Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
SR håller på eller har rensat bland bilderna som de publicerat felaktigt.
Så det kan ju vara så att det inte finns några fel kvar nu.
 
Det är också kul att när folk bevisats ha fel blir de väldigt frånvarande i forumet ett tag.

Vet inte om det är mig du syftar på, men om det är det så har jag ett liv förutom att hänga på forum. Ibland läser jag på forum, ibland skriver jag i forum, ibland gör jag annat med mitt liv. Dessutom var mitt sista inlägg ett par frågor till dig, frågor som du valde att ignorera. Beror det med din logik då på att du var motbevisad?
 
Vet inte om det är mig du syftar på, men om det är det så har jag ett liv förutom att hänga på forum. Ibland läser jag på forum, ibland skriver jag i forum, ibland gör jag annat med mitt liv. Dessutom var mitt sista inlägg ett par frågor till dig, frågor som du valde att ignorera. Beror det med din logik då på att du var motbevisad?

Nej det var faktiskt inte dig jag syftade på. Liv har vi väl alla, jag hoppar mellan fyra olika enheter. Att läsa brukar gå bra jämt, skriva tar någon minut per inlägg men kräver helst riktigt tangentbord. Om du blivit tyst efter att ha haft fel är det alltså slump :). Nej jag tror alla gör så, det är inte lika kul i debatten när det blev tokigt.

Länka gärna till frågorna så ska jag se om det var avsiktlig tystnad eller om jag (felaktigt) ansåg frågorna/frågan besvarad/e. Jag backade 6 sidor men måste missat dem om de var nyligen.
 
Nej det var faktiskt inte dig jag syftade på. Liv har vi väl alla, jag hoppar mellan fyra olika enheter. Att läsa brukar gå bra jämt, skriva tar någon minut per inlägg men kräver helst riktigt tangentbord. Om du blivit tyst efter att ha haft fel är det alltså slump :). Nej jag tror alla gör så, det är inte lika kul i debatten när det blev tokigt.

Länka gärna till frågorna så ska jag se om det var avsiktlig tystnad eller om jag (felaktigt) ansåg frågorna/frågan besvarad/e. Jag backade 6 sidor men måste missat dem om de var nyligen.

Om det är en slump att det blivit tyst ifrån dig (och jag har sett många andra frågor som många andra ställt som du lämnat obesvarade), så kanske det är lika mycket slump när andra lämnar dina frågor obesvarade. Och även andra forummedlemmar har kanske ett liv vid sidan av att skriva här. Men nej, du förutsätter såklart att det beror på att du har bevisat något och att tystnaden beror på att man skäms.

Mitt inlägg var inte särskilt viktigt, det är inlägg #2222, men mitt deltagande i detta forum beror endast på att jag föraktar BOs metoder, val av namn och framtoning. Jag vet att han håller sig på rätt sida lagen (han är väl inte korkad), men bara för att det är lagligt betyder inte att det är rätt.

Din retorik bygger på att eftersom det begåtts ett brott så är alla metoder ok. Vidare så tror(?) du att vi som är emot BOs metoder automatiskt är för de som begått upphovsrättsbrott. Där har du fundamentalt fel. Jag (och säkert de flesta andra här på forumet) tycker att upphovsrättsbrott är fel och ska straffas, men som med alla andra brott i detta landet, på ett rättssäkert sätt.
 
KGS tog upp småbarn, här är ett intressant fall.

Det är småbarn som för att tjäna stalletpengar stjäl andras bilder, och säljer dem för stalletpengar. Stalletpengar köps visa SMS som inte går att växla tillbaka så ungarna kan bara få internvalutan. Stallet får dock sköna pengar för varje SMS.

Var hittade du texten du citerade (skriven av "flashback")? Om man följer länken "flashback; skrev" i inlägg #2340 så kommer man till en sida som talar om att inlägget inte finns.
 
[...]Vidare så tror(?) du att vi som är emot BOs metoder automatiskt är för de som begått upphovsrättsbrott. Där har du fundamentalt fel.

Jag kan inte annat än instämma här, och antydningar om att andra positiv inställning till att bryta mot upphovsrätten ser jag som försök att dra bort uppmärksamheten från viktigare etiska frågor som har kommit upp i den här tråden och som egentligen är huvudämnet: "Vad fan är detta?!"

Jag (och säkert de flesta andra här på forumet) tycker att upphovsrättsbrott är fel och ska straffas, men som med alla andra brott i detta landet, på ett rättssäkert sätt.

Lite mer moderat är min uppfattning om straff för upphovsrättsbrott. Inte alla brott bör straffas. Ofa räcker det med att upplysa den som har gjort fel, och många av dem som trampar över är inte ens straffmyndiga. Jag tycker att det finns upphovsrättsbrott av olika rang, där en del bör straffas, medan man bör se genom fingrarna med andra. Också i lagen har det skiktats så. Det talas om oaktsamhet och uppsåt. Jag tycker att det är rimligt att uppsåtet ska vara avgörande. En fräck brottsling ska straffas hårdare än en som av okunskap gör ett misstag.

Metoderna för att komma åt upphovsrättsbrott måste vara rumsrena, och Upphovsrättsmannen Staffan Teste AB använder smutsiga metoder. Det är i mina ögon oförsvarligt, och jag tycker faktiskt inte att det är bra att ha en sådan främst på barrikaderna i upphovsrättsfrågan. Han försvarar som jag ser det inte bildskaparnas rätt, utan han fiskar i grumliga vatten efter en del av kakan. Det aktuella fallet pekar på det sjuka i modellen han använder, och det är metoder som under lång tid har förekommit i det stora landet i väster. Jag vill inte ha de metoderna hit, och därmed kommer jag aldrig mer att förespråka att man vänder sig till Teste för att reda ut det som i dagligt tal kallas bildstölder.

Så det är inte att jag skulle förringa upphovsrättsbrott, utan jag vill försvara upphovsrätten, men jag vill också försvara den mot profitörer som PicScout, Hawaii Arts Network LLC och Bildombudsmannen Staffan Teste AB.
 
Lite mer moderat är min uppfattning om straff för upphovsrättsbrott. Inte alla brott bör straffas. Ofa räcker det med att upplysa den som har gjort fel, och många av dem som trampar över är inte ens straffmyndiga. Jag tycker att det finns upphovsrättsbrott av olika rang, där en del bör straffas, medan man bör se genom fingrarna med andra. Också i lagen har det skiktats så. Det talas om oaktsamhet och uppsåt. Jag tycker att det är rimligt att uppsåtet ska vara avgörande. En fräck brottsling ska straffas hårdare än en som av okunskap gör ett misstag.

Vi är på samma linje, jag uttryckte mig nog bara lite slarvigt. Med straffas menade jag bara att man inte ska strunta i det. En tillsägning till en minderårig bör vara nog. Självklart bygger det på att den minderårige plockar bort bilderna då.

Jag har själv hittat en av mina bilder på nätet, på en kommersiell sida. Jag mailade ansvarig och talade om att det var min bild, han bad så mycket om ursäkt och sa att han skulle ta bort den. Jag sa då att de fick behålla bilden, bara de satte ut mitt namn under den och så skedde också. Fallet avslutat. Fattar inte varför man behöver vara grinigare än så i ett sånt fall.
 
Jag antar att det är ett möte man hamnar i om man inte lyckas komma överens utan det blir domstolssak av det hela.

Du verkar förstå. Kan du förklara för Ola att det är vad jag skrivit hela tiden. Tinget = Tingsrätt, låt vara att det är juristslang, men så svårt att förstå borde det inte vara. När du ändå pratar med honom kan du ju nämna att jag inte tror på 1/3 delningen av bruttot. Och gäller den så läggs alla fall som stöter på motstånd på landsbygden, läs: utanför Sthlm, ner och fotografen står med en utgift på 900 spänn medan "BO" drar in netto 888 spänn (räknar med två normalporton). Räcker väl till en hygglig skumpa. Hittills har "BO" aldrig redovisat ett utslag i ett fall liknande något av trådfallen.
 
Jag böjar tro att Ola skriver på uppdrag av ST för att få tråden stängd.

Jag vill tvärtom att tråden ska leva ett långt liv (annars skulle jag inte vara aktiv). Trots att ett gäng här ogillar STs fakturereringsmetod och berättar varför så sprids kunskapen om att det inte är ok att använda andras bilder och inte minst viktigt att man kan få hjälp om man råkar ut för olika typer av bildstölder.

För övrigt finns det ett gäng som stödjer mig men inte gillar den hårda tonen här. Jag fick ett uppmuntrande mail här så sent som för tre dagar sedan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.