Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här vad det tuppfäktning ... Av någon anledning fungerar det dåligt att rapportera inlägg, men ni kan väl ta det där via mejl i stället. Tammys flaggbild, Testes ekonomi och dylikt har inte med den här tråden att göra (men jag har för mig att det finns en tråd om just Testes ekonomi).

Här vad det tuppfäktning ... Av någon anledning fungerar det dåligt att rapportera inlägg, men ni kan väl ta det där via mejl i stället. Tammys flaggbild, Testes ekonomi och dylikt har inte med den här tråden att göra (men jag har för mig att det finns en tråd om just Testes ekonomi).

Flaggbilden kom in i tråden eftersom den ingår i ett parallellfall till det ursprungliga, så den har här att göra. ST's ekonomi bryr vi oss inte om, så de inläggen kan med fördel modereras bort.

Egentligen skulle man sätta sig och gå igenom alla riksdagsledamöter, deras barn, barnbarn, syskon och övrig släkt och vänner. Se om de har en blogg eller hemsida med upphovsskyddat material.

Samla ihop allting, skicka till Teste eller annan "gam", så får vi kanske den anpassningen av lagen(verkställande) till den verklighet som faktiskt råder.

Egentligen skulle man sätta sig och gå igenom alla riksdagsledamöter, deras barn, barnbarn, syskon och övrig släkt och vänner. Se om de har en blogg eller hemsida med upphovsskyddat material.

Samla ihop allting, skicka till Teste eller annan "gam", så får vi kanske den anpassningen av lagen(verkställande) till den verklighet som faktiskt råder.

Varför ska URL ändras?
Är det för att kostnaden för exemplars framställning och distribution minskat?

Ska den principen gälla även för andra lagar (vilka)?

Varför ska URL ändras?

Det mest uppenbara skälet är att den borde göras lättare att begripa för gemene man.

Ett annat skäl är att särbehandlingen av "digital form", vilket i sig är odefinierat i lagen, borde tas bort, så att lagen gäller lika oavsett media. Digitala media borde i lagen vara jämställda med tryckta media, oavsett utgivare.

Lagen kunde också specificeras bättre när det gäller momenten "god sed" och "privat bruk".

Citat borde också kunna tillåtas när det gäller fotografier (man får citera med andra bilder). Vid citat är det också rimligt att ett utsnitt ur den aktuella bilden skulle kunna visas, eller hela bilden med det citerade inringat. Också vid kritisk framställning borde man få visa det man kritiserar. Det bör i så fall stå fullständigt klart att bilden inte används som allmän illustration eller illustration av annat än det som man kommenterar i text.

Och åtminstone längre fram, kunde det vara värt att se över anpassningen till sätten som vi numera kommunicerar. Privat bruk skulle kunna utsträckas till privata bloggar och liknande, vilket skulle minska bekymren ganska mycket och ge mindre utrymme för gamverksamhet, utan att man behöver stifta lagar emot juridisk hjälp mot provision.

Det mest uppenbara skälet är att den borde göras lättare att begripa för gemene man.

/------------------/

Och åtminstone längre fram, kunde det vara värt att se över anpassningen till sätten som vi numera kommunicerar. Privat bruk skulle kunna utsträckas till privata bloggar och liknande, vilket skulle minska bekymren ganska mycket och ge mindre utrymme för gamverksamhet, utan att man behöver stifta lagar emot juridisk hjälp mot provision.

Jag tycker att det du skriver är rimligt och en anpassning till verkligheten.
Just att kunna "citera " en bild under vissa villkor skulle vara till gagn för kritiskt tänkande och debatt.

Men en del av URL vilar på internationella överenskommelser och det gör det svårt med de lättnader som du nämner i sista stycket. Av den anledningen tror jag att det dröjer många år innan det blir ändringar, om ens någonsin.

Det mest uppenbara skälet är att den borde göras lättare att begripa för gemene man. .
Lagen skrivs för att man ska kunna använda dom för att lösa tvister i domstolar. De blir därför lite stela och styltiga i sin text.
Måånga gånger ger myndigheter ut andra skrifter för att förklara hur lagen är tänkt att påverka gemene man på lite enklare svenska. Men alla dessa blir då per automatik inte fullständiga eftersom inte alla undantag och varianter kan få plats utan att krångla till det.

Ett annat skäl är att särbehandlingen av "digital form", vilket i sig är odefinierat i lagen, borde tas bort, så att lagen gäller lika oavsett media. Digitala media borde i lagen vara jämställda med tryckta media, oavsett utgivare. .
Eller så vill du det inte eftersom du vill ha undantag för "privata" bloggar och liknande...
Mer om "privata" senare...
Annars antar jag att det är 23§ punkt 2 som du vänder dig emot. Den infördes enligt 2005:359 - tyvärr har jag inte kunnat hitta anledningen än... Men forskar vidare.
Jag håller med att det är konstigt att det finns ett undantag för "digital form".

Lagen kunde också specificeras bättre när det gäller momenten "god sed" och "privat bruk". .
Man väljer ofta att inte specificera vad sed är eftersom sed ändras och lagen då skulle behöva skrivas om med tiden.
Nu låter man praxis bestämma vad som är "god sed" så man slipper bli dömd efter en sedvänja som är gammal.

Om en blogg på internet ska kunna vara privat och vi vill ha likställdhet mellan olika media ska då oxå en Anslagstavla på min husgavel kunna anses privat? Den är ju bara till för att min familj och andra bekanta ska kunna ta del av innehållet?

Jag tycker att det du skriver är rimligt och en anpassning till verkligheten.
Just att kunna "citera " en bild under vissa villkor skulle vara till gagn för kritiskt tänkande och debatt.

Men en del av URL vilar på internationella överenskommelser och det gör det svårt med de lättnader som du nämner i sista stycket. Av den anledningen tror jag att det dröjer många år innan det blir ändringar, om ens någonsin.

Nu är ju webben så fiffig att man kan länka (med en URL :) ) så att kravet på att citera en bild mest handlar om bekvämlighet, och tack vare "länk" så ligger bilden kvar i det sammanhang den var publicerad i.

...

Om en blogg på internet ska kunna vara privat och vi vill ha likställdhet mellan olika media ska då oxå en Anslagstavla på min husgavel kunna anses privat? Den är ju bara till för att min familj och andra bekanta ska kunna ta del av innehållet?

Privat betyder rimligen fortfarande att informationen inte publiceras för vem som helst utan bara ens vänner e dyl. (traditionell betydelse av vänner, inte 1000 facebooksvänner som personen inte ens träffat)

En blogg som är lösenordsskyddad eller facebooksida som bara visas för nära vänner är privat och där skulle jag kunna tänka mig att andra regler skulle kunna gälla än dagens, om det inte hade varit för facebooks uppohsrättsavtal men det kan vi för tillfället ignorera för diskussionens skull.

Tekniken för detta finns redan så att göra bloggar, eller inlägg, privata är inget problem i facebook, Google plus osv osv.

Grävt lite till:
http://books.google.se/books?id=278...Q&ved=0CFkQ6AEwBQ#v=onepage&q=EGTL167&f=false

Tillgrund för införanet ligger EG/EU direktiv.
Nu kan nån anna få ta över arkeologi jobbet. De här direktiven brukar ta lite tid att ta fram och med våra politikers prioriteringar så kan man nog hitta nån intressant händelse som man bara måste lagstifta bort till vilket pris som helst ;-) (eller på nåt sätt som gör att jag ser handlingskraftig och modern ut i andras ögon)

Privat betyder rimligen fortfarande att informationen inte publiceras för vem som helst utan bara ens vänner e dyl. (traditionell betydelse av vänner, inte 1000 facebooksvänner som personen inte ens träffat)

En blogg som är lösenordsskyddad eller facebooksida som bara visas för nära vänner är privat och där skulle jag kunna tänka mig att andra regler skulle kunna gälla än dagens, om det inte hade varit för facebooks uppohsrättsavtal men det kan vi för tillfället ignorera för diskussionens skull.

Tekniken för detta finns redan så att göra bloggar, eller inlägg, privata är inget problem i facebook, Google plus osv osv.

Nej, det där har redan prövats i domstol och inloggning är inte tillräcligt för att det ska anses privat.
Då gällde det spridning av upphovsskyddat material på en NAS som var lösenordsskyddad. Detta ogillades eftersom användarnamn och lösenord inte kan kontrolleras i tillsäcklig utsträckning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar