Hannuse
Aktiv medlem
Intressant hållning som väl kan summeras med att gratis är gott och någon annan kan betala bara jag får det jag vill ha. Och det är väl däri som motvinden ligger, dom flesta tycker nog att man ska göra rätt för sig och betala för det man använder, och inte använda andras bilder utan lov. Den logiska och moraliska vurpan ligger i att du kan tänka dig att använda bilden olovligt med motiveringen att du ändå inte skulle betalt, när den korrekta logiken är att om du inte kan tänka dig att betala så ska du heller inte använda bilden. Jag förstår inte riktigt att så många kan ha så svårt med något så enkelt och självklart.
Edit: Dessutom behöver man knappast göra fel idag, det finns miljoner fria bilder att välja bland så sannolikheten är rätt god att man kan hitta en gratisbild om man bara anstränger sig och letar lite.
Hej.
Sorry, noll kronor var väl lite att ta i från min sida, men bildens värde berättigar nog inte heller ett vite på 12 tusenlappar.
Självklart ska jag betala för bilder som folk vill ha betalt för, men här har ett övertramp skett, och då kommer det mest horribla värderingar fram.
Du har helt rätt i att jag ska betala, och jag skulle inte kunna tänka mig att nyttja andra människors alster utan tillåtelse, men det känns bara så konstigt att bilden nu är värderad till en hel massa tusenlappar.
Det är klart att fotografen kan sätta vilket pris som helst, men marknaden styr ju också.
Om ingen vill betala flera tusen kronor för den lilla kattbilden, så är den sannolkt inte heller värd det.
Jag vill istället komma fram till vilken grund man räknar fram bildpriset på ?
Som någon skrev i denna tråd så kanske man ska "straffas" med att få betala dubbla bildpriset för sitt övertramp, men priset måste ju trots allt räknas fram på något sätt.
Speciellt om det är en bild som bara är publicerad, och inte direkt till salu.
En sådan bild har fotografen förmodligen inte värderat ekonomiskt, och då måste man ju kunna använda sig av någon typ av matris för detta.
Men eftersom jag inte jobbar med detta på något sätt så kan jag naturligtvis tänka i fel banor, så ni får gärna ge mig nya tankar, det är mest för att stilla min nyfikenhet, men också för att lära mig mer om detta område.
M.V.H
/Tobias