning ett år senare kanske en lampa tänds om hur blåst du blivit
kom 4v efter första. upprepade bara sista uppslaget med beloppet. stod påminnelse i hörnet. var utskriven samma datum som ursprungliga kravet.. så han gjorde förmlodligen båda breven klar samtidigt och la i olika fack för när de skulle skickas iväg. även det med 7 dagars förfallotid.
Nu brukar inte jag stjäla bilder så mitt svar skulle varit att undersöka vilken bild det varit och sedan letat fram kvittot varpå jag skriftligen skulle bestridit fakturan.
I ditt fall skulle jag snabbt plockat bort alla olagliga bilder från sajten för att inte riskera fler fakturor, ringt och diskutterat med ombudet och bett honom förklara vilka parterna var, hur ST var inblandad, vem som har den ekonomiska upphovsrätten etc etc, sen om uppgifterna stämt föreslagit en uppgörelse baserat på liknande fall som jag själv valt.
Tycker du fortfarande att ST företräder fel part?