Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa från Hongkong?

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
Ja, det lilla faktum att Skatteverket kan kräva att du betalar in momsen du dragit av i firman om det är uppenbart att du försökt fuska.


Ok... fortsatt hypotetiskt resonemang: Jag måste alltså kunna på något sätt visa att jag försökt sälja bilder. Jobbat med marknadsföring, kontaktat presumtiva köpare, anslutit mig till nån bildbyrå... Kanske lyckats sälja en del, men fortfarande efter något/några år utan att ha gått med vinst. Missar jag fortfarande något?
 
Emil-G skrev:
Ja, det lilla faktum att Skatteverket kan kräva att du betalar in momsen du dragit av i firman om det är uppenbart att du försökt fuska.

För att du skall få F-skatt krävs att verksamheten skall vara varaktig, i vinstsyfte och självständig. De första fem åren efter att du startat får du kvitta förluster på firman mot andra inkomster av tjänst, då gör det inget om du går back. Däremot kan jag lova dig att du inte får någon F-skatt om du är ärlig nog att uppge i ansökan att du kommer gå back första året!

Har man F-skatt/moms-registrering finns det enklare sätt att slippa betala moms men det får jag inte förklara här. Läs på om moms vid handel inom EU om ni vill veta mer.

Mja så är det inte. Du behöver inte uppge att kommer gå back för att få F-skattesedel. Däremot ska du ju redovisa hur mycket du tror dig tjäna så att de kan börja ta av egenskatten. Men du kan även skriva att du inte tror dig gå med vinst första året. De kommer att gå med på det.


WFS) (Graylingman skrev:
Och vad händer då? Indragen F-skattsedel antar jag. Men något mera?
Hypotetiskt resonemang:
Jag har en affärsidé inom foto, skaffar F-skattsedel, handlar grejor och får tillbaka momsen. Tyvärr visade sig att min affärsidé var precis kass! Jag drog inte in en enda krona och efter några år drar skatteverket in min F-skattsedel. Sen då? So what!? Jag har i alla fall kunnat köpa in grejor utan att betala moms... Det kan väl knappast vara förbjudet att göra dåliga affärer, dvs starta en kraftigt förlustbringande verksamhet som så småningom måste läggas ner. Eller missar jag något i detta hypotetiska resonemang?
Nej, skatteverket drar inte in F-skattesedeln.
Det är helt ok att helt gå med förlust de första åren. Faktiskt är det så att näst intill ALLA nystartade företag går med brakförlust och inte en enda intjänade krona. Det beror ofta på att man måste lägga ut för inventarier, reklam, resor etc. Det är först efter 2:a eller 3:e året man kan tjäna in på det.
Låt säga att du är frilansare och säljer bilder. Det kan ta över ett år innan du hunnit hitta en köpare till dina exotiska bilder. Under denna period har du ev åkt på 2 safari turer som kostat 100.000 kr totalt. Dessutom lagt ytterligare 100.000 kr på utrustning. Get the picture.
Men låt oss hålla till verkligheten!
Jag vill sälja lite bilder á 500 kr/st. Lagen säger att jag måste skatta för vartenda öre som jag går med vinst oavsett det är hobby eller enskild firma. (OBS! Arbetslösa är beskattningsfria om de har hobbyverksamhet under 30.000 kr).
För att sälja bilder och du tänker hålla på ett par år och gör hela tiden reklam ör dig så MÅSTE du ha F-skattesedel. Att sälja enstaka bilder UTAN att ge reklam för dig räknas som hobbyverksamhet med måste dock ändå skattas om du redan har en annan inkomst!
Så kontentan är att skaffa en F-skattesedel är varken omoralisk eller olagligt. Det är snarare tvärtom! Det är moraliskt at skatta för att säja ett tiotal bilder och lagen KRÄVER detta. (www.rsv.se).

Så Tor.
Visst. Är du ute efter att blåsa skatteverket så är att registrera ett företaget omoralisk.
Är du däremot sugen på att sälja typ 10st bilder/år och ev. ta nån enstaka bröllopsuppdrag så kan man antingen ha en hobbyverksamhet eller om det är självdrivande företag så ska man ha enligt lag ha F-skattesedel. I de flesta fall en FA-skattedel (såna som redan jobbar för någon annan).
Tro mig. Har gått i tankar i ett år num på att stara företag, haft flera samtal med skatteverket och starta eget företagscentrum! Har dock det som hobby tills jag får mer luft under fötterna. När hobbyn blir företag så kommer företaget att köpa hela inventariet av mig!

Många drömmer om att tjäna på pengar på deras hobby. Och nånstans ska man börja. Eftersom man kanske redan har ett jobb så lägger man inte 120% krut på hobbyn ska på med vinst. Men eftersom det är i vinstsyfte och självdrivande så ska man ju följa lagen. Går det med förlust så är det ju synd om en själv eller hur? Går det med vinst så ska man skatta för det och resten av oss andra ska glädjas åt deras framgångar utan att behöva tracka ner dom och säga att det de gör är omoraliskt.

Glöm inte att bokföra!! Det är lag på det med.....


mvh
/Stefan
 
Rommel skrev:
Mja så är det inte. Du behöver inte uppge att kommer gå back för att få F-skattesedel. Däremot ska du ju redovisa hur mycket du tror dig tjäna så att de kan börja ta av egenskatten. Men du kan även skriva att du inte tror dig gå med vinst första året. De kommer att gå med på det.
I ansökan skall man mycket riktigt uppge hur mycket man räknar med att tjäna första året. Uppger man ett negativt belopp här får man stora frågetecknet av Skatteverket (tro mig, jag har nära vänner som råkat ut för detta) och det tar lång tid att övertyga dem om att man faktiskt är seriös. Att skriva 0 är helt ok men när man börjar gå plus måste man skriva in och berätta det så att de kan rätta skatteberäkningen. En stor skillnad mellan hobbyverksamhet och firma är rätten att kvitta förluster på verksamheten mot andra inkomster av tjänst. En hobbyverksamhet kan i lagens ögon inte gå back, säljer du bara en enda bild för 500kr får du inte dra av mer än 500kr på din nya, dyra kamera. I en firma får du kvitta förluster mot andra tjänsteinkomster de första fem åren. Du kan inte heller momsregistrera en hobbyverksamhet.

Dagens pekpinne: Det är inte bara omoraliskt att regga firma för att blåsa Skatteverket, det är olagligt också.

Jag har svårt att tro att SkV godkänner förlustavdrag på hundratusentals kronor första åren för safariresor och annat, då får man nog ha jäkligt mycket kött på benen när de ber att få kontrollera bokföringen. Tänk på att det är en myndighet vi har att göra med här, det är du som skall bevisa att du inte gjort fel när de hävdar det! ;)
 
Emil-G skrev:
I ansökan skall man mycket riktigt uppge hur mycket man räknar med att tjäna första året. Uppger man ett negativt belopp här får man stora frågetecknet av Skatteverket (tro mig, jag har nära vänner som råkat ut för detta) och det tar lång tid att övertyga dem om att man faktiskt är seriös. Att skriva 0 är helt ok men när man börjar gå plus måste man skriva in och berätta det så att de kan rätta skatteberäkningen.

Jag skrev att man skulle skiva 0 och inte minus. Klart att man får problem i så fall, döööh. Snackade med flera personer i hos RSV och alla bekräftade att om tror att man inte att man kommer på plus så ska man skriva 0 och föklara sitt upplägg.
Jag tror att du förväxlar lite detta med "F-skattesedel" och "FA-skattesedel" i F-skattesedel är det självklart att det är svårt att tro att en person kan ha 0 eller negativ vinst. Man måste ju LEVA!!!
FA-skattesedel så har du redan anställning och behöver inte lägga krut på ditt nya företag. Ta det med ro. För så småning går det med vinst. Men eftersom du inte gör det 100% så kommer dock vinsten att släpa 1 år eller 2.
Poängen med Enskild firma är att tjäna pengar och inte blåsa staten på skatt och moms!!!



Emil-G skrev:
En stor skillnad mellan hobbyverksamhet och firma är rätten att kvitta förluster på verksamheten mot andra inkomster av tjänst. En hobbyverksamhet kan i lagens ögon inte gå back, säljer du bara en enda bild för 500kr får du inte dra av mer än 500kr på din nya, dyra kamera.

En hobbeverksamhet kan gå med förlust. Detta tar du med i deklarationen så att om du går med vinst nästa år så kan du kvitta det mot förra årets förlust. Här gäller ala utgifter under 5000 kr kan kvittas mot den totala inkomsten på räkenskapsåret. Enskilda produkter (ex. kamerahus) kan göras en avbetalningsplan på 5 eller 10.
Som sagt.. Spara alla kvitton!
Du behöver inte bokföra,men du ska hålla koll på kvittona, totala utgifter och inkomster.
Du behöver inte deklarera om du minus på hobbyn såvida du inte vill ta förlusten med dig till nästa år!


Emil-G skrev:
Dagens pekpinne: Det är inte bara omoraliskt att regga firma för att blåsa Skatteverket, det är olagligt också.

Tror inte någon vill gå med fölust genom att regga en firma. Det tar både tid och ev pengar att bokföra och göra ett bokslut. Man reggar sin firma för att tjäna pengar, göra rätt för sig. Det är däremot olagligt att medvetet, på lång sikt att tjäna pengar utan att regga sin firma. Inte tvärtom.



Emil-G skrev:
Jag har svårt att tro att SkV godkänner förlustavdrag på hundratusentals kronor första åren för safariresor och annat, då får man nog ha jäkligt mycket kött på benen när de ber att få kontrollera bokföringen. Tänk på att det är en myndighet vi har att göra med här, det är du som skall bevisa att du inte gjort fel när de hävdar det! ;)

Sant. Och därför skrev jag i meningen under att vi skulle hålla oss till verkligheten. Sånt händer då och då. Har en bekant som är i Brasilien. Hans fru tjänar multum där, men han är dock arbetslös. Fick starta eget som frilansare. Åker omkring på safari där och fotograferar. Hans utrustning kostar en del och resor med guide och tolk kostar, Frugan betalar allt, men eftersom han reggat firma kommer han kunna dra av de senare ifall det går med vinst, Och JA, skatteverket har godkänt det. Familjen är ju rik och han har förklarat sig väl!

Som du skrev! SPARA kvitton och bokför. Gör inget olagligt!
Så mina inlägg från 1 BÖRJAN var faktiskt att visa vad DE FLESTA borde göra. För det är nästan faktiskt tvörtom med oss hobbyfotografer. Vi vet inte när vi går över från hobby till näringsverksamhet och konkurera med de som livnär sig på detta.

mvh

/Stefan
 
Jag skrev i mitt första inlägg "Däremot kan jag lova dig att du inte får någon F-skatt om du är ärlig nog att uppge i ansökan att du kommer gå back första året!"

Skatteverket vet att de allra flesta företag går back de första åren, trots det väljer de att neka de som är ärliga nog att erkänna det i ansökan. För att få sin F(A)-skattesedel måste man alltså ljuga i ansökan?! Skatteverket har tillgång till alla inkomst- och kapitaluppgifter och borde genom att titta på dem kunna avgöra om sökanden klarar sig ekonomiskt eller inte, inte uppmana sökanden att ljuga (frisera sanningen) i ansökan.

Jag tror nog det finns många som gärna blåser skatteverket på några kronor om de kan. Ett par timmars arbete för att kunna köpa ny LCD-tv, digitalkamera eller dator till 20% lägre pris ger en ganska bra timpeng. Tyck vad du vill, men jag håller inte med Mona "Toblerone" Sahlin; vad är det som är sexigt med att betala skatt?
 
Rommel skrev:
Så Tor.
Visst. Är du ute efter att blåsa skatteverket så är att registrera ett företaget omoralisk.
Ja, och det är dessutom olagligt. Om du blir granskad är också risken att du får betala tillbaka momsen du dragit av + upp till 40% i skattetillägg.
 
Satt och funderade lite på det här. Låt oss ponera att man är på semester i säg USA och köper sitt drömobjektiv där för halva priset. Låt oss också ponera att man, som någon tidigare i tråden sade, tar med objektivet hem i kameraväskan och på så sätt slipper moms- och tullavgifter. Men man vill ju fortfarande ha manualerna och kartongen. Kan man inte bara posta dem i USA? Det är väl ändå ingen moms och tull på papperskartonger med manualer och dylikt i?
 
För att svara på en "olaglig" handlingtes.
Det räcker att du slänger kartongen och behåller resten.
Rent hypotetisk kan du redan ha köpt det från USA för ett tag sedan och redan betalat din skatt och moms. Fast du får ju lägga kvittot någon annanstans.
Fast nu snackar vi om smuggling!

/Stefan
 
Sebastian Mandrean skrev:
Låt oss också ponera att man, som någon tidigare i tråden sade, tar med objektivet hem i kameraväskan och på så sätt slipper moms- och tullavgifter.
Klart att du kan ta med varor i din packning men du bryter mot lagen när du tar in dom i Sverige utan att betala tull och införselmoms.
 
Jag har följt den här tråden med förundran över hur en del, på diverse mer eller mindre påhittiga sätt försöker komma undan momsen och ev tull på fotoprylar ni köper från sk tredje land.

Så, jag tänkte börja med att berätta om en händelse ur verkliga livet.

Företag X har en hel del import från just Hongkong. I det här fallet, hade man beställt varor för ca 16000:- som skulle skickas till Sverige. På fabriken i Hongkong gör man fel när det packas och märker paketet "Prov utan värde" Vad tror ni händer?

Jo, företag X, som är ett seriöst företag och exempelvis egen sk hemtagare, blir uppringd av tullen, anklagade för att försöka smuggla in varor. Ägarna blir inkallade till tullkriminalen och satta i förhör, i var sina rum, för att inte kunna konferera med varann. Man hotade också att beslagta godset.

Tack o lov, löste sig detta efter mycket om och men.. företaget i Hongkong kunde intyga, att felet skett där, och företag X i Sverige var helt utan skuld.

Så kan det gå, när varor märks som gåva utan värde. I det här fallet som sagt, slutade det lyckligt eftersom avsändande företag kunde intyga att felet begåtts av deras personal.

En annan reflektion jag har, när man diskuterar hur komma förbi svenska tull- och momsregler.

Har någon av er reflekterat över, vad händer om kameran/objektiv ni importerat visar sig vara fel på och ni måste skicka tillbaks det till afärren i tredje land. Ni har då inga riktiga papper som visar, att ni faktiskt momsat och tullat in det i Sverige.

Det kan nog bli något knepigt att få ut det ur landet, in det i säg USA eller Hongkong och sedan tillbaks det igen.

När exempelvis en vara inhandlad i tredje land, skall skickas tillbaka för att lagas, så är det även där en hel del pappersexersis med Sv Tullverket, just för att det skall kunna skickas mellan säg Sverige och USA/Hongkong utan att behöva tullas och momsas in igen.
 
Det här var ju intressant...
Att det är olagligt att smuggla in grejer till Sverige råder det väl knappast nåt tvivel om. Men omoraliskt?
Jag skulle snarare ifrågasätta statens rätt att ta ut moms för något som är köpt från ett annat land. Om de vill värna konsumtionen inom Sverige och EU, så finns ju tullarna. Det är det de är till för. Moms är nåt helt annat.
 
urgalaxy...

Beställde min Canon 30D ifron denna "urgalaxy" på Ebay i Tisdags, Idag är det måndag och kameran kom punktligt via FedEx till min dörr.

http://myworld.ebay.co.uk/urgalaxy

Inget strul billigt & bra, Jag kan verkligen rekommendera. Så ni som funderar och inte vågat än. Inget att fundera på. Om man är orolig så kan man teckna 3årigt International garanti på varorna för en mindre summa, Tror de va £20.

Moralryttare ala skattesnack kan gå till närmaste
Sosse o gråta ut.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Du har väl noterat att det var prisras på 30D i Europa förra veckan så den går att handla för ca 7500kr med Eu garanti.
Lustigt, precis samtidigt som Canons cashback-kampanj tog slut?! Märkligt... =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.