Hannuse
Aktiv medlem
Tack själv, en liten kommentar bara.
Jag tyckte från början precis som du, det ska väl inte göra någon skillnad.
Men sen kom jag på att rätten kanske ser ett en "heltidsfotograf" lider mer än t ex en webdesigner med kamera, gällande intrånget av bilden, var den förekommer osv. Och då blev tankegången lite lättar att smälta...
Hej igen.
Ja, du kanske har rätt, jag får fundera på det, och försöker att se på det utifrån alla perspektiv.
Men personligen känns det som att jag inte skulle bry mig om vem som har tagit bilden som jag väljer att nyttja, och jag hade inte betalat mer eller mindre för den oavsett om det är en yrkesfotograf eller hobbyfotograf.
Bilden är redan skapad, och jag tar inte någonting som någon behöver för sitt dagliga bröd.
Fotografen hade i detta läge inte fått en enda krona extra, men fick i alla fall sin bild publicerad, så det vill man i alla fall ha lite "credit" för.
Det känns lite som att man vill jämställa det med att jag har stulit någonting som jag som yrkesman behöver för mtt leverbröd, ungefär som att stjäla hammaren av en snickare.
Man jämför det som en fysisk tingest, men för mig känns det som en sak som jag redan har tillverkat, och någon kopierar det.
Då vill jag naturligtvis ha betalt för den del som jag lider skada av, i relation till att jag får en minskad förtjänst på min produkt.
I det här fallet blir det ju noll kronor enligt sunt förnuft, eftersom jag inte hade köpt bilden om den kostat pengar, och jag tär inte på någon annans ekonomi i och med min verksamhet (som inte inbringar pengar i nämnvärd omfattning).
Men samhället driver ju åt ett annat håll, så jag vet att jag arbetar i motvind med dessa tankar.
Det är i alla fall intressant att följa alla teorier, och jag hoppas att jag kan få en klarhet inom kort, som beskriver hur det svenska rättssystemet ser på saken.
M.V.H
/Tobias