Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför sätter du "brott" inom sitationstecken? Menar du plötsligt att upphovsrättsbrottet som ovan är ovanligt väldokumenterat inte längre är ett brott?

Har du information som emotsäger upphovsrättsinformationen som står i STs krav? Fotografen sålde rätten för väldigt länge sedan. Om du eller annan inte har annan information får vi nog ändå anta att det är korrekt.

Den här tråden handlar i högsta grad om upphovrättens efterlevnad. STs metod är en. Och...nej just det ja, det finns inte så många andra sätt att få rätt om man råkat ut för upphovsrättsbrott. Polisen gör ju inget.

Citationstecknen var en mis. Visst har TS brutit mot upphovsrätten.

Jag har ingen annan info än den som framkommit i tråden. Jag vill minnas att TS var i kontakt med fotografen och att denne inte kände till ärendet eller bolagen som nämns. Jag tycker inte vi kan anta att något som Teste skriver är korrekt - kravet är det ju i vart fall inte.

Du anser att tråden handlar om upphovsrättens efterlevnad. De flesta andra anser att tråden handlar om vilka krav som är rimliga att ställa när någon bryter mot upphovsrätten.
 
Jo det är ju bra att du tycker den metoden fungerar men mitt inlägg (#2400) frågar inte om detta. Läs igen.

?

Du tycker Testes metod är bra.

KG tycker den är dålig och föreslår en annan, nämligen att skicka en rimlig faktura.

Du begär då att han skall föreslå någon annan metod!?

Varför behövs den någon mer metod än att skicka rimliga krav?
 
Citationstecknen var en mis. Visst har TS brutit mot upphovsrätten.

Jag har ingen annan info än den som framkommit i tråden. Jag vill minnas att TS var i kontakt med fotografen och att denne inte kände till ärendet eller bolagen som nämns. Jag tycker inte vi kan anta att något som Teste skriver är korrekt - kravet är det ju i vart fall inte.

Du anser att tråden handlar om upphovsrättens efterlevnad. De flesta andra anser att tråden handlar om vilka krav som är rimliga att ställa när någon bryter mot upphovsrätten.

En god grundförutsättning är att anta att sånt som påstås är sant till motsatsen visats eller det finns en stark anledning att ifrågasätta påståendet. Annars blir det lite jobbigt, om man ska ifrågasätta allt...

Fotografen har tydligen uppgett att denne sålt bilden och en bildbyrå påstår sig ha upphovsrätten till densamma så det verkar kunna stämma.

Jag tror nog att rubriken på tråden visar att TS klagar på efterlevnaden/upprätthållandet av upphovsrätten. Så då är vi överens ändå.
 
?

Du tycker Testes metod är bra.

KG tycker den är dålig och föreslår en annan, nämligen att skicka en rimlig faktura.

Du begär då att han skall föreslå någon annan metod!?

Varför behövs den någon mer metod än att skicka rimliga krav?

Då är det samma metod, bara annan siffra på fakturan.

Låt KSG svara själv.
 
Då är det samma metod, bara annan siffra på fakturan.

Låt KSG svara själv.


Kan du inte sluta att argumentera så fånigt!?

Det är just det faktum att siffran på fakturan är orimlig som gör att så många av oss reagerat. Hade kravet varit rimligt hade tråden varit död för länge sedan.

Jag vet att KG kan svara för sig själv men jag anser mig ha rätten att kommentera det du skriver till andra också. Det är ett diskussionsforum.
 
Kan du inte sluta att argumentera så fånigt!?

Det är just det faktum att siffran på fakturan är orimlig som gör att så många av oss reagerat. Hade kravet varit rimligt hade tråden varit död för länge sedan.

Jag vet att KG kan svara för sig själv men jag anser mig ha rätten att kommentera det du skriver till andra också. Det är ett diskussionsforum.

Och om du har läst vad jag skrivit över många sidor har jag skiljt metod från belopp och varit noga med att inte ta ställning för eller emot ett visst belopp av flera anledningar.

Du får självklart svara åt KGS om du känner att du måste eller kan göra det bättre än han själv men det vore väl ändå bättre att han själv svarar på frågor riktade mot just; han själv.

Edit: Fick just en kommentar från en annan medlem: "Fånigt" etc som du skriver, ...säkert tecken på att argumenten tryter :)
 
Om man inte klarar av att själv författa en faktura enligt mitt recept är det bara att leta reda på en advokat eller jurist som jobbar med immaterialrätt. Eller varför inte en glad, skrivkunnig, student eller granne. En bra jurist kommer att råda dig att skicka fakturan själv eller lägga ner ärendet. Det kommer helt enkelt aldrig att bli lönsamt att jaga enstaka, privata, "bildtjuvar". Det vet även "BO" så han lägger ner ärendet om den elaka "tjuven" protesterar. Den som inte protesterar får betala för tre, fyra, fem andra tjuvar också.

Ergo: Jaga inte enskilda individer för att de använder bilder som du visat offentligt i sina små bloggar och amatörmässiga hemsidor. Bara lägg ner. Gärna med ett leende, någon gillade ju faktiskt din bild. Satsa istället energin på att jaga eventuella verkliga skurkar, dvs sådana som använder dina bilder kommersiellt och/eller kanske t o m säljer dem vidare som royaltyfree stuff och dylikt. Där kan du ha en slant att hämta. Inte från en privat bloggare på 12 år. Eller 22 år för den delen.

Vill du att jag kopierar listan från hitta.se åt dig, eller fixar du att söka där själv?
 
Kan du inte sluta att argumentera så fånigt!?

Det är just det faktum att siffran på fakturan är orimlig som gör att så många av oss reagerat. Hade kravet varit rimligt hade tråden varit död för länge sedan.

Jag vet att KG kan svara för sig själv men jag anser mig ha rätten att kommentera det du skriver till andra också. Det är ett diskussionsforum.

Du är så välkommen att kommentera. Ola tycks inte förstå att siffran på fakturan är högst relevant i sammanhanget. De flesta av oss som skriver i tråden, även TS och Joachim, tycker att ett schyst belopp inte hade varit något att bråka om. En räkning på 500 spänn, kanske en tusenlapp, så hade den blivit betald och alla hade varit nöjda (utom "BO"). Hade någon "bildtjuv" startat en tråd på FS för att bråka om en faktura på 500-1000 spänn så hade hen snabbt rullats i verbal tjära och dito färgglada fjädrar. Alla utom Ola och "BO"´s kumpan som var inne i tråden en stund (men hade förstånd att dra sig ur, med svansen mellan benen) förstår det här och "BO" gör fotograferna en stor otjänst genom att få oss att framstå som ett sällsynt girigt pack.
 
Har någon hör nåt om hur det gått för Joachim, eller har också han förlikat sig och inte får säga något? I så fall är det väl inte helt säkert att det är ombudet som gett sig ;)
 
Du är så välkommen att kommentera. Ola tycks inte förstå att siffran på fakturan är högst relevant i sammanhanget. De flesta av oss som skriver i tråden, även TS och Joachim, tycker att ett schyst belopp inte hade varit något att bråka om. En räkning på 500 spänn, kanske en tusenlapp, så hade den blivit betald och alla hade varit nöjda (utom "BO"). Hade någon "bildtjuv" startat en tråd på FS för att bråka om en faktura på 500-1000 spänn så hade hen snabbt rullats i verbal tjära och dito färgglada fjädrar. Alla utom Ola och "BO"´s kumpan som var inne i tråden en stund (men hade förstånd att dra sig ur, med svansen mellan benen) förstår det här och "BO" gör fotograferna en stor otjänst genom att få oss att framstå som ett sällsynt girigt pack.

Kul att du börjar prata om girig igen trots att din tidigare argumentation går ut på att fotografen faktiskt inte får så mycket pengar i slutänden.

Det är en princip: Alla som fotograferar har rätt att inte få sina bilder stulna. Tråkigt att du inte respekterar detta bättre.

Tidigare har det inte varit ok att skicka fakturor alls men kul att nu tycker du det är ok om bara beloppet är lägre.

Ingen fotograf ska behöva stå där med ett av KGS påtvingat leende när det ändå skett. Du väljer att glömma att i tex flaggfallet har bildtjuvarna knappast svarat med ett leende när de ombetts plocka bort bilden. De flesta fotografer som ber om hjälp av ST gör det inte i första ledet utan som en konsekvens när egna metoder inte hjälper. Då tar de hjälp att formulera ett juridisk korrekt brev av någon som har kunskap och erfarenhet. Dvs Bildombudsmannen Staffan Teste AB.
 
Storlek på bilden

Men var inte bilden ifråga 40x40 pixlar, jag skulle inte drömma om att börja leta efter en jurist när det handlar om att få någon att betala för att lägga upp en sådan bild... 8 spänn per pixel!

Det är som att dra igång en en tingsrättsförhandking mot någon som har cyklat på trottaren i fel färdriktning på en enkelriktad gata.

Alla som försöker utnyttja ett system för egen vinning, är en nackdel för systemet!

Det är klart att ii detta fallet så är Bildombudsmannen Staffan Teste (nu skriver vi ut vad han faktist heter, han heter inte Bildombudsmannen) ute på lika hal is när han bara använder BO i en faktura så som TS har gjort när han har brutit mot upphovsrättslagen! Speciellt när han har blivit nekad att ha BO som namn på företaget.

TS har ju erkänt att han skulle ha betalat om det hade varit en rimlig summa!
 
Och om du har läst vad jag skrivit över många sidor har jag skiljt metod från belopp och varit noga med att inte ta ställning för eller emot ett visst belopp av flera anledningar.

Du får självklart svara åt KGS om du känner att du måste eller kan göra det bättre än han själv men det vore väl ändå bättre att han själv svarar på frågor riktade mot just; han själv.

Edit: Fick just en kommentar från en annan medlem: "Fånigt" etc som du skriver, ...säkert tecken på att argumenten tryter :)

Jag ville inte ha svar från KG, det var dig jag ville ha svar från. Varför behövs det ytterligare någon metod än att skicka en faktura på ett rimligt belopp?

Att mina argument tryter håller jag med om. Jag försöker föra ett vettig debatt men jag upplever att du genomgående ägnar dig åt hårklyveri och saknar förmåga att skilja på de olika delarna i diskussionen.

Ja, vi är överens om att upphovsrätten är viktig och bör försvaras.

Nej, vi är inte överens om att Testes metoder/belopp är försvarbara. Jag tycker han agerar åt helsike fel, du tycker att han är upphovsrättens räddare.

Vi får nog nöja oss med att återigen enas om att vi är oense.

Jag skall återigen försöka hålla mig borta från den här diskussionen - den har ju gått i spinn och leder ingen vart så länge inga nya uppgifter kommer fram.

Mvh
Anders
 
Kul att du börjar prata om girig igen trots att din tidigare argumentation går ut på att fotografen faktiskt inte får så mycket pengar i slutänden.
Sant, och det gör hanteringen så mycket osmakligare. "BO" kan alltid skylla på att han bara är ombudsman. Det är fotografen som FRAMSTÅR som girig. Den som får kraven ser säkert fotografen som motpart. Och så vet fotografen uppenbarligen inte ens om att hans bilder är uppe till debatt i ett land som heter Sverige, någonstans nära Nordpolen. Jag skrev inte att fotograferna ÄR giriga. De FRAMSTÅR som sådana. På grund av att 30% ska bli tillräckligt mycket för att det ska vara intressant för en ombudsman att hantera.

Det är en princip: Alla som fotograferar har rätt att inte få sina bilder stulna. Tråkigt att du inte respekterar detta bättre.

Tidigare har det inte varit ok att skicka fakturor alls men kul att nu tycker du det är ok om bara beloppet är lägre.

Ingen fotograf ska behöva stå där med ett av KGS påtvingat leende när det ändå skett. Du väljer att glömma att i tex flaggfallet har bildtjuvarna knappast svarat med ett leende när de ombetts plocka bort bilden. De flesta fotografer som ber om hjälp av ST gör det inte i första ledet utan som en konsekvens när egna metoder inte hjälper. Då tar de hjälp att formulera ett juridisk korrekt brev av någon som har kunskap och erfarenhet. Dvs Bildombudsmannen Staffan Teste AB.

Och "BO" utnyttjar situationen. 30% av rimliga 1200 är liksom inga pengar, alltså drar han på med 12000. GDSGD.

Om det är Bosse-Sara 12, 22 eller 77, som använt din bild för att dekorera sin hemsida tycker jag att du kan ta det med ett leende. Du slipper hjärnblödning och får ett trevligare liv. Prova!
 
Vem har sagt något om en förlikning?
är bara fråga på vad ni vill veta..

Nu pratade jag inte om dig, utan om Joachim som också åkt på en faktura för otillåten bildanvändning på sin blogg och som skrev tidigare i tråden.

Det är inte helt ovanligt att vi aldrig får veta hur det går i såna här trådar, då parterna förlikats och inte kan säga något - därav min undran om det fallet (som tydligen inte är klart ännu).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.