Annons

besvärad av folk

Produkter
(logga in för att koppla)
"Men Anna! Det är ju klart du är någon med din kamera. Du är ju fotograf för tusan.. =)"

jo visst. för tusan. men det är väl inget särskilt med det? fotograf eller trädgårdsmästare, eller präst, eller fotbollsfantast, eller direktör, alla är någon!

:)

Ja jisses, intet nytt under solen. Det där känner jag igen så väl från tiden jag fotograferade i Haga i Göteborg (det finns ett album om detta på min sida här, men det var inte det).
Jo, jag ville isolera miljön, inga människor och inga bilar!!
Men det gick inte att undvika, precis som du säger. Och givetvis fotograferade jag ändå. Och ibland var det givetvis människorna där i Haga som var intressanta Nu i efterhand är det människorna + miljön som gör bilderna möjligen sevärda. Så låt folket vara med.
Envisas du att inte vilja ha dem där finns det trick för det också.
1) gå till dina platser vid 4-tiden på morgonen så här års.
2) Ett kraftigt densitetsfilter + lågkänslig film ger så långa tider att folket som ju rör sig inte kommer med. Men det handlar alltså om exponeringstider på en halvtimme eller så.
Lycka till!
Us

1: jag sover klockan 4:00
2: jag tar kort på fri hand

jag får vänja mig istället..."det blir bättre och bättre dag för dag "

ariadne skrev:
1: jag sover klockan 4:00
2: jag tar kort på fri hand

jag får vänja mig istället..."det blir bättre och bättre dag för dag "
När du sover vet jag intet om men jag tror dig på ditt ord.
Däremot tar du inte kort, i varje fall är det b i l d e r du visar i dina album.
Kort.....det är moster Tekla vid kaffebordet leende (ansträngt) in i kameran. Eller framför Eiffeltornet (3,5 mm hög - mostern alltså).........
Us

Eh.. just det Ulf! Amatörer tar "kort", som det så klämmigt proklameras bland mindre bevandrade människor.. Fotografer tar "bilder", icke att förglömma således.. [Smile] Förstår ni skillnaden? Underlåt eder aldrig till smälek och hån från dessa stämmor.

Macracantha skrev:
.........................Underlåt eder aldrig till smälek och hån från dessa stämmor.
Meningen är totalt obegriplig eftersom den innehåller såväl prepositionsfel (underlåt - till) som en oklar syftning ("dessa stämmor", vilkas stämmor???).
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Us
PS Verbet underlåta betyder:försumma, strunta i, negligera, låta bli, uraktlåta.
DS

Det finns en del mode- och reklamfotografer som medvetet säger ”kort” för att skilja sig från fine art-amatörer som säger bild.

OBS, jag lägger ingen värdering i att använda kort eller bild. Fast jag säger bild.

ariadne skrev:
att säga fotografier är mer okej än att säga kort va?

:)
Absolut.
Se'n är det väl så att egentligen är det inte kort man tar. Möjligen bilder men det är också litet luddigt. Man tar väl ett ljusavtryck som så småningom resulterar i negativ eller dia.
Negativen och - mera ovanligt - diabilderna. kan sedan resultera i "kort" där man vanligen menar en papperskopia i mindre storlek (jfr vykort, brevkort, visitkort, spelkort etc.).
Men "kort" har sedan gammalt en lite corny klang i fotosammanhang och associeras väl vanligen med de där familjebilderna som - i bästa fall - hamnar i ett fotoalbum.
Men det är möjligt att ordet håller på att få en mera positiv betydelse.....?
Us

ariadne skrev:

känner ni er besvärade av att folk tittar ( nu tittar de säkert inte så mkt som jag tror men ändå..)? jag besväras av det
Jag har tagit för vana att medvetet synas med kameran när jag påtar på stan.
Visst, folk tittar men det är bara att bita ihop.
Efter ett tag försvinner nyhetens behag och du kan plåta relativt störningsfritt.

Om du smyger så kommer du bara sticka ut ännu mer.
Var naturlig och avspänd.

kanske skulle jag börja fotografera dem som tittar och besvärar. kanske upptäcker jag att det inte är så många...
Folk är nyfikna. Varför inte uttnyttja situationen?
Om jag ser någon som tittar mycket så brukar jag säga hej med ett leende (viktigt). Sen kommer ofta frågan vad man gör och vilken tidning man kommer från!!!
Det är ett bra sätt att starta en konversation och vem vet, kanske du får ta lite porträttbilder på personen i fråga.
Folk bits inte (i vanliga fall), och är bara glada om de får lite uppmärksamhet.

Rädd att besvära

För mig handlar det lika mycket om att jag inte vill besvära folk. En del människor vill för allt i världen inte vara med på bild. Man får tänka typ: Jag har en kamera. Just nu är jag fotograf. Jag fotograferar. Det är vad jag gör.

Om man inte gillar att folk stirrar - utrustningen spelar viss roll här... Stor kamera och folk stirrar, liten kamera är mer diskret. Många skaffar ju lite mer diskreta kameror för just fotografering i stan. Tyvärr så är jag helt insnöad på spegelreflex, men det kanske går att lära om...

Re: Rädd att besvära

Hassan skrev:
En del människor vill för allt i världen inte vara med på bild.
Det lär du märka ganska snabbt. Om folk drar sig undan när du kommer så är det ju bara att acceptera. Det viktigaste är att man är trevlig och inte förföljer folk.
Man får tänka typ: Jag har en kamera. Just nu är jag fotograf. Jag fotograferar. Det är vad jag gör.
Helt rätt.
Man kan "leka" att man är pressfotograf och har ett uppdrag, att tex dokumentera människorna på platsen.
Jag tycker att man blir mer fokuserad på uppgiften då istället för att planlöst gå omkring och knäppa.

Jimsan skrev:

Folk är nyfikna. Varför inte uttnyttja situationen? Om jag ser någon som tittar mycket så brukar jag säga hej med ett leende (viktigt). Sen kommer ofta frågan vad man gör och vilken tidning man kommer från!!! Det är ett bra sätt att starta en konversation och vem vet, kanske du får ta lite porträttbilder på personen i fråga. Folk bits inte (i vanliga fall), och är bara glada om de får lite uppmärksamhet. [/B]

Jo, det där stämmer bra det.. Att le och kunna bjuda på sig själv är viktigt. Frågan är vilken tidning man är ifrån. Är det Jakt och fiske som gäller vid naturfotografering eller är det National Geographic? Hemmets Journal eller Dagens Nyheter? Ska man utnyttja situationen och spela med eller säga som det är och svara att man är hobbyfotograf? Själv föredrar jag nog att spela lite.. Det är väl inte förbjudet?! =)

Re: Re: besvärad av folk

Macracantha skrev:
Själv föredrar jag nog att spela lite.. Det är väl inte förbjudet?! =)

Nu blir jag nyfiken. Menar du att du ibland ljuger och säger att du jobbar för en tidning fast du inte gör det?

Eller är det mer som en inre bild?

Spelet är en inre vision för att försöka hitta självförtroendet och självkänslan för bildskapandet. Det gäller ju att tro på sig själv och finna säkerheten och tryggheten när man står på fältet. Missförstå mig rätt nu..

Att veta vad man gör är viktigt - både för sig själv och inför andra. Spelet blir enklare om man intalar sig själv att, ja jäklar - de här bilderna ska bli så bra att de skulle kunna vara med i National Geographic.

Att man låtsas att man spelar i detta sammanhang och har ett mål för sina bilder är väl inte fel? Ja, Hemmets Journal är kanske inte målet för alla fotografer, men men.. Att ljuga för andra är ingen mening, det blir bara galet..

Ibland är man väl bara tvungen att sätta sig över det där med folk runtomkring.
Nu till sensommaren skall jag fotografera ett bröllop i "offentlig miljö", ett av Sveriges mest välkända turistmål.
Det är bara en strategi som gäller: Stort pådrag, bladare, stort Gitzostativ, inget löjligt litet motljusskydd i plåt (som jag ofta använder) utan kompendium och avbländningsskiva, blixtar, reflexskärm och hela köret. Ingen frågar något. Garanterat!
Us

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar