ANNONS
Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skadestånd är väl ett bättre ord i så fall. Jag tror inte ens att upphovstättsbrottslingen får använda bilden efter att skadeståndet betalats i normalfallet så någon affär blir det inte då.

Nej, det handlar inte om skadestånd. Det handlar om betalning av utebliven ersättning för (olovlig) publicering.

Skadestånd utdöms av en domstol, och mig veterligen har inget av flaggfallen gått så långt att en domstol har dömt än.

Nja, den som intresserar sig för frågan vet också (med säkerhet) att andelen minskat genom utspädning sedan Sony m fl köpte sina aktier. Och att det alltså inte alls är sant att "Spotify ägs av de stora musikbolagen".

För din skull: Spotify ägs av de fyra stora musikbolagen nämnt ovan samt några små (tillsammans kanske 20% 2009, nyare uppgift har jag inte hittat), och en handfull riskkapitalister (största ägaren 28%). De stora musikbolagen har inte någon enstaka % (vardera) som du sa utan flera %, baserat på den information som finns online.

Bättre?

Nu är ju webben så fiffig att man kan länka (med en URL :) ) så att kravet på att citera en bild mest handlar om bekvämlighet, och tack vare "länk" så ligger bilden kvar i det sammanhang den var publicerad i.

Det förutsätter att bilden man vill citera är publicerad på internet.

Det är bra att vi är överens om att skivbolagen äger en betydande andel av Spotify och inte bara enstaka procent.

Nu var det väl du som påstod att de "äger Spotify", vilket jag invände mot eftersom det inte är sant. Den andel bolagen äger (exakt hur många procent det är vet vi inte) är inte "betydande" och ger dem inte något inflytande över hur bolaget fungerar.

Det var ju en något opraktisk beskrivning och jag är tveksam till om den är rätt.
Är det inte alltid så det går till när en fotograf (eller annan upphovsrättsinnehavare) anlitar Teste? Dvs den som har publicerat bilden olovligen får en faktura på det belopp som Teste (antagligen i samråd med fotografen) anser att det ska kosta.

Jodå. Ett fall står nämnt på STs hemsida.

Var? Utdömdes något skadestånd?

Nu var det väl du som påstod att de "äger Spotify", vilket jag invände mot eftersom det inte är sant. Den andel bolagen äger (exakt hur många procent det är vet vi inte) är inte "betydande" och ger dem inte något inflytande över hur bolaget fungerar.

Ja, de har nog större inflytande på hur Spotify fungerar genom att vara dominerande när det gäller musikutbudet, men jag skulle nog tro att deras ägande inte är helt betydelselöst.

Det var Per Danielson.

Löjla dig inte nu, Vi har rett ut det. De är inte enda ägarna och inte heller enstakaprocentägare. Om 20% är stort eller litet när det gäller aktieinnehav har vi tydligen olika åsikter om. I o m att det är många ägare kan mycket väl 20% räcka för att få igenom beslut.

Är det inte alltid så det går till när en fotograf (eller annan upphovsrättsinnehavare) anlitar Teste? Dvs den som har publicerat bilden olovligen får en faktura på det belopp som Teste (antagligen i samråd med fotografen) anser att det ska kosta.

Var? Utdömdes något skadestånd?

De förlikades, vilket är ovanligt när det väl nått tingsrätten har man ju redan lagt ner massa tid och pengar på fallet.

Jaså, det fallet. Jo, det såg jag omnämnas på Testes webplats. Det är alltså inte ett fall som är relevant. Din invändning i inlägg #2083 behöver ett bättre fall där en domstol faktiskt har dömt.

De förlikades, vilket är ovanligt när det väl nått tingsrätten har man ju redan lagt ner massa tid och pengar på fallet.

Jag tror faktiskt det är ganska vanligt att det blir förlikning i tvistemål även om de går till rätten. I de få fall jag har erfarenhet av har rättens ordförande aktivt försökt få parterna att göra upp. Jag gissar att de har en uttalad målsättning att förenkla och snabba på "småsaker".

Hela världen kan se och kommer åt bilderna. Det kanske inte är bloggarens avsikt men det blir det faktiska resultatet om bloggaren väljer att publicera för "alla".

Nu börjar argumenten tryta eftersom du börjar med tillmälen igen :)

Själv anser jag mig vara i teknikens framkant då jag har flyttat hela mitt arbete och ekonomi till webben i en eller annan form på ett sätt som vore omöjligt bara 10 år sedan. Är det möjligen mig du kallar bakåtsträvare :)

Det verkar snarade vara du som är bakåtsträvare, som fastnat i den gamla barnsliga "allt på internet ska vara gratis"-idén som alla andra insett inte funkar.

Det där är fulretorik. Jag har aldrig påstått att allt ska vara gratis. Jag har bara föreslagit att begreppet privat användning ska uppdateras och anpassas till rådande verklighet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar