PMD
Aktiv medlem
Jag har påpekat det lite fint någon gång, bara för att den som gjort fel ska veta att det kan bli värre nästa gång (då kanske "BO" kommer *s*) och fick en CD vid ett tillfälle. Helt okej ersättning tycker jag.
Hembränd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har påpekat det lite fint någon gång, bara för att den som gjort fel ska veta att det kan bli värre nästa gång (då kanske "BO" kommer *s*) och fick en CD vid ett tillfälle. Helt okej ersättning tycker jag.
Fotografen var inte svensk.
Nej, ST är inte advokat. Och även om han vore det så finns det förstås inget som hindrar att han berättar om hur han har resonerat och ser på saken.
Vilka regler ST eventuellt följer "på frivillig basis" kan man ju spekulera om, men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra (eller med hans utbildning).Jag tog just tillbaka den felaktiga informationen i andra tråden han är "jur kand" och följer därmed advokatetiska regler på frivillig basis.
Nej, ST är inte advokat. Och även om han vore det så finns det förstås inget som hindrar att han berättar om hur han har resonerat och ser på saken.
Vilka regler ST eventuellt följer "på frivillig basis" kan man ju spekulera om, men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra (eller med hans utbildning).
Om man vill att något annat lands lag ska användas så får man nog stämma upphovsrättsbrottslingen i det landet.
en lapplisa bötfäller dig inte på 12.500kr för att du stått 20min för länge
Av en p-bot går 90% till kommunen och 10% till staten + polisen. Privata aktörer får inte ta högre belopp än kommunen tar, och ska ge 100% till markägaren (de har visseligen hittat ett loophål där från lagen, men tanken var sån)
Tystnadsplikt har inget med saken att göra. Den gäller saker som en advokats klient berättat i förtroende, dvs något klienten vill ska förbli hemligt för alla andra. Hur ST i det här fallet resonerat och hur han t ex kommit fram till beloppet kan knappast omfattas av tystnadsplikt.Nja, inte kan en advokat bryta mot sin tystnadsplikt hur som helst. vilka delar som nu omfattas av en sådan. Att han ska gå ut med mer info på fotosidan kanske inte heller ligger i sin klients intresse.
visst prislappen är hög men fortfarande har du snott en annans fotografs bild. Varför kontaktade du inte fotografen innan o köpte bilden? snålhet? Angående beloppet så kan man få höga dagsböter av att snatta en skitsak i affären. Du har gjort fel inser du inte det ? eller tycker du det är rätt att sno andras bilder?
Det är bara att försöka få ett vettigare belopp men med tanke på ditt skrivande om teste så kanske det är kört.
Tystnadsplikt har inget med saken att göra. Den gäller saker som en advokats klient berättat i förtroende, dvs något klienten vill ska förbli hemligt för alla andra. Hur ST i det här fallet resonerat och hur han t ex kommit fram till beloppet kan knappast omfattas av tystnadsplikt.
Jag tycker att ni proffsfotografer har en extremt tuff attityd mot arp i tråden. Det är en privatperson som föder upp katter i liten skala, vad jag vet så brukar sånt gå i princip på +-noll.
Visst stal han en bild och la på sin hemsida och det har han dels erkänt och dels insett vara fel. Du tycker visst att alla förmidrande omständigheter han anför är att slingra sig?
Dessutom har du totalt fel i jämförelsen med snatteri - dagsböterna där är en påföljd i straffrättslig mening, ST driver ett civilrättsligt skadeståndsanspråk. Detta måste stå i rimlig proportion till skadan hans klient lidit. Ingen chans att ST får igenom 12500 i tingsrätten. Vill ST att arp ska straffas får han väl göra en polisanmälan.
Mitt förslag är att tagga ner. Visst är bildstölder en angelägen fråga. Men inse att ST tappar i trovärdighet när han skickar så tufft formulerade kravbrev till privatpersoner. Bättre om han jagar företag och tidningar.
Var din bild verkligen så liten som ovan angivet? Det är extremt litet och tveksamt om någon kan se vad bilden föreställer. Bilderna på Google är minst 150x150 px.
Bildens storlek har betydelse för värdet.
Bilderna på Google är minst 150x150 px.
.
För det första finns det inget som hindrar att ST "försvarar" sig. Tvärtom skulle det nog vara bra för både honom, hans klient och diskussionen om bildstöld i allmänhet om ST förklarade dels hur han jobbar i allmänhet, dels hur han resonerat i just det här fallet.Jag tycker arp i sin tur har en väldigt tuff attityd mot Teste. Teste kan inte försvara sig så Arps ord får stå oemotsagda. Arps ord i denna tråd är snarare en försvårande omständighet. 12000 är ingen stor siffra i stämningsmål.
Jag tycker arp i sin tur har en väldigt tuff attityd mot Teste. Teste kan inte försvara sig så Arps ord får stå oemotsagda.
Jag tycker att ni proffsfotografer har en extremt tuff attityd mot arp i tråden. Det är en privatperson som föder upp katter i liten skala, vad jag vet så brukar sånt gå i princip på +-noll.
Visst stal han en bild och la på sin hemsida och det har han dels erkänt och dels insett vara fel. Du tycker visst att alla förmidrande omständigheter han anför är att slingra sig?
Dessutom har du totalt fel i jämförelsen med snatteri - dagsböterna där är en påföljd i straffrättslig mening, ST driver ett civilrättsligt skadeståndsanspråk. Detta måste stå i rimlig proportion till skadan hans klient lidit. Ingen chans att ST får igenom 12500 i tingsrätten. Vill ST att arp ska straffas får han väl göra en polisanmälan.
Mitt förslag är att tagga ner. Visst är bildstölder en angelägen fråga. Men inse att ST tappar i trovärdighet när han skickar så tufft formulerade kravbrev till privatpersoner. Bättre om han jagar företag och tidningar.
EDIT: Det skulle förvåna mig enormt om detta skulle hamna i tingsrätten, det kan ST bara förlora på. Hoppas att ST kontaktar arp, konstaterar att det var en missuppfattning - att han trodde att arp drev en större kommersiell rörelse och att han avskriver kravet. Enkelt och trovärdigt.
För det första finns det inget som hindrar att ST "försvarar" sig. Tvärtom skulle det nog vara bra för både honom, hans klient och diskussionen om bildstöld i allmänhet om ST förklarade dels hur han jobbar i allmänhet, dels hur han resonerat i just det här fallet.
Det spelar ingen roll om bilden når verkshöjd eller inte. Ett foto är skyddat av upphovsrättslagen i alla fall.Så kan ni börja med att läsa vad lagen säger om upphovsrätten säger om verkshöjd som knappast denna bild av en katt i ett träd i en dålig upplösning ges.
Om du tycker att "partsinlagan" är problemet borde du väl tvärtom uppmuntra den andra parten (alltså ST) att ge sin syn på saken?Jag har lite svårt att se att det finns någon anledning för Bildombudsmannen att ge sig in i diskussion han aldrig kan vinna. Hela historien bygger i grunden på spekulation i en partsinlaga.
Hela historien bygger i grunden på spekulation i en partsinlaga. Denna spekulation har sedan ynglat av sig i en spekulationscirkus där den ena gissningen överträffar den andra.