ANNONS
Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är "Ombudsmannen" i bestämd form som är den springande punkten. Fast jag ids inte gräva i det, det får någon annan göra. Som läget är nu så är det bara bra om namnet behålls. Många företag byter namn när deras namn börjar bli för känt och det gör det svårare att googla upp dem om man får en konstig faktura.

Det är "Ombudsmannen" i bestämd form som är den springande punkten. Fast jag ids inte gräva i det, det får någon annan göra. Som läget är nu så är det bara bra om namnet behålls. Många företag byter namn när deras namn börjar bli för känt och det gör det svårare att googla upp dem om man får en konstig faktura.

Som sagt: jag har för mig att han kallade sig det redan för tjugo år sedan drygt, och då lär det vara svårt att ändra (med tvång). Än så länge anser sig ST uppenbarligen inte lida av att associeras med det företagsnamnet trots googleträffarna, men det kan förstås ändras :)

Jag vill deklarera var jag står i ett par frågor som har diskuterats i tråden, för att undvika missförstånd. Jag är för ett starkt försvar av upphovsrätt.

Jag tycker:
  • att upphovrättsfrågor borde tas på större allvar av rättsväsendet.
  • att upphovsrättsbrott som är kränkande bör leda till allmänt åtal och inte hänvisas till att tas som civilmål.
  • att uppsåtet vid intrång i upphovsrätten alltid måste beaktas.
  • att när barn gör intrång i upphovsrätten ska varken avgift eller straff av något slag komma i fråga. Det ska räcka med att felaktigt publicerat material tas bort.
  • att centreringen kring upphovsrättsintrång som egendomsbrott är felaktig. Upphovsrättsbrott av det slag som har drabbat Tammy Bergström och pappan som pekades ut som kidnappare är brott mot person, på samma sätt som exempelvis hemfridsbrott eller ofredande.

Jag tror inte att lagen måste ändras för att skapa en bättre miljö för upphovsmän i samhället, men jag tror ändå att den kan behöva ändras på några punkter för att bättre överensstämma med det allmänna rättsmedvetandet. Motsättningarna som vi har sett i den här tråden bygger i väldigt hög grad på att en del av deltagarna ser motstånd mot metoderna som har kritiserats som ett motstånd mot upphovsrätt, och ingenting kan vara mera fel.

Flertalet av oss här är själva upphovsmän som önskar ett starkt skydd för upphovsrätten. Men det skyddet är samhällets sak, inte enskilda affärsmäns. Och intrång i min rätt är inte en ekonomisk fråga i första hand, om mina verk inte är till salu. Intrång i upphovsrätten är i många fall en personlig kränkning, och det bör behandlas som brott mot person, under allmänt åtal. Jag ser ingen annan framkomlig väg att stävja brott av det slaget. Och det är samhället som ska döma ut straff. Straff ska inte utmätas av parter i civilmål, straff ska inte faktureras, och man kan inte sätta pris på sådant som inte är till salu.

Och jag tar avstånd från personangrepp. Jag väljer i fortsättningen att använda hela företagsnamnet Bildombudsmannen Staffan Teste AB för att markera att det faktiskt är ett aktiebolag, och att det i första hand är aktiebolagets affärsmetod jag kritiserar, inte personen som driver det.

Jag tror på allvar att personen bakom företaget hade goda intentioner när han startade det, men att det kanske inte räcker hela vägen fram för att också driva en lönsam verksamhet. Jag är helt övertygad om att en sådan institution som "Bildombudsmannen" kan behövas, men att den inte bör drivas privat, och att tillämpningen av den aktuella lagen bör vridas ur händerna på privata intressenter med i första hand ekonomiska anspråk. Upphovsrätten har minst två sidor, och den ekonomiska borde inte ha starkare samhälleligt stöd än den ideella.

Det krävs en förändring/modernisering av lagen. Fotografer som har bilder som ofta kopieras ska kanske kontakta Copyswede för att få sin andel av de pengar som de själva skänker dit för att kunna förvara sina bilder t ex.

I Amerika betyder "BO" vinnare idag...

Nej, fotografer som fått bilder publicerade i tidningar eller böcker skall vända sig till BUS, Bildkonst Upphovsrätt i Sverige.
Som är de som administrerar utbetalningarna av de avgifter som Copyswede driver in i enlighet med Svensk lagstiftning.
Källor:
http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorganisationer/
http://www.pfk.se/upphovsrattspengar-att-hamta/

Viktigt att komma ihåg att dessa ersättningar är kopplade till den privatkopiering som lagen faktiskt tillåter. Och inte har något som helst med otillåtna publiceringar att göra.

Nej, fotografer som fått bilder publicerade i tidningar eller böcker skall vända sig till BUS, Bildkonst Upphovsrätt i Sverige.
Som är de som administrerar utbetalningarna av de avgifter som Copyswede driver in i enlighet med Svensk lagstiftning.
Källor:
http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorganisationer/
http://www.pfk.se/upphovsrattspengar-att-hamta/

Viktigt att komma ihåg att dessa ersättningar är kopplade till den privatkopiering som lagen faktiskt tillåter. Och inte har något som helst med otillåtna publiceringar att göra.

Okej, då ändrar vi lagen lite och hänvisar till BUS för att få tillbaka våra egna pengar. Alla nöjda igen, för vem kan förlora på en sådan förenkling?

Okej, då ändrar vi lagen lite och hänvisar till BUS för att få tillbaka våra egna pengar. Alla nöjda igen, för vem kan förlora på en sådan förenkling?

Hur menar du nu?
Ska Copyswede ta hand om brott mot lagen!?
Och hur ska vi i så fall få en vettigt rättssäker hantering av brott mot upphovsrättslagen?

Det nuvarande systemet är förvisso inte perfekt.
Men vad det gäller brott mot lagen så är det trots allt så att det är en riktig domstol som har det sista ordet i de situationer parterna inte lyckas att förlikas på egen hand.

Hur menar du nu?
Ska Copyswede ta hand om brott mot lagen!?
Och hur ska vi i så fall få en vettigt rättssäker hantering av brott mot upphovsrättslagen?

Det nuvarande systemet är förvisso inte perfekt.
Men vad det gäller brott mot lagen så är det trots allt så att det är en riktig domstol som har det sista ordet i de situationer parterna inte lyckas att förlikas på egen hand.

Som jag skrivit tidigare i tråden så tycker jag att man ska göra skillnad på privatpersoner med icke kommersiella hemsidor och bloggar och företag. Det skulle kanske reducera flaggfallen med 80-90%. Sedan vet jag inte vad som krävs för att få ut pengar från BUS, men det är väl en ersättning för laglig kopiering och det är precis vad sådana här små bagatellbrott skulle förvandlas till med en lagändring.

Edit: Det krävs även att lagen utrustas med någon form av "fair-use" paragraf. Det blir ohållbart att inte kunna publicera bilder som man vill väcka debatt kring, som t ex i Genusfotografens fall. Antagligen skulle jag bli dragen inför tinget om jag, här i tråden, visade den flaggbild som det diskuteras så mycket kring, eller den lilla suddiga katt som är upphovet till hela tråden. Det är inte rimligt. Jag läste nyss en hel sångtext i samband med att musikstycke recenserades. Motsvarande publicering är, teoretiskt, inte tillåten när det gäller bilder. Kanske är det att tänja på citaträtten att citera en hel text, men det är å andra sidan så det ofta går till, så det kanske faller under "god sed". Nej, i det fallet uppgavs inte ens upphovsmännen, läge för textombudsmannen att slå till!

Just när det gäller citaträtten är lagen inte teknikneutral, då det är tillåtet att visa bilder i tryckta media, men inte "i digital form". Lagen definierar inte "digital form", men det är tydligen bland annat, eller kanske i första hand, nätet.

Jösses, milda matilda... :) vilken lång tråd.
Har tagit mig drygt två veckor att läsa igenom alla inlägg!
Spontan reaktion på återkommande personer som tjatar o gnatar...
Vad less man blir på er som inte verkar acceptera och respektera att det kanske inte kommer
några svar på frågorna som ni ställer 200000 gånger.

Så mycket hot, anklagelser och personangrepp har jag inte sett på länge!
Folk tror sig veta bäst och tar till nån försvarsmekanism genom att hota och förtala..
vilket icke vuxet beteende! man blir mörkrädd!

Kul tråd ändå att följa.. intressant!

Jösses, milda matilda... :) vilken lång tråd.
Har tagit mig drygt två veckor att läsa igenom alla inlägg!
Spontan reaktion på återkommande personer som tjatar o gnatar...
Vad less man blir på er som inte verkar acceptera och respektera att det kanske inte kommer
några svar på frågorna som ni ställer 200000 gånger.

Folk tror sig veta bäst och tar till nån försvarsmekanism genom att hota och förtala..

Kul tråd ändå att följa.. intressant!

Jag har läst tråden och skrivit ett par inlägg också. Din kommentar gör mig förundrad. Var hittar du hot och förtal? Vad gör dig mörkrädd?

Som jag skrivit tidigare i tråden så tycker jag att man ska göra skillnad på privatpersoner med icke kommersiella hemsidor och bloggar och företag.
...

En sådan förändring kan låta både enkel och bra.
Men den är inte helt okomplicerad.

Dels för att Sverige faktiskt faktiskt är bundet Bern-konvetionen.
Och jag har mycket svårt att se att en sådan förändring som förenlig med Bern-konvetionen.
Såvida det inte förenas med det som kallas för "fair use", men då är det genast fråga om ett antal begränsningar. Som gör att privatpersoner inte alls kan använda bilderna på sina bloggar som de själva behagar.

Sedan så finns det en helt annan sida av det.
Som nog inte så många tänkt/tänker på.
Men som för mig är "levande" pga en egen erfarenhet.

Risken att få sina bilder använda i ett sammanhang som man inte vill förknippas med.

För några år sedan användes en av mina bilder, utan tillstånd i ett sammanhang som uppmanade till hat och provokation på ett sätt som jag starkt ogillar, och som jag absolut inte vill förknippas med.
Ett mail med ett hot om en kraftig faktura i det fall att bilden inte togs bort löste problemet.

Personligen så är jag av den åsikten att det skall vara upp till fotografen att bestämma om huruvida privatpersoner skall få använda deras bilder utan att betala för det eller inte.
Det finns ju redan idag möjligheter, för den som vill, att erbjuda sina bilder under licenser som gör det fritt för privatpersoner att använda bilderna utan kostnad.

Att faktiskt tvinga alla fotografer till denna form av "givmildhet" så fort någon vill kunna lägga upp en bild på nätet skulle definitivt bli allt annat än okomplicerat.

En följdfråga är hur många tidningar som skulle vara beredda på att lägga ut bilder på nätet med en sådan lagförändring?

Skulle dit förslag (mot förmodan), bli verklighet.
Så skulle det definitivt leda till att jag personligen skulle sluta att lägga upp mina bilder på nätet.
Just för att jag inte vill att extremister skall "kidnappa" dem för sina egna hatiska syften.

Tjat och rundgång - det kan jag hålla med om.

Hot och personangrepp - visst kan det väl finnas ett och annat men med tanke på trådens längd och det "känsliga" ämnet tycker jag faktiskt den är ganska fri från verkliga övertramp.

En sådan förändring kan låta både enkel och bra.
Men den är inte helt okomplicerad.

Dels för att Sverige faktiskt faktiskt är bundet Bern-konvetionen.
Och jag har mycket svårt att se att en sådan förändring som förenlig med Bern-konvetionen.
Såvida det inte förenas med det som kallas för "fair use", men då är det genast fråga om ett antal begränsningar. Som gör att privatpersoner inte alls kan använda bilderna på sina bloggar som de själva behagar.

Sedan så finns det en helt annan sida av det.
Som nog inte så många tänkt/tänker på.
Men som för mig är "levande" pga en egen erfarenhet.

Risken att få sina bilder använda i ett sammanhang som man inte vill förknippas med.

För några år sedan användes en av mina bilder, utan tillstånd i ett sammanhang som uppmanade till hat och provokation på ett sätt som jag starkt ogillar, och som jag absolut inte vill förknippas med.
Ett mail med ett hot om en kraftig faktura i det fall att bilden inte togs bort löste problemet.

Personligen så är jag av den åsikten att det skall vara upp till fotografen att bestämma om huruvida privatpersoner skall få använda deras bilder utan att betala för det eller inte.
Det finns ju redan idag möjligheter, för den som vill, att erbjuda sina bilder under licenser som gör det fritt för privatpersoner att använda bilderna utan kostnad.

Att faktiskt tvinga alla fotografer till denna form av "givmildhet" så fort någon vill kunna lägga upp en bild på nätet skulle definitivt bli allt annat än okomplicerat.

En följdfråga är hur många tidningar som skulle vara beredda på att lägga ut bilder på nätet med en sådan lagförändring?

Skulle dit förslag (mot förmodan), bli verklighet.
Så skulle det definitivt leda till att jag personligen skulle sluta att lägga upp mina bilder på nätet.
Just för att jag inte vill att extremister skall "kidnappa" dem för sina egna hatiska syften.

Jag säger ingalunda att det är lätt. Ge mig ett lagråd, tolv unga jurister och sju år så ska jag lägga fram ett lagförslag som åtminstone kan utgöra en möjlig grund till en ny upphovsrättslag. Till dess får domstolarna fylla dagens lag med praxis. Praxis kan ändras över tiden utan att lagarna behöver ändras. Det finns, som jag ser det, redan utrymme i nuvarande lag för att avvisa mål mot Kattis 12 och Johan 86 som bloggar om sitt liv. Jag ser bloggar och hemsidor som gammaldags klippböcker eller collage som hängdes upp på väggen eller visades för de närmast sörjande. De flesta bloggar blir ändå bara lästa av de närmast sörjande så att säga. Spridningen är mycket begränsad, även om man, i teorin, kan tänka sig att hela världen kan läsa gamle Johans blogg. Om man nu bortser från att de flesta inte behärskar svenska och att de flesta svenskar inte kan läsa hans dialekt ;-)

Jag har besökt otaliga bloggar och hemsidor en gång. En enda gång. För att någon har länkat till något kul/intressant/tokigt som skrivits just då, men jag följer inte ens min egen dotters blogg på daglig basis. Sån e jag och säkert fler med mig.

Tjat och rundgång - det kan jag hålla med om.

Hot och personangrepp - visst kan det väl finnas ett och annat men med tanke på trådens längd och det "känsliga" ämnet tycker jag faktiskt den är ganska fri från verkliga övertramp.

Nä, tråden är tämligen städad. Det hettade till ett tag när "BO´s" ombud dök upp i tråden, men han gav upp när argumenten sinade. Det blev lite känslosamt när Tammy klev in häromnatten, men det var nog mest för att hon gick på vad hon hört och inte läst så noga. Efter en genomläsning så tror jag hon började gilla både oss och tråden. Det e nog bara en som gnisslar tänder över tråden och till och med i det fallet (tycker jag) har vi varit duktiga på att skilja på sak och person. Ja, t o m sak och sak. I grunden är de flesta i tråden överens om att fotografer ska ha betalt och har rätt att kräva sin rätt. Det handlar om hur man beter sig när man gör det.

Rundgång blir det en del av, då det första fallet inte ens är avslutat än och där vill vi väl veta hur det går? Och ibland dyker det upp någon ny tyckare i tråden som inte läst hela (begripligt) och då blir det en del upprepningar och klargöranden. Inte så konstigt. Tycker jag.

Hur är status i ärendet nu?

Vad gäller ärendena så försöker "BO" tiga ihjäl det ena och har blivit anmäld för bluffakturering till Svensk Handel och i det andra har förlikning träffats, allt om det finns noggrant beskrivet på de senaste sidorna.

Senast redigerad av en moderator:
Joachim har räknat lite http://rockfashion.se/?h=81+miljarder+pa+5+timmar+och+24+minuter?&id=535
det finns en del slantar att hämta därute... eller inte. Varenda artikel i t ex Aftonbladets nätupplaga innehåller en "dela" länk. Inte undra på att det känns som om bilder och texter är fria att sprida för bloggare och andra. Noterar också att AB mfl mycket sällan anger fotografens namn på sin förstasida på webben. Det börjar kunna anses som "god sed" eller åtminstone sedvänja, att inte ange fotografens namn i alla lägen.

Expressen gör sammalika noterar jag. Hur ska man då kunna kräva att "svensson" ska ange upphovsman? Dubbla priset för utebliven byline i en privat blogg kommer aldrig någonsin att kunna genomdrivas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar