Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du verkar förstå. Kan du förklara för Ola att det är vad jag skrivit hela tiden. Tinget = Tingsrätt, låt vara att det är juristslang, men så svårt att förstå borde det inte vara. När du ändå pratar med honom kan du ju nämna att jag inte tror på 1/3 delningen av bruttot. Och gäller den så läggs alla fall som stöter på motstånd på landsbygden, läs: utanför Sthlm, ner och fotografen står med en utgift på 900 spänn medan "BO" drar in netto 888 spänn (räknar med två normalporton). Räcker väl till en hygglig skumpa. Hittills har "BO" aldrig redovisat ett utslag i ett fall liknande något av trådfallen.

Trodde du lagt ner den frågan.

Det är inte slang det som står i tex wikipedia. Men visst vill du blanda ihop möte med domstol så gör det då men nu vet du i alla fall skillnaden. Ting != tingsrätt.

Jag tycker du ska fråga honom själv om eftersom du inte litar på det som står på hemsidan eller på uppgiften som jag fick direkt från honom igår kväll. Eller varför inte ett av de mest kända fallen med blondinbella där fotografen har bloggat om alltihop.

Du hittar mailadressen och telefonnumret på STs hemsida.

Sen verkar du fortfarande tro att fotografer stämmer i första hand för att få pengar, inte för att få bukt med bildstölder, det är väl därför du tjatar om girig, fast å andra sidan tjatar du också om att det inte ger några pengar. Det svänger...
 
För övrigt finns det ett gäng som stödjer mig men inte gillar den hårda tonen här. Jag fick ett uppmuntrande mail här så sent som för tre dagar sedan.

Anekoter är inte mycket värda. Om inte dessa personer (om de nu ens existerar) orkar bry sig om att skriva i tråden så tycker jag inte att de ska räknas.
 
Då det är barn som är de skyldiga, 0 kr. Om stallet.se sätter sig emot att plocka bort bilderna (vilket de inte gjort som jag förstår det) låta en domstol avgöra.

Om du läser den och liknande trådar så ser du att det är ett jätteproblem och återkommande bildstölder.

(googla på stallet och bildstöld)

Vad ska man göra när varning inte biter och sajtadmin inte vill/ hinner med? Gå till domstol för 10-åriga...nja...det låter tufft.
 
Om du läser den och liknande trådar så ser du att det är ett jätteproblem och återkommande bildstölder.

(googla på stallet och bildstöld)

Vad ska man göra när varning inte biter och sajtadmin inte vill/ hinner med? Gå till domstol för 10-åriga...nja...det låter tufft.

Du kunde inte låta bli va? Du vet mycket väl att jag inte skrev att man skulle gå till domstol för 10-åringarna. Varför gör du så? Det återkommer hela tiden i tråden. Du hittar på själv vad andra skrivit. Förstår du inte att du bara försämrar ditt eget läge?

Jag citerar mig själv så ska vi se om jag skrev att man skulle ta 10-åringar till domstol (du kan börja fila på din ursäkt under tiden)

"Då det är barn som är de skyldiga, 0 kr. Om stallet.se sätter sig emot att plocka bort bilderna (vilket de inte gjort som jag förstår det) låta en domstol avgöra."
 
Vad ska man göra när varning inte biter och sajtadmin inte vill/ hinner med? Gå till domstol för 10-åriga...nja...det låter tufft.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag ju aldrig sagt att man ska ta 10-åringar till domstol, det var du som hittade på att jag sa det men... tycker du en faktura på 12000 till 10-åringarna (som föräldrarna får stå för) är bättre?
 
Du kunde inte låta bli va? Du vet mycket väl att jag inte skrev att man skulle gå till domstol för 10-åringarna. Varför gör du så? Det återkommer hela tiden i tråden. Du hittar på själv vad andra skrivit. Förstår du inte att du bara försämrar ditt eget läge?

Jag citerar mig själv så ska vi se om jag skrev att man skulle ta 10-åringar till domstol (du kan börja fila på din ursäkt under tiden)

"Då det är barn som är de skyldiga, 0 kr. Om stallet.se sätter sig emot att plocka bort bilderna (vilket de inte gjort som jag förstår det) låta en domstol avgöra."


Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag ju aldrig sagt att man ska ta 10-åringar till domstol, det var du som hittade på att jag sa det men... tycker du en faktura på 12000 till 10-åringarna (som föräldrarna får stå för) är bättre?

Kolla mitt inlägg igen. Jag skev inte att du påstod det. Varför känner du dig träffad? Vi står på samma sida i denna fråga.

Fakturera och ta hjälp med bildombudsmannen var ett förslag i tråden, i snarlika trådar som dyker upp vid googlingen som du inte gjorde står det domstol. Fakturera utan att det kan leda till kronofogde/domstol är tandlöst så enbart fakturera är ingen lösning. Jag väntar på din ursäkt.

Och för att förtydliga så att även du förstår: Naturligtvis är det stallet.se:s hypotetiska ovilja att plocka bort bilderna man går till domstol med.

Om du hade googlat som jag uppmanade till hade du sett att stallet plockar bort bilder men hinner inte med. Dessutom har de användaravtal som lägger över skulden på barnen. (borde vara olagligt att ingå avtal över internet med omyndiga personer).

Förstår du problemet nu? Och det är inte bara stallet utan många andra sajter som har samma problem. Facebook är väl det mest kända exemplet. Pinterest ett annat.

Sajterna skulle kunna lösa det genom bildigenkänning, varning plus avstänging osv (kräver förstås att man inte kan skaffa multipla konton) men de tjänar ju pengar på bloggarna och tekniska lösningar kostar pengar att genomföra och vem vill hota sina pengagenererande användare med avstängning?
 
Kolla mitt inlägg igen. Jag skev inte att du påstod det. Varför känner du dig träffad? Vi står på samma sida i denna fråga.

Den där retoriken kan möjligen fungera om du hade debatterat med trådskaparen. Nu sitter inte jag på de anklagades bänk så meningar som "Varför känner du dig träffad?" blir bara fånigt.

Jag känner till stallet.se utan att googla, men det slog dig inte att någon kan göra det va? Och ja, jag kan tycka att deras användaravtal är ett problem, men hur sjutton bluffakturering av BO skulle vara bästa lösningen på det, det förstår jag inte.

Det kan vara roligt, intressant, utvecklande att diskutera olika frågor i forum, men du skriver saker, sen ett par inlägg längre ner säger du att du inte skrivit det, du säger att andra skriver saker de inte gjort, nej jag är ledsen, men dig går det inte ha diskussioner med. Om ditt sätt förändras i tråden kanske jag skriver mer, men att bara i inlägg efter inlägg behöva försvara sig mot saker man inte sagt, åsikter jag inte har, det är inget som jag finner utvecklande. Så tack och adjö ifrån mig på en liten stund.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.