Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känns inte som att debatten rör sig framåt överhuvudtaget... Ingen som läser och vill förstå vad den andre skriver, alla bara upprepar deras egna syn hela tiden, och då blir det inte mycket till debatt. Är alla medlemmar på FS politiker? ;)

Att Teste kallar sig Ombudsmannen ogillar en del och en del andra tycker det är ok. Kan vi släppa det nu?

Att sidan är kommersiell har många svårt att acceptera. "Bara en hobbyverksamhet", "obefintlig vinst", "inget företag", "ingen webb-shop" osv... Det spelar ingen roll! Hemsidan finns för att visa upp och göra reklam för katter man kan köpa (!). Kanske en plus-minus-affär för TS, kanske inte. Spelar, som sagt, ingen roll, den är kommersiell.

Inte heller måste själva fotografen vare medveten om vad som försiggår med bilden h*n en gång i tiden tog, utan det är ju "ägaren av rättigheterna" som spelar roll. Nu vet jag inte hur det ligger till med detta men det känns knappast troligt att Teste skickar en sådan faktura bara för att någon mailat honom från USA...

Att TS kommer behöva betala 12.000 kr är inte troligt, men som någon skrivit innan, det är väl knappast ovanligt (eller så fruktansvärt oetiskt som många verkar tycka) att man inför en förhandling skickar en summa man räknar med att behöva kapa. Om det hela slutar med att TS tvingas betala typ 4 tusen förstår jag inte varför Teste måste krypa under en sten och självdö som det låter bland somliga här...

Hoppas på att debatten försätter (eller startar...) och att pajkastningen och OT:andet upphör snarast, jag vill gärna följa både tråden och TS:s fortsatta öde.

Kram och tryckkort på er alla!
 
Att Teste kallar sig Ombudsmannen ogillar en del och en del andra tycker det är ok. Kan vi släppa det nu?
En stpr del av diskussionen handlar ju om huruvida ST är en seriös aktör eller inte -- vilket även trådstartarens första inlägg handlade om. Det är alltså inte det minsta OT, som du påstår. Användandet av bolagsnamnet, den orimliga storleken på kravet, att det skulle röra sig om ett företag osv.

Att sidan är kommersiell har många svårt att acceptera. "Bara en hobbyverksamhet", "obefintlig vinst", "inget företag", "ingen webb-shop" osv... Det spelar ingen roll! Hemsidan finns för att visa upp och göra reklam för katter man kan köpa (!). Kanske en plus-minus-affär för TS, kanske inte. Spelar, som sagt, ingen roll, den är kommersiell.
Det är nog du som har "svårt att acceptera" vad ordet kommersiell betyder. En hobbyverksamhet är per definition inte kommersiell. Om verksamheten ibland går med vinst spelar ingen roll.
 
Jag tror det skulle kunna bli en tolkningsfråga hos skattemyndigheten; dom har ibland synpunkter på vad det är man egentligen bedriver för verksamhet om hobbyn har för stor omsättning eller om firman har för liten omsättning. I broschyren för hobby står det t.ex. i momsdelen ungefär "hobby som bedrivs i former som liknar näringsverksamhet", där man då kan man bli momsredovisningsskyldig om omsättningen (obs, inte vinsten) överstiger 30.000. Visserligen som någon sorts undantagsfall, men bedömningar kan ju ibland bero lite på vilken handläggare som får klorna i ens deklaration. En omsättning på 100.000 är en bra bit över vad dom flesta av oss räknar som hobby skulle jag tro.
 
Jag tror det skulle kunna bli en tolkningsfråga hos skattemyndigheten; dom har ibland synpunkter på vad det är man egentligen bedriver för verksamhet om hobbyn har för stor omsättning eller om firman har för liten omsättning.
Det har inte med storleken på omsättningen att göra, utan hur verksamheten bedrivs. Om den inte kan anses ha vinstsyfte är det hobby, om den har vinstsyfte är det förmodligen näringsverksamhet.
 
Inte heller måste själva fotografen vare medveten om vad som försiggår med bilden h*n en gång i tiden tog, utan det är ju "ägaren av rättigheterna" som spelar roll. Nu vet jag inte hur det ligger till med detta men det känns knappast troligt att Teste skickar en sådan faktura bara för att någon mailat honom från USA...

Detta tycker jag är en av de intressanta punkterna i saken. Tyvärr har vi ju ingen information från Teste exakt hur arbetsmetoden ser ut. Det hade varit mycket intressant att få veta och hade säkert kunnat skingra en hel del frågetecken.

Jag tycker det är sannolikt att den hanteringen till stor del är "automatiserad". Programvaran "piper" när den hittar en matchning och sedan drar kvarnen igång.

Detta är - vad jag vet - väldigt olikt hur jurister normalt jobbar och det gör att frågan har ett allmänt intresse då man kan förvänta sig att detta bara är ett i raden av många liknande krav.
 
Han avgick med omedelbar verk(m)an. Tror han insåg att det inte går att tala för sin sjuka mor och bli tagen på allvar i en sån här diskussion.

han fick sig en tillsägelse för förtal förra veckan och i helgen upprepade han det..
mitt svar blev censurerat samtidigt som hans konto avslutades
så jag tror FS känga gjorde värk av verk..
 
Jag tror det skulle kunna bli en tolkningsfråga hos skattemyndigheten; dom har ibland synpunkter på vad det är man egentligen bedriver för verksamhet om hobbyn har för stor omsättning eller om firman har för liten omsättning. I broschyren för hobby står det t.ex. i momsdelen ungefär "hobby som bedrivs i former som liknar näringsverksamhet", där man då kan man bli momsredovisningsskyldig om omsättningen (obs, inte vinsten) överstiger 30.000. Visserligen som någon sorts undantagsfall, men bedömningar kan ju ibland bero lite på vilken handläggare som får klorna i ens deklaration. En omsättning på 100.000 är en bra bit över vad dom flesta av oss räknar som hobby skulle jag tro.

Med tanke på att TS sajt inte nämner företag, telefonnummer eller besöksadress känns det inte som en seriös affärsverksamhet. Finns många hobbyverksamheter som omsätter mer än 100 000 sek, t.ex bilar.
 
Det är snarast du som inte läst mitt inlägg.
Frågan är om du vill förstå det över huvud taget?

Svenska folket är helt klart bekanta med att man kan kalla sig "Ombudsman", eller t.o.m. "Ombudsmannen" utan att vara någon som helst myndighetsperson.
Något som jag, för att vara övertydlig, exemplifierade i mitt tidigare inlägg.

Om jag vill förstå din kompletta sanning som du talat om för oss? Nej det vill jag inte, eftersom jag inte håller med, men jag påstår inte heller att någon annan behöver hålla med mig och jag idiotförklarar inte någon som har en avvikande åsikt.
 
Senast ändrad:
En stpr del av diskussionen handlar ju om huruvida ST är en seriös aktör eller inte -- vilket även trådstartarens första inlägg handlade om. Det är alltså inte det minsta OT, som du påstår. Användandet av bolagsnamnet, den orimliga storleken på kravet, att det skulle röra sig om ett företag osv.

Nja, jag påstod inte att det här var OT, utan att vi inte kommer någonstans i den obefintliga debatten.


Det är nog du som har "svårt att acceptera" vad ordet kommersiell betyder. En hobbyverksamhet är per definition inte kommersiell. Om verksamheten ibland går med vinst spelar ingen roll.

Jag skulle inte kalla ST:s webbsida för ideell, som borde vara motsatsen till kommersiell...
 
Vitt är motsatsen till svart. Det betyder givetvis inte att andra färger, t ex grått, inte existerar.

Nej, så är det förstås. Men när det handlar om "kattförsäljning" finns det väl inte lika många nyanser... Menade bara att så många hakar upp sig på att TS inte tjänar stora pengar.
 
Hur mycket erbjuder "BO" för locket på? Eller tänker han köra hela racet? Har det hänt något?
 
inget nytt på västfronten
var mer än 2v sen han fick bestridan, påminnelse ramlade in ung samtidigt med
gissar han väntar att påminnelsen går ut innan nästa steg
sen vet jag inte hur snabbt såna här ärenden normalt brukar gå innan man kan avfärda de..
kronofogden har kanske kötid med?
 
Nej, så är det förstås. Men när det handlar om "kattförsäljning" finns det väl inte lika många nyanser... Menade bara att så många hakar upp sig på att TS inte tjänar stora pengar.

Vad menar du? Nån skrev att TS deklarerade 7-siffrigt. Kattverksamheten har dock bara 6-siffrig omsättning, låter kanske mycket men bara kattförsäljning av 7 katter a 14' blir så mkt så det verkar inte omöjligt. Men vad vet jag, det är vara andrahandsinformation...
 
Där har han inget att hämta. Inte förrän en eventuell dom givit ett rimligt belopp.
Kronofogden kollar om fakturan i sig är ok Det kostar några hundringar. Det är den nog i detta fallet. Men eftersom TS bestrider så går det vidare till tingsrätten. Kostnad?

Helt knäppt att det gått så här långt, det hade varit rimligare att förhandla ner priser till något acceptabelt för TS. Alla förlorar på detta. Möjligen vinner de som får bilder bestulna som får veta att man kan stämma med hjälp av ST.
 
Nja, det finns ganska många "nyanser" mellan ideell och kommersiell också. Oavsett om det gäller kattuppfödning eller något annat.

Ett företag kan vara kommersiellt och ideelllt samtidigt. Kommersiellt betyder ju bara att det finns intäkter/omsättning, inte att det finns ett vinstintresse.

Katterna säljs ju, skänks inte bort.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.