ANNONS
Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OT. Nej det finns ingen anledning till det. Det skulle ju vara intressant att veta tex hur detta slutar. Däremot blir det ältande att försöka få "mest rätt". Båda har ju sagt sin syn på det.

Nja, jag ville nog att TS skulle kunna förklara sig lite bättre. Att veta tex vem motparten är en rätt viktig del av frågan och vem som var brottsoffret (fotograf, bildbyrå, annan) kunde tydliggöras. Sen blev jag lite förvånad när TS inte (längre?) verkar erkänna upphovsrättsbrott, en minst sagt väsentlig del i en upphovsrättsstämning.

Men som jag sade för någon sida sedan, jag har gett upp försöken att få dessa frågor mer utredda.

Hoppas också att få höra hur det slutar, det brukar mest bli tyst efter såna här trådar.
 
Ja, eftersom det inte handlar om egendom så är alla analogier till egendom missvisande.

Bilar och hus kan inte heller stjälas men de är egendom, men alla vet vad du menar.

Du får chansen att avsluta denna deldebatt genom att föreslå ett praktiskt (eller opraktiskt för den delen) verb som är bättre än stjäla (en bild).
 
Bilar och hus kan inte heller stjälas men de är egendom, men alla vet vad du menar.
Fast egendom är svår att stjäla, ja, men bilar kan stjälas.

Jag tror inte att alla riktigt vet vad som åsyftas med bildstöld, och jag tror att det finns en hel del folk som tror att man kan äga bilder[1].

Du får chansen att avsluta denna deldebatt genom att föreslå ett praktiskt (eller opraktiskt för den delen) verb som är bättre än stjäla (en bild).

Jag tycker att upphovsrättsbrott är ett bra ord för att beskriva just upphovsrättsbrott och man kan "verbifiera" det genom att lägga tlil "begå" före.

[1] Givetvis kan man äga ett exemplar av en bild, men det är inte det saken handlar om.
 
Fast egendom är svår att stjäla, ja, men bilar kan stjälas.

Jag tror inte att alla riktigt vet vad som åsyftas med bildstöld, och jag tror att det finns en hel del folk som tror att man kan äga bilder[1].



Jag tycker att upphovsrättsbrott är ett bra ord för att beskriva just upphovsrättsbrott och man kan "verbifiera" det genom att lägga tlil "begå" före.

[1] Givetvis kan man äga ett exemplar av en bild, men det är inte det saken handlar om.

Bilstöld heter "tillgrepp av fortskaffningsmedel" (Erland skrev det för inte allt för länge sedan).

Ditt förslag var inte särskilt praktiskt och funkar inte. Formulera den enkla meningen "x stal bilden från y" så ser du problemet med den juridiska termen "begå upphovsrättsrättsbrott".

Edit: Det är tydligen inte lätt att skriva heller :)
 
Bilar och hus kan inte heller stjälas men de är egendom, men alla vet vad du menar.

Du får chansen att avsluta denna deldebatt genom att föreslå ett praktiskt (eller opraktiskt för den delen) verb som är bättre än stjäla (en bild).

olovlig publicering , otillåtet användande av bild är två bra exempel på vad det handlar om
vem orkar bry sig, kör på med stöld fast det är felaktig benämning rent juridiskt sett
 
Det är lite tröttsamt med dessa ständiga sidodiskussioner om ordet "bildstöld" ... är det inte snart dags att acceptera att det blivit ett vedertaget begrepp? Ordet används av Fotosidans artikelförfattare, det används av BLF när dom svarar på frågor om upphovsrätt osv, och det är mer praktiskt i vardagligt språk än "begå upphovsrättsbrott" (av vilket slag då, vad gäller det?) eller "olovlig publicering av bild".
 
Om det vore så vedertaget som en del försöker påskinna så skulle det inte leda till den här sortens diskussion Varje Jävla Gång.

Mvh,
Richard


Det är bara några få personer som konsekvent - "Varje Jävla Gång" :) - protesterar mot begreppet och drar igång sidodiskussionerna ...
 
Klart att tråden INTE ska stängas förrän vi fått veta upplösningen. TS har medgivit flera gånger att han gjort fel och så tycker nog alla i tråden, därom är vi eniga. Sedan är vi väldigt oeniga om beloppets rimlighet. Själv anser jag det vara helt åt skogen och ett mycket fult sätt att försöka skrämma TS till en förlikning. Även en förlikning på halva, eller en fjärdedel t o m, av beloppet vore långt över vad praxis i sådana här sammanhang är i Sverige. Alltså har "BO" satsat på att skrämmas. När Fredrik inte blev rädd tiger "BO", vilket inte Fredrik borde nöja sig med. Om "BO" förhandlar ner priset, eller går till en tingsrätten och får ut ca 1200:- så är han totalt bortgjord i framtiden. Det troliga är att han föreslår en förlikning som inte får offentliggöras. En sådan borde innebära en saftig slant till Fredrik, annars hoppas jag Fredrik hellre betalar några hundra och gör saken offentlig.

Skulle vi inte få reda på upplösningen så utgår jag från att "BO" har köpt sig fri.
 
Klart att tråden INTE ska stängas förrän vi fått veta upplösningen. TS har medgivit flera gånger att han gjort fel och så tycker nog alla i tråden, därom är vi eniga. Sedan är vi väldigt oeniga om beloppets rimlighet. Själv anser jag det vara helt åt skogen och ett mycket fult sätt att försöka skrämma TS till en förlikning. Även en förlikning på halva, eller en fjärdedel t o m, av beloppet vore långt över vad praxis i sådana här sammanhang är i Sverige. Alltså har "BO" satsat på att skrämmas. När Fredrik inte blev rädd tiger "BO", vilket inte Fredrik borde nöja sig med. Om "BO" förhandlar ner priset, eller går till en tingsrätten och får ut ca 1200:- så är han totalt bortgjord i framtiden. Det troliga är att han föreslår en förlikning som inte får offentliggöras. En sådan borde innebära en saftig slant till Fredrik, annars hoppas jag Fredrik hellre betalar några hundra och gör saken offentlig.

Skulle vi inte få reda på upplösningen så utgår jag från att "BO" har köpt sig fri.

Nog skulle TS förlora i tingrätten och även om han vinner så tillkommer advokatkostnaderna som lär vida överstiga några 1200kr även om det skulle gå fort. Utan advokat lär han inte ha en chans att vinna.

Om det blir förlikning är det nog till fotografens/bildbyråns fördel :)

Om Fredrik väljer att berätta om en ev förlust är en helt annan femma. ST lär knappast skriva här i vilket fall.
 
Nog skulle TS förlora i tingrätten och även om han vinner så tillkommer advokatkostnaderna som lär vida överstiga några 1200kr även om det skulle gå fort. Utan advokat lär han inte ha en chans att vinna.

Om det blir förlikning är det nog till fotografens/bildbyråns fördel :)

Om Fredrik väljer att berätta om en ev förlust är en helt annan femma. ST lär knappast skriva här i vilket fall.

Om han vinner så betalar ju motparten hans advokatkostnader?!
 
Nog skulle TS förlora i tingrätten och även om han vinner så tillkommer advokatkostnaderna som lär vida överstiga några 1200kr även om det skulle gå fort. Utan advokat lär han inte ha en chans att vinna.

Om det blir förlikning är det nog till fotografens/bildbyråns fördel :)

Om Fredrik väljer att berätta om en ev förlust är en helt annan femma. ST lär knappast skriva här i vilket fall.

Njae, förlora och förlora. En reduktion från 12000 till 1200 är ingen förlust direkt. Fredrik säger ju inte att han inte gjort fel, bara att han vill betala rätt belopp till rätt person. En förlikning borde hamna på en vedertagen nivå för att kunna godtas av alla parter och det är ungefär 1200. Då borde fotografen vara nöjd, men "BO" har förlorat ansiktet. Fredrik har inget att förlora på att berätta förutom om han avger ett löfte om att inte berätta i samband med förlikningen (fast då ska som sagt "BO" betala bra, tycker jag).
 
Realistiskt att ST skulle vilja tysta ner Fredrik. Not :)

Fredrik sprider info om att sno bilder kan få konsekvenser rätt bra förresten.

1200 kanske blir 6000. Eller 12500. Och istället för 4h advokat blir det 12h à 1500 om Fredrik ska kämpa emot. Försäkring gäller inte.

Vi kan gissa men vi kommer aldrig få reda på hur det slutar med säkerhet.
 
Har inte riktigt hängt med, vem är det egentligen som äger bilden och är denne med på allt detta på något sätt?
 
Läste någon dag sedan att man inte kan få advokatkostnaderna betalda om inte brottet ger fängelse. I civilmål (typ detta mål) får tydligen varje part betala sin del.

Det där en förenkling, som inte riktigt säger hela sanningen.
Vad det gäller cilivlrättsliga stämningar finns det som kallas för "mål om mindre värden".
Något som ärendet i den här tråden faller under.
Vilket innebär att parterna får bära sina egna kostnader, oavsett vem som vinner.

Vid civilrättsliga stämningar av större belopp får den förlorande parten ta den vinnande partens kostnader, förutom sina egna kostnader.

Mer info om vad som gäller "småmål" finns här:
http://www.villaagarna.se/Global/Dokument/Kunskapsbanken/Informationsskrifter/Processer_vid_domstolar_och_myndigheter/Mal-om-mindre-varden-vid-allman-domstol-2011.pdf
 
Bilstöld heter "tillgrepp av fortskaffningsmedel" (Erland skrev det för inte allt för länge sedan).
Nej, det är olika saker. Om man tar en bil olovandes och använder den så är brottet "tillgrepp av fortskaffningsmedel". Om man tar en bli olovandes utan att använda den, så är brottet "stöld". (Något förenklat.)

Ditt förslag var inte särskilt praktiskt och funkar inte. Formulera den enkla meningen "x stal bilden från y" så ser du problemet med den juridiska termen "begå upphovsrättsrättsbrott".

Nej, jag ser inte problemet. Eftersom upphovsrättsbrott och stöld är olika brott så blir förstås formuleringarna olika beroende på vilket av brotten man beskriver.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.