** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...

Och en upphovsman har inte en svag ställning i domstol gentemot ett företag i en upphovsrättsfråga, där det är solklart att en överträdelse har skett. Bildombudsmannens villkor för att ta upp ett ärende är att kärandeparten först ska göra fotarbetet och skaffa fram bevis för överträdelsen, alla bevis som behövs för att framgångsrikt kunna driva ärendet själv. För upphovsmannen blir det billigare att driva det direkt i tingsrätten i stället för att anlita Bildombudsmannen AB, som egentligen bara profiterar på upphovsmannens förmodat svagare ställning. Vid en jämkning av anspråken till rimligt värde, kommer knappast pengarna som upphovsmannen kan få ut genom de två tredjedelarna att överstiga insatsen.

Normalfotografen, eller förresten även stora fotografer, har oavsett vad du säger svårt att få bort stulna bilder från sajter, än mindre få pengar för dem. Även när skuld/bevisfrågan är klar.

(är detta en dubbelpost så ignorera, detta låg kvar i browsercachen men kan inte se att det gick iväg igår)

Normalfotografen, eller förresten även stora fotografer, har oavsett vad du säger svårt att få bort stulna bilder från sajter, än mindre få pengar för dem. Även när skuld/bevisfrågan är klar.

(är detta en dubbelpost så ignorera, detta låg kvar i browsercachen men kan inte se att det gick iväg igår)

Ja, och inte har de större chans med hjälp av en skenande "BO", om han drar några fall till till Tinget så kommer han snart vara persona non grata där o de kommer avfärda hans inlagor osett. Ungefär som de hanterar andra rättshaverister.

Ja, och inte har de större chans med hjälp av en skenande "BO", om han drar några fall till till Tinget så kommer han snart vara persona non grata där o de kommer avfärda hans inlagor osett. Ungefär som de hanterar andra rättshaverister.

Du vet att han hållit på i över 10 år? Att det går rätt bra för honom? Och att han är ombud, dvs inte part?

Menar du ting eller och tingrätt? Det verkar som du menar tingrätt.

Du vet att han hållit på i över 10 år? Att det går rätt bra för honom? Och att han är ombud, dvs inte part?

Menar du ting eller och tingrätt? Det verkar som du menar tingrätt.

Jo, vi brukar kalla Tingsrätten för Tinget här i krokarna. Hur vet du att det går bra? Och vilken del av verksamheten går bra? Är det den som tråden handlar om är det utomordentligt allvarligt.

Jo, vi brukar kalla Tingsrätten för Tinget här i krokarna. Hur vet du att det går bra? Och vilken del av verksamheten går bra? Är det den som tråden handlar om är det utomordentligt allvarligt.

Googla upp det, det är inte samma sak.

Det är väl bra. Då kanske fler börjar med liknande verksamhet så det blir konkurrens.

Du nämnde att det fanns fler, var tog de vägen?

Googla upp det, det är inte samma sak.

Det är väl bra. Då kanske fler börjar med liknande verksamhet så det blir konkurrens.

Du nämnde att det fanns fler, var tog de vägen?

Jag har hjälpt till med liknande ärenden. Det gick jättebra. Jag har själv råkat ut för "bildstöld" och rett ut det, gick jättebra. Ingen blev skinnad, ingen blev ledsen, alla lärde sig mer om upphovsrättslagen, utom jag då, som redan kunde den. Jag har även begått upphovsrättsbrott. Tror jag skrivit om det i tråden. Jag kallade mig inte ombudsman och blev inte kontaktad av någon ombudsman.

"Tinget" var i äldre tider det som långt senare kom att kallas Tingsrätter. Att samlas till Ting för att reda ut oförrätter som begåtts under året, t ex om någon målat av min grottmålning utan lov, eller krävt mig på mer pengar än vad som kunde anses hemult ;-)

Jag har hjälpt till med liknande ärenden. Det gick jättebra. Jag har själv råkat ut för "bildstöld" och rett ut det, gick jättebra. Ingen blev skinnad, ingen blev ledsen, alla lärde sig mer om upphovsrättslagen, utom jag då, som redan kunde den. Jag har även begått upphovsrättsbrott. Tror jag skrivit om det i tråden. Jag kallade mig inte ombudsman och blev inte kontaktad av någon ombudsman.

"Tinget" var i äldre tider det som långt senare kom att kallas Tingsrätter. Att samlas till Ting för att reda ut oförrätter som begåtts under året, t ex om någon målat av min grottmålning utan lov, eller krävt mig på mer pengar än vad som kunde anses hemult ;-)

Jo jag vet mycket väl vad gamla och nya "ting" är, annars hade jag inte uppmärksammat att du använde ordet i betydelsen tingsrätt vilket är något annat. Det börjar bli upprepning men du har verkligen ett eget lexikon :).

Du kallar dig inte ombudsman men jurist gick tydligen bra. Hur är det med konsekvensen?

ST anlitar man när det INTE gått bra, när man INTE fått bukt med bildtjuven.

Jo jag vet mycket väl vad gamla och nya "ting" är, annars hade jag inte uppmärksammat att du använde ordet i betydelsen tingsrätt vilket är något annat. Det börjar bli upprepning men du har verkligen ett eget lexikon :).

Du kallar dig inte ombudsman men jurist gick tydligen bra. Hur är det med konsekvensen?

ST anlitar man när det INTE gått bra, när man INTE fått bukt med bildtjuven.

Jurist kan alla kalla sig. Och jag kan sträcka mig till juridiskt ombud när jag hjälper någon annan, men "ombudsman" eller ännu värre "ombudsmannen" skulle jag inte vilja kalla mig. Förstår inte vad det är du ältar om tinget och tingsrätten. Vart vill du komma? Att bli stämd till Tinget är väl, för de allra flesta människor, helt synonymt med Tingsrätten. Har du så slut på argument att du tror att du kan ta mig språkligt? Då ligger du sämre till än om du försöker med juridiken och där har du inte en chans...

Jurist kan alla kalla sig. Och jag kan sträcka mig till juridiskt ombud när jag hjälper någon annan, men "ombudsman" eller ännu värre "ombudsmannen" skulle jag inte vilja kalla mig. Förstår inte vad det är du ältar om tinget och tingsrätten. Vart vill du komma? Att bli stämd till Tinget är väl, för de allra flesta människor, helt synonymt med Tingsrätten. Har du så slut på argument att du tror att du kan ta mig språkligt? Då ligger du sämre till än om du försöker med juridiken och där har du inte en chans...

Eftersom det är enda sättet vi kommunicerar på så nog är språket viktigt.

Jurist ger minst lika starka associationer som ombudsman i mina ögon så jag gjorde en liten snabbgallup:

Jag frågade tre personer som jag brukar och fick svar av typen: "Jurist": "ungefär som advokat, eller det man är utbildad till innan man blir advokat", eller "föredetta advokat". För ombudman blev det ungefär "den man ringer när man behöver hjälp" och "den som kollar att det går rätt till".

Är du verkligen jurist? (ta enligt definitionen i wikin?)

Edit: Själv tror jag det räcker med att ha justistexamen för att man ska kunna titulera sig Jurist, ingefär som Civilingenjör.

Eftersom det är enda sättet vi kommunicerar på så nog är språket viktigt.

Jurist ger minst lika starka associationer som ombudsman i mina ögon så jag gjorde en liten snabbgallup:

Jag frågade tre personer som jag brukar och fick svar av typen: "Jurist": "ungefär som advokat, eller det man är utbildad till innan man blir advokat", eller "föredetta advokat". För ombudman blev det ungefär "den man ringer när man behöver hjälp" och "den som kollar att det går rätt till".

Är du verkligen jurist? (ta enligt definitionen i wikin?)

Edit: Själv tror jag det räcker med att ha justistexamen för att man ska kunna titulera sig Jurist, ingefär som Civilingenjör.

Tre personer känns lite klent som underlag. Det är en himmelsvid skillnad på att vara "ombudsman" för det kan många vara, typ fackligt, skyddsombud och annat skoj, och OMBUDSMANNEN för det låter verkligen som en myndighetsperson. Det borde vara förbehållet sådana som BO (Barnombudsmannen), KO (Konsumentombudsmannen) och DO (Diskrimineringsombudsmannen) och varför inte JO när det gäller juridik. Ser du inte den skillnaden så kan jag inte hjälpa dig, då får du förkovra dig i språket på egen hand.

Jurist är ingen skyddad benämning (och det är uppenbarligen inte ombudsmannen heller) så det kan vem som helst kalla sig, precis som fotograf (vilket jag också kallar mig ibland). Till yttermera visso så har jag läst en hel del juridik i mina dagar och har bl a varit ARU under några perioder, så helt uppåt väggarna är det inte, Även grannen, vars största juridiska erfarenhet är några bötesförelägganden, kan med gott samvete kalla sig jurist om han känner för det. Så och du, Ola.

Svar på edit: Du tror fel. Du slarvar när du skriver. Upprörd?

Tre personer känns lite klent som underlag. Det är en himmelsvid skillnad på att vara "ombudsman" för det kan många vara, typ fackligt, skyddsombud och annat skoj, och OMBUDSMANNEN för det låter verkligen som en myndighetsperson. Det borde vara förbehållet sådana som BO (Barnombudsmannen), KO (Konsumentombudsmannen) och DO (Diskrimineringsombudsmannen) och varför inte JO när det gäller juridik. Ser du inte den skillnaden så kan jag inte hjälpa dig, då får du förkovra dig i språket på egen hand.

Jurist är ingen skyddad benämning (och det är uppenbarligen inte ombudsmannen heller) så det kan vem som helst kalla sig, precis som fotograf (vilket jag också kallar mig ibland). Till yttermera visso så har jag läst en hel del juridik i mina dagar och har bl a varit ARU under några perioder, så helt uppåt väggarna är det inte,´. Även grannen, vars största juridiska erfarenhet är några bötesförelägganden, kan med gott samvete kalla sig jurist om han känner för det. Så och du, Ola.

Svar på edit: Du tror fel.

Om du kallar dig jurist utan att ha tagit examen, eller jobbar med juridik, på advokatkontor eller liknande tror jag du lurar fler än om du kallar dig bildombudsman och agerar ombud i bildfrågor. Du tycker tydligen annorlunda så låt oss lämna det.

Undrar vad som händer om någon kallar sig advokat, denne kan ju knappast bli utslängd ur advokatsamfundet :)

Upprörd? Nej det krävs nog en diskussion med Erland för det :)

Edit: Vad tycker du om pressombudmannen? Han är privat.

Det är en himmelsvid skillnad på att vara "ombudsman" för det kan många vara, typ fackligt, skyddsombud och annat skoj, och OMBUDSMANNEN för det låter verkligen som en myndighetsperson. Det borde vara förbehållet sådana som BO (Barnombudsmannen), KO (Konsumentombudsmannen) och DO (Diskrimineringsombudsmannen) och varför inte JO när det gäller juridik. Ser du inte den skillnaden så kan jag inte hjälpa dig, då får du förkovra dig i språket på egen hand.

Nämen titta! Det finns faktiskt en statlig myndighet som heter Barnombudsmannen. Jag som tänkte klaga på dig för att du ville sanktionera att en brevspalt i Expressen använde ett ord som ger associationer till en myndighet.

Wikipedias definition av ombudsman är rätt intressant i det här sammanhanget tycker jag: http://en.wikipedia.org/wiki/Ombudsman

Nu är ju Wikipedia långt från en alltid tillförlitlig källa, men det framgår ganska tydligt att det inte alls måste vara en myndighet eller så som står bakom. Testes användning av begreppet verkar rimlig, och det är lite olyckligt att vi i Sverige har några få myndigheter som valt att använda samma begrepp för en officiell funktion och därmed uppenbarligen fått en del att tro att det måste ha med myndigheter att göra.

Wikipedias definition av ombudsman är rätt intressant i det här sammanhanget tycker jag: http://en.wikipedia.org/wiki/Ombudsman

Nu är ju Wikipedia långt från en alltid tillförlitlig källa, men det framgår ganska tydligt att det inte alls måste vara en myndighet eller så som står bakom. Testes användning av begreppet verkar rimlig, och det är lite olyckligt att vi i Sverige har några få myndigheter som valt att använda samma begrepp för en officiell funktion och därmed uppenbarligen fått en del att tro att det måste ha med myndigheter att göra.

Jag säger inte att det är förbjudet med säkerhet, men det är, enligt min mening vilseledande och det är framförallt den bestämda formen jag vänder mig mot. Bildombudsman kan han väl få kalla sig, det låter närmast lite småbarnsligt, medan Bildombudsmannen låter som en myndighet. Pressombudsmannen är en alldeles egen historia som pressen tillsatte frivilligt för att slippa få en statlig PO, smart knep kanske.

Och vad är din åsikt? Tidningen gör så där regelbundet. är det så det ska vara med privata bilder? Det var en privat blogg (OBS! DIN definition av privat, inte SAOL).

Ja, bloggen kan få ha bilden, om det är som du skriver (jag har inte gått till bloggen o kollat) men Expressen borde veta bättre.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar