arp
Aktiv medlem
nejdå, den finns inte på nån stock-foto sida. den finns på cd för bildarkiv till tidningar / medierJag måste säga att ditt resonemang känns aningen ologiskt. Du tog väl inte bilden från Wikipedia utan från en stock-foto site? Alltså visste du att du skulle betala för den.
finns också på fotografens egna databas efter inloggning och intern sökning på namnet (är 350.000 bilder där, varvid ett 20 tal på margay).
fast den bilden som visas där är för liten och mot den som florerar på nätet.
bilden på fotografens sida har också ett stort © märke på som täcker över trädstam och bakgrund.. vilket min bild inte har, så nån aviktlig beskärning för att ta bort namnet är det ju verkligen inte. Hans bild dyker inte upp på bildsökningar heller eller är inte återangiven på andra ställen.
Vad jag tror är att nått medie-företag har kastat ut mitt original nånstans och den har levt vidare därifrån.
det är det jag tyckte var intressant.. därför jag driver tråden vidare här efter först "ilskan". information motverkar uppenbart juridiska övertramp (FB har faktiskt en samhällsfunktion tro't eller ej)..Det som är mera intressant - tycker jag - är att fundera över hur den här typen av ärenden kommer att hanteras i framtiden. De metoder som motparten använder kommer ju med all sannolikhet att resultera i en mängd ärenden av liknande karaktär.
Kommer motparten att finna det lönt att driva ärendet?
Om det går till domstol, hur kommer de att se på det? Att det är "bildstöld" lär ju vara glasklart, men kan motparten visa att de företräder upphovsrättsinnehavaren? Hur stort blir beloppet?
Enligt dommen som angetts här så går dom från 25.000 ner till 1.400 för en aktör som aftonbladet med liknande motivering som gäller mitt fall.. så mer än 1.000 har jag väldigt svårt att tro med våra omständigheter.
Jurister driver inte mål om det inte finns ekonomisk vinning eller de behöver statuera exempel för framtida ärenden. statuera exempel kan vi väll räkna bort.. han vet var en tvist kan lägga sig med någotsånär nykter motpart efter alla sina år.Om vi antar att beloppet hamnar på ett par tusenlappar, är det då seriöst av motparten att skicka ett krav på mångfalt mycket mer - dessutom i ett namn som leder tankarna till en myndighet?
Jag tycker H A's inblandning är rätt avgörande här om det är fråga om utpressning eller ej. är det H A som kontaktat ST eller andra vägen runt. H A kunde inte säga att ett ärende förelåg när jag kontaktade dom, de var ombedd att hänvisa allt till ST.. vilket gör att jag betvivlar starkt att initiativet är hos H A, och allt landade i ett försök till bluffakturering. (kan man dra den parallellen? bara för att en faktura inte drivs igenom så föreligger bluffakturering?)
Sen avsaknaden av fotograf (bara 2 juristföretag som bollar ärende mellan varandra), han representerar en annan fotograf än fotografen till bilden, och säger att H A äger rättigheterna när dessa inte gör det etc.. hjälper ju inte ge ett vidare seriöst intryck.
Senast ändrad: