** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker prissättningen är intressant. Som jag fattar så borde användningsområdet vara:

- internet <1 år (10 mån på webb)
- privatperson finns inte i BLF (så egentligen kan inte en privatperson som vill illustrera en blogg göra rätt för sig om jag tolkar det rätt!?), utan närmast blir väl redaktionellt eller ideel. Medelvärde 1250 kr.

ST satte 2.000 kr (enligt Joachims blogg) så det var väl hyfsat rätt trots allt. De övriga 6.500 är ju BLF:s straffsatser för missad byline etc. SFF har liknande så det är inget unikt för BLF.

Bara så jag fattar:

(1) Tammy har alltså redan sålt den exklusivt till en kund?
(2) och den "portfoliobild" som Tammy har på sin sida är den som vandrat runt?

1) Ja

2) Vet inte vilken bild som fått fötter från början, eller ens vem som startade spridningen. Utredning pågår, även om den har försvårats en hel del genom att bilden numera knappt är googlingsbar.

Och denna glada roliga person tvekar inte att upprepat smutskasta en trevlig duktig fotograf för att hon försvarar sina rättigheter.

Jag försöker låta bli, men du tvingar mig i inlägg efter inlägg att upprepa saker. Jag försöker skriva fotografen och andra omskrivningar, men faktum är att det inte är "BO" som stämmer folk på fantasibelopp, rent juridiskt, det gör den fotograf som godkänner hans förfarande. Ibland kanske inte ens fotografen förstår vidden av det hen gör innan det är försent. Ibland kanske t o m fotografen begär att "BO" ska lägga ner ett mål, men har inte rätt till det pga det avtal som gjorts upp. Det förekommer att det inte är den stämmande fotografen som letat upp förseelserna och än mindre vill ställa sig bakom en stämning. Fotografen som stämt via "BO" kanske inte ens vill resa till tinget. Fotografen kanske hade föredragit en uppgörelse om fotografens ombudsman meddelat att det fanns ett förslag till en sådan. Fotografen som stämt kanske t o m blir lite bestört när hen får veta att det funnits förlikningsbud som inte vidareförmedlats. Kanske.

Det är faktum, tyvärr, det är inte "BO" som stämmer folk i flaggmålet, det är Tammy. Tammy visade flera goda sidor i korridorsnacket. I rättssalen satt hon tyst, därtill nödd och tvungen, bunden av ett avtal som hon hänvisade till när rådmannen frågade henne om hennes åsikt.

Edit: Jag lärde mig mycket på det här också och skulle ytterligare någon vilja ha mig med som ombud så kommer jag att hantera "klienten" på ett annorlunda sätt. Om allt annat är lika Joachims fall och det dras till tinget så kommer inte den personen att behöva betala en enda krona, tvärtom. Och det vet Staffan. Han kommer inte att göra om det här misstaget, så jag kan bara hoppas att förlikningarna före tinget blir rimliga.

det var längesen jag skrev här, men kan inte låta bli då jag fått höra från annat håll hur det tisslas och tasslas :)

Ja, jag satt oftast tyst i salen, det stämmer K-G, därför att jag hade ett ombud som jag anlitat då jag INTE kan hur sånt här fungerar, Mitt ombud vet exakt vad jag vill och inte vill. Din klient var också mycket trevlig i pauserna, så synd att du inte var med där på en hörna K-G så du fick höra själv.

Dock kan jag säga dig en sak, att så här i efterhand av allt jag fått läsa, av hot som kommer till mig via mail och på min hemsida i gästbok m.m så kommer jag hädanefter aldrig mer vara så naiv som jag varit!!!

Jag anlitade Staffan Teste efter att i MÅNGA ÅR K-G sagt till folk personligen att ta bort min bild!! Förstår du, i MÅNGA ÅR!!!!! Men, jag fick inga svar, och om jag fick några svar så var det oförkämda svar och man plockade inte bort min bild trots det!!!

Det gick ytterliggare några år, jag skriver i versaler NÅGRA ÅR till, men så en dag blev jag less, jätteless på att folk inte kunde respektera det som var mitt och för att dom INTE BRYDDE sig ett skvatt om att jag sa till dom. Då kontaktade jag Staffan igen efter att ha få tips här från FS från en högt uppsatt, namn är orelevant, kontakta Staffan, han kan hjälpa dig. BRA tyckte jag, för jag kan inte den juridiska biten, jättebra om det finns det som kan det då. Liksom jag kontaktar en elektriker om det är något elektriskt osv...

Det handlar inte pm pengar K-G, det handlar om ren respekt!! jag fick tyvärr ingen rättsida på eleändet, jag är ledsen att det gör dig så upprörd att jag vill kämpa för min rätt, men jag kommer fortsätta kämpa för min rätt oavsett hur många som hotar mig, oavsett hur mycket skit ni skriver om mig på internet, så komme rjag kämpa vidare. Det handlar inte bara om mig, det handlar om fotografens rätt.

Jag är ingen miljonär som ni skriver på era bloggar och överallt där ni inte har annat att göra en skriva en massa skit om mig, jag har inte fått betalt från 300 personer, att 300 stulit min bild, innebär inte att jag fått betalt från dessa.

Jag skulle kunna dementera en massa annat ni skrivit, men tänker inte sjunka ner till den nivån där man kastar så mycket skit om kirng sig, dä rman går på personens bilder och skriver hur fula bilder jag tar m.m. - hur jäkla lågt kan folk sjunka? vad har mia andra bilder med detta att göra? Nu talar jag om vad som skrivs runt på alla dess sidor där man förenas genom att tycka så synd om varandra.

Jag har dock lärt mig en läxa, jag var naiv och trodde gott om de som står och snackar gott till en. De som spelade ångerfulla.

Kommer inte läsa här mer, läste för att andra mailat mig.

Ha ett bra liv!

Ps. Ber om ursäkt för alla stavfel, men ids inte rätta dom ens! ds

Jag tycker prissättningen är intressant. Som jag fattar så borde användningsområdet vara:

- internet <1 år (10 mån på webb)
- privatperson finns inte i BLF (så egentligen kan inte en privatperson som vill illustrera en blogg göra rätt för sig om jag tolkar det rätt!?), utan närmast blir väl redaktionellt eller ideel. Medelvärde 1250 kr.

ST satte 2.000 kr (enligt Joachims blogg) så det var väl hyfsat rätt trots allt. De övriga 6.500 är ju BLF:s straffsatser för missad byline etc. SFF har liknande så det är inget unikt för BLF.

BLF´s prislista har avvisats som "norm" av alla rättsinstanser från Tingsrätten till Högsta Domstolen. När "BO" stämmer så används förstås de delar av Upphovsrättslagen som passar för den som stämmer. Den som blir stämd får läsa lagen själv för att inse att det finns tydliga skillnader mellan t ex en privat bloggare som skriver för sina vänner och bekanta och ett företag som publicerar bilden för att sälja lösnummer. BLF´s prislista används i branschen och då ofta som något man hänvisar till i ett avtal som man ingår. Då vet parterna vad som gäller och då är eventuella fel lätta att värdera, även om man säkert inte klubbar till sin bästa bild-kund med största släggan.

Att komma farande med en prislista som nästan ingen, utanför den berörda kretsen, känner till håller alltså inte. Man får följa lagen och den stipulerar att man ska värdera bildrättsinnehavarens eventuella förlust och värdera den som använt bildens eventuella förtjänst när man bestämmer ett eventuellt skadestånds storlek. Då måste man ta hänsyn till hur många som sett bilden ifråga, medan "BO" hävdade att det var hur länge bilden funnits på nätet som ska avgöra skadeståndets storlek. Det kan ju bli ganska absurt med tanke på att bilder kan ligga kvar i årtusenden på webben medan det bara är när de är nyupplagda som de betraktas särskilt frekvent. Till yttermera visso så måste man väga in hur stor del bilden har i den förtjänst som "gärningsmannen" roffar åt sig. Av de teoretiska 2 kronor och 52 öre som Joachims sida hade kunnat inbringa, hur stor del kan man härröra till bilden och hur mycket kan anses bero på texten som blogginlägget faktiskt handlade om? Hade han tjänat mindre, kanske bara två kronor och 15 öre, om han använt min flaggbild t ex?

Joachims faktura synades inte av rätten. Tyvärr. Det blev ju en förlikning. En alldeles för dyr förlikning anser jag. Orsaken till det är bl a att Joachim och hans familj var hjärtligt trötta på att vara förföljda av Tammy via "BO". Hade det här gått till dom så tror jag tinget hade dömt ut ett skadestånd på max en krona + att Tammy/"BO" hade fått stå för alla kostnader i målet (med de begränsningar som ett små-mål innebär). De hade fått ersätta Joachim.

Jag kan nämna att, när inte Staffan var med, så resonerade rådmannen med parterna direkt utan ombud. Då kom det upp ett betydligt rimligare förlikningsbud på bordet. Ett bud som alltså Tammy kunde acceptera, men inte fick acceptera, pga sitt avtal med "BO". Åtminstone var det vad hon sa.

---------------------------------------------------------

Men herregud, vad är det du sitter och skriver?? Du skriver ju ut rena lögnerna människa!!! DET ÄR LÖGN!!! Jag har ALDRIG; ALDRIG gått med på någonting, då jag inte kan hur detta fungerar

Jag har sagt till i både tingsrätten och til Staffan att jag önskade en förlikning, det är ALLT!!!

Så sluta omedlebart med att ljuga människa!!

Det du gör K-G är att förtala mig nu, jag hoppas du insett vad du gjort!!!!!

Jag är vrålförbannad nu över dina lögner!

det var längesen jag skrev här, men kan inte låta bli då jag fått höra från annat håll hur det tisslas och tasslas :)

Ja, jag satt oftast tyst i salen, det stämmer K-G, därför att jag hade ett ombud som jag anlitat då jag INTE kan hur sånt här fungerar, Mitt ombud vet exakt vad jag vill och inte vill. Din klient var också mycket trevlig i pauserna, så synd att du inte var med där på en hörna K-G så du fick höra själv.

Dock kan jag säga dig en sak, att så här i efterhand av allt jag fått läsa, av hot som kommer till mig via mail och på min hemsida i gästbok m.m så kommer jag hädanefter aldrig mer vara så naiv som jag varit!!!

Jag anlitade Staffan Teste efter att i MÅNGA ÅR K-G sagt till folk personligen att ta bort min bild!! Förstår du, i MÅNGA ÅR!!!!! Men, jag fick inga svar, och om jag fick några svar så var det oförkämda svar och man plockade inte bort min bild trots det!!!

Det gick ytterliggare några år, jag skriver i versaler NÅGRA ÅR till, men så en dag blev jag less, jätteless på att folk inte kunde respektera det som var mitt och för att dom INTE BRYDDE sig ett skvatt om att jag sa till dom. Då kontaktade jag Staffan igen efter att ha få tips här från FS från en högt uppsatt, namn är orelevant, kontakta Staffan, han kan hjälpa dig. BRA tyckte jag, för jag kan inte den juridiska biten, jättebra om det finns det som kan det då. Liksom jag kontaktar en elektriker om det är något elektriskt osv...

Det handlar inte pm pengar K-G, det handlar om ren respekt!! jag fick tyvärr ingen rättsida på eleändet, jag är ledsen att det gör dig så upprörd att jag vill kämpa för min rätt, men jag kommer fortsätta kämpa för min rätt oavsett hur många som hotar mig, oavsett hur mycket skit ni skriver om mig på internet, så komme rjag kämpa vidare. Det handlar inte bara om mig, det handlar om fotografens rätt.

Jag är ingen miljonär som ni skriver på era bloggar och överallt där ni inte har annat att göra en skriva en massa skit om mig, jag har inte fått betalt från 300 personer, att 300 stulit min bild, innebär inte att jag fått betalt från dessa.

Jag skulle kunna dementera en massa annat ni skrivit, men tänker inte sjunka ner till den nivån där man kastar så mycket skit om kirng sig, dä rman går på personens bilder och skriver hur fula bilder jag tar m.m. - hur jäkla lågt kan folk sjunka? vad har mia andra bilder med detta att göra? Nu talar jag om vad som skrivs runt på alla dess sidor där man förenas genom att tycka så synd om varandra.

Jag har dock lärt mig en läxa, jag var naiv och trodde gott om de som står och snackar gott till en. De som spelade ångerfulla.

Kommer inte läsa här mer, läste för att andra mailat mig.

Ha ett bra liv!

Ps. Ber om ursäkt för alla stavfel, men ids inte rätta dom ens! ds

Synd att du inte tänker läsa mer, för då hade du kunnat läsa att Joachim tyckte det samma om dig. Och vi tyckte båda att det var synd att du hade dina händer bundna. Du verkade ha en mer realistisk och sund inställning till vad Joachim borde betala t ex. Du gav honom också en öppning innan ni skildes åt, det var trevligt gjort. Den här tråden och diskussionen handlar om "BO" och hans arbetsmetoder. Tyvärr drabbas du av det dåliga rykte som "BO" får genom det sätt han arbetar eftersom du är ett av hans mest kända fall. Flera av de saker som du nämnde för Joachim kommer vi inte att ta upp i tråden, men du skulle absolut tjäna på att ta upp dem själv, det skulle ställa dig i bättre dager.

Jag försöker i görligaste mån nyansera bilden av dig, det ser du om du läser igenom de inlägg som gjorts efter förhandlingen vid tinget. Jag driver ingen blogg och har inget personligt emot dig, ja knappt ens mot Staffan, han är säkert en hyvens prick privat, jag ska snart träffa honom öga mot öga, då får jag se om han kan skilja på sak och person. Det kan jag. Om du får hot- och hatbrev så är det mycket oförtjänt och tråkigt.

Hittar du något sakfel i det jag skrivit när jag redogjort för vad som hände i tinget så är du välkommen att skicka mig ett mail eller skriva om det i tråden.

---------------------------------------------------------

Men herregud, vad är det du sitter och skriver?? Du skriver ju ut rena lögnerna människa!!! DET ÄR LÖGN!!! Jag har ALDRIG; ALDRIG gått med på någonting, då jag inte kan hur detta fungerar

Jag har sagt till i både tingsrätten och til Staffan att jag önskade en förlikning, det är ALLT!!!

Så sluta omedlebart med att ljuga människa!!

Jag skriver ju det. Du kunde inte gå med på något på egen hand. Det hade Joachim kunnat, men det krävs två för en tango. Jag ville bara visa att DU uppträdde schystare än "BO" i det avseendet. Rakt igenom så var det så, som jag uppfattat det via Joachim.

Edit: Vad är lögn i det jag skriver? Läs igenom det jag skriver när du är mindre upprörd så ser du att det är raka motsatsen till förtal.

...Det handlar inte pm pengar K-G, det handlar om ren respekt!! jag fick tyvärr ingen rättsida på eleändet, jag är ledsen att det gör dig så upprörd att jag vill kämpa för min rätt, men jag kommer fortsätta kämpa för min rätt oavsett hur många som hotar mig, oavsett hur mycket skit ni skriver om mig på internet, så komme rjag kämpa vidare. Det handlar inte bara om mig, det handlar om fotografens rätt. ...

För Joachim innebar 8900 kronor att han och hans familj skulle få betydande ekonomiska svårigheter, så för honom handlade det väldigt mycket om pengarna. Och som vanligt är det den fattiga som får betala mest. Hade han haft samma resurser bakom sig som t ex Aftonbladet så hade han inte behövt betala något alls. Nu vågade han inte spela spelet hela vägen och fick betala dyrt.

Vad gäller respekt så vill jag fråga dig om Staffan visat det brev som han skickade som svar på fakturan. Tycker du det visar brist på respekt? Tycker du att hans agerande efter att han fått veta hur det låg till med bilden visar brist på respekt?

Jag försvarar också fotografers rätt att få betalt och skulle med samma glada hjärta hjälpa en fotograf i motsvarande situation, men det ska vara rimliga krav som ställs. Det är det hela tråden handlar om från början.

Tycker du att 4.000 eller 8.900 kronor är rimligt för hundra bildvisningar? Att du nämns i sammanhanget får du tyvärr stå ut med, det är du som har stämt Joachim, ingen annan. Ändå handlar den här tråden mest om ditt ombuds arbetsmetoder.

Kanske dags att du också skriver ett svar Staffan, eller låter du flickan slåss ensam?

Synd att du inte tänker läsa mer, för då hade du kunnat läsa att Joachim tyckte det samma om dig. Och vi tyckte båda att det var synd att du hade dina händer bundna. Du verkade ha en mer realistisk och sund inställning till vad Joachim borde betala t ex. Du gav honom också en öppning innan ni skildes åt, det var trevligt gjort. Den här tråden och diskussionen handlar om "BO" och hans arbetsmetoder. Tyvärr drabbas du av det dåliga rykte som "BO" får genom det sätt han arbetar eftersom du är ett av hans mest kända fall. Flera av de saker som du nämnde för Joachim kommer vi inte att ta upp i tråden, men du skulle absolut tjäna på att ta upp dem själv, det skulle ställa dig i bättre dager.

Jag försöker i görligaste mån nyansera bilden av dig, det ser du om du läser igenom de inlägg som gjorts efter förhandlingen vid tinget. Jag driver ingen blogg och har inget personligt emot dig, ja knappt ens mot Staffan, han är säkert en hyvens prick privat, jag ska snart träffa honom öga mot öga, då får jag se om han kan skilja på sak och person. Det kan jag. Om du får hot- och hatbrev så är det mycket oförtjänt och tråkigt.

Hittar du något sakfel i det jag skrivit när jag redogjort för vad som hände i tinget så är du välkommen att skicka mig ett mail eller skriva om det i tråden.

Nej, jag tycker ABSOLUT att ni ska fortsätta lägga upp fler lögner!!! Fortsätt nu!!!

Jag pratade med Joakim som jag tyckte verkade vara en reko kille, naiv är jag väl? Eller hur????

han var ångerfull och gav ett sympatiskt intryck, Vi samtalade om detta om upphovsrätt. Jag försökte förklara för honom då han bad om ursäkt att det inte var något personligt mot honom, utan förklarade hur jag blev less på allting, på att ingen respekterade upphovsrätt, på hur jag under många år försökt själv prata med människor som stal mina bilder, men ingenstans kom!

Jag förklarade att fotograf är ett yrke vilket innebär att många fotografer kanske aldrig får en bild såld, ibland kanske den säljer många, den har alltså en oviss lön, att då stjäla från den, är fel - därför finns ju en upphovsrätt. Precis som man inte själ någons programmeringsscript eller annat m.m.

Jag sa till Staffan att jag gärna ville ha en förlikning, men att jag litade helt på honom och detta sa jag även till domaren. jag har ingen juridisk erfarenhet, jag vet inte hur det fungerar, jag förlitar mig till den jag ber hjälpa mig. Jag har INTE sagt ett enda ord till, jag har inte fått några andra bud vid sidan om, det kan ju domaren intyga på!

jag blir så ledsen när jag läser allt som skrivs, allt jag vill är att gå in och bara ryta ifrån att så är det inte alls, men samtidigt har jag sagt till mgi själv att inte läsa, för jag blir så förbannat ledsen av allt förtal, av alla dessa lögner. Jag förstår att man bara pratar för sin egen skull, men snälla, håll er till sanningen!

Och sluta för guds skull att hota mig, ni som gör det, ni läser antagligen här också - så himla fega ni är!!

Nej, K-G, jag har inget mer att säga, för tårarna rinner av ilskan jag känner, av att jag känner mig så maktlös mot alla dessa lögner och allt skit jag fått.

Fråga Tammy om du inte tror mig. Vi har det ur "hästens mun" så att säga. Det har föranlett en del vidare funderingar, men om detta får du inte läsa mer här och nu.

Hmmm... Vilken hästmun kom det från, med tanke på Tammys reaktion?

Intressant att få höra av motparten i den här tråden också så det inte bara är spekulationer och påståenden, men trist att Tammy fått en massa skit för detta.

--------------------------------------------------------

Ääähhh, var får du allt ifrån?? Är du på riktig K-G???

Hej Tammy!

Jag vill börja med att tala om att jag i skrivande stund försvarar både dig och Staffan Teste i kommentarer med felaktiga spekulationer, felaktigheter och dylikt, i de kommentarer som nu florerar kring de artiklar som publicerats. Detta då jag anser att felaktigheter och orimliga spekulationer inte gynnar vad som är kärnpunkten i detta.

Precis som jag sa till dig när vi stod utanför Ystads Tingsrätt så anser jag att fotografer ska ha betalt för sina bilder. Precis som jag sa till dig så anser jag personligen att dina bilder är väldigt fina och precis som jag sa, så har jag aldrig haft någon avsikt i att göra något fel.

Men nu blir jag lite fundersam. Du berättade för mig, när vi stod utanför Ystads Tingsrätt, att du sålt bilden för flera år sedan till en person, som nu var mycket upprörd över bildens spridning, då personen skulle ha någon form av ensamrätt till bilden. Stämde inte det?

Samtidigt berättade du för mig om arbetslösa, privata bloggare, som saknade rätt till a-kassa, som du erbjudit att delbetala sin skuld. Mycket vänligt av dig, vilket jag påpekade då och även nu.

Det jag ifrågasätter är oskäligt höga fakturor, fakturor utan förvarning (ja, jag känner till att du varnat vissa, men minns också att du berättade för mig att du bara hittat en bråkdel av de 300 webbplatserna och att Bildombudsmannen hittat resterande).

Jag påstår därmed inte att det är du Tammy som utgör felet här. Tvärt om, jag menar att metoderna kring detta är ytterst tveksamma, vilket jag får tydligt medhåll kring från bland annat branschkunniga (läs Journalisten). Det är alltså orimligt att påstå att det jag har att säga saknar grund.

De två orsakerna till att jag skriver här och nu:

1. Jag försvarar dig där jag tycker så är rätt, då jag inte alls anser att du ska framstå i dålig dager. Målsättningen är att belysa problematiken av att man blint applicerar en lag som man läser innantill på en intet ont anande befolkning och försöker bortse från delar av lagen som skiljer på bland annat hur stor skada en publicering innebär. Utrikesdepartementet, som publicerat din bild och hävdat att de själva är upphovsman, det är skada att tala om. En liten blogg med ett 100-tal visningar är det inte.

2. Jag undrar om det du berättade för mig utanför Tingsrätten i Ystad inte stämmer?

Intressant att få höra av motparten i den här tråden också så det inte bara är spekulationer och påståenden, men trist att Tammy fått en massa skit för detta.

Anders, jag är maktlös mot alla dessa. Att skriva när det står lögner får mig bara att gråta :(( Ska jag försvara mig mot lögner? Hur? Hur försvarar jag mig mot lögner som sägs och skrivs? Hur försvarar jag mig mot all de som nu hotar mig, som kommer från dessa sajter - jaaa, jag ser er, jag ser er via min egen sidas statcounter. Ni skriver även anonymt, via proxys m.m

är jag ett sådant stort hot? Är jag så farlig? Är jag så jävlig för att jag vill kämpa för min egen rätt? Vilka underbara människor ni är!

Jag äe ledsen Anders!

Nej, jag tycker ABSOLUT att ni ska fortsätta lägga upp fler lögner!!! Fortsätt nu!!!

Jag pratade med Joakim som jag tyckte verkade vara en reko kille, naiv är jag väl? Eller hur????

han var ångerfull och gav ett sympatiskt intryck, Vi samtalade om detta om upphovsrätt. Jag försökte förklara för honom då han bad om ursäkt att det inte var något personligt mot honom, utan förklarade hur jag blev less på allting, på att ingen respekterade upphovsrätt, på hur jag under många år försökt själv prata med människor som stal mina bilder, men ingenstans kom!

Jag förklarade att fotograf är ett yrke vilket innebär att många fotografer kanske aldrig får en bild såld, ibland kanske den säljer många, den har alltså en oviss lön, att då stjäla från den, är fel - därför finns ju en upphovsrätt. Precis som man inte själ någons programmeringsscript eller annat m.m.

Jag sa till Staffan att jag gärna ville ha en förlikning, men att jag litade helt på honom och detta sa jag även till domaren. jag har ingen juridisk erfarenhet, jag vet inte hur det fungerar, jag förlitar mig till den jag ber hjälpa mig. Jag har INTE sagt ett enda ord till, jag har inte fått några andra bud vid sidan om, det kan ju domaren intyga på!

jag blir så ledsen när jag läser allt som skrivs, allt jag vill är att gå in och bara ryta ifrån att så är det inte alls, men samtidigt har jag sagt till mgi själv att inte läsa, för jag blir så förbannat ledsen av allt förtal, av alla dessa lögner. Jag förstår att man bara pratar för sin egen skull, men snälla, håll er till sanningen!

Och sluta för guds skull att hota mig, ni som gör det, ni läser antagligen här också - så himla fega ni är!!

Nej, K-G, jag har inget mer att säga, för tårarna rinner av ilskan jag känner, av att jag känner mig så maktlös mot alla dessa lögner och allt skit jag fått.

Tråden handlar inte om dig, den handlar om det omoraliska arbetssättet som "BO" använder genom att gå ut och kräva minst tio gånger så mycket i ersättning som är rimligt enligt all praxis och sedan driva det hela vägen till rätten. Att fotografer ska ha rätt till ersättning för sina bilder tycker både Joachim och jag, men det ska vara en schyst ersättning. Eftersom jag inte satt i salen när bara du och Joachim var där med rådmannen så hoppas jag att Joachim kan förtydliga vad som sades. Jag kan ha missuppfattat något som Joachim sagt, fast han bara sade positiva saker om dig. Han var/är ångerfull, han skulle inte ha använt din flaggbild om han vetat att den var din, men som han redogjort för så var den vid den tiden ganska väl spridd och fanns "överallt" utan angiven upphovsman. Fel ändå. Visst. Felet kan påtalas. Visst. Ersättning kan krävas. Visst. Men det ska vara rimligt. Och bara för att en del, ja kanske t o m de flesta, är skitstövlar och inte visar respekt när du påtalar saken så kan varken du eller "BO" dra alla över en kam. Tycker jag.

Det var vad Tammy berättade för Joachim i en paus. Jag kastar verkligen ingen skit på Tammy. Det är "BO" som kritiseras rakt igenom tråden. Men eftersom det är Tammy vs Joachim i rätten så är det oundvikligt att hennes namn hamnar i processen. Jag försöker i största möjliga mån nyansera den bild som man annars kan få av just henne i det här sammanhanget. Hon uttryckte flera saker som hedrar henne, men som jag valt att inte ta upp i tråden då de var en smula personliga. Joachim kanske vill ta upp dem, eller så kan Tammy själv göra det. Hon vet säkert vad jag menar.

Edit: Nu ser jag att Joachim hunnit in i tråden också. Han har tagit upp några av de saker som jag valde att inte ta upp, men det var han som hörde det direkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar