Som jag skrivit tidigare i tråden så tycker jag att man ska göra skillnad på privatpersoner med icke kommersiella hemsidor och bloggar och företag.
...
En sådan förändring kan låta både enkel och bra.
Men den är inte helt okomplicerad.
Dels för att Sverige faktiskt faktiskt är bundet Bern-konvetionen.
Och jag har mycket svårt att se att en sådan förändring som förenlig med Bern-konvetionen.
Såvida det inte förenas med det som kallas för "fair use", men då är det genast fråga om ett antal begränsningar. Som gör att privatpersoner inte alls kan använda bilderna på sina bloggar som de själva behagar.
Sedan så finns det en helt annan sida av det.
Som nog inte så många tänkt/tänker på.
Men som för mig är "levande" pga en egen erfarenhet.
Risken att få sina bilder använda i ett sammanhang som man inte vill förknippas med.
För några år sedan användes en av mina bilder, utan tillstånd i ett sammanhang som uppmanade till hat och provokation på ett sätt som jag starkt ogillar, och som jag absolut inte vill förknippas med.
Ett mail med ett hot om en kraftig faktura i det fall att bilden inte togs bort löste problemet.
Personligen så är jag av den åsikten att det skall vara upp till fotografen att bestämma om huruvida privatpersoner skall få använda deras bilder utan att betala för det eller inte.
Det finns ju redan idag möjligheter, för den som vill, att erbjuda sina bilder under licenser som gör det fritt för privatpersoner att använda bilderna utan kostnad.
Att faktiskt tvinga alla fotografer till denna form av "givmildhet" så fort någon vill kunna lägga upp en bild på nätet skulle definitivt bli allt annat än okomplicerat.
En följdfråga är hur många tidningar som skulle vara beredda på att lägga ut bilder på nätet med en sådan lagförändring?
Skulle dit förslag (mot förmodan), bli verklighet.
Så skulle det definitivt leda till att jag personligen skulle sluta att lägga upp mina bilder på nätet.
Just för att jag inte vill att extremister skall "kidnappa" dem för sina egna hatiska syften.