Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd stads & semester-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar

Kommer och har förhoppningen att kunna växa och börja på naturfoto. Kommer även att använda den en del i jobbet längst järnvägen.

Har tittat lite åt fudji xt4:an

Fujis grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med och de har även mycket fina objektiv. Om du ska ha just systemkamera så är ju också objektiv nåt du bör kolla minst lika mycket på då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.
 
Växa med naturfoto....

Om det med det också menas fåglar och djur och därmed ett så bra tele som man bara har råd med... samt bara ha 1 kamera.

Då skulle jag välja någon av de bästa APS-C kamerorna. Samt kolla noggrant efter objektiv omdömen till den.

Finns att välja på men skulle nog ha Fujifilm xt4 som norm när jag jämför med andra
 
Tack för alla svar

Kommer och har förhoppningen att kunna växa och börja på naturfoto. Kommer även att använda den en del i jobbet längst järnvägen.

Har tittat lite åt fudji xt4:an
XT-4 är en fantastisk kamera. Använd med Fujis 18mm blir den liten och kompakt även om den inte går ner i en jackficka.
 
Om det är Fujifilm som lockar, tänk till innan om du ska gå på en X-T4. Ska du inte filma så är den där flippa-flopp skärmen värdelös i mitt tycke.

X-T3 har en så mycket smartare lösning för skärmen. Skillnaden mellan X-T3 och 4an är inte stor, det du ska ha kameran till kommer du nog inte ens märka den lilla skillnaden. X-T3an är betydligt billigare så har du mer pengar att lägga på ett bra objektiv. Även fast deras objektiv håller grym klass rakt igenom för en rätt liten peng jämfört med många andra.

Men kan inte understryka skärmen nog. Jag fotar extremt mycket gatufoto men en del natur också. Min X-T3a gör det betydligt smidigare pga hur skärmen kan vinklas kontra X-T4an.

En begagnad X-T3 i bra skick bör inte kosta mer än 7-8000kr och deras 18-55 kit objektiv är sanslöst bra. Det hittar du för runt 3000kr begagnat.

Vill du köpa nytt finns t ex e-infinity där du får en X-T3 med 18-55 objektivet för 1139€ så i princip samma pengar som begagnat.
 
Senast ändrad:
Jag tycker mig läsa en lång rad olika kameraalternariv utan att vi egentligen vet vad TS anser vara viktigast. Förslagen blir en lång lista med väldigt olika kameror, allt från kampanjer till spegellösa till spegelreflex.

Jag tror att TS får skapa en kravlista i ordning av vad som är viktigast. Alla kameror idag är bra, så det måste röra sig om vad som är viktigast och vilka brännvidden som behövs. En "bra kamera" med motsv "35 och 50"mm innefattar alla systemkameror på marknaden idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.