Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sånt där är kul (att få med bilden i tidningen, inte just den artikeln som förstås var tragisk).

Och ett mycket bra exempel på att man ska förhandla :)

Men den belyser också skillnaden, du får betalt för ett scoop. Att sälja samma bild bara två tre dagar senare borde vara svårt. Bloggarna kostar dig noll, eller snarare ger dig gratis reklam.

Tar du några bildbyråbilder som du förväntar dig ge inkomst över tid?

Nu börjar vi avvika rejält från tråden. För att anknyta så skulle jag bli väldigt upprörd om "BO", utan att kontakta mig, drev ett ärende avseende någon av mina bilder på det sätt som görs i tråden. Särskilt om det mynnar ut i att "BO" tar 12000 spänn o jag får en hundring eller två.

(Inom parentes så var varken bild eller artikel tragisk för Bill i slutändan, tvärtom. Bilden gjorde det lätt för Tingsrätten att avkunna en friande dom och idag är Per vice ordförande i KU, det kanske han inte varit om han fällts)
 
Nu börjar vi avvika rejält från tråden. För att anknyta så skulle jag bli väldigt upprörd om "BO", utan att kontakta mig, drev ett ärende avseende någon av mina bilder på det sätt som görs i tråden. Särskilt om det mynnar ut i att "BO" tar 12000 spänn o jag får en hundring eller två.

(Inom parentes så var varken bild eller artikel tragisk för Bill i slutändan, tvärtom. Bilden gjorde det lätt för Tingsrätten att avkunna en friande dom och idag är Per vice ordförande i KU, det kanske han inte varit om han fällts)

Om du i ett motsvarande ärende lagt upp bilden på Scanpix el motsv och de driver ärendet vid en bildstöld lär du knappast få mer än några hundralappar, om ens det.

Spelar ingen roll om det var "din" bild och om du blev upprörd, det är inte din "affär".

(Är glad för Bill och din bild.)
 
Om du i ett motsvarande ärende lagt upp bilden på Scanpix el motsv och de driver ärendet vid en bildstöld lär du knappast få mer än några hundralappar, om ens det.

Spelar ingen roll om det var "din" bild och om du blev upprörd, det är inte din "affär".

(Är glad för Bill och din bild.)

Jag ska kolla hur Scanpix agerar i ett liknande ärende. Det är inte deras bilder bara för att de har rätt att sälja dem mot ett visst arvode. Även om de ibland tycks tro det när de skriver byline *s*
 
Tycker du inte att det borde påverka en smula? 25 besökare om dagen vs en miljon eller vad nu AB ståtar med?

Vad det gäller tidningar till dagspress, så vet jag av erfarenhet att tidningarna betalar samma pris, alldeles oavsett hur stor utgivning de har.
Har haft ett antal "betalbilder" i de största Svenska tidningarna, och ett antal i diverse ortstidningar med betydligt mindre upplagor.

Detta gäller bilder som jag tagit på uppdrag för en bildbyrå som jag tidigare arbetade för.

För att koppla det till den här tråden så har kostnaden i domen mot Aftonbladet ingenting som helst att göra med besöksantal/storlek på upplaga.

Det är bortom allt som helst tvivel att domstolen i det fallet utgått från det s.k. "TU-avtalet" som är ett avtal mellan BLF och TU, men som i praktiken är det pris som gäller för "köpbilder" hos samtliga de bildbyråer som leverar bilder till dagspress.
 
...Det är bortom allt som helst tvivel att domstolen i det fallet utgått från det s.k. "TU-avtalet" som är ett avtal mellan BLF och TU, men som i praktiken är det pris som gäller för "köpbilder" hos samtliga de bildbyråer som leverar bilder till dagspress.

Och hur i hela friden kom då "BO" fram till 12.000 spänn när det gäller Fredrik? Slant han på tangentbordet?
 
Och hur i hela friden kom då "BO" fram till 12.000 spänn när det gäller Fredrik? Slant han på tangentbordet?

Det framgår rätt tydligt av fakturan som ARP länkat till tidigare här i tråden, att Teste räknat utifrån BLF:s prislista och utgått från att bilden använts i ett kommersiellt sammanhang.

Lite förvånad över att du frågar då detta redan varit upp tidigare i tråden.
 
Det framgår rätt tydligt av fakturan som ARP länkat till tidigare här i tråden, att Teste räknat utifrån BLF:s prislista och utgått från att bilden använts i ett kommersiellt sammanhang.

Lite förvånad över att du frågar då detta redan varit upp tidigare i tråden.

Och då blir skillnaden över 10.000 kronor... wow... frågan e om han e ett troll eller en trollkarl. Å andra sidan blir slutresultatet för honom (i bästa fall) noll kronor. Troligen har den här "affären" kostat honom en hel del redan.
 
Orsaken till att Teste räknat utifrån BLF;s "prisguide" har ju diskuterats redan tidigare i den här tråden.
Ser ingen vettig mening med att återupprepa det som är sagt ett antal gånger redan.

Gott nytt år!

Och hittills har ingen hållit med om att han räknat rätt. Tycker du att han har räknat rätt?

Gott Nytt År!
 
Och hittills har ingen hållit med om att han räknat rätt. Tycker du att han har räknat rätt?

Gott Nytt År!

Vad är rätt? Bildstöld av bildyråbild, avsaknad av byline, redigerad plus att han gav sig på "budbäraren" vilket säkert minskade förhandlningsviljan. Hur prissätts en bildstöld när orginalet sålts med i syfte av att tillgängliggöra bilder billigt för att nå många och så kommer någon och stjäl den ändå? Är det svenska eller amerikanska normer som ska användas? Det skiljer som bekant rätt mycket i stämningsnivåer. Getty skulle aldrig gå så lågt som $2000 i en stämning.

Gott nytt!

Edit: Detta har varit uppe förut i tråden, lag låter min kommentar stå kvar men vill inte starta om samma diskussion. Min poäng var att fakturan visar ett sätt att räkna men är inte självklart "rätt".
 
Tokfel med andra ord. Vilket alla i tråden är överens om, utom ST´s vapendragare som var inne i tråden en stund. Vi vet att ST läser tråden och vi vet också att han avstått från vidare krav. Antagligen i hopp om att historien ska glömmas. Och det gör den nog, till nästa gång någon drabbas av ett ohemult krav från samma instans. Då kommer den att grävas upp. Eller när någon fakturadrabbad googlar på "BO", så kommer vederbörande inse att det inte är något att bry sig om, om fallet liknar det i tråden vill säga. Bara synd om dem som eventuellt betalar utan att våga protestera.

God Fortsättning
 
Tokfel med andra ord. Vilket alla i tråden är överens om, utom ST´s vapendragare som var inne i tråden en stund. Vi vet att ST läser tråden och vi vet också att han avstått från vidare krav. Antagligen i hopp om att historien ska glömmas. Och det gör den nog, till nästa gång någon drabbas av ett ohemult krav från samma instans. Då kommer den att grävas upp. Eller när någon fakturadrabbad googlar på "BO", så kommer vederbörande inse att det inte är något att bry sig om, om fallet liknar det i tråden vill säga. Bara synd om dem som eventuellt betalar utan att våga protestera.

God Fortsättning

Jag sa inte alls "tokfel" eller ens "fel". Det finns flera sätt att räkna på och ditt "rätt" är ur din synvinkel, det finns absolut inget konsensus på den punkten.

Du upprepar att ST vill att historien ska glömmas och då upprepar jag att jag tror motsatsen, en sån här tråd visar ju att risken med bildstöld numera är påtaglig. Man kan knappast räkna med att den som kommer och stämmer nästa gång ska fakturera på samma sätt, nästa gång kanske det blir stämning direkt, eller ett annat belopp, annan part eller kanske tom från utlandet.

Du kan lika gärna säga att TS nog borde vilja att trådarna glöms eftersom om någon googlar på honom eller hans företag hittar de en person som när påkommen om fel ger sig, med stor intensitet, på budbäraren/motparten istället för att förhandla fram en vettig lösning, trots att han själv förlorar på bråket. TS har sannolikt förlorat mångdubbelt i tid jämfört med om han bara ringt ST och förhandlat och sen betalat en ur hans synpunkt mer rimlig faktura.
 
...Du upprepar att ST vill att historien ska glömmas och då upprepar jag att jag tror motsatsen, en sån här tråd visar ju att risken med bildstöld numera är påtaglig ...

Inte om man får en tokfaktura, som sedan inte ens följs upp. Fredrik har ju inte hört ett jota sedan han invände mot fakturan.
 
TS har sannolikt förlorat mångdubbelt i tid jämfört med om han bara ringt ST och förhandlat och sen betalat en ur hans synpunkt mer rimlig faktura.

Men han (Fredrik alltså) har kanske sparat en del pengar istället. Det återstår förvisso att se.

Sen får väl allmänheten dessutom tack Fredrik för att han tog strid.
 
Givetvis svenska.


Någon konsensus behövs inte, det är svenska domstolar som bestämmer. Och vad de anser vet vi: STs krav är befängda.

Det där var kategoriskt.

Jag har inte krävt något konsensus.

Vad tingsrätten säger kan du omöjligt veta i förväg, det som stod i DN häromdagen visar väldigt väl att det är svårt att förutsäga hur det döms.
 
Senast ändrad:
Men han (Fredrik alltså) har kanske sparat en del pengar istället. Det återstår förvisso att se.

Sen får väl allmänheten dessutom tack Fredrik för att han tog strid.

Om han lagt ner en arbetsvecka och fallet blir nedlagt har han förlorat rätt mycket arbetstid. Om han sen, efter ytterligare engagemang, istället får betala några tusen blir det ju bara värre tidsspillan.
 
TS har sannolikt förlorat mångdubbelt i tid jämfört med om han bara ringt ST och förhandlat och sen betalat en ur hans synpunkt mer rimlig faktura.

nu vet jag inte hur du brukar tänka när du får okända fakturor.
men när en tredje part som inte har nått med bilden att göra kommer och kräver pengar utan att visa eller äga rättigheterna till bilden och därtill hänvisar till fel fotograf... ringer du då och förhandlar dig till 50% av priset för att det "blir billigare" och känner dig nöjd?

när den riktige fotografen kommer och kräver ersättning ett år senare kanske en lampa tänds om hur blåst du blivit :)

Fredrik sade ovan att det kom en påminnelse.
Hur såg invändningen ut?

kom 4v efter första. upprepade bara sista uppslaget med beloppet. stod påminnelse i hörnet. var utskriven samma datum som ursprungliga kravet.. så han gjorde förmlodligen båda breven klar samtidigt och la i olika fack för när de skulle skickas iväg. även det med 7 dagars förfallotid.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.