Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tryckkort är t ex:

bildbyrånamn/fotografens namn

Tryckkort är även obligatoriskt för trycksaker över viss upplaga.
reklambyrå/tryckeri

Jag glömmer gränsen - men då är det bara att fråga tryckeriet - de vet.

Alltså det du förklarar låter som tryckort. Inte tryckkort.

http://www.grafiska.se/web/Regler_for_tryckort.aspx

Om det som står på grafiska inte stämmer med vad du menar med "tryckkort" så får du ge en tydlig förklaring på skillnaden. I dina förklaringar hitentills så låter det som att du förklarar tryckort.

Om du kan redogöra en gång för alla om det finns en skillnad i ditt begrepp "tryckkort" och "tryckort" så kanske detta sidospår kan ta slut. Det är ju faktiskt intressant om det finns en skillnad och du nu har lärt oss alla ett nytt begrepp som inte ens nåt på webben känner till. Du länkade ju uppenbart till en sida med felstavning tidigare.

.......................

Sorry fortsatt OT. Vill bara få ett slut på debatten ang. tryckkort eller tryckort på ett tydligt och vettigt sätt. Vet att sånt här hakar folk upp sig på och det är en och annan inblandad i detta sidospår. Nu även jag själv. :)
 
Om man googlar efter Föreläsning Upphovsrätt Bildstöld är den första träffen den här tråden. Jag är inte så säker på att den här tråden är jättebra reklam för det företag som kommer lite längre ner i träfflistan och som säljer företagsanpassade föreläsningar (gissa företaget).

Ibland kan det löna sig att hålla sin attityd i schack på nätet.
 
om ST's verksamhet hade varit så balanserad och moralisk som du ensidigt hävdar så hade ju den här diskussionen varit till hans fördel för länge sedan, för att inte nämna all gratisreklam det hade gett..
är ju svårt hitta en mer bortaplan än att ta upp en debatt om bildstöld till grädden av sveriges fotografer.
ställa sig mitt i skottlinjen är väll inte riktigt min definition på hämnd

Sen tycker jag "fritt tal på nätet" har visat sig motarbeta väldigt mycket oseriös verksamhet, istället för en journalist som hittar ett par ytterligheter, så får du ett 100-tal som kan bidra till en mycket bättre bild av läget eller dementera det för den delen om det vore så..
att gensvaret blivit så stort här tror jag mycket beror på att fotografer är väldigt angelägen om bilden och hur bilder hanteras.

Att ST som jurist och du som webbyrå, går ut med att fördömma folk från att kunna prata fritt och inhämta kunskap via internet sticker mig verkligen i ögonen.
Du bedriver ju själv föreläsningar inom ämnet.. varför hyscha ner den öppna debatten? att folk diskuterar upphovsrätten måste ju vara optimalt om det verkligen är det budskapet ni vill förmedla..
men om det är en hotbild och skrämselpropaganda som ni vill förankra hos företagarna, för att gör dom mer osäkra och mottagliga att förlikningar på orimliga krav, ja då förstår jag att den öppna debatten ogillas.
det blir som larm-företagen som går ut och informerar alla om att inbrotten ökar.. var rädd! ditt hem kan redan nu vara under iaktagelse.. för att eg främja en helt annan verksamhet.

Du förädlar mycket sanningar i din kvarn, till direkta lögner.

Du svarar inte på varför alla bilder är borttagna, sen dyker även texterna upp som du tycks ha kopierat. Du säger emot dig själv, först "hämtar" du bilderna på "fria" sidor,( utan att berätta var, vilka) enligt egen uppgift, 700 inlägg senare påstår du dig vara fotograf till 95% av bilderna, samtidigt som alla "tagits bort" - för det började väl "osa katt" - eller hur?

Jag tror de flesta nu börjar och se igenom dessa försök att "svärta" ner motståndarsidan - själv är jag ytters kritiskt till detta.

Mitt motiv till att ge dig motstånd är enkelt, jag är en upphovsman som blivit bestulen.

Du är en brottsling, som till sitt försvar tror/tycker/försöker utmåla målsägaren och ombud som brottslingar.

Och på Flaschback gick ju inte detta så bra, ingen empati, bara goda råd = betala, förhandla - inse att du gjort fel t ex.

Kul att jag kan jämna ut oddsen, så att dina bakomliggande uppsåt inte får fritt spelrum och växa till sig till ett hån mot upphovsmän. Det finns direkta motsägelser från dig gällande bildernas ägare.

Tråkigt att upphovsmän inte får den respekt de förtjänar!

Dina häftiga "ordval" - t ex oseriös verksamhet, bluff - fakturor mm impar inte, tvärt om! Men det desto större anledning att tänka efter, bli kritisk tillbaka osv.

Vill påminna dig om alla obesvarade frågor, upptäckta motsägelser mm. Hur tänkte du när du "stal" bild(erna) - vilka motiv har du till att nedgöra ett ombud som framför en upptäckt.

Du har ju fått ett skadeståndskrav, det är väl inget fel med det? det är så det kan gå till, när man blir ertappad.

Ditt bakomliggande motiv är inte längre osynligt och det framstår inte heller så bra, längre.
 
Ledtråd från sista inlägget på förra sidan: Ditt påstådda ord finns varken i Bonniers Svenska Ordbok, SAOB eller SAOL och det är inte något nymodigt låneord så du kan inte skylla på det.

Har vi inte klarat av detta?
Jag har bevisat att det är ett branschuttryck - precis som jag påstår.
Har aldrig varit med om liknande - ni är ju rent ut sagt otroliga....
 
Har vi inte klarat av detta?
Jag har bevisat att det är ett branschuttryck - precis som jag påstår.
Har aldrig varit med om liknande - ni är ju rent ut sagt otroliga....

Aha, du menar alltså branchutrycket som innebär att trycksaker måste ha tryckeriets namn, ort och datum utsatt?
 
Du svarar inte på varför alla bilder är borttagna

Vad man kan lära sig av ditt kungsängs fall är ju att tiden efter man blir informerad om att en bild används fel, som man uppsåtligen begår ett allvarligare brott om man fortsätter använda den.
Hade kungsängen valt att ta bort erat material direkt då första kravet kom in så hade ni inte fått en krona, vilket dom nu får gräma sig över..
så förstår varför du tycker jag ska ha kvar bilden uppe.. men du tycker inte det är lite omoraliskt att locka mig till att göra ännu större övertramp när du är medveten om detta?

Alla bilder utom de på alc-sidan är kvar, mest för att jag måste få tid att kolla så det inte var nån annan där jag är osäker på ursprunget från.. bara varit så upptagen med viktigare saker i livet, men de kommer tillbaka så snart jag ser att de var från RF källa..

Du är en brottsling, som till sitt försvar tror/tycker/försöker utmåla målsägaren och ombud som brottslingar.
nej, detta är förtal, jag är ingen tjuv / brottsling tills en domstol har dömt mig..
nu är det andra gången du utsätter mig för förtal.. börjar bli riktigt förbannad på dig

Brottsbalkens bestämmelser
Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning..

Det finns direkta motsägelser från dig gällande bildernas ägare.
det finns direkta motsägelser från ST vad gäller bildens ägare.. inte från mig!
 
Senast ändrad:
Är det verkligen förtal då du faktiskt erkänt vad du gjort? Kanske. Isf skulle det väl vara för att Mr. Anckers uttrycker sig lite väl starkt emellanåt. Men jag är dock tveksam om det skulle hålla i rätten.

Jag hävdar som tidigare att du ska kontakta BO och få klarhet i saker och ting. Återvänd sedan gärna och berätta hur det har gått. Jag tycker absolut att summan låter lite väl hög. Det är mer pengar än vad jag fick i skadestånd efter att ha blivit rejält misshandlad av 3 personer. Knäckt näsben m.m. Iofs så är sveriges rättssystem patetiskt många gånger. Att kopiera en liten bild på nätet och du ska få krav på 12.000 kr känns orimligt och det har varit intressant att följa denna tråd där det diskuteras. Metoden kanske också har varit tveksam om nu inte rättighetshavaren till bilden själv anmält det hela. Eller har dem det? Verkade inte vara någon som kände till det hela efter du kontaktat dem. Eller har jag missat nåt?

Även om jag har gett dig lite smisk angående vad du gjort så tycker jag ändå att det är modigt av dig att ta upp det här på forumet. Det ska du ha respekt för. Vissa saker har känts lite onödigt för din egen skull, t. ex. en del hårda ord och spekulationer angående BO. Det borde du kanske legat lite lägre med så som situationen ser ut. Men för alla som är intresserade så har det bidragit till saker att fundera över och diskussion och åsikter är nyttigt oavsett vilket "lag" man håller på.

Det är en spännande tråd att följa. Spännande är också det nya branschuttrycket "tryckkort" som betyder samma sak som tryckort.
 
Jag tror de flesta nu börjar och se igenom dessa försök att "svärta" ner motståndarsidan - själv är jag ytters kritiskt till detta.

Mitt motiv till att ge dig motstånd är enkelt, jag är en upphovsman som blivit bestulen.

Så du tillhör alltså de som står bakom fakturan till TS? Du har trots allt dykt upp här på FS lagom till den tråden, så jag börjar tro att du är mer inblandad än vad du vill ge sken av. Dessutom börjar tråden svänga till att fokusera på dig och det du skriver, har du tänkt på det? Var det din taktik för att hjälpa BO?


Och på Flaschback gick ju inte detta så bra, ingen empati, bara goda råd = betala, förhandla - inse att du gjort fel t ex.

Ungefär som här, fast många fler inlägg. Det är väl inte många här som påstår att TS har gjort rätt i sak när han använt någon annans bild utan att få göra det?


Vill påminna dig om alla obesvarade frågor, upptäckta motsägelser mm. Hur tänkte du när du "stal" bild(erna) - vilka motiv har du till att nedgöra ett ombud som framför en upptäckt.

Det handlar väl i det här fallet om en bild och inte flera? Att TS diskuterar en fakturas innehåll har väl väldigt lite att göra med att döda ett ombud? Och ombudet framförde ingen upptäckt, ombudet gav en faktura. TS visste redan att bilden han använde, inte var hans.
 
Insett att han gjort fel? - Den uppfattningen delar inte jag.
TS kallar t e x krav för "bluff-fakturor". När TS inser att detta är fel, så har han insett att han gör fel.

Felet som TS har insett att han gjort är att han har publicerat en bild utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Du har nog svårt att hävda något annat.

Att TS kallar Testes faktura för "bluffaktura" är snarast en åsikt och man kan förstås ha olika åsikter om vad man ska kalla fakturor av den typen. Själv tycker jag att det är lite överdrivet att kalla den för en bluffaktura, men jag tänker inte kräva att TS ska ändra åsikt och "inse att han har fel" om just den saken. Det är en ganska oväsentlig sidofråga.
 
Jag vet ju vad jag tror är rätt......

Ganska lustigt att du skriver detta.
Helt fantastiskt att du inte inser att det är ett vedertaget uttryck för en hel bransch.

Din tro lurar dig nog att veta mer än du anar...
Tycker det rent ut sagt är märkligt att man inte förstår att "tryckkort" används. Googlar man med citat-tkn hittar man flera platser (branschfolk) som använder sig av ordet, med exakt den betydelse jag förklarat.

Om ni därefter fortfarande "hånar" den som givit er kunskapen, eller ordets användning ser jag bara ett problem, som inte angår mig...
 
Felet som TS har insett att han gjort är att han har publicerat en bild utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Du har nog svårt att hävda något annat.

Att TS kallar Testes faktura för "bluffaktura" är snarast en åsikt och man kan förstås ha olika åsikter om vad man ska kalla fakturor av den typen. Själv tycker jag att det är lite överdrivet att kalla den för en bluffaktura, men jag tänker inte kräva att TS ska ändra åsikt och "inse att han har fel" om just den saken. Det är en ganska oväsentlig sidofråga.
ignorerad...
 
Senast ändrad:
Eftersom du inte fattar - följer här en länk till ett tryckeri - som har en ordlista med branschbegrepp.

SÅ LÄR ER NU EN GÅNG FÖR ALLA VAD "TRYCKKORT" BETYDER!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.ekotryckredners.se/ordlista/default.aspx?letter=T
Det är du som borde lära dig det, "en gång för alla". Du har ju hävdat att "Tryckkort är t ex: bildbyrånamn/fotografens namn".

Termen "tryckort" är ju något helt annat och har inget med den här diskussionen att göra.
 
Jag tror att alla som är läskunniga kan dra sina egna slutsatser om vem som har rätt i frågan om tryckort.

Kan vi återgå till trådens huvudämne nu innan Elmfeldt och kompani vaknar och sätter morgonkaffet i vrångstrupen! :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.