Det handlar inte om att skrämmas med ord, det är ungefär samma straffskala på stöld och upphovsrättsbrott, jag skriver bildtjuv/bildstöld osv, precis som också de flesta utrycker sig i forum och i tal. TS själv benämnde det som "bildstöld" när han skapade tråden. Jag skriver ut det långa av två anledningar, att folk inte ska klaga på att det är ett annat brott, och for att påvisa att det mer juridisk korrekta uttrycket blir löjligt långt och totalt opraktiskt. De vanliga tidningarna skriver bildstöld och det tycker jag vi också kan göra.
BO (eller vi kanske ska skriva ST eftersom du inte gillar namnet) tar tillvara fotografers rättigheter på BLF och i firman så helt ute och cyklar med namnet är han inte, om det nu spelar någon roll. Scrolla gärna upp, det har skrivits många sidor om namnet, det blir så mycket upprepning om du ska ta upp samma synpunkter igen.
Fotografen som offer verkar vara avsikten när tex KGS insisterar i inlägg efter inägg att fotografen ska betala bildtjuven för fräckheten att vilja ha ersättning för bildstölden.
Om kattbilden är det inte fotografen som stämmer utan den som förvärvat upphovsrätten vad det verkar av tillgänglig information. Men det är ju bara ett fall. Flaggbilden är lite större fall där bildtjuvarna betett sig särdeles illa efter varningar.
Måste fotografen gråta för att få räknas som offer vid en bildstöld?
Hoppla, hoppla, här är du ute o cyklar ordentligt.
1) Att kräva ett privat skadestånd som är helt uppåt väggarna har inget med böter att göra. Böter tillfaller statskassan och hamnar inte i fickorna på ombudsmän och andra. Skulle någon av "gärningsmännen" åtalas skulle det teoretiskt kunna betyda böter. De pengarna skulle inte gå till "BO" eller fotografen. Alltså, skilj på böter och skadestånd.
2) För mig får du gärna skriva bildstöld. Det är ett praktiskt begrepp som gemene man kan greppa. Men på sikt ska... ja du vet.
3) "BO" är ett namn som säkert kan upplevas som en myndighet. Det är nog ingen slump. En myndighet som hotar att dra mig till både Fogden och Tinget, brrr... bäst jag betalar! Jag tycker det är vilseledande och företaget har inte registrerats som "BO". Tveksamt om det skulle gå att registrera.
4) "Bildtjuven" ska inte ha betalt för att ha stulit bilden, nu vränger du ord. Den ersättning som ska utgå är baserad på att kravet är helt felaktigt och därmed har kostat "gäldenären" både tid och pengar att bemöta. Finns inget försvar för det. Det är lika illa som andra typer av bluffakturor och sådana har det tillsatts en särskild grupp inom polisen för att utreda. Fick jag en sån här faktura skulle jag skicka den vidare dit för behandling. Troligen är det "BO" som ska betala, tvivlar på att fotografen hittat på summan. Är det så kan de få dela på ersättningen.
5) Kattbildens ägare är omtvistad och det fallet är ännu mer suspekt än flaggfallet, där driver "BO" på alldeles egen hand fall som letas upp på webben. Jag skulle utan vidare kunna hitta 12 sådana fall inom fem minuter och börja driva. Kanske en affärsidé.
Somliga har fått varningar. Somliga har betett sig illa i flaggfallet. I det enskilda fall som jag diskuterar här i tråden (övriga fall vet jag inget om, i stort sett) utgick ingen varning och Joachim har berättat hur han agerade när kravet kom. Inte var han oförskämd, om det nu inte räknas som oförskämt att inte genast betala ett ohemult belopp som saknar all grund. Det är skillnad på "tjuvar och tjuvar". Dra inte alla över en kam. Fanns det fler bildombudsmän hade det säkert varit skillnad på dem också.
6) Ja, nog tycker jag att en tår i ögat är på sin plats. Av sorg eller ilska låter jag vara osagt. Fast det är något som ligger helt utanför juridiken. Det är helt lagligt att skratta hela vägen till banken, åt de "dumskallar" som betalar direkt utan att bråka.