Trollar du med flit? Nåväl, jag sväljer betet.
En p-bot avser bilen och är likadan vem som än äger den. En biljett avser personen som reser oavsett om personen är företagare, katolik eller lesbisk.
Rimligheten i ett skadeståndskrav mot olovlig kommersiell användning av en bild beror helt på hur den "kommersielle" aktören ser ut, vilken nytta man haft av användningen, vilken skada rättighetsinnnehavaren lidit etc.
Om du utnyttjar något som är mitt utan att betala (eller fått lov), oavsett om det är en parkering eller en bild, menar jag det är skäligt att jag kräver dig på det pris du är skyldig - plus en "kontrollavgift" .
Detta oavsett om jag lidit skada eller ej. Dvs, om p-platsen eljest hade varit tom så ska du betala i alla fall. Även om jag inte led skada av att du parkerade och totalt oberoende av hur stor nytta du hade av att parkera.
[/QUOTE]Eller tycker du att ett krav mot Procter&Gamble respektive mot bloggaren Malin, 17 år ska se likadana ut, precis som dina exempel med p-bot och tågbiljett?[/QUOTE]
Ja, har man plankat på tåget eller olovligt tillägnat sig någons foto, kört 20 km/h för fort eller stulit en Aladdin-ask så bör man behandlas lika oavsett om man är företagare, anställd, arbetslös, studerande eller pensionär. På tåget kostar det 800kr att resa utan biljett, alldeles oavsett.
Sedan kan det hända att det finns många barn som inte har fått lära sig rätt och fel, utan tror att "det är väl inte så farligt att lasta ned vad man vill på internet - alla gör ju det." När t o m deras föräldrar gör detsamma kan det ju inte vara så galet. Dessutom kan man inte åka fast....
Så Malin 17 ömmar jag för av den anledningen, att hon troligen inte inser att hon gjort en överträdelse. Hon har kanske aldrig reflekterat över att stöld IRL och stöld på internet är samma sak. För henne är det två världar med olika regler och värderingar.
När jag var barn fanns bara en värld och i den gällde, att "du får inte ta något som inte är ditt utan att betala." Mycket enkelt! Och svårare än så är det inte idag heller.