Aspekterna med prutmån och saltad nota är redan ganska utförligt behandlade av
Matthew Chan, ELI, och det öppnar fler frågor om förfarandet än det ger svar. Som jag ser det har också Bildombudsmannen AB spätt på genom att försöka ta dubbelt betalt, eftersom det förhöjda priset redan avser den otillåtet använda bilden. Påståendena om utelämnad byline och borttagen copyrightmärkning faller, då ingen av förekomsterna på nätet har vare sig byline eller copyrightangivelse. Återstår alltså ett kraftigt reducerat belopp redan vid en ytlig kontroll av fakturan.
Det är en väldigt viktig rättslig princip, att straff ska mätas ut av samhället, och att ekonomiskt utbyte av straff inte ska komma någon part till del. Skadestånd är en helt annan sak, och skild från straff. Skadestånd begärs som ersättning för skada, och för att en domstol ska utdöma skadestånd bör man påvisa att sådan skada har skett. Skadestånd kan förhandlas mellan parter utan att domstol blandas in.
Så visst är det bra att man riskerar att torska om man snor andras bilder, men det finns måtta på vad som kan begäras som ersättning för olovlig användning. Som jurist, vid direkt förhandling med en svarandepart, ska man avhålla sig från att blanda in tankar om straff. Det handlar enbart om att begära skälig ersättning dels för användningen, eventuellt med förhöjda belopp. Fakturan har bestridits, och såvitt vi vet har ingen förklaring kommit från den som påstår sig förvalta rätten för upphovsmannen. Av det som hittills har framkommit finns inte heller någonting som tyder på att upphovsmannen har gjorts uppmärksam på den otillåtna användningen från vare sig PicScout eller Hawaii Art Network LLC. Det är inte heller klart om HAN har uppdrag att förvalta upphovsrätten för den aktuella bilden. Den enda angivelsen av "äganderätt" till bilden som jag har hittat än så länge är en logga från en rysk sajt (
http://img.ekabu.ru/uploads/posts/2008-11/1227070986_margay.jpg), och den tror jag definitivt att den inte tillhör upphovsmannen.
Jag har hittat över hundra förekomster av bilden, några i hög upplösning, men ingen med anknyttning till Getty eller Hawaiian Art Nettwork LLC. Ingen av förekomsterna som jag har sett har byline, och ingenstans hittar jag copyrighttext i samband med bilden.
Och visst finns det alternativ, men för att påtala intrång i upphovsrätten i främmande land måste man i regel anlita ombud. Däremot inhemskt finns egentligen inget som talar för att använda ett ombud som kör med såna här metoder. Om man har konstaterat en överträdelse, kan man ta kontakt direkt med den som har gjort övertrampet och söka rättelse i första hand. Om detta inte lyckas är nästa instans tingsrätten. Något hot behövs inte, utan det är bara att gå direkt till tingsrätten om motparten inte är villig att förhandla.
Övriga aspekter, hur grov överträdelsen är, och vilket pris som ska sättas på de olika delarna av intrånget, överlåter jag helt till parterna att förhandla om. Jag har redan nämnt vad jag tycker är rimligt som ersättning för en lindrigare överträdelse, och det är ungefär en fjärdedel av beloppet som Bildombudsmannen AB fakturerade. Att ett företag skulle ha starkare ställning än upphovsmannen i tingsrätten när överträdelsen är konstaterad och bevis finns, ser jag som rent nys. Däremot kan det så klart vara mycket svårt att övertala tingsrätten att utdöma ett orimligt högt belopp.
Och jag är mycket frågande inför att Bildombudsmannen AB inte har svarat på invändan från den som blev fakturerad. Det är inte alldeles normalt för en jurist som ställer ett berättigat krav.