TS, vad tycker du är rimlig nivå på det du ska betala då? Tycker du att det vore rätt ifall du kom undan helt gratis?
Intressant att veta om du skapat tråden även om det rörde sig om 8000, eller 3000kr.
Hur ställer du dig till att andra publicerar dina bilder på ett sätt som du inte uppskattar?
Vad har det för betydelse för överträdelsen vem som får pengarna eller företräder vem? Ska man komma undan bara för att det är fel person som upptäckt överträdelsen?
har nog förklarat det tidigare.. men i grova drag:
hade tagit det som en sur parkeringsbot om det var i den storleksordningen, hade förmodligen inte initierat en tråd och grävt upp den info som senare kom fram.. utan betalat och sett till att övriga bilder kommer från rätt plats. Det står ju att han är officiell ombudsman.. så hade säkert bidragit till att få mig att inte vilja tvista.
Men nu kommer jag bestrida den till rätten istället..
det ger ST valet att ge upp fakturan och få 0kr eller gå till rätten och bränna arbetstid för nått i storlek på 500-1500kr. (som jag kommer vidhålla att ska betalas till fotografens konto.. INTE via ombud).
så jag tror ST's girighet kostade han kakan här..
Jag tycker fotografen är värd priset för vad man köper en liknande bild för i den storleken, kanske x2 då jag haft den där ett år drygt och fick en påminnelse om det.. sen är ju ingen skada som är skedd och inget olämpligt ställe att hans bild på.. så fotografen hade ju gillat köpet om det varit gjort rätt från början, så mer än så tycker jag inte det är värt, är ju vinn-vinn för oss båda.
Det här är ju ingen bild jag hade betalat för i första läget utan hade tagit en gratis bild istället, så min ekonomiska syn på bilden är ju väldigt låg.. det gäller nog för de flesta som använder bilder på internet.
Efter research och insikten att inga av de 12.500kr kommer komma fram till fotografen..
så det gör ju mig ännu mer ointresserad av hitta lösning.
Ska man sätta upp system för att städa upp webben så ska det inte vara för att föda en konflikt jurister vs privata hemsidebyggare, Man ska fokuera på att göra fotografen rättvisa med att erbjuda köp eller hänvisa till att ta bort.. fotografer är ju beroende på att folk vill använda bilder, så vinn-vinn vore att hitta en balans där som båda kan leva med och ett system som båda aktörerna tycker ger mervärde på internet.