** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Diskussionen och detaljer om firman Anckers & Co AB mål är inte så relevant för denna tråden. Skapa en ny för det.

Senast ändrad:
att bilden var ute till salu var nytt för mig. slog mig aldrig att söka, fotograf och copyrightägaren anger inte att den finns för försäljning online.. utan bara via cd-skivor.
vilken stocksite har ni hittat den på? Vore ju ett bra sätt att göra rätt för mig..

Den aktuella bilden finns inte på istockphoto. Det var mer ett exempel på att om du köpt bilden där och gjort rätt för dig så hade alla varit nöjda och glada. Dvs det gäller att utbilda folk med bildbehov att man faktiskt kan göra rätt för sig med små medel.

Tänk på att varje bedömning en tingsrätt gör, är en ny bedömning. Ingenting är "säkert" innan domen faller.

Min bedömning över aftonbladet var att det gällde väldigt speciella omständigheter, och faktiskt blev vägledande.
Visst gör varje rätt sin egen bedömning -- men en viktig faktor är just vägledande domar. Det är därför jag gång på gång tagit upp Aftonbladetfallet. Hovrättsdomen säger att en ersättning om två gånger normalt arvode (i detta fall använda TU-BLF-avtalet) är rimlig ersättning för en olovlig publicering. Om det inte finns speciella omständigheter ska det inte anses finnas något lidande och därmed kan inget skadestånd utdömas.

Några sådana speciella omständigheter finns ju inte heller i kattfallet. Ersättningen måste alltså hamna på ungefär samma nivå som i Aftonbladetfallet. Eftersom "normalpriset" på kattbilden tycks vara åtskilligt lägre är en rimlig ersättning alltså även den förmodligen lägre än i Aftonbladetfallet.

Dvs väldigt långt från de orimliga krav som ST framfört.

Varför gömmer du dig, trådskapare?

Förklara nu hur du tänkte när du skapade din kommersiella kattsida, med hjälp av andras bilder?

DETTA ÄR DEN MEST OBESVARADE FRÅGAN I HELA FORUMET!
Och som jag ser det - en av de mest intressanta...
- och det är väl en av de få som inte hamnar på sidospår...

Låt oss se baksidan på myntet nu!

Om du läser tråden har TS förklarat sig.

De flesta av oss tycker nog att han har begått ett fel. Han har själv lite svårt att erkänna detta - men det är väl inte ovanligt att det bär emot att erkänna sina misstag. Kanske har hänt dig också? :)

Hur som helst. Att han har handlat felaktigt är obestridligt och att diskutera hans moral tycker i alla fall jag är ointressant.

Det som gör detta intressant är ju vilka konsekvenser ärendet kan få. Det är sannolikt att Testes agerande i det här fallet är bara ett av många liknande fall. Sannolikt skickas det på regelbunden basis ut fakturor på liknande vis som vi aldrig får veta om.

Då uppstår förstås det intressanta:

- Är beloppen rimliga? Skulle målet gå till rätten och beloppet fastställs någonstans run 8-12 tusen tror jag nog att man kan säga. Ja det var rimligt och Teste kan med gott samvete fortsätta att skicka ut liknande fakturor. Allt frid och fröjd.

- Skulle däremot rätten sätta ersättningen till någont tusenlapp eller två, eller ännu lägre, är det då rimligt att Teste fortsätter med sin automatiserade verksamhet på dessa nivåer? Knappast.

Därför har ärendet ett allmänt intresse tycker jag.

arp;1734476 att bilden var ute till salu var nytt för mig. slog mig aldrig att söka sa:
Det är väl för fasen DIN skyldighet att kolla vem som äger, vem som har rätten till bilderna och vad dom kostar att använda innan du laddar ner dom och sätter upp på din hemsida.

Varför skall andra göra jobbet åt dej?? Vrid dej inte i Hellesöstil och undvik frågor som tycks obehagliga för dej, det får bara dom som har sympatier med dej att ompröva sina ställningstaganden.

Anar jag en variant på Godwins lag här, hur länge dröjer det innan någon drar upp Hellesö i en forumdiskussion? *s*

Du kommer inte få svar som innehåller affärsuppgörelsena - ge upp den idén. Det angår dig helt enkelt inte!

Men det angår dig hur trådskaparen har tänkt när han skapar sin sida osv... Jag måste säga att din argumentation är väldigt märklig. Du säger A men inte B. Så fort du får en konkret fråga så gömmer du dig bakom din sekretess. Det känns som ditt enda motiv till att vara i tråden är att smutskasta TS och försöka få så många som möjligt att tycka det är ok att begära 100.000 för en bild som använts olovligen, eller som du väljer att kalla den "stulen" eller "snodd".

Det som gör detta intressant är ju vilka konsekvenser ärendet kan få. Det är sannolikt att Testes agerande i det här fallet är bara ett av många liknande fall. Sannolikt skickas det på regelbunden basis ut fakturor på liknande vis som vi aldrig får veta om.

- Är beloppen rimliga? Skulle målet gå till rätten och beloppet fastställs någonstans run 8-12 tusen tror jag nog att man kan säga. Ja det var rimligt och Teste kan med gott samvete fortsätta att skicka ut liknande fakturor. Allt frid och fröjd.

En fråga till trådskaparen och andra som kan ha sett något jag missat:

Skulle trådskaparen vara beredd att betala 12.000 kronor i böter om det skulle bli fallet vid rättslig prövning avseende brott mot upphovsrättslagen? Är det benämningen skadestånd som gör att beloppet känns fel?

Om man stjäl något (jag gör nu en jämförelse som vissa anser är fel, men bortse från det och se principen) och det uppdagas är det ett brott som är förenat med någon form av straff. Straffet blir sällan enbart att betala det som den stulna varan kostade. Beroende på omständigheterna kan man få allt från böter till fängelse.

Men det angår dig hur trådskaparen har tänkt när han skapar sin sida osv... Jag måste säga att din argumentation är väldigt märklig. Du säger A men inte B. Så fort du får en konkret fråga så gömmer du dig bakom din sekretess. Det känns som ditt enda motiv till att vara i tråden är att smutskasta TS och försöka få så många som möjligt att tycka det är ok att begära 100.000 för en bild som använts olovligen, eller som du väljer att kalla den "stulen" eller "snodd".

Om det finns en sekretess är det så. Att påstå att man ska strunta i den känns oerhört märkligt.

Samtidigt måste man väl kunna diskutera frågan i sak, och hänvisa till en uppgörelse/ett resultat?

Jag har förstått att vissa har svårt att förstå Anckers argumentation. Jag är inte helt säker på om det beror på ovilja eller oförmåga. För mig är hans argumentation i huvudsak mycket enkel att förstå. Om jag sedan håller med i alla delar är en annan femma.

Menar du en situation där det inte blir ett civilmål utan ett brottmål där TS döms att betala 12.000 i böter till Staten och 0 i ersättning till motparten?

Detta är ju en hypotetsik situation som är helt osannolik.

Om det finns en sekretess är det så. Att påstå att man ska strunta i den känns oerhört märkligt.

Samtidigt måste man väl kunna diskutera frågan i sak, och hänvisa till en uppgörelse/ett resultat?

Jag har förstått att vissa har svårt att förstå Anckers argumentation. Jag är inte helt säker på om det beror på ovilja eller oförmåga. För mig är hans argumentation i huvudsak mycket enkel att förstå. Om jag sedan håller med i alla delar är en annan femma.

Det jag tycker är konstigt är att han har en extremt hög moral när det gäller hanteringen av bilder, där är det rimligt att betala femsiffriga belopp, det finns det inga tvivel om. När det däremot kommer till väldefinierade begrepp som exempelvis stöld, då är det inte alls lika viktigt att det blir rätt. I mina ögon handlar det om att bygga in en subjektivitet i det man skriver, en subjektivitet som jag tycker vida överstiger trådskaparens, efter att han tidigt i tråden förstått att han gjort fel.

Om du läser tråden har TS förklarat sig.

De flesta av oss tycker nog att han har begått ett fel. Han har själv lite svårt att erkänna detta - men det är väl inte ovanligt att det bär emot att erkänna sina misstag. Kanske har hänt dig också? :)

Hur som helst. Att han har handlat felaktigt är obestridligt och att diskutera hans moral tycker i alla fall jag är ointressant.

- Skulle däremot rätten sätta ersättningen till någont tusenlapp eller två, eller ännu lägre, är det då rimligt att Teste fortsätter med sin automatiserade verksamhet på dessa nivåer? Knappast.

Därför har ärendet ett allmänt intresse tycker jag.

Hans moral är väl i högsta grad intressant. En moral som å ena sidan tillåter honom att stjäla bilder

(mer än en verkar det som av ARPs svar att döma, någon som känner flashbackgänget som hittade TH-s bildstöder? )

till en kommersiell verksamhet och angripa ombudet med stor energi samtidigt som han inte vill ta några konsekvenser. Hur hänger det ihop?

Eller är arp helt enkelt bara egoistisk i varje läge?

Hade han agerat likadant om det istället hade varit gettyadvokaterna som kontaktat honom? Dvs teamet som försvarar upphovsrätten för Getty Images, istockphoto med flera)

Hans moral är väl i högsta grad intressant. En moral som å ena sidan tillåter honom att stjäla bilder ... till en kommersiell verksamhet och angripa ombudet med stor energi samtidigt som han inte vill ta några konsekvenser. Hur hänger det ihop?
Jag vet inte om du bara läst slarvigt (det är en lång tråd, så det är lätt att missa saker) eller var det beror på, men det du skriver stämmer inte.

TS har insett att han gjort fel. TS är beredd att ta konsekvenser. Däremot tycker TS (precis som de flesta av oss, tror jag) att kravet på 12000 kr är helt orimligt.

För övrigt är nog inte TSs katter att betrakta som "kommersiell verksamhet", men det har inte så mycket med saken att göra.

Menar du en situation där det inte blir ett civilmål utan ett brottmål där TS döms att betala 12.000 i böter till Staten och 0 i ersättning till motparten?

Detta är ju en hypotetsik situation som är helt osannolik.

Ja, det är hypotetiskt, men frågan handlar om huruvida det är beloppet eller benämningen på det som är problemet, om utgångspunkten är att man i båda fallen medgivit att man begått brottet.

En ganska meningslös fråga. Erkänner man ett brott och blir dömd för det i domstol så får man ta straffet oavsett om man gillar det eller inte.

En ganska meningslös fråga. Erkänner man ett brott och blir dömd för det i domstol så får man ta straffet oavsett om man gillar det eller inte.

Okej, då vet vi att du tycker att den är meningslös. Jag delar inte din uppfattning och låter därför frågan kvarstå.

Jämförelsen är helt knäpp eftersom det handlar om dagsböter där straffet är antalet sådana. Vad beloppet per dagsbot (och därmed totalen) blir beror på vilka ekonomiska förhållanden den tilltalade har.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar