Det är bra att upphovsrätten finns och jag som fotograf kan ta åtgärder ifall jag tycker mina bilder används på ett felaktigt sätt eller utnyttjas. Vore intressant att veta ifall den i TS fall berörda upphovsmannen/ägaren av bilden motsätter sig att entusiastsajter använder hans kattbilder. Har han överlåtit rättigheterna till bildfirman?
Upphovsmannen jobbar för kommersiella ändamål så alla rättigheter läggs förmodligen över till deras jurister får vi anta, (han kan ha svårt att personligen svara upp på alla 350.000 stock-bilder som folk frågar om rättigheter på)
Jag har svårt att tro att han personligen hade haft nått emot att entusiaster använder bilderna mot credits, fotografer brukar gilla när sina bilder passar in i rätt sammanhang.. bara de får sitt namn under så är det bra PR som ni säger. Hade känt så också med mina bilder
Jurister däremot är av ett helt annat typ av släkte, de bryr sig inte om bild eller fotograf.. de ska tjäna pengar på att gå hårt fram för att maximera sin vinst oavsett vad övertrampet gäller. Därför blir det sån här stor kontrast.
Vi vet inte om bildfirman har rättigheterna, det är upp till teste att lägga fram i en framtida tvist om det går dit.
men man blir en aning tveksam när han i kravet skriver att han representerar en annan fotograf än upphovsmannen själv.
Läser att GettyImage är en av USAs mest hatade företag bland webdesigners, pga deras hårdföra metoder som ST försöker anamma till sverige här.
mig tycka, så finns det finare sätt att skönta en sån här verksamhet.. om man lägger sig på en nivå där folk tycker det är okey att betala eller ger dom chans att ta ner så är det vettigt, internet består ju av entusiaster till stor del.
den summan som anges måste då väga upp mot viktigheten på sidan och publicitetens storlek.. det tar inte lång tid att skicka en faktura.. så kommer dom ner på nivån att 9/10 betalar för att ha den kvar. då börjar systemet hjälpa upphovsrätten och människor kan tycka den gör en bra funktion för samhället (på samma sätt som p-lisor)
Men sånt måste regleras av staten isf, ser inte att jurister själv kan gotta sig i egen oseriös indrivningsverksamhet.. speciellt inte när fotografen INTE får del av kakan (vilket är hela poängen med lagen)!