Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En fråga till TS:

Har du hanterat detta ärende sjäv än så länge, t ex det skriftliga bestridande som jag antar att du har skickat?

Eller har du tagit hjälp av någon jurist i frågan?
 
Det är du som borde lära dig det, "en gång för alla". Du har ju hävdat att "Tryckkort är t ex: bildbyrånamn/fotografens namn".

Termen "tryckort" är ju något helt annat och har inget med den här diskussionen att göra.

Att ni orkar, detta är väl fullständigt meningslöst att fortsätta. Vi har olika uppfattningar och erfarenheter helt enkelt.

För mig är det fullständigt ointressant vad du och några till anser om detta enstaka ord.

Detta ältande och vältrande får mig att tänka på en båtskylt: "kapten har alltid rätt, och har han fel så har han alltid rätt"

När ni inte ens godtar en "branschförklaring" , flera exempel som går att hitta på Google, så tycker jag det blir fullständigt meningslöst att fortsätta den stark OT-betonade motsatsdiskussion.
 
När ni inte ens godtar en "branschförklaring" , flera exempel som går att hitta på Google, så tycker jag det blir fullständigt meningslöst att fortsätta den stark OT-betonade motsatsdiskussion.
Att termen "tryckort" betecknar den ort och det tryckeri där en trycksak framställs är det nog ingen som förnekar. Men detta har, som sagt, inget med den här trådens diskussion att göra.

Diskussionen handlar ju om att du påstår att "tryckkort" betyder "bildbyrånamn/fotografens namn".
 
Hade kungsängen valt att ta bort erat material direkt då första kravet kom in så hade ni inte fått en krona, vilket dom nu får gräma sig över..
så förstår varför du tycker jag ska ha kvar bilden uppe.. men du tycker inte det är lite omoraliskt att locka mig till att göra ännu större övertramp när du är medveten om detta?

Detta är ju ett fullständigt meningslöst resonemang. Om KS hade valt att sluta göra intrång ( det handlar inte bara om bilder) så hade de ju handlat i den riktning vi erinrade om (samt varningsbrev skickat från förbundet). Då hade vi ju sluppit en strid som pågick under 4 år.... Ingen hade varit gladare än vi...

När du påstår att jag "rekommenderat dig att ha bilderna uppe" vidtar du samma "räv-taktik" som du skickligt hela tiden försöker applicera i duperande syften i denna tråd. Men du är skicklig på att "uppvigla".

LÄS mitt första inlägg, där du fick en rekommendation att ta bort allt stulet material, genast.
 
Sen tycker jag "fritt tal på nätet" har visat sig motarbeta väldigt mycket oseriös verksamhet, istället för en journalist som hittar ett par ytterligheter, så får du ett 100-tal som kan bidra till en mycket bättre bild av läget eller dementera det för den delen om det vore så..
att gensvaret blivit så stort här tror jag mycket beror på att fotografer är väldigt angelägen om bilden och hur bilder hanteras.

Vad är det egentligen du menar är "oseriös verksamhet"?

Är det "picscout" som letar upp stulna bilder, eller är det när du får ett kravbrev via ombud, för ett av dig begånget intrång? Eller är det att du tycker summan är för hög?

(slå gärna upp ordet seriös = mena allvar)

Du är skicklig att i förbifarten plantera sådana här ord, så att det ska smälta in i en slags acceptans och kasta skit på annat håll. Samtidigt gnälls det en del när du får samma "skit" tillbaka.

Hur var det med dina egna tagna bilder, var de borttagna på sidan för att du ska kolla att det är dina bilder, eller hur var det? - Jag förstår inte vad som är "rätt version" i dina motsägande skriverier på den punkten eller vad som är sant längre...?
 
Vad är det egentligen du menar är "oseriös verksamhet"?

Är det "picscout" som letar upp stulna bilder, eller är det när du får ett kravbrev via ombud, för ett av dig begånget intrång? Eller är det att du tycker summan är för hög?

Arp får givetvis svara för sig själv men det som har diskuterats här är huruvida det är seriöst att skicka ett krav på 12.000 när de flesta rättsfall i liknande ärenden pekar mot betydligt lägre belopp.
 
Arp får givetvis svara för sig själv men det som har diskuterats här är huruvida det är seriöst att skicka ett krav på 12.000 när de flesta rättsfall i liknande ärenden pekar mot betydligt lägre belopp.

Ja, här bör vi nog avvakta eventuellt domstolsutslag. Om det dyker upp dagsböter kan ju summan stiga...också

Sen kan det ju uppstå förlikning, då kanske vi aldrig får veta...
 
En fråga till TS:
Har du hanterat detta ärende sjäv än så länge, t ex det skriftliga bestridande som jag antar att du har skickat?
Eller har du tagit hjälp av någon jurist i frågan?

själv än, bara bestridan + egen research.
rådfrågat lite vänner som jobbar inom yrket och fått lite tips
men blir nog ta lite hjälp om det går vidare senare..
känner mig inte så insatt i såna här sammanhang
 
Ja, här bör vi nog avvakta eventuellt domstolsutslag. Om det dyker upp dagsböter kan ju summan stiga...också

Sen kan det ju uppstå förlikning, då kanske vi aldrig får veta...

Förlikning är, tyvärr, det mest sannolika. En sådan betyder dock att "BO" har betalat för att slippa dålig publicitet, frågan är bara hur mycket.

När dömdes det ut dagsböter i ett liknande fall?
 
Ja, här bör vi nog avvakta eventuellt domstolsutslag. Om det dyker upp dagsböter kan ju summan stiga...också
Domstolsutslag finns det ju redan. Det är just med deras vägledning man kan konstatera att STs krav på 12000 kr är orimligt och faktiskt framstår som oseriöst.

Vad gäller eventuella böter har det ju inget med STs ersättningskrav att göra.
 
Ny näring - fakta om sedvänja

När det gäller sedvänja, kommer här 2 citat från villkoren hos en stor bildbyrå.

det första citatet gäller ett utdrag om rapportering av bildanvändningen, och vad som händer om man slarvar med denna:
CITAT:
"Om användningen av bild ej redovisas inom föreskriven tid eller redovisas på felaktigt sätt, utgår särskild avgift enligt vid var tidpunkt gällande prislista."

Den andra gäller om man glömmer namnangivelse
CITAT:
".Utelämnad eller felaktig byline debiteras enligt gällande prislista.. "

Man kan alltså konstatera att det finns en sedvänja där man får extra kostnader när man bryter mot dessa två "goda seder".
 
Ja, här bör vi nog avvakta eventuellt domstolsutslag. Om det dyker upp dagsböter kan ju summan stiga...också

Sen kan det ju uppstå förlikning, då kanske vi aldrig får veta...

Innan du ger dig in i en diskussion som denna måste du lära dig lite om grunderna runt ämnet. I en civilprocess kan aldrig böter dömas ut.
Det är faktiskt tröttsamt för oss andra som är intresserad av sakfrågan att du med ditt uppskruvade tonläge ska fylla tråden med trams bara på grund av okunnighet och stavfel. Det är sällan man har tvingats läsa så mycket okunnigt skrikande när man vill följa en tråd på Fotosidan. Extra tröttsamt blir det när misstanke finns att du inte ens gör det som intresserad privatperson utan som betalt uppdrag av en av parterna i konflikten.
Ge dig!
 
Den andra gäller om man glömmer namnangivelse
CITAT:
".Utelämnad eller felaktig byline debiteras enligt gällande prislista.. "

Man kan alltså konstatera att det finns en sedvänja där man får extra kostnader när man bryter mot dessa två "goda seder".
Fast nu är ju "villkoren hos en stor bildbyrå" inte samma sak som svensk lag. I verkligheten fungerar det inte alls som bildbyrån vill. T ex publicerar de flesta svenska dagstidningar regelmässig bilder utan byline (t ex bilder i små storlekar) utan att få kravbrev från bildbyrån, eftersom det är förenligt med god sed.

Exakt hur "god sed" på området ser ut när det gäller privata webbsajter om husdjur har jag tyvärr mindre erfarenhet av.
 
Innan du ger dig in i en diskussion som denna måste du lära dig lite om grunderna runt ämnet. I en civilprocess kan aldrig böter dömas ut.

Nej, detta sker genom allmänt åtal - av åklagare.
Eftersom intrång är straffbart kan det bli fråga om en polisanmälan, som i sin tur leder till allmänt åtal.
Det första målet i sverige gällande intrång på internet, ledde till både dagsböter och skadestånd samt ersättning, har jag läst någonstans. Ska kolla vid tillfälle om jag kan hitta det målet, bara för sakens skull....

Det är faktiskt tröttsamt för oss andra som är intresserad av sakfrågan att du med ditt uppskruvade tonläge ska fylla tråden med trams bara på grund av okunnighet och stavfel. Det är sällan man har tvingats läsa så mycket okunnigt skrikande när man vill följa en tråd på Fotosidan. Extra tröttsamt blir det när misstanke finns att du inte ens gör det som intresserad privatperson utan som betalt uppdrag av en av parterna i konflikten.
Ge dig!

Detta är trams.
Dina påstående om "uppdrag" är ett rent skitsnack. Undrar varifrån den idén kommer....
 
Fast nu är ju "villkoren hos en stor bildbyrå" inte samma sak som svensk lag. I verkligheten fungerar det inte alls som bildbyrån vill. T ex publicerar de flesta svenska dagstidningar regelmässig bilder utan byline (t ex bilder i små storlekar) utan att få kravbrev från bildbyrån, eftersom det är förenligt med god sed.

Exakt hur "god sed" på området ser ut när det gäller privata webbsajter om husdjur har jag tyvärr mindre erfarenhet av.

Så en bildbyrås sed - är ingen sed alls - enligt dig? - intressant resonemang, knappast vedertaget...

Jag tror din uppfattning är fel...

Dessutom kan det föreligga "ramavtal" - som ingen av oss känner till, eller kan/får berätta innehållet av.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.