Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo men KG Stolt vill ju inte ha lösenordskydd som jag uppfattar det.

Tonys liknelse med skylten blir därför rätt träffande. Skylten finns fyllt synlig men ändå på något sätt ska man kunna kalla den privat och bara nå de närmaste.

Jag skrev att lösenord kan vara ett sätt att öka mottagligheten för förslaget, så det är helt okej för mig. Någon påpekade att lösenord är ungefär som ett kombinationslås med koden 123, omöjligt att veta hur många som får lösenordet, eller gissar det. Grannen påstår att det finns hela sajter med lösenord och serienummer.

Jo men KG Stolt vill ju inte ha lösenordskydd som jag uppfattar det.

Tonys liknelse med skylten blir därför rätt träffande. Skylten finns fyllt synlig men ändå på något sätt ska man kunna kalla den privat och bara nå de närmaste.

Jag kan klippa ut en bild från tidningen och sätta på skylten. Kanske en käck svensk flagga? Fortfarande privat?

Jag skrev att lösenord kan vara ett sätt att öka mottagligheten för förslaget, så det är helt okej för mig. Någon påpekade att lösenord är ungefär som ett kombinationslås med koden 123, omöjligt att veta hur många som får lösenordet, eller gissar det. Grannen påstår att det finns hela sajter med lösenord och serienummer.

Om som påpekats har lösenord redan underkänts som skydd i dessa sammanhang så den vägen är nog stängd.

Vad grundar du det påståendet på?

Ursprungliga påståendet kom från mig och grundar sig på en dom om fildelning där en sluten grupp delade NAS med upphovsrättskyddat innehåll. Försvaret byggde på att den skulle anses "privat" då endast ett fåtal hade tillgång till den.
De förlorade målet eftersom det inte gick att kontrollera vilka som faktiskt hade tillgång eftersom användarnamn och lösenord kan ha lämnats vidare till andra utanför gruppen.

Ursprungliga påståendet kom från mig och grundar sig på en dom om fildelning där en sluten grupp delade NAS med upphovsrättskyddat innehåll. Försvaret byggde på att den skulle anses "privat" då endast ett fåtal hade tillgång till den.
De förlorade målet eftersom det inte gick att kontrollera vilka som faktiskt hade tillgång eftersom användarnamn och lösenord kan ha lämnats vidare till andra utanför gruppen.

NAS-en var full med icke personlig uppenbarligen upphovsrättsskyddad information. Det gäller inte folks facebook etc som är personliga.

Det betyder kanske ändå att bloggare skulle kunna begränsa spridningen av "sina" bilder till en mindre grupp, som om den är liten nog skulle kunna betraktas som privat. För facebook etc delar knappast flera personer på samma konto.

Dock tror jag fortfarande att bloggare vill nå ut till så många som möjligt (tex även avlägsna kompisar och släkt, kollegor etc) och att därför begränsa bloggen till privata gruppen är alltför begränsande. Så i praktiken skulle vi nog fortsätta att se bloggare skriva publikt för hela världen.

Förresten, jag förljer inte så många bloggar men inte 17 sker det så mycket upphovsrättsbrott där som folk säger? Det är helt klart mest egna bilder som laddas upp. Jag räknar här in facebook eftersom det i praktiken är en blogg.

Ok, det är inget jag har hört talas om. Hur fungerar det med tex all distansundervisning på högskolor? Där finns ju massor av undervisningsmaterial som måste vara upphovsrättsskyddat. Även de lösenorden kan ju komma på vift. Som ett exempel bland många där lösenord är det enda skyddet mot att "vem som helst" kan få tillgång till innehållet.

Ok, det är inget jag har hört talas om. Hur fungerar det med tex all distansundervisning på högskolor? Där finns ju massor av undervisningsmaterial som måste vara upphovsrättsskyddat. Även de lösenorden kan ju komma på vift. Som ett exempel bland många där lösenord är det enda skyddet mot att "vem som helst" kan få tillgång till innehållet.

Det blir inte riktigt samma sak.
Skolor får använda och sprida upphovsskyddatmaterial till viss del.
Privatpersoner får inneha exemplar för privat bruk dock inte sprida det.

Det blir inte riktigt samma sak.
Skolor får använda och sprida upphovsskyddatmaterial till viss del.
Privatpersoner får inneha exemplar för privat bruk dock inte sprida det.

Ska rätta mig själv lite.
De har undantag för egna framföranden av verk.

Sen har de flesta universitet avtal med förlag om att de får framställa exemplar för undervisning.
Då är det avtalet som bestämmer på vilket sätt som exemplar får göras och spridas dvs det regleras inte i lag.

Ska också tilläggas att skolor fått betala skadestånd för att de brutit mot sådana avtal och framställs exemplar i större omfattning än vad som ingått i avtalet.

Har de ändrat i artikeln? Var är bildstölden?

Tror du Expressen har snackat med Bolts polare som tagit bilderna som de har från Bolts Instagram? Det tror inte jag! Öppet mål för "BO", fast jag tvivlar på att Bolt o hans kompis bryr sig, men det har ju inte hindrat processer förr ser det ut som.

Tror du Expressen har snackat med Bolts polare som tagit bilderna som de har från Bolts Instagram? Det tror inte jag! Öppet mål för "BO", fast jag tvivlar på att Bolt o hans kompis bryr sig, men det har ju inte hindrat processer förr ser det ut som.

Tja, i Sverige skulle det där förmodligen bryta mot URL trots att det är en skärmdump från twitter, i och med att vi inte har någon citaträtt för bilder. En del utrikiska sajter har också publicerat bilden beskuren, och dessa skulle förmodligen också kunna åka på att betala. Bolt gillar ju pengar, så varför inte? :)

Bara för att Bolt är känd är det väl inte fritt fram att sno bilder av honom?

Ah, missade bilden högst upp, den var liiiten i telefonen, trodde det var något med texten

"
Gänget hängde i en och en halv timme ungefär och tog lite bilder på varandra innan det började bli tidig morgon och de skiljdes åt.
– Det var jättetrevligt. Det var han som tog bilden och frågade om han fick lägga ut den, säger Ulrika Ågren.
"

Tja, i Sverige skulle det där förmodligen bryta mot URL trots att det är en skärmdump från twitter, i och med att vi inte har någon citaträtt för bilder. En del utrikiska sajter har också publicerat bilden beskuren, och dessa skulle förmodligen också kunna åka på att betala. Bolt gillar ju pengar, så varför inte? :)

Bara för att Bolt är känd är det väl inte fritt fram att sno bilder av honom?

Det är inte Bolt som är upphovsman (eller så är han det, tyckte det stod annorlunda första gången jag läste, he he)... men vad bryr sig en bildombudsman om sånt...

Det är inte Bolt som är upphovsman (eller så är han det, tyckte det stod annorlunda första gången jag läste, he he)... men vad bryr sig en bildombudsman om sånt...

Jag skrev inte heller att han är upphovsman, men bara för att han är känd är det inte ok att sno bilder vem som helst tagit av honom. Jag skulle definitivt anlita juridiskt ombud om jag tagit en bild av en kändis som sedan publiceras av världspressen utan tillstånd - att Bolt gjort bilden känd genom att twittra om den påverkar inte upphovsrätten.

Jag skrev inte heller att han är upphovsman, men bara för att han är känd är det inte ok att sno bilder vem som helst tagit av honom. Jag skulle definitivt anlita juridiskt ombud om jag tagit en bild av en kändis som sedan publiceras av världspressen utan tillstånd - att Bolt gjort bilden känd genom att twittra om den påverkar inte upphovsrätten.

Det skulle du göra rätt i. Är det din bild så är det din bild. Och världspressen ska betala för sig. Skulle du förlåta Anton 8 år om han la ut din bild på sin blogg för att visa polarna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar