iSolen.se
Guest
Visst kan det det, i vissa bolag. Men nu handlar det dels inte om 20 procent, dels om ett bolag där grundarna kontrollerar mer än 50 procent av aktierna.
Rosello - 28,6%
Instructus - 23,3%
Är detta grundarna?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst kan det det, i vissa bolag. Men nu handlar det dels inte om 20 procent, dels om ett bolag där grundarna kontrollerar mer än 50 procent av aktierna.
Jag tror faktiskt det är ganska vanligt att det blir förlikning i tvistemål även om de går till rätten. I de få fall jag har erfarenhet av har rättens ordförande aktivt försökt få parterna att göra upp. Jag gissar att de har en uttalad målsättning att förenkla och snabba på "småsaker".
Det där är fulretorik. Jag har aldrig påstått att allt ska vara gratis. Jag har bara föreslagit att begreppet privat användning ska uppdateras och anpassas till rådande verklighet.
Jag tror faktiskt det är ganska vanligt att det blir förlikning i tvistemål även om de går till rätten. I de få fall jag har erfarenhet av har rättens ordförande aktivt försökt få parterna att göra upp. Jag gissar att de har en uttalad målsättning att förenkla och snabba på "småsaker".
Verkar klart rationellt.
Nackdelen är att vi aldrig får veta utfallet. Gissar att förlikningen innebar en symbolisk summa och avtal om tystnad. Vem som ersatte vem vet vi inte heller. En dom som innebär att kravet sätts ner till en tjugondel är värd att betala för att slippa om man driver flera liknande processer. Skrämseleffekten skulle få sig en törn.
Jag hoppas att TS löper linan ut om det blir aktuellt. Joachim ger sig inte heller har jag en känsla av.Jag gissar att de istället lade ner tidigt för att spara juristtimmar, kanske fick lite rabatt. Då vinner bägge parter.
Rosello - 28,6%
Instructus - 23,3%
Är detta grundarna?
Hallå Erland? Var tog du vägen?
Kan inte ni ta den här diskussionen via mejl eller skapa en tråd i Fritt Forum? Vem som äger Spotify eller inte har INGET med upphovsrätt att göra
KGS väntar fortfarande på svar på vad som blev så nytt med WWW.
Den privata sfären vidgades. Det blev lätt att visa sina vänner vad man har och vad man tycker. Att en miljard kineser och fyra miljoner danskar kan se det man skriver gör det inte mindre privat. Tycker jag.
Jag ska inte hänga upp mig på vad du skriver utan försöka förstå vad du menar.
Du vill att man ska kunna få använda upphovsrättsskyddatmaterial i en "privat" blogg som alla kan se på internet.
Det innebär att jag i min "privata" blogg kan ladda upp en Disney-film så att alla kan se den.
Nej, det var nog inte så du menade...
Men vilket upphovsrättskyddat material ska då få användas fritt?
Bara fotografier eller alla typer av bilder? ska text, ljud etc kunna ingå?
I vilken omfattning bara hel verk eller bara omarbetade verk - eller beror det på typ av verk.
Bara hela Bilder men bara delar av ljud och film?
Hur definierar man "privat sfär" i juridisk mening?
Alla som är skrivna i samma bostad, släkt i 3 led uppåt-neråt inkl deras barn?
Skol/arbetskamrater i smma klass/avdelning....
Man tillåter x antal personer oavsett förhållande.
hur ska detta övervakas - hur gör man det tillgängligt för upphovsmän att kontrollera detta.
både innehåll och spridningen?
-----
Man kan ju tänka sig att göra som med privatkopieringen att man låta en organisation ta in en avgift för en Blogg som man sedan fördelar tlll upphovsmän i enligthet med vad bloggare rapporterar att de använt.
Vilket iofs innebär att bloggare måste berätta vilken bild, vilken spridning samt vilken upphovsman.
Det vi vinner med ett sånt förslag är enhetlig kostnad för bild, bara en part att redovisa för dvs bloggaren behöver inte kontakta en massa olika upphovsmän för att få tillstånd.
Dock måste man rapportera korrekt och fortfarande veta "vems" material man använder.
Alla registrerade bloggare måste använda en "räknare" som visar hur mycket bloggen lässes och avgiftem sätts efter spridningen.
------
Men alla bloggare kanske inte vill registrera sina bloggar...
Det är inte lätt att skriva heltäckande lagar. Det är det vi har experter till och Riksdagen som ska godkänna dem och därefter tar det lång tid innan det finns en etablerad rättspraxis. Det går inte över en natt och det kommer alltid att finnas gränsdragningsproblem. Så är det med praktiskt taget alla lagar, lekmän tror att saker är kristallklara och så dyker det upp omständigheter som gör att "gärningsmannen" går fri. Eller så ändrar domstolarna sin syn på saker och ting, i dagarna är deras nya syn på narkotikabrott aktuell t ex.
Min idé är bara att en privat blogg/hemsida ska betraktas som lika privat som mitt eget hem. Det jag får göra hemma ska jag få göra på nätet ungefär. Och så kommer det att bli i framtiden, lagarna kommer att gälla näringsidkare eller dylikt (fråga mig nu inte om detaljer för oskrivna lagar) och det kan finnas undantag för t ex film och programvaror, precis som det gör i upphovsrättslagen idag, där finns inskrivet undantag för dataprogram t ex. Att "hela jorden" kan se min hemsida är inte ett hållbart argument anser jag (anser jag) då ytterst få är intresserade av att följa privata bloggar någon längre tid.
Jag förväntar mig inte att alla ska gilla idén, men förstå den borde inte vara så krångligt.
Edit: Innan den här lagen är etablerad är FaceBook ett minne blott, så det behöver vi inte ens klura på.
Problemet är väl att skapa ett privat rum på internet.
Det är nog lika enkelt som att sätta upp en skylt efter E4 och göra den synlig bara för familjen.
Men skylten "Kalle fyller 50" ignoreras ändå av de flesta även om de kan se den. De flesta bilister i världen har aldrig någonsin åkt på E4:an och kommer aldrig att göra det heller. Fast den är öppen för "hela världen".
Problemet är väl att skapa ett privat rum på internet.
Det är nog lika enkelt som att sätta upp en skylt efter E4 och göra den synlig bara för familjen.
Skojar du? Internet är ju proppfullt av "privata rum" - företagsintranät, communitys du måste bli invald eller rekommenderad för att bli medlem, osv. Du kan själv skapa ett privat rum på Internet på några minuter, utan mer kunskaper än grundläggande läs- och skrivkunnighet.